Vrijdag gaan ze eraf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 23:10

Wat fijn dat het allemaal is meegevallen.
Bij Damian werd het 2 dagen erna wat dikker, maar ik heb het niet afgespoten.
de andere pony was echt heel dik, dat was ook na 2 dagen.
ik wens jullie sterkte, maar het zal allemaal wel goed gaan.
hou ons op de hoogte
groetjes
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:50

Vandaag is het inderdaad iets dikker (dag 2). Hij voelt zich gelukkig niet echt ziek.
Ik hou het in de gaten en hoop dat niet te veel opzwelt, dan moet de DA weer komen. De DA zei dat ik het niet moest afspuiten. Gelukkig want ik denk dat dat enorm zeer zou doen.
Die van mij staat 's-nachts binnen. Gisteren mocht hij dus langer in de wei dan gewoonlijk en meneer verveelde zich enorm!! Hij wilde zo graag naar binnen. Toen ik de andere pony in de wei longeerde stond meneer steeds in de weg om een beetje lol te hebben. Hij is nog wel echt hengst (hinniken, stoer doen en "vechten"), maar hij is ook al ouder.
Hoe lang bleef de zwelling zitten? En hoe lang kwam er nog troep uit de wond?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 17:57

Damian is vrijdag's geholpen en toen bloede het haast niet.
maar de 2 en 3 dag hingen er wel druppels aan.
de derde dag was de zwelling het ergst, en na de 5de dag werd het minder.
Bij Carlosz zie je nog steeds dat de koker uitgerokken is geweest.
maar het is alleen goed als er troep uitkomt.
is wel niet leuk maar het moet eruit.
Damian is wel veranderd in gedrag.
dan wil ie knuffelen en dan is ie sago, van het ene op het ander moment.
het zullen de hormonen wel zijn.
groetjes
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:55

Het is inderdaad dik (dag 2) en ik heb het gevoel dat het nog iets dikker wordt. De koker is ook een beetje dik. Voelt niet echt heet aan, maar wel warm. Er druppelt bloed uit en dat irriteert hem volgens mij een beetje (hij zwiept steeds met staart of wil er aan krabben). Misschien heeft de jeuk iets te maken met het genezingsproces Verward
Vraag me af of en wanneer ik DA zal laten komen. Hij voelt zich nl. helemaal niet ziek. Vannacht doe ik hem weer op stal i.v.m. de vorst. Morgen doe ik hem de hele dag naar buiten. Lopen is goed voor hem, volgens DA, dan kan het vocht/bloed er goed uit komen en zwelt het minder op. Had jij Damian 's- nachts ook binnen? En van hoe laat tot hoe laat had jij 'm buiten?
Ik maak me wel zorgen, maar dat doe ik gauw.
Las op een andere site (VVDD) dat het niet normaal is als de koker dik wordt, dat het een fout is van de DA. Maar volgens mijn medische paardenboek zwelt de koker altijd iets op en komt er bloed uitdruppelen (als de wond open gelaten is).
Ben benieuwd hoe het morgen is, hopelijk valt het mee. Ik twijfel of ik er vannacht uit zal gaan om te gaan wandelen, i.v.m. de vorst. Ik ga sowieso elke nacht even kijken.....
Morgen moet ik eigenlijk werken. Even afwachten kijken hoe mijn "knollie" er aan toe is.
Bedankt voor de info OK dan!

Oh,...ik wilde ook nog vragen of je de koker bij Damian hebt afgespoten (ik dacht van niet?), of iets anders er op hebt gedaan?
Wanneer/hoe heb je het opgedroogde bloed verwijdert? Wilde ik nu nog niet doen i.v.m. extra ontsteking.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 22:05

Hoi
Ik ben ook heel gauw bezorgt hoor. Knipoog
Damian heeft niet op stal gestaan maar 24 uur buiten, de kou is alleen maar goed, alleen regen is niet zo goed omdat de wond dan niet snel dicht gaat.
dat bloed wat er uit komt is normaal hoor, moet je geen zorgen over maken.
doe hem anders eens temperaturen, tussen de 37 en 38 is normaal.
ik heb Damian niet afgespoten, ik heb alleen het bloed wat aan zijn been zat afgespoten, maar voor de rest heb ik er niet aangezeten.
wat de koker betreft was het bij Damian ook wat opgezwollen.
daar in tegen was het bij Carlos heel dik, hij had gewoon 2 uiers hangen.
het vocht van de wond zakt naar het diepste punt, vandaar.
het vocht word wel door het lichaam opgenoomen maar dat duurt even.
ik heb bij carlos uier zalf erop gedaan zodat de huid soepel bleef.
dus niet op de wond maar op de koker.
als je paard gewoon eet en drinkt, en een goede indruk maakt, zou ik nog niet bellen.
misschien kan je wel om advies vragen.
het opgedroogd bloed heb ik laten zitten en toen alles er goed uit zag heb ik het eruit geborsteld(heel zachtjes natuurlijk)
komt allemaal goed.
OK dan! als er maar geen vuil bij kan, daarom is het ook beter dat ie buiten staat.
ik leef met je mee.
groetjes
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:10

Hoi Annick!
Ik hoop dat je nog op bokt zit. Er is nl. een nieuw probleem.
Hij zit constant aan zijn wond te likken en het bloed dat op de grond ligt eet hij op. Dit lijkt me NIET NORMAAL!!
De andere ruin wilde er ook al likken (ze staan nu even apart)
Ik ben bang dat hij de hechting los likt. Bij honden en katten ken ik het wel, maar dat paarden hun eigen bloed lekker vinden wist ik niet!!
Ik kan nu weinig doen. De DA is pas morgenvroeg te bereiken en de hele nacht vastbinden is ook niks. In de wei deed hij het ook al, maar net zag ik dat de wond er erger van gaat "bloeden".
Wat nu? Misschien een muilkorf kopen. Wat doen die van jullie???

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 22:24

Hoi
Dus hij heeft hechtingen????
Bij die van ons is het open gelaten, is inderdaad raar dat hij er aan likt Verward
kan je de dierenarts niet bereiken via telefoon om te vragen of dit normaal is?
dat het meer gaat bloeden komt omdat hij zijn lichaam buigt en er meer druk op zijn achterkant komt.
als het maar niet gaat stromen.
wat je kan doen is misschien een deken op doen zodat hij er niet bij kan.
ik denk dat de hechtingen te strak zitten en dat hij daarom er probeert bij te komen.
ik snap ook niet dat het gehecht is.
ik ben nog online, ik ga even kijken of ik er iets over kan vinden.
sterkte
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:52

Nou ja, hij is niet echt gehecht. De strengen zijn afgebonden met een hechtdraad. Verder is het open gelaten. Net zoals bij Damian denk ik.
Hij heeft er erge jeuk aan volgens mij, want hij is eerst met zijn staart gaan zwiepen (als of er vliegen op zitten-die zitten er niet op-).
Een deken helpt misschien, maar ik denk dat hij er dan nog bijkomt. Ik zal kijken.....bedankt !!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 08:17

--------------------------------------------------------------------------------

Vannacht is alles goed gegaan. De wond is minder gaan bloeden, maar wel meer opgezwollen (dat komt ervan als je er steeds aan zit).
DA verwacht dat het goed komt (hij heeft druppels gegeven tegen zwelling), maar het paard mag niet aan de wond zitten (hij heeft nu een deken op om het iets lastiger te maken)
De DA verwonderde zich dat mijn paard zo goed bij de wond komt.
De eetlust van mijn paard is in ieder geval goed.

Vorst is niet zo goed voor de wond, volgens DA. De stal wordt iedere dag gedesinfecteerd en nieuw ingestrooid met goed stro. De drollen worden op tijd verwijdert (hij staat/ligt/loopt er niet door)
In de stal is het ook koel (4° graden), maar het vriest er niet.

Bedankt voor je "input"

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:44

DA is er bij geweest en hij vond het er prima uitzien (zo'n druktemaker ben ik...). Hij heeft hem iets gegeven voor een betere weerstand.
Hij mag alleen beslist niet aan de wond zitten (en de andere ruin natuurlijk ook niet), in de mond zitten nl. allerlei bacteriën.
Hij heeft nu een deken op en dat helpt tot nu toe goed......
Ze hebben alleen wel een nieuw plan bedacht. De grote ruin gaat zo bij het hek staan dat de kleine ruin aan de wond van de grote ruin kan likken. Ik moet nu een extra draadje spannen. Het is echt waar, ze deden het constant!!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 22:11

Gelukkig dat de veearts het er goed uit vind zien.
ik hoop dat alles voorspoedig gaat.
hou ons op de hoogte
groetjes en een knuffel voor je paard
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:52

Hoi, hij staat nu nog op stal i.v.m. de vorst.
Vorst aan een open wond schijnt niet goed te zijn. Zijn koker is niet echt dikker geworden.
Gelukkig is alles oké, ik begin weer een beetje tot leven te komen.....

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 11:28

Gelukkig.
Als het niet goed was geweest dan was zijn koker al veel dikker geweest.
het is wat he, ik dacht ook toen het gebeurt was met Damian, wat heb ik mijn ventje aangedaan.
maar achteraf is het wel mee gevallen.
wat zijn we ook een stel trutten he Knipoog
groetjes
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:57

Het stomme is, dat ik nog steeds denk dat hij een hengst is !!
Ik hoop dat we later geen spijt van deze beslissing hebben...., zal wel niet !

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:31

Vanmorgen was de koker erg gespannen en dik!! Hij voelt zich nog altijd goed, maar loopt te weinig in de wei. Vandaag al 2 keer een grote ronde in het bos gestapt (aan de hand) en dat werkt. De koker is minder dik !!
Wanneer ga jij er op rijden (of is hij daar nog te jong voor?)

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 17:35

Hoi
Het is inderdaad goed dat je met hem rond stapt.
Ik kan nog lang niet op Damian rijden, hij is nog maar 15 maanden
Ik moet zeggen dat Damian na 2 weken weer de oude was, dus ik zou niet te snel weer op zijn rug klimmen.
Groetjes
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:21

De DA zei ook dat het minimaal 2 weken zou duren. Ik ga pas weer rijden als hij weer 100 % is. De koker is iets dunner vandaag!
Hoe lang duurde het bij Damian voor al het vocht weg was??

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 10:36

Hoi
hij werd vrijdags geholpen, zondag werd het wat dikker woesdag werd het minder en zaterdag was het bijna helemaal weg.
ziet er wel raar uit he?
ik ben benieuwd of zijn karacter zal veranderen.
groetjes
Annick

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:13

Bij mij duurt het dus wel langer (hij heeft er ook aan staan likken en loopt te weinig -is 's nachts op stal-).
Maandag geholpen, woensdag dikker, zondagochtend op 't dikste en zondagmiddag minder dik. Nu is het maandag en het is weer minder dik. De plaats waar de ballen hingen ziet er nog wel vreemd uit (lijkt nog dik).
Hopelijk is gauw alles normaal. Ik ben trouwens wel blij dat hij zich niet ziek heeft gevoeld.
Nu is hij nog niks verandert, maar het is ook veel te vroeg.
Hij is nl. 4,5 jaar en ik verwacht ook niet zo heel veel verandering (hij was al best braaf).

Groetjes terug.