Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Angela schreef:Je zou nog even een advertentie kunnen plaatsen als maatje, en dat hij wel in jou eigendom blijft?, en de medische kosten dus ook voor jou zijn? Misschien heb je geluk?
En dit: NOOIT doen! Zoals de meeste mensen wel weten (althans zij die met hun ogen open leven) worden dit soort paarden vaak voor niks overgenomen om zogenaamd weidemaatje te zijn. Vervolgens worden die paarden vaak toch aan het werk gezet na een rustperiode die ervoor zorgt dat ze het wel weer even doen, ze worden verleast of zelfs te koop aangeboden na een tijdje en er is geen afspraak of contract die daar iets tegen kan doen. Voor niks gaat de zon op, onthoud dat goed!
Lusitana schreef:Tja, voor god spelen... We hebben als mens de mogelijkheid om onze dieren uit lijden te verlossen, het is daarom eigenlijk bijna een plicht dat we dat voor onze dieren doen....Het is genadig.
Daarbij hebben we het hier niet zuiver over artrose, maar over een combinatie van dingen die allemaal specifieke behandeling nodig hebben, waarvan 1 weidegang bevorderlijk is en 2 weidegang schadelijk kan zijn. Weidegang is geen verbetering van de situatie.
Barcelano schreef:Lusitana schreef:Tja, voor god spelen... We hebben als mens de mogelijkheid om onze dieren uit lijden te verlossen, het is daarom eigenlijk bijna een plicht dat we dat voor onze dieren doen....Het is genadig.
Daarbij hebben we het hier niet zuiver over artrose, maar over een combinatie van dingen die allemaal specifieke behandeling nodig hebben, waarvan 1 weidegang bevorderlijk is en 2 weidegang schadelijk kan zijn. Weidegang is geen verbetering van de situatie.
Ik stond voor de keus zoals eerder geplaats bij me 7 jarige arabier.
Die had een peesblessure nabij het spronggewricht en artrose in zijn nek/heup/bekken etc
Eigelijk het liefst box rust maar alles stond buiten dus was dat geen optie en voor artrose blijven bewegen
Dus een speciale kleine paddock vlakbij zijn vriendjes.
Uiteindelijk vanwege zijn energie gaan stappen maar dat was alles behalve een rustige wandeling en dat zou de genezing van de pees niet bevorderen.
Heel eerlijk was het een soort van opluchting toen ik de beslissing had genomen hoe moeilijk ook om hem los te laten.
Want om die pees te laten genezen zou ook een hele lang weg zijn en dat in combinatie met artrose.
Ook de da vond inslapen het beste besluit want er zat maar geen verbetering in alleen maar achteruit gang
Solleke_Noah schreef:Het gaat niet om zuiver artrose, dat is het hele probleem!Elk paard is ook anders... een 7-jarige die al artrose heeft is ook niet echt normaal. Oudere (20+) paarden zonder artrose is bijna abnormaalde kleine kwaaltjes horen bij het ouder worden (nu heb ik het niet over een paard dat zo stijf van de artrose staat dat hij amper kan bewegen). Inslapen is zo definitief en kan altijd nog, ik snap niet waarom je (algemeen bedoeld!) het dan niet eerst enkele maanden op de weide zou proberen. Heel veel paarden knappen al enorm op van die continue beweging, ipv in de stal te staan (zoals het paard van TS nu op de manege).
.
Solleke_Noah schreef:@Lusitana: Daar heb je een goeie vraag te pakkenZeker in mijn 'wereldje' (oude manegepaarden opvang) stel ik mezelf die vraag héél vaak. Ik denk tot nu toe altijd maar zo 1) het een kans geven, 2) om het paard zijn leven te laten eindigen met een beetje een tof leven.
Zoals ik zei, inslapen kan altijd nog, maar het paard kan echt wel snel opknappen (soms ook niet natuurlijk!), en het is zo fijn ze te zien opleven in de weide, lekker rollen en grazen wanneer ze willen, met de vriendjes door de weide gaan. Noem me een penny, maar je ziet ze wel gelukkiger worden op de weide, de ex-manegepaarden.
@Barcelano: wat houdt je dan tegen het paard op dat moment in te slapen?
Lusitana schreef:@Solleke_Noah WIJ vinden ze gelukkig in de wei. Ervaren ze het zo (als ze pijn hebben en stijf zijn)?
Vergis je niet, ik doe in mishandelde paarden en kneusjes en geloof erg in tweede kansen, maar het moet wel reeel zijn.
Er is een groot verschil tussen een "versleten" paard en dit paard dat drie kwalen heeft en uiteindelijk echt wel dood moet en dan is ze er nog meer aan gehecht omdat ze er meer mee omgaat. Nu is het nog iets op meer afstand.
@ragdollcat, het is niet eerlijk om er vanuit te gaan dat iemand een paard wegdoet omdat ze er niet van houden. Omstandigheden kunnen dwingen. En soms lijkt het dat het paard het beter zal hebben in de nieuwe situatie dan bij jou. Moet je hem dan maar houden? Dan is de liefde juist merkbaar in het feit dat je hem een beter leven gunt. Dat wil niet zeggen dat je dan stopt met geven om dat paard.
Maar houden van is ook uit lijden verlossen of meer lijden voorkomen.