Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:15

Marjansch schreef:
Je kunt je paard tegenwoordig laparoscopisch castreren. Er is maar 1 dierenarts die dat doet. Kijk op http://www.pijnlozecastratiepaard.nl of lees het artikel in Hoefslag nr 37. Geen pijnlijke ingreep, je paard blijft staan tijdens de ingreep, extreem korte herstelperiode (je kunt gewoon doortrainen!) en spieren blijven op de plek. Oud, jong, zomer, winter, klop of gewone hengst, het kan!

Eindelijk een diervriendelijke castratie anno 2011

De dierenkliniek Utrecht deed dit vroeger ook. Helaas lukken niet alle castraties op die manier (waaronder een aantal hengsten die vroeger bij ons op stal stonden), dus is Utrecht er weer van afgestapt.

Prisjee91

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:24

Mijn ruin is ook later gecastreerd (+/- rond z'n 5de jaar) en bespringt hengstige merries wel. Ook is hij heel macho en happen doet ie ook af en toe. En inderdaad, ook een leuke nek zit er op. Ik vind het wel wat hebben (z'n macho gedrag en het behoorlijk showen) maar het springen op merries had ik liever niet gezien.
Maar of hij dit allemaal niet zou hebben als hij met 1,5 jaar was gecastreerd? Geen idee.. moeilijk te zeggen he :D

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:27

Cassidy schreef:
Marjansch schreef:
Je kunt je paard tegenwoordig laparoscopisch castreren. Er is maar 1 dierenarts die dat doet. Kijk op http://www.pijnlozecastratiepaard.nl of lees het artikel in Hoefslag nr 37. Geen pijnlijke ingreep, je paard blijft staan tijdens de ingreep, extreem korte herstelperiode (je kunt gewoon doortrainen!) en spieren blijven op de plek. Oud, jong, zomer, winter, klop of gewone hengst, het kan!

Eindelijk een diervriendelijke castratie anno 2011

De dierenkliniek Utrecht deed dit vroeger ook. Helaas lukken niet alle castraties op die manier (waaronder een aantal hengsten die vroeger bij ons op stal stonden), dus is Utrecht er weer van afgestapt.

Dat is wel jammer, had net even zitten lezen en leek mij wel een mooie manier van castreren, op kun site staat dat het bij het geheel afsealen van de zaadstrengen niet is voorgekomen dat het testosteron hoog blijft.. Gelukkig heb ik nog even om te kijken hoe en wat

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:01

Mijn veulen heeft ook al sinds hij 1 maand is inimini-balletjes hangen.
Plassen over andere urine doet hij al sinds dag 1, evenals flemen bij hengstige merries. Hij springt op zijn moeder als ze hengstig is, hij hapt (om je vast te kunnen houden) hapt zijn moeder als hij mee gaat op buitenrit of in de wei als hij wil spelen:
Afbeelding
Voelt zichzelf echt The Man, maar is wel superlief!

irisvtzant schreef:
Zolang het mogelijk is om je pony-paard hengst te houden, waarom zou je hem dan ruinen :)?

Nou, omdat ik het zielig vind om hem hengst te houden. Hij zal nooit een merrie dekken, maar heeft dan wel last van zijn gevoelens die zijn hormonen met zich meebrengen. Een ruin die niet weet wat dekken is, heeft veel meer rust in zijn hoofd.
En ik gun hem een plekje op de wei met vriendjes en vriendinnetjes.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:13

Ik heb ook een veulen en ben ook van plan hem te castreren zodra het kan. Dat zal met zo'n 1.6 tot 1.8 maanden zijn. Het enige waar je nog over na kan denken is dat ruinen langer doorgroeien. Dus ben je bang dat ie wat te klein blijft kan je hem beter wat eerder castreren en als je bang bent dat hij te groot wordt, wat later.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:16

Cynthia82 schreef:
Leuk om zo alle verschillende meningen te lezen :)
Mijn merrie haar eerdere veulens waren merries, dit is mijn eerste hengstveulen. Vanaf dag 1 merk ik al dat hij anders is dan zijn zussen. Hij hapt heel graag. Hij bijt absoluut niet, maar pakt graag alles vast. Tijdens het wandelen, heeft hij soms ineens een stoere ingeving: schudt met zijn hoofd en maakt een soort huppelsteiger.

Ik wil hem inderdaad laten castreren, omdat hij anders onnodig 'last' krijgt van zichzelf en hoe eerder hij met alle paardjes (en weer zijn moeder, mijn merrie) op dezelfde wei kan, hoe makkelijker het voor mij is.

Deze winter lekker hengstenbaby zijn en van het voorjaar eens kijken..
Zitten er voordelen aan om pas met 2 te castreren ipv met 1? Mooier uitgroeien is dus een sprookje..
Is het dan ook een sprookje dat ze meer in de hoogte groeien als ze eerder gecastreerd worden?

Dat tweede is geen sprookje, mijn pony is een ruin en is 1,56 Zijn volle zusje is 1,45... Dus het scheeld wel dat het een ruin is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:19

@ Cynthia, zijn er nog andere hengstveulens in de buurt waar je hengstveulen mee kan spelen of staat hij alleen met zijn moeder en is dat het enige speelkameraadje wat hij heeft?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:40

@suikermeisje, jij vergelijkt nu een merrie met een hengst, terwijl ik me afvraag of het qua uiteindelijke schofthoogte uitmaakt of een mannelijk paard eerder of later gecastreerd wordt.

@Cassidy, TiSento wordt aanstaande zaterdag afgespeend en gaat dan op een weitje met schuilstallen staan met een 1,5 jarige en een 3 jarige hengst.
Dus ik heb geen haast met het castreren, maar ben wel benieuwd naar andere meningen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:52

Cynthia.
Als je besluit vast staat en hij ze nu al alle 2 heeft, waarom dan nu niet castreren ? Wordt in Wales veel gedaan. Weer is goed (vuile, vieze beestjes zijn weg), mama is er nog om te 'troosten' en tegen het voorjaar is hij zeker niet meer vruchtbaar. Kan hij gelijk weer de wei op in een gemengde groep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:55

Ik heb de ervaring dat hengsten onderling, vooral als er oudere hengsten tussen staan, weleens heel ruig kunnen worden in speelgedrag.
Ik zou geen net gespeend veulen bij oudere hengsten neerzetten...komen brokken van.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:42

YWC, daarom heb ik dit topic dus ook geopend. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn. Wat goed is en wat niet :)

Cassidy, hij kent deze hengsten al. Hij speelt er nu 3 keer in de week een uurtje mee. Hij doet echt niet onder van die andere hengsten en zet ze zelfs op hun plek.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:46

ik lees even mee...
mijn hengstje is nu 18 maanden, plan is eigenlijk om zo nodig te casteren als hij 3 wordt...
(afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt en hoe de stallingsmogelijkheden hier in de buurt zijn als hij uit de opfok komt voor een hengst)
wel interessant om alle ervaringen en meningen te lezen...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:50

Hier in de buurt castreren ze niet meer thuis vanaf 3 maar alleen in de kliniek, dat wil ik liever niet omdat het dan gelijk minimaal 10 keer zoveel kost en het veel meer stress met zich mee brengt dan wanneer we het thuis doen. Dus mijn hengst word van de herfst/winter gecastreerd dan is hij ruim 2,5. Maar hij heeft nog helemaal geen hengsten streken, staat in een gemengde kudden en word erg goed door de dominante ruinen opgevoed, dus als het kon had ik langer gewacht.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:02

ik ken 3 ruinen die met zijn 3,5 zijn geruind, en ze hebben helemaal geen hengsten streken, en van dat door groeien: 1 is een 1,71 cm en de moeder is maar 1,60 en vader is tolando en die is ook nog geen 1,70. ik zou rond de 3 ruinen als hij handelbaar is, want dan groeit hij toch nog en is hij ook mooi.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:08

nicky_rilana schreef:
ik ken 3 ruinen die met zijn 3,5 zijn geruind, en ze hebben helemaal geen hengsten streken, en van dat door groeien: 1 is een 1,71 cm en de moeder is maar 1,60 en vader is tolando en die is ook nog geen 1,70. ik zou rond de 3 ruinen als hij handelbaar is, want dan groeit hij toch nog en is hij ook mooi.

Zijn andere paarden niet mooi ?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:14

ja wel hoor maar ik vindt er vaak eentje die langer hengst is geweest mooier

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:16

mijn tinker´hengst´ is vorige week gecastereerd op 2,3 jaar.
Hij staat bij allemaal hengsten vanaf 4 maanden oud en heb 1 keer hem blij zien worden van een merrie naast hem en verder niet.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:24

Ik heb een 3,5 jarige Volbloed hengst. ik laat hem waarschijnlijk volgende maand castereren
en anders als de winter weer voorbij is. ben nu bezig met hem in te rijden en hij is heel braaf!
hij begint nu wel een beetje te merken dat hij hengst is, maar zolang ik consequent ben en laat zien
wie de baas is enzv enzv, dan is het goed.. ligt er echt aan hoe je hengst zich gedraagd vind ik.
die van mij hoeft niet persee een hengsten bouw/nek te hebben, maar het is wel mooi meegenomen.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:39

Ik lees hier als voordeel van laat castreren dat het paard dan mooier zou worden. Maar ik denk dat de meeste mensen die dat zeggen niet eens aan een 10-jarige ruin kunnen zien op welke leeftijd hij gecastreerd is. De bespiering heeft natuurlijk ook voor een belangrijk deel met de training te maken.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:51

@Miekie74. het is voor velen een voordeel, het is eenmaal mooi meegenomen. maar je hebt wel gelijk,
want als je een 10jarige hebt, kan die dezelfde bouw hebben kwa breedheid.. maar zo'n hengsten nek toch niet toch?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:52

Ik heb niet alles gelezen, maar lang wachten met castreren wil niet persé zeggen dat ze ook echt mooi op leeftijd mee, uitgroeien. Heb nu een hengst van net 3, prima karakter, maar qua uitzetten is hij nog steeds niet echt gestart. het begint wel, dat wel, maar ik denk dat het bij hem wel eens kan zijn dat hij pas volgend voorjaar, als hij 3,5 jaar is, weer zo'n uitzetstuip gaat krijgen.
Als je daarop zit te wachten om te castreren en je hebt er eentje met gigantische hengstenmanieren, dan is dat de dikste fout die je kan maken.

Ik heb voorlopig geen last met mijn hengst, kan ook hengstwaardig bestaan geven met vriendje en weideloop hele jaar door en kans zit erin dat hij voorgebracht gaat worden en in de sport, dus hij mag nog even z'n ballen houden.

Ik weet wel, als ik hem nu zou castreren dat hij dan niet zo top is als wat hij kan zijn met nog wat meer uitzetten. Hij is mooi, dat wel, maar dat tikje extra ontbreekt nog, terwijl hij wél al mooi hengstenhoofd heeft.
Qua hoogte denk ik niet dat het klopt. Heb er gezien die na castreren niet plots de hoogte in gingen, en heb er gezien die als hengst wel als een raket omhoog schoten en amper gingen uitzwaren. De mijne was op 8 maanden amper 1m20 schoft, nu is hij net 3 en 1m60. We vermoeden dat hij toch nog 1m63 à 1m65 zou kunnen halen, en de 1m60 was al tegen de verwachtig in. Stel je dan voor dat hij als ruin nog groter zou zijn.... No thx.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:32

Cynthia82 schreef:
@suikermeisje, jij vergelijkt nu een merrie met een hengst, terwijl ik me afvraag of het qua uiteindelijke schofthoogte uitmaakt of een mannelijk paard eerder of later gecastreerd wordt.

@Cassidy, TiSento wordt aanstaande zaterdag afgespeend en gaat dan op een weitje met schuilstallen staan met een 1,5 jarige en een 3 jarige hengst.
Dus ik heb geen haast met het castreren, maar ben wel benieuwd naar andere meningen.

hij is met 1 jaar gecastreerd, dus langer doorgegroeit... Dus dat zal zeker uitmaken, als hij hengst was gebleven was hij nooit zoveel groter geworden als zijn volle zus.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:58

Ik vind dat paarden tot hun 3de in de opfok horen, ongeacht het geslacht!
Ik zou dan ook pas castreren als hij uit de opfok komt, met 3 jaar dus!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:59

Castreren en de opfok in sluit elkaar toch niet uit?

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:10

Cassidy schreef:
Castreren en de opfok in sluit elkaar toch niet uit?

Dat zeg ik ook niet.
Maar ik vind dat zolang je ze in de opfok heb staan je ze lekker moet laten spelen en doen met elkaar. Natuurlijk kan die tijdens de opfok gewoon gecastreerd worden maar ik zie daar het nut niet echt van in.
Je doet op dat moment weinig met zo'n paard, hij staat lekker tussen soortgenootjes, die meestal ook hengst zijn.
Daarom zou ik pas castreren na de opfok, zodra je het paard een beetje gaat oppakken, grondwerk enzo!