Leverbot bij paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:07

Mijn paarden lopen zelfs samen met koeien, al jarenlang, maar nog nooit leverbot gehad hier.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:15

ja maar mijn paarden staan hier nu al jaren en nog nooit ziek geweest dus daar maak ik me niet z druk om eigenlijk
quartel schreef:
BillyBo schreef:
Als er geen sloot om jouw land ligt dan hoef je je volgens mij absoluut geen zorgen te maken, mits er bij jou slakjes leven die een Porsche 911 hebben :D . Die slakjes zitten alleen aan de slootkanten omdat ze de mogelijkheid moeten hebben om bij droogte terug het water in te kunnen gaan, anders drogen ze uit en gaan ze dus dood.

hazen maken van een slootje geen probleem hoor ;)
Of die er nu wel of niet is........ze komen echt overal wel

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:25

Zonder sloten is de besmetting absoluut niet mogelijk.
Dan is jou paard al eerder besmet geraakt, het botje kan namelijk al veel langer aanwezig zijn, of miss. van het hooi. Het slakje is echt nodig om de cyclus rond te maken en dat slakje overleeft niet zonder water.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:13

BillyBo schreef:
Zonder sloten is de besmetting absoluut niet mogelijk.
Dan is jou paard al eerder besmet geraakt, het botje kan namelijk al veel langer aanwezig zijn, of miss. van het hooi. Het slakje is echt nodig om de cyclus rond te maken en dat slakje overleeft niet zonder water.

zonder sloten is besmetting absoluut wel mogelijk.....lees maar hierboven.
Ieder paard kan het krijgen en het kan zelfs jaren woekeren voor het gevonden word.
Als er in de afgelopen 10 jaar koeien op dat bewuste stuk land hebben gestaan...of schapen....of hazen die oversteken.....dan kan een besmetting al reeel zijn!!!!!!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:31

@Qartel: ik dacht dat je begreep hoe de cyclus werkt. Het slakje is nodig om de cyclus rond te maken.
Je hebt een schaap dat geinfecteerd is met leverbot. Dit schaap poept ''zeg maar bij de slootkant'' in het vroege voorjaar wanneer het land drassig is en vooral de slootkanten. Hier zit het leverbotslakje. Het slakje eet de dan uitgekomen larfjes op ''let wel binnen 24 uur anders gaat het larfje dood''. Het slakje gaat door de drogere periode die dan normaliter volgt ''voorjaar/zomer terug naar de sloot waar het larfje dan al die tijd in het slakje verblijft. In de herfst als het weer natter wordt komt het slakje aan land en zal het larfje het slakje verlaten en zich aan een grassprietje hechten en wachten tot het opgegeten wordt. Het kan dus zijn dat je paard uit de sloot drinkt ''of je geeft water uit de sloot'' en daardoor het slakje binnen krijgt of het eet de bewuste grassprieten waar het larfje zich aan gehecht heeft en als een soort van cyste op zit.

Men denkt dus dat geinfecteerd hooi ook de boosdoener kan zijn, alhoewel zijn daar ook de meningen nog over verdeelt, maar nogmaals de cyclus kan niet rond gemaakt worden zonder het slakje. Dus geen water geen slakje. En zoals ik al gezegd heb is het van belang om je land te maaien voordat je ze verwijdt. En dit moet je zeker doen als je weet dat er koeien of schapen op dat stuk gelopen hebben en als er een sloot[je] om het land zit zodat de kans op het slakje aannemelijk is.

Dus als jou paard nu op een stuk land staat zonder sloot maar hiervoor wel met sloot heeft gestaan waar schapen/koeien etc gelopen hebben dan kan je paard toen al geinfecteerd zijn.

Billy is zeer waarschijnlijk al twee jaar geleden geinfecteerd geraakt en dit is pas vorig jaar zomer begonnen met sloom worden en niet willen aanspringen in draf etc. Toen dacht ik dat dat kwam omdat het te warm was en hij was ook iets te dik. Pas in november ben ik naar de veearst gegaan omdat hij toen erg begon te pompen en zweten tijdens de rit en toen ben ik begonnen met allerlei bloedonderzoeken etc ''zie begin van deze topic''

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:34

BillyBo ja het slakje maakt de cyclus rond maar de eitjes doen het prima zonder slakje hoor.
En die eitjes worden vanzelf larven/leverbotjes...
Nou ja...maakt ook niet uit. Voor diegene die er bang voor zijn zou ik zeggen benader je DA :D

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:42

quartel schreef:
BillyBo ja het slakje maakt de cyclus rond maar de eitjes doen het prima zonder slakje hoor.
En die eitjes worden vanzelf larven/leverbotjes...
Nou ja...maakt ook niet uit. Voor diegene die er bang voor zijn zou ik zeggen benader je DA :D

Sorry maar ik denk niet dat je het begrijpt. Die eitjes doen helemaal niets zonder slakje. Het eitje komt uit zodra het letterlijk uitgescheten wordt en moet dan binnen 24 uur door het leverbotslakje opgegeten worden. Zodra het dan door een ander dier opgegeten wordt dan wordt het larfje pas een botje oftewel een volwassen leverbot die de galgangen gaat verstoppen en daardoor wordt je paard dan zo sloom. De volwassen botjes leggen dan weer eitjes die weer uitgescheiden worden en dan begint de cyclus weer opnieuw. Daarom is het een cyclus die rond gemaakt moet worden en als die wordt onderbroken doordat het slakje niet aanwezig is dan houdt het op.

Miss. moet je je daar toch iets meer in verdiepen of een ander veearts benaderen want ik geloof dat er geen één is die precies kan vertellen hoe of wat omdat ze er geen van allen uit zijn wat leverbot precies inhoudt.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:26

@ BillyBo: Bedankt voor je reactie. Ik blijf dit topic volgen, heb eigenaresse van de jaarling inmiddels gewaarschuwd dat verder onderzoek van dit paardje nodig zal zijn...

Tot gisteren had ik nog nooit gehoord van leverbotjes...

Dees1980

Re: Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:41

Is er hier iemand die ervaring heeft met VERM X tegen leverbotten ?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:04

BillyBo ....wat jij wil ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:06

quartel schreef:
BillyBo ....wat jij wil ;)

hoe beweer jij dan dat de cyclus verloopt? :)

Het staat namelijk in talloze artikelen beschreven dat het slakje de sleutel is in de cyclus en het voortbestaan van de parasiet..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:12

Mijn ervaring met DA's is dat als je leverbot aanbrengt als mogelijke ziekte-veroorzaker, je vreemd wordt aangekeken en de boel wordt weg gewimpeld.
"dat kan niet."
Geeft alleen maar aan dat er te weinig van bekend is bij paarden DA's...

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 08:31

@Quartel: ik wil niet negatief overkomen naar je.
Wat het slakje betreft:'' zonder slakje kan de cyclus niet rondgemaakt worden omdat het slakje als tussengastheer fungeert zodat het larfje zich verder kan ontwikkelen''. Het larfje verblijft een aantal maanden in het slakje en dat is in de periode van de zomer oftewel de drogere periode. Dus zonder slakje geen cyclus omdat het larfje binnen 24 uur zijn gastheer moet vinden anders gaat hij dood.De eitjes worden ook in het vroege voorjaar oftewel gelegd omdat de mogelijkheid om een slakje te vinden dan veel groter is.

Zodra dan de herfst ''de natte periode'' weer aanbreekt komt het slakje het land op en zal het larfje zijn tussengastheer verlaten om zich aan een grassprietje te hechten. Dit is ook de reden waarom er wordt gezegd dat als je het vermoeden hebt dat er leverbot op je land aanwezig is dat je iedere keer als je je paard[en] verweidt je eerst moet maaien en dat gras verwijderen. Ook schijnt dat als je je gras kort houdt de mogelijkheid voor het larfje om zich vast te hechten een stuk moeilijker wordt.

Nu wordt er beweert dat op kleigrond de mogelijkheid voor het slakje nihil is maar daar is mijn paard dus het bewijs van dat dat niets uitmaakt. Die krengen zitten overal waar het drassig is, vandaar dat ik mijn land heb laten draineren. Miss. heb ik toen ook de fout gemaakt door mijn paard water uit de sloot te geven en het land te besproeien vanuit de sloot. Hierdoor geef je het slakje ook meer de kans o het land op te komen. En als het paard uit de sloot drinkt dan is de mogelijkheid er om het slakje op te drinken'' dit diertje is maar 7 mm'' en dan komt het larfje vanzelf uit in de maag.

En idd. DA`s weten zelf erg weinig over dit onderwerp. Mijn eerste Da had er nog nooit van gehoord bij paarden en ik heb het hem zelf aan moeten geven of het miss. leverbot was. Maar aangezien ik nu al bijna een jaar bezig ben om mijn paard in orde te krijgen heb ik een second opinion aangevraagd en deze vind het onderwerp zo interessant dat hij zijn tanden er echt in zet.

En sorry: wat Verm-X betreft daar gaan mijn haren van overeind staan. Billy heb ik ook met Verm-X ontwormt omdat mijn vorige stalmaat hier mee aankwam en volgens haar DA was dat prima. Maar chemisch ontwormen is en blijft de beste optie. Ook is men er sneller bij als een worm ressistent raakt tegen een kuur omdat er tegenwoordig steeds meer aan mestonderzoek wordt gedaan.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:39

Verm X zou gewoon preventief gegeven worden , mijn paard word goed chemisch ontwormt en is behandeld tegen leverbot met farsinex

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:54

wat ben ik blij met deze info, ook mijn merrie is duf en krijg ik met veel moeite goed in beweging, ze is ook vermagerd, ze komt ook slecht in beweging als de koppel gaat rennen, staat in een nat land als het veel regent omringd door sloten loopt met geiten en schapen en regelmatig ook hazen, ik heb mijn da net gebeld en wil weten of ik naast mijn gewone ontworming ook kan ontwormen met Fasinex.
Bokkers dank je wel, want ik ben al maanden aan het tobben hierover en wellicht zou dit het kunnen zijn

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:05

ik had net een da aan de lijn die het niet raadzaam vind om mijn paard iets tegen leverbot te geven op voorhand, het schijnt geen lekker goedje te zijn, niet gevraagd of het farsinex is.

We gaan van de week bloedprikken dan kunnen we zaken uitsluiten, wat betalen jullie voor een bloedonderzoek met visite etc. ?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

inderdaad eerst bloedprikken..
mijn ezel is overleden aan leverbot in 2005 (ondanks de ontworming fasinex),inderdaad een 2 jaar drassig land met schapen en koeien ervoor dier erop gestaan hadden.
daarna ben ik ieder jaar erna op dat land fasinex gaan geven en nu ben ik daar al jaren weg..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:40

wat zijn de bijwerkingen van fasinex ? Is het echt zo'n goor goedje ?

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:12

garny95 schreef:
wat ben ik blij met deze info, ook mijn merrie is duf en krijg ik met veel moeite goed in beweging, ze is ook vermagerd, ze komt ook slecht in beweging als de koppel gaat rennen, staat in een nat land als het veel regent omringd door sloten loopt met geiten en schapen en regelmatig ook hazen, ik heb mijn da net gebeld en wil weten of ik naast mijn gewone ontworming ook kan ontwormen met Fasinex.
Bokkers dank je wel, want ik ben al maanden aan het tobben hierover en wellicht zou dit het kunnen zijn

Laat ook even bloedprikken voor de leverwaarden, dat zegt ook gelijk veel meer

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:15

garny95 schreef:
wat zijn de bijwerkingen van fasinex ? Is het echt zo'n goor goedje ?

Ik weet niets over de bijwerkingen, ik kreeg gewoon een spuit mee die ik moest geven door voer of slobber, want het smaak bitter. Ik heb er wat siroop doorheen gedaan en dat ging er zo in. Misschien is het geen lekker goedje, maar dat is leverbot ook niet, het idee dat de lever aangevreten wordt door zo'n beest, nou dan weet ik het wel.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:19

Wat er voor bijwerkingen zijn van Fasinex weet ik ook niet maar mijn veearsts heeft uitgelegd waarom het slecht zou zijn voor het paard. Bij paarden komt het middel in de maag en zal gaan werken in de darmen. aangezien het puur vergif is zullen de nieren daardoor heel hard moeten werken om het gif uit het lichaam te krijgen, waardoor de nieren dan ook een optater krijgen, buiten de lever om die natuurlijk al is aangetast. Een bloedonderzoek na de behandeling is daarom niet verkeerd.

Eerlijk gezegd denk ik dat er eerdaags wel een speciale kuur op de markt zal komen voor paarden aangezien er steeds meer paarden besmet raken.

@Garny95: Dat je veearts dus niet zomaar Fasinex wil geven is dus heel begrijpelijk. Laat een bloedtest nemen die specifiek is voor de leverwaardes, eosinofielen, ''parasieten''. Zoals ik al eerder beschreven had is een specifieke bloedtest voor leverbot moeilijk omdat als het botje volwassen is het lichaam van het paard geen antistoffen aanmaakt en de test dan negatief zal zijn.

Maar als ik jouw verhaal hoor ben jij al een hele tijd bezig om te achterhalen wat er met je paard aan de hand is. Mocht het leverbot zijn laat je paard dan twee keer behandelen met een tussenpose van minimaal een maand en laat hem ook Pretnisolon geven met een kuur Antibiotica. Dit laatste om de lever weer op te peppen en om de botjes en ontstekingen die de botjes veroorzaakt hebben te verwijderen. Dit kost je wel wat maar neem van mij aan ; ik ben in november a.s. een jaar bezig met Billy en had daar al een paard van kunnen kopen door ''helaas'' onwetenheid van artsen. Maar waar het natuurlijk het meest om gaat is dat je wilt dat je paard weer gezond wordt.

Succes en hou ons op de hoogte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:30

toch even melden hier.
ik had vroeger ook een verdenking van leverbot bij mijn pony.

zijn bloedwaardes waren op zich goed,maar op te kijken of hij leverbot zou hebben is er toen specifiek gekeken naar de waarde van haptoglobine.
zou die hoog zijn dan kon er een leverbot besmetting zitten.
bij hem was dat niet zo,dus geen leverbot.

maar ik zie eigenlijk nergens terugkomen dat artsen naar deze waardes kijken?

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:19

Ik heb net mijn DA gebeld voor een afspraak om bloed te komen prikken bij mijn merrie: Zij loopt al sinds afgelopen winter te tobben met haar gewicht: ze moet veel meer eten dan de rest om op gewicht te blijven en de hele zomer en nu helemaal kon ik haar ribben tellen terwijl zij voorheen van 3 happen gras al moddervet werd. Als je haar ziet en ik vertel erbij dat ze tot 2 jaar terug insulineresistent was geloof je het vast niet. Met rijden gaat het al een jaar steeds wat minder: ze wil niet zo ver meer en ze loopt snel te hijgen, terwijl haar conditie altijd top geweest is. Ook zit ze nu al vrij dik in het haar terwijl dat vaak pas eind oktober bij haar begint, de anderen in de kudde hebben nog wel kort haar. Ondanks de lijnzaadolie glimt ze nu niet meer als voorheen en afgelopen winter verhaarde ze ook anders dan normaal: op de plekken waar het haar uitviel werd ze eerst kaal voordat het nieuwe haar tevoorschijn kwam, dat had ze echt nog nooit gehad.
Het slechte verharen werd geweten aan het gebrek aan MSM, het slome aan haar leeftijd (bijna 21) maar dat ze zo snel zou aftakelen had ik niet verwacht, ze oogt nog heel jong, hoewel ik wat grijze haartjes op haar oogleden heb ontdekt, is ze voor haar doen wel heel erg snel 'oud' geworden. Ze is ook spiermassa verloren, het zadel begint nu echt te groot te worden en haar ooit zo dikke gespierde kont is veel kleiner geworden. Ik heb haar maandag voor het laatst gereden, ik voelde me te zwaar, wilde onderweg al afstappen omdat ze zo liep te hijgen maar toen schrok ze en was ze weer even 'de oude'.
Toen ik daarnet de assistent van de DA sprak voor de afspraak leek het haar bijna onmogelijk dat ze te kampen had met leverbot maar mijn vermoedens worden steeds sterker:
- Links van het weiland staat altijd een kudde schapen waar er in ieder geval 1 een leverbot besmetting heeft gehad afgelopen jaar.
- Rechts van het weiland staat elk jaar een kudde pinken.
- Het weiland is zeer nat met slecht weer, alleen in de zomermaanden kunnen er paarden op staan, met veel regen staan er ook plassen in het land en staan de sloten heel erg hoog.
- Ook lopen er veel hazen en ganzen in het land.
'Gelukkig' schijnt alleen mijn merrie er last van te hebben en de overige 7 niet, wie weet is het dus wel iets anders maar zoals ik zei: ik vermoed dat ze leverbot heeft.
Ik hoop dat de DA volgende week niet al te sceptisch ertegenover staat, ik kan dat bij hem nooit inschatten van te voren.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 14:21

@Mizzpoes: wat vervelend allemaal ik hoop dat je er snel achter komt of het leverbot is of iets anders. Wat betreft dat die andere paarden het ''nog'' niet hebben wil niets zeggen over het feit dat jou paard miss. wel besmet is. Bij mij op het land hebben ook 5 andere paarden gelopen die tot nu toe geen verschijnselen hebben getoond en het waarschijnlijk ook niet hebben.

Helaas is er nog maar weinig over bekend omdat er nog maar zo weinig paarden besmet zijn, wat volgens mij aan dit topic te lezen al steeds vaker gebeurt, helaas.

Laat je in ieder geval niet afwimpelen met dat het geen leverbot kan zijn. Je paard vertoond alle symptomen ''die natuurlijk ook bij andere ziektes horen'' en het land waar je staat is zeer waarschijnlijk het walhalla voor leverbot.

Ik heb mijn eerste da ook het één en ander moeten voorkauwen en hem zelfs richting leverbot moeten sturen na 5 maanden onderzoek. Nog steeds blijft hij volhouden dat alleen het schaap de cyclus rond maakt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:36

Ik laat het zeker in dit topic weten wat er na bezoek van de DA gezegd en gedaan is!