Oog laten verwijderen ?? wat zou jij doen ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

B_r_e_n

Re: Oog laten verwijderen ?? wat zou jij doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 22:09

Bedankt voor je uitleg.
Met het longeren zal het dan ook vast wel goed komen, want het vertouwen is er wel.

@covergirl; bedankt, bij de kliniek hadden ze dat ook al verteld, maar als het oog eruit gaat, ga ik er geen lichaamsvreemd object in stoppen, nee hoor dan maar een gat. Ik ga geen extra risico´s nemen want voor het paard heeft het geen enkele meer-waarde.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:10

Hier ook een pony die het licht in 1 oog is verloren met een ongeluk.
Direct na het ongeluk op de trailer gezet naar de kliniek,hier is geprobeerd het oog dicht te naaien maar de pony was zo in paniek dus is besloten om het zo te laten.
Wanneer hij in de harde wind buiten staat komt er wel wat witte etter uit het oog.Verder kan hij nog wel knipperen en heeft er volgens ons ook geen pijn aan.Het oog zit er nog wel maar is nu haast wit geworden.
Hij moest ongeveer een week echt wennen en nu weet hij niet beter.
Wij lopen dus altijd aan de blinde kant.
In het dubbelspan liep hij ook altijd met zijn blinde oog aan de buitenkant.Loopt nu enkelspan voor de wagen en onze dochter rijdt hem soms onder het zadel.

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:22

Mijn vorige draver had ook maanblindheid. uiteindelijk aan 1 oog volledig blind en veel pijn. andere oog nog maar weinig zicht ( werd ook alsmaar slechter ) en daarvan bleef zijn pupil vast staan. (kon zich niet tegen fel zonlicht verweren.)
ik heb hem uiteindelijk in laten slapen, middelen uit utrecht sloegen niet aan.
Heb in iedergeval voor zijn welzijn gekozen.
hij werd ook helemaal peu nerveu als hij in het land liep enz.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:45

Het paard van mijn vriendin is ook blind aan 1 oog (maanblindheid).
Het paard heeft wel nog het oog omdat hij er op dit moment geen last of pijn ervan heeft.
Zodra hij er last van heeft wil ze het eruit laten halen.
Het valt wel op dat het blinde oog binnen 2 jaar al flink geslonken is, het is kleiner geworden.
Hij draagt in de vliegentijd altijd een vliegenmasker.
Hij heeft er absoluut geen last van, ze rijdt buiten en dat gaat prima!
Hij staat in een kudde van 4 paarden en is ondanks zijn blinde oog nog altijd de onbetwiste leider.

Ik zou alleen het oog laten verwijderen waneer hij er last of pijn van heeft.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:58

Shanelle schreef:
savath schreef:
:D :D :D

Ik wou hier net een heel verhaal neer typen dat we bij ons 2 paarden hebben met oog'problemen', zie ik net Bliss staan! Blissje staat nu enkele maanden bij ons op stal, en het gaat sùper goed met haar!

Paard nr 1:
Heeft een accident gehad waarbij haar oog ernstige schade heeft opgelopen, en het zicht is normaliter 0,0. Dat oog zit er wel nog in, maar er komt altijd veel prut uit, wat heel vervelend is met de vliegen en eerlijk is eerlijk - het ziet er ook wat akelig uit aangezien het lid wat naar buiten draait en het oog soms ook draait. Er wordt gezegd dat ze er geen last van heeft...

Paard nr 2:
Bliss dus, is helemaal happy met maar 1 oog. Ze functioneert helemaal zoals een paard met 2 ogen. De eigenaren doen ook lekker veel grondwerk met haar zodat die vertrouwensband, die je imo toch wel een beetje extra nodig hebt, aangesterkt wordt. Vooral het longeren vraagt nog wat oefening op een bepaalde kant (laat ik nou net vergeten op welke hand tov het ontbrekende oog). Maar eigenlijk gaat het gewoon super! Dat ontbrekende oog is ook helemaal niet eng, is heel netjes gedaan!

Het oog was eerst eng, maar we hebben er een prothese laten insteken van beencement.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:13

Ik heb 2 volledig blinde hengsten (beide ogen blind) waarbij er bij 1 over 2 weken 1 oog word verwijderd. Als hij pijn krijgt merk je dat absoluut en als hij geen last heeft is mijn advies oog laten zitten!

En voor de penny,s... Mijn paarden lopen zelfstandig in de wei en worden bereden.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:18

2 hengsten volledig blind? toe maar!
Hoe gaat het in het dagelijks leven? Wat doe met hun?

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:22

Ik rijd buiten en de rest pb ik wel haha

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:29

Met blinde paarden kun je gewoon erg veel.
Een parcour van 140 word wat moeilijker.
Wat wil je weten???

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:33

Het lijkt mij gewoon dat de band wel heel sterk moet zijn,
of het paard enorm rustig omdat hij jou moet vertrouwen.
Mens neemt de ogen over zeg maar...
En ik vraag me dan ook meteen af hoe dat in de wei enzo gaat,
ik bedoel wij hebben sloten en schrikdraad, dat lijkt me niet veilig...

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:39

Eentje staat achter lint zonder stroom.
En de andere kan met en zonder stroom.
Een goede mogenlijkheid ook voor jou paardje zou zijn om tussen je lint rubberband te zetten wat 'doorschieten in de sloot' redelijk voorkomt.

Vertrouwen... Tjah,als je bedenkt dat een vos wel zn streken verliest maar niet zn haren....
Als ie zn kans schoon zien naait hij m dr gerust tussenuit hoor en puur voor zijn lol.
Denkt nog steeds dat de wereld van hem is.... (En dat is natuurlijk ook zo ;) )

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:51

teuben schreef:
Ik moet hier toch even op reageren. Normaal gesproken lees ik alleen, maar ben nooit ingelogd of reageer ergens op.
Mijn paard heeft 10 jaar geleden de eerste verschijnselen van maandblindheid moeten ondervinden. Heel veel pijn, oog ontstoken en een blauwe vlies over het oog. Met de pech dat hij het aan beide ogen had. Het is echt verschrikkelijk om je paard zo te zien. Hij stond tijdens de periode van de ontsteking als een futloos paard op stal en geen trek in eten. Omdat maanblindheid in die tijd nog niet goed te behandelen was, hebben we na een half jaar dierenartsbezoeken besloten om het oog wat telkens ontstoken was te laten verwijderen. Hij was inmiddels al aan beide ogen blind en het oog had geen nut meer. Wat ben ik blij geweest met deze beslissing, mijn paard leefde weer op en kon weer genieten. Ik had hem met vervroegd pensioen gezet en hij kon blind prima in de wei staan en wist zijn inloopstal zonder moeite te vinden. Na 4 jaar rust heb ik langzaamaan het rijden opgepakt. Eerst zonder zadel en voorzichtige pasjes in draf tot later zelf endurance wedstrijden. Voor 2 jaar geleden begon het andere oog ook te ontsteken en ik heb geen minuut getwijfeld en heb het oog direct laten verwijderen. Hij was hier toch al blind mee en ik heb hem verlost van de pijn, want geloof mij, dat doet pijn voor een paard !!!!
Ik heb een vrolijk, lief en levenslustig blind paard die mij elke dag eraan herinnert hoe bijzonder onze band is !!!

Dus Bren, twijfel niet meer, denk niet wat zullen andere mensen ervan denken en hoe gaat het lijken. Denk aan het welzijn van je paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Endurance wedstrijden met eenblind paard? Wow. Had je geen last van gestruikel in ongelijk terrein? Hoe deed je dat als je takjes tegenkwam waar hij tegenaan zou moeten lopen? Echt superknap hoor. Loopt zo'n paard ook anders omdat hij meer op zijn gevoel loopt ipv zijn zicht?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:11

@ akhal_teke; je knap van teuben hè?!
Ik weet niet of ze op je vraag zal kunnen reageren want ze is normaal een lezer,
alleen kon ze het niet laten om op mijn topic te reageren, waar ik natuurlijk dankbaar voor ben

@ beaversrun; zijn je hengsten (met ogen, maar) blind geboren, of zijn ze het later geworden?

Ik hoop maar gewoon dat het bij mijn paard bij 1 oog blijft, want of zij zich met totale blindheid kan redden weet ik niet...
Op het moment gaat het goed, ook met het stroomdraad en sloten (waar geen draad voor staat)
Buitenrijden met een ander paard gaat ook goed, en erop uit met de trailer en aan de hand wandelen gaat ook super.
In de bak rij ik normaal alleen met een halsring, en dat was niet zo'n succes dus denk dat ik daar toch maar weer met hoofdstel ga beginnen,
halsring komt vanzelf wel weer!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:17

Nee niet zo geboren,de oudste is bijna 24 en een jaar of 4 a 5 volledig blind,door een zware vergiftiging is zijn lever volledig naar de .... Hij had eigenlijk geen 4 jaar kunnen worden. Blind worden was een van de gevolgen. (Vergiftiging is aangedaan en had met diefstal te maken,dat ze mogen rotten in hel)
De andere zou met 4 jaar blind zijn geworden door een verwaarloosde en verkeerd behandelde oogontsteking,hij is nu 13 en bijna een jaar in ons bezit. Ging niet goed bij vorige eigenaar om een lang verhaal kort te maken.

Maar als jou paardje het maar aan 1 oog heeft en soms onzeker word kan het zijn dat hij nog vage schimmen of lichtvlekken ziet,die kun je bv. wegnemen door bv een lap in een vliegenkap te naaien hierdoor maak je het voor je paardje een stuk rustiger en makkelijker.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:37

Jeetje nou dan hebben je paardjes wel heel wat meegemaakt zeg.

Bedankt voor je verhaal en tip!