Artrose: Inslapen of met pensioen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:57

Vraag advies van een deskundige als hij nog een paar mooie jaren kan hebben met niet te veel pijn zou ik hem dat zeker gunnen.
Maar denk er ook aan dat het leuk voor het paard moet blijven hoe naar het ook is als ie te veel pijn heeft is het beter voor hem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:58

Lovely schreef:
Angela schreef:
Je zou nog even een advertentie kunnen plaatsen als maatje, en dat hij wel in jou eigendom blijft?, en de medische kosten dus ook voor jou zijn? Misschien heb je geluk?

En dit: NOOIT doen! Zoals de meeste mensen wel weten (althans zij die met hun ogen open leven) worden dit soort paarden vaak voor niks overgenomen om zogenaamd weidemaatje te zijn. Vervolgens worden die paarden vaak toch aan het werk gezet na een rustperiode die ervoor zorgt dat ze het wel weer even doen, ze worden verleast of zelfs te koop aangeboden na een tijdje en er is geen afspraak of contract die daar iets tegen kan doen. Voor niks gaat de zon op, onthoud dat goed!

Lijkt me sterk dat ze je paard gaan gebruiken als je zelf eigenaar blijft, en ook regelmatig langs komt om het dier te verzorgen. Verkopen kan niet, jij bent immers de eigenaar, en kan ook aantonen dat je de kosten voor het paard betaald... verkopen als weidemaatje, dat zou ik niet doen.. maar aanbieden als weidemaatje terwijl je jou eigendom blijft, dat is hetzelfde als wanneer je het dier bij een boer op de wei zet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:01

Lusitana schreef:
Tja, voor god spelen... We hebben als mens de mogelijkheid om onze dieren uit lijden te verlossen, het is daarom eigenlijk bijna een plicht dat we dat voor onze dieren doen....Het is genadig.

Daarbij hebben we het hier niet zuiver over artrose, maar over een combinatie van dingen die allemaal specifieke behandeling nodig hebben, waarvan 1 weidegang bevorderlijk is en 2 weidegang schadelijk kan zijn. Weidegang is geen verbetering van de situatie.

Ik stond voor de keus zoals eerder geplaats bij me 7 jarige arabier.
Die had een peesblessure nabij het spronggewricht en artrose in zijn nek/heup/bekken etc
Eigelijk het liefst box rust maar alles stond buiten dus was dat geen optie en voor artrose blijven bewegen
Dus een speciale kleine paddock vlakbij zijn vriendjes.
Uiteindelijk vanwege zijn energie gaan stappen maar dat was alles behalve een rustige wandeling en dat zou de genezing van de pees niet bevorderen.

Heel eerlijk was het een soort van opluchting toen ik de beslissing had genomen hoe moeilijk ook om hem los te laten.
Want om die pees te laten genezen zou ook een hele lang weg zijn en dat in combinatie met artrose.

Ook de da vond inslapen het beste besluit want er zat maar geen verbetering in alleen maar achteruit gang

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:04

Barcelano schreef:
Lusitana schreef:
Tja, voor god spelen... We hebben als mens de mogelijkheid om onze dieren uit lijden te verlossen, het is daarom eigenlijk bijna een plicht dat we dat voor onze dieren doen....Het is genadig.

Daarbij hebben we het hier niet zuiver over artrose, maar over een combinatie van dingen die allemaal specifieke behandeling nodig hebben, waarvan 1 weidegang bevorderlijk is en 2 weidegang schadelijk kan zijn. Weidegang is geen verbetering van de situatie.

Ik stond voor de keus zoals eerder geplaats bij me 7 jarige arabier.
Die had een peesblessure nabij het spronggewricht en artrose in zijn nek/heup/bekken etc
Eigelijk het liefst box rust maar alles stond buiten dus was dat geen optie en voor artrose blijven bewegen
Dus een speciale kleine paddock vlakbij zijn vriendjes.
Uiteindelijk vanwege zijn energie gaan stappen maar dat was alles behalve een rustige wandeling en dat zou de genezing van de pees niet bevorderen.

Heel eerlijk was het een soort van opluchting toen ik de beslissing had genomen hoe moeilijk ook om hem los te laten.
Want om die pees te laten genezen zou ook een hele lang weg zijn en dat in combinatie met artrose.

Ook de da vond inslapen het beste besluit want er zat maar geen verbetering in alleen maar achteruit gang

Elk paard is ook anders... een 7-jarige die al artrose heeft is ook niet echt normaal. Oudere (20+) paarden zonder artrose is bijna abnormaal :) de kleine kwaaltjes horen bij het ouder worden (nu heb ik het niet over een paard dat zo stijf van de artrose staat dat hij amper kan bewegen). Inslapen is zo definitief en kan altijd nog, ik snap niet waarom je (algemeen bedoeld!) het dan niet eerst enkele maanden op de weide zou proberen. Heel veel paarden knappen al enorm op van die continue beweging, ipv in de stal te staan (zoals het paard van TS nu op de manege).

Overigens geen commentaar op diegenen die hun paard toch laten inslapen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:11

Ik heb eens gezien dat er in een weiland een grote stormtent stond, die naar mijn idee dienst deed als schuilstal. Is voor op het weiland wellicht ook nog een idee. :)*

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:13

Maar er speelt ook nog een peesblessure op.
Die als je mazzel hen 6 maanden duurt.
ca om de 2 a 3 maanden scannen om te kijken of er verbetering in zit a 3oo euro
Denk dat dit paard op dit moment niet een van de soepelste is aangezien hij uit de lessen wordt gehaald.
Door artrose kunnen ze dus ook verkeerd belasten en kunnen ze een peesblessure ontwikkelen.

Er zijn meerdere mankementen.
Je komt nu in de winter periode dus in deze omgeving geen tot nauwlijks wei te vinden
Zware bodems is weer funest voor de pees.....

Dus waar leg je de grens het houd een keertje op grof gezegt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:14

Solleke_Noah schreef:
Elk paard is ook anders... een 7-jarige die al artrose heeft is ook niet echt normaal. Oudere (20+) paarden zonder artrose is bijna abnormaal :) de kleine kwaaltjes horen bij het ouder worden (nu heb ik het niet over een paard dat zo stijf van de artrose staat dat hij amper kan bewegen). Inslapen is zo definitief en kan altijd nog, ik snap niet waarom je (algemeen bedoeld!) het dan niet eerst enkele maanden op de weide zou proberen. Heel veel paarden knappen al enorm op van die continue beweging, ipv in de stal te staan (zoals het paard van TS nu op de manege).
.
Het gaat niet om zuiver artrose, dat is het hele probleem!
Het paard heeft daarbij twee condities die echt niet verbeteren met weidegang. Twee van de kwalen zijn in conflict met elkaar (voor de een wel beweging voor de ander niet) en verergeren elkaar. Artrose en peesblessure.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:16

en een kleine versie daarvan kost ook maar rond de E300 volgens mij, dus wellicht wel een optie?
Weidegang zoals geplaatst op de vorige blz lijkt me geen optie voor die E150 die ze daar vragen, kun je hem net zo goed naar een plek dichterbij / rusthuis ofzo brengen (wat volgens TS ook op die E150 kwam en dus -logischerwijs- teveel was.

Paard terugkopen voor E1000 terwijl hij al oud en af is lijkt me erg gek? Zo'n verzekering zou ik dus nooit afsluiten, is toch belachelijk om zoveel geld neer te tellen alleen maar vanwege het slachtgeld wat ze mislopen en hooguit E200 is ofzo op dit moment?!

Ik zou sowieso het paard overnemen al is het alleen maar om hem nog tot de winter inkickt een fijne tijd te geven op de weide en dan alsnog te laten gaan.
IR op de wei is niet handig, maar misschien kan er een stuk bezand worden om het paard daar in de zomer op te zetten?

Overigens denk ik dat de huidige eigenaar contact hierover heeft opgenomen met TS en dus akkoord gaat met een evt. overname?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:16

Hm, er zijn echt wel gradaties in een peesblessure. Zoals eerder gezegd, genoeg mensen die een paard met een blessure juist wél op de weide zetten, om energie-uitspattingen te voorkomen.

Maatje van mijn paard had een volledig doorgescheurde pees, en had dus 6 maand compleet stilstaan, maar dat is iets totaal anders, doorgescheurd of niet.

Lusitana

Re: Artrose: Inslapen of met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:20

Als zo'n paard al verzekerd kan worden, worden de kwalen die er nu aanwezig zijn uiitgesloten, dus alleen als hij dood neervalt of een andere kwaal krijgt heb je dan wat aan de verzekering.

Solleke_Noah, ik vind het wel een verschil of je uitzicht hebt om een paard dat gewoon beter wordt of een paard dat echt niet meer goed wordt. Waarom dan rekken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:21

nee ik bedoel de huidige verzekering, die keert natuurlijk wel uit op de peesblessure enz.
Maar een dergelijke verzekering had ik zelf niet afgesloten als ik voor E1000 of meer mijn paard terug zou moeten kopen.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 29-11-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:21

Oke stel je besluit hem te houden en te laten genieten van zijn laatste dag.

En dan opeens komt er een nieuw medisch probleem aanwaaien ongeacht of het door trauma is of lichamelijk.
Dan staat je weer voor een keuze en wil en kan je dat financieel aan?
Even kijkend naar je situatie van nu wat eerder verteld is op het forum.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:23

Sorry, maar als je zo verschrikkelijk veel om hem geeft dan had je m niet weg moeten doen, want ze doen uiteindelijk toch wel iets met je ex paard wat je niet leuk vind zoals dat hij ingezet wordt als manegepaard terwijl je dat niet wilt.

Hopelijk kom je eruit wat het beste is voor je paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:24

@Lusitana: Daar heb je een goeie vraag te pakken :) Zeker in mijn 'wereldje' (oude manegepaarden opvang) stel ik mezelf die vraag héél vaak. Ik denk tot nu toe altijd maar zo 1) het een kans geven, 2) om het paard zijn leven te laten eindigen met een beetje een tof leven.

Zoals ik zei, inslapen kan altijd nog, maar het paard kan echt wel snel opknappen (soms ook niet natuurlijk!), en het is zo fijn ze te zien opleven in de weide, lekker rollen en grazen wanneer ze willen, met de vriendjes door de weide gaan. Noem me een penny, maar je ziet ze wel gelukkiger worden op de weide, de ex-manegepaarden.

@Barcelano: wat houdt je dan tegen het paard op dat moment in te slapen?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:27

Als je inventief bent kom je een heel eind. Ik heb zelf een artrosepaard van 17 jaar, hij staat al 4 jaar bij me sinds de vorige eigenaar er vanaf wilde. Hij doet het buitengewoon goed 24 uur per dag in de weide met een inloopstal. Onze inloopstal is een oude melkwagen geweest waar vroeger de koeien in stonden als ze in de weide gemolken werden. Heel simpel doch ruimschoots voldoende voor een paard. Hij staat er bijna nooit in,in weer en wind is hij liever buiten terwijl het een hele gerieflijke stal is..Mijn paard was vroeger een poppetje zonder winterhaar die altijd op stal stond bij de vorige baas. Het eerste jaar had hij een winterdeken nodig maar nu heeft hij een mooie wintervacht. Met kuilbalen kom je ook een heel eind hoor,ik heb het wel vaker gezien. Ik hoop dat je je oude vriend nog een goede oude dag kunt geven,je kunt hem altijd een kans geven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:28

Solleke_Noah schreef:
@Lusitana: Daar heb je een goeie vraag te pakken :) Zeker in mijn 'wereldje' (oude manegepaarden opvang) stel ik mezelf die vraag héél vaak. Ik denk tot nu toe altijd maar zo 1) het een kans geven, 2) om het paard zijn leven te laten eindigen met een beetje een tof leven.

Zoals ik zei, inslapen kan altijd nog, maar het paard kan echt wel snel opknappen (soms ook niet natuurlijk!), en het is zo fijn ze te zien opleven in de weide, lekker rollen en grazen wanneer ze willen, met de vriendjes door de weide gaan. Noem me een penny, maar je ziet ze wel gelukkiger worden op de weide, de ex-manegepaarden.

@Barcelano: wat houdt je dan tegen het paard op dat moment in te slapen?

Ik bedoel meer als het een onschuldig ongelukje is bijvoorbeeld.
Dat ook zorgen kindjes buiten de kwalen die ze hebben ook nog steeds de nodige ongelukjes kunnen krijgen.
Dat dit dan buiten de gewone kwalen verzorging zoals een poedertje of scannen ook het nodige gaat kosten.

Ik denk niet dat dit bij een stalling van een rusthuis zit inbegrepen....

En tuurlijk is het fijn om zo paard mischien net voor het laten afmaken inslapen nog even die plezier gunnen...
Maar dan is dit eigelijk gewoon een bagger periode om dat te verwezelijken...........

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:30

valt wel mee toch; het is mooi droog en het is erg zacht qua temperatuur?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:31

@Solleke_Noah WIJ vinden ze gelukkig in de wei. Ervaren ze het zo (als ze pijn hebben en stijf zijn)?
Vergis je niet, ik doe in mishandelde paarden en kneusjes en geloof erg in tweede kansen, maar het moet wel reeel zijn.

Er is een groot verschil tussen een "versleten" paard en dit paard dat drie kwalen heeft en uiteindelijk echt wel dood moet en dan is ze er nog meer aan gehecht omdat ze er meer mee omgaat. Nu is het nog iets op meer afstand.

@ragdollcat, het is niet eerlijk om er vanuit te gaan dat iemand een paard wegdoet omdat ze er niet van houden. Omstandigheden kunnen dwingen. En soms lijkt het dat het paard het beter zal hebben in de nieuwe situatie dan bij jou. Moet je hem dan maar houden? Dan is de liefde juist merkbaar in het feit dat je hem een beter leven gunt. Dat wil niet zeggen dat je dan stopt met geven om dat paard.

Maar houden van is ook uit lijden verlossen of meer lijden voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-11-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:33

In laten slapen kan altijd nog, kijk eens ff aan of ie opknapt zoals wat velen hier al zeiden.

Maar zelf ik, ga zelf niet met mijn eigen paard aanklooien, ik weet wat hij heeft en kijk gewoon naar hem of hij het genoeg vind, hij mag het zelf gaan beslissen, wil hij graag dan ga ik door. Hij heeft gelukkig nog veel plezier in t leven en helemaal als hij vanaf 1 mei lekker 24/7 op t land mag met merries en ruinen samen en in de stalmaanden lekker hele dag in paddock met 2 merries.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:34

Hij is niet van haar. Dus moet ze dingen ondernemen om het te realiseren. De beslissing van slacht is eigenlijk al genomen door de eigenaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:35

Lusitana schreef:
@Solleke_Noah WIJ vinden ze gelukkig in de wei. Ervaren ze het zo (als ze pijn hebben en stijf zijn)?
Vergis je niet, ik doe in mishandelde paarden en kneusjes en geloof erg in tweede kansen, maar het moet wel reeel zijn.

Er is een groot verschil tussen een "versleten" paard en dit paard dat drie kwalen heeft en uiteindelijk echt wel dood moet en dan is ze er nog meer aan gehecht omdat ze er meer mee omgaat. Nu is het nog iets op meer afstand.

@ragdollcat, het is niet eerlijk om er vanuit te gaan dat iemand een paard wegdoet omdat ze er niet van houden. Omstandigheden kunnen dwingen. En soms lijkt het dat het paard het beter zal hebben in de nieuwe situatie dan bij jou. Moet je hem dan maar houden? Dan is de liefde juist merkbaar in het feit dat je hem een beter leven gunt. Dat wil niet zeggen dat je dan stopt met geven om dat paard.

Maar houden van is ook uit lijden verlossen of meer lijden voorkomen.

Ja dat is wel zo, maar om helemaal zeker te zijn dat ie niet gebruikt gaat worden voor iets wat je niet voor ogen hebt, is het zelf houden en niet weg te doen, je hebt veel rare mensen in de paardenwereld.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:37

@Lusitana: ik heb wel de indruk dat ze het zelf zo ervaren. Veel manegepaarden hebben al lang geen gras/weide meer gezien, galopperen eerst een rondje, rollen, duiken enthousiast op het gras af enz enz. Veel paarden die hier toekomen, zijn eerst zo stijf dat ze maar net recht geraken na het rollen, en na een maand galopperen die de weide door. Maar goed, er zullen er vast ook zijn die het niet beter gaan doen op de weide.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:42

We praten steeds over de maanden dat het mooi/zacht weer is.
Maar ik heb veel paarden gezien die in deze periode (kou,vocht) echt geen pretje tegenmoet gaan hoor.
En is het dan reeel om ze dan maanden op allerlei pijnstillers te zetten...

En zoals al gezegt de eigenaar heeft al een beslissing genomen.

Soms gaan dingen in het leven niet zoals je gewild had......

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 15:04

Voor de duidelijkheid het betreft een nieuwe, relatief lichte peesblessure. Met de artrose heeft hij tot voorkort nog een paar uur per dag lessen gelopen,en nu staat hij dus stil vanwege de pees en krijgt meer last van de artrose omdat er geen tijd is om intensief met hem te stappen. Voor de manege is hij cru gezegt een last en is het aantrekkelijker om hem te laten gaan. Ik heb het net aan mijn eigen dierenarts gevraagd die dit paard bijzonder goed kent... Volgens hem is het aannemelijk dat hij nog prima kan dienen als recreatiepaard zodra hij genezen is van de pees; zijn idee was een uitloopstal of harde weidebodem, snachts op stal en tweemaal daags een uur stappen op het harde. Een scan acht hij alleen noodzakelijk als hij al enige tijd weer zuiver loopt en ik intenties krijg om stapritjes met hem te gaan maken, maargoed die intentie heb ik totaal niet. In zijn optiek is het dan ook simpel; je paard heeft een pees en dat is hoe het is.

JannekeGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:26

Mijn eerste pony had het ook. Na een peesklap, die heel goed herstelde kreeg hij spat omdat hij volgens DA zijn been verkeerd gebruikte. Toen heb ik hem met pensioen gedaan, lekker in een weiland genieten van zijn oude dag. Hij had jarenlang hard gewerkt en mocht nu lekker genieten van zijn verdiende rust. Maar al snel bleek dat hij het echt niet naar zijn zin had. Hij stond gewoon nog in zijn oude kudde, dus daar kon het niet aan liggen. Hij miste de aandacht, de tochtjes, de wedstrijden etc. Ik borstelde hem nog wel iedere dag, maar hij werd steeds somberder. Tot ik op een dag kwam en hij als een zielig hoopje ellende in de hoek van een weiland stond. Hij wilde niet meer meelopen. Toen maar weer naar de DA, en die gaf heel eerlijk aan dat het beestje gewoon op was. Zijn bloed was niet goed, hij kon slecht plassen en eten wilde hij niet meer. Toen wist ik dat de tijd gekomen was om hem te laten gaan, maar ik ben blij dat hij nog wel een poosje heeft kunnen genieten van zijn pensioentje!!! Als je de mogelijkheid hebt, en als het paard het lichamelijk nog aankan zou ik hem zeker de kans geven om nog een poosje tussen vriendjes te lopen. Ze geven vanzelf aan als het hun tijd is. En idd overleg eens met de DA wat hij vind.