Mijn paard op de sukkel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 18:37

Bedankt voor de vertaling, het bracht me een stuk verder!

Ik ben uitgekomen bij deze link over paard met gebroken schoft. Ik vind het er precies toch anders uitzien als mijn paardje. Het heeft op de uitsteeksels wel dezelfde afbrokkelingen dus misschien is het wel normaal? Ben benieuwd naar dinsdag voor de mening in het kliniek.. :?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:45

http://www.google.be/imgres?q=withers+X ... dBQ&zoom=1

Dit heb ik voor je gevonden, als je de foto weg klikt krijg je de uitleg ervan...is van een paard dat overkop gegaan is ;(
Ik heb er even de Nederlandstalige vertaling opgezet en dat klinkt niet zo negatief!
6 maanden rust ontstekingsremmers geven (deze periode ben je al voorbij) de stukjes bot helen niet meer aan elkaar maar de pijn gaat weg en je kan er ook terug mee rijden maar meestal is het juiste zadel een probleem...dus al bij al vind ik dit al beter nieuws dan we verwacht hadden. Nu hopen dat ze in Merelbeke er ook zo over denken :j

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:52

Ik was me toch ook aan het afvragen dat als zo'n breuk eenmaal genezen of het nog pijn doet. Je ziet overduidelijk iets mis op de foto maar het is niet op een cruciale plaats zoals de rug of de benen. Ik ben een absolute leek uiteraard maar ik zou ook denken met een zadel met hoge schoft, zou hij er dan nog last van hebben? Ik wacht al duimend mee op het verdict.

witteRaaf

Re: Mijn paard op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:58

In principe zou hij daar geen last van mogen hebben omdat het dus niet komt op de plaats waar het zadel ligt. Het is daar waar z'n manen overgaan in schoft. Bedankt om mee te duimen in ieder geval :). Zijn Lyme is ook afwachten, echt veel symptomen vertoont hij momenteel niet (beetje vermoeide indruk en dan zijn rugspieren die zich vooral vastzetten), dus ik ben er nog wat gerust in dat het wel goed komt. Waarschijnlijk eerst nog veel rusten en dan opbouwen met kleine ritten, zal nog even wachten zijn op dag- en trektochten :).

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:53

Doe jij maar rustig aan, en zolang ik daarna een gelukkige Britt en Mus zie, ben ik ook tevreden! ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 16:56

Iedereen die zin heeft: morgen fingers crossed vanaf 10u.. dan starten de onderzoeken en foto's.. en hopelijk snel verdict!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:42

BELOOFD !!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:55

Heel veel sterkte en succes morgen! Hopelijk vinden ze een oorzaak.
Wij mogen donderdag naar merelbeke,welke onderzoeken gaan ze precies doen bij je paard?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:34

Ik duim heel hard mee!!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:44

Ik duim TS

timokyana schreef:
Heel veel sterkte en succes morgen! Hopelijk vinden ze een oorzaak.
Wij mogen donderdag naar merelbeke,welke onderzoeken gaan ze precies doen bij je paard?

wij gaan donderdag ook naar Merelbeke, toevallig zeg

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:34

Jullie gaan me nooit geloven.... ik kreeg positief nieuws!! :D

Eerst hebben ze de CD met foto's van de schoft en sprong bekeken: die gebrokkelde schoft is blijkbaar absoluut normaal bij paarden! Dat gebrokkel is het kraakbeen dat niet volledig op de foto te zien is, is eigenlijk het kapsel. De sprong is ook bekeken en die vonden ze dikker lijken op de RX dan in het echt, dus die was ook oke.

Paardlief werd gelongeerd in stap, draf en galop in de piste en op harde ondergrond. Daar was ook weinig te zien, alleen dat hij linksom in galop met z'n achterbenen wisselt. Zou KUNNEN te maken hebben dat hij linksom geen evenwicht heeft OF toch rugpijn.
Nadien werd een buigproef gedaan en opnieuw gelongeerd. Ook hierbij toonde hij niks abnormaal. Ze vonden wel dat hij enorm compact gebouwd is en dat hij door zijn lichaamsbouw wss moeite heeft om nagefelijk te zijn.

Dan maar volledige RX van hals tot bekken. Daar werden kissing spines uitgesloten en was ook alles normaal. Die uitstekende wervels achteraan op zijn rug blijken een soort van huidcystes te zijn. Niks om me zorgen om te maken. Die vochtbulten die hij krijgt na het rijden komt vaker voor bij paarden en moet ik me ook geen zorgen om maken, juist zorgen voor goed passend zadel.

Ze vroegen me om hem te tonen onder de man, maar jammer genoeg wist ik niet dat ook dit de bedoeling was en had bijgevolg geen zadel, noch hoofdstel bij :o . Ik moet als ik thuis terug begin met rijden hem filmen en de filmpjes doorsturen voor verdere beoordeling.

De sarcoidplek op z'n buik moet ik twee maanden behandelen met Aciclovir zalf. Dit zou moeten beteren mettertijd..

Wat de Lyme betreft: ze hebben gebeld met een internist en de bloedwaarden getoond. Ze vonden de waarden te laag om er meteen vanuit te gaan dat hij Lyme heeft. Ook omdat hij in hun ogen "een vrolijk en perfect gezond paard lijkt", denken ze dat hij eerder niet besmet is. Hij heeft antistoffen maar dat betekend niet steeds dat ze besmet zijn. Om dat juist te hebben moet je een bloedname laten doen wanneer de teek er nog op zit en twee à drie weken nadien voor de antistoffen te bekijken.. Ik moet dus niet starten met de antibiotica die m'n DA voorschreef.
Wanneer toch lijkt dat hij alsnog symptomen krijgt, kan ik opteren voor een nieuwe bloedname.

Ik kan haast niet geloven dat ik zulk positief nieuws te horen heb gekregen! De osteopaat was begin oktober ZO negatief dat ik mijn paard in gedachten al bijna dacht te moeten afgeven. Maakt de geloofwaardigheid van de osteopathie in het algemeen ook zo moeilijk. Ik heb wervels kunnen bekijken op werkelijke grootte op een skelet en zoals de DA in Merelbeke zei: ze zijn ZO groot dat ze toch haast niet te manipuleren zijn? In fysiotherapie geloofde de DA in Merelbeke dan wel.
Ze vind wel dat paarden die ermee geholpen zijn de therapie niet moeten stopzetten, maar aangezien het bij mijn paard 0,0 verbetering gaf, denkt ze dat het niet nodig is bij hem.

Wat ik vooral moet doen is zorgen dat mijn paard rugspieren krijgt. Op die manier gaat het ruitergewicht voor hem ook makkelijker te dragen zijn en zal hij minder sterrenkijken.

Ik hoop dat ik positief mag blijven in de toekomst, ik ben momenteel euforisch na zo'n emotionele dag :) (en bijzonder uitgeput ook van de stress van de afgelopen maand ..)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:38

YEAAAAAAAAAHHHHHH !!!!! Duimen HELLUPT !!!!!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:58

dat is erg goed nieuws!
en hebben ze ook verteld hoe je het beste die rugspieren kan kweken? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:09

een vriend van mij heeft ook een paard met lyme.
Dat paard is erg stabiel en heeft nergens last van....wordt ook niet bereden.

Lyme is erg moeilijk aan te tonen,en is eigenlijk alleen te zien in het bloed als het paard een dip heeft en de bacterie dus niet meer sluimert maar toeslaat.
Er is ook nog verdeeltheid over de werking van tetracyline intraveneus over de periode van drie weken...de bijwerkingen daarvan wegen vaak niet op tegen het resultaat.

Dus mocht je paard wel lyme hebben...zorg dat hij genoeg vitamine en mineralen binnenkrijgt.
Zodat zijn weerstand optimaal is,ook ontwormen is erg belangrijk(mestonderzoek is niet betrouwbaar)

lyme geneest niet....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:13

hou er rekening mee dat als het toch lyme blijkt te zijn je elke dag die je eerder antibiotica bent gestart een dag winst is.
hoe eerder begonnen hoe beter de kansen......

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:01

@ Holy Pope: Ja het heeft heus geholpen :)!

@ onley: longeren aan dubbele longe en met pessoa, zou zou ik ze het beste moeten krijgen zonder dat hij last heeft van mijn gewicht.

@ geerke: mijn paard krijgt een evenwichtige voeding met genoeg vitaminen enz. ik hoop dat hij nooit dat dipje zal krijgen, en krijgt hij het alsnof ben ik er als de kippen bij om bloed te laten nemen en te laten testen. maar zomaar antibiotica geven omdat je het niet zeker weet, daar krijg ik ook een slecht gevoel over.

@ mariska32: dat besef ik ja, maar blind schieten op iets wat mijn paard misschien niet heeft, dat doe ik niet graag. sowieso gaat die antibiotica ook nevenwerkingen hebben of misschien wat zorgen voor leverbeschadiging. ik denk dat ik het erop waag en mijn paard gewoon goed ga blijven bekijken

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:45

Net nog eens met eigen DA overlegd: ik ga toch starten met die antibiotica voor de Lyme. Hij zegt ook dat ik beter het risico niet neem. Als Mus dan toch Lyme heeft dan had ik beter eerder kunnen starten en de enige nevenwerking dat mijn paard ervan kan krijgen is diarree. Dan moet ik meteen stoppen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:49

SUPER! heel erg verstandig van je.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:00

Mocht ze gevoelig zijn voor diarree, let dan op dat ze niet uitdroogt. ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:05

paardlief is idd gemakkelijk aan de diarree, wel vaak eerder van stress. Hij krijgt hier al suplementen voor dus ga het allemaal goed in het oog moeten houden.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:16

Respect!

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:55

Wat een verhaal zeg...! En wat een hoop stress hopen dat de behandeling goed verloopt en dat je paardje straks weer lekker rond huppelt. Respect hoor...!!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:02

Mijn paard krijgt nu al week antibiotica voor de Lyme. Hij is enorm open gebloeid, hij heeft nog nooit zo'n goeie mest gehad als nu, is helemaal tevreden met zichzelf en straalt gewoon enorm. Hij is leider van de kudde geworden terwijl ik 2 jaar lang heb moeten aankijken op een paard dat altijd onderaan stond, niet in het schuilhok mocht komen in gietende regen, als laatste mocht eten, vol met wondjes stond van het vechten... Hij is een ander paard en dat doet me enorm deugd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:05

wat super bericht *\o/* +:)+
fijn joh!!!!!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:07

Mocht ik kunnen uitvissen hoe je een filmpje kan zetten op het forum, ga ik dat nog doen. Dan zien jullie hem eens voor de eerste keer aan de pessoa :)