paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:23

ja, die krijg je terug.
Ik heb het halster van mijn merrie ook nog, iets wat niet 1 ander paard om zal hebben ooit

IrishCold

Re: paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:55

Ik heb het nog nooit van een paard meegemaakt, Maar wil je inelk geval veel sterkte wensen met dit. Lijkt me echt heel moeilijk om de keuze te maken, en om het daadwerkelijk te zien gebeuren. Heel veel sterkte. :(:)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:05

Mij heeft het zien gebeuren me juist gerust gesteld. IK hoorde zoveel verhalen dat ik op het laatst besloot erbij te blijven. En daarna liepen we terug met dat halster. In de auto alleen maar zitten huilen.

Wens je nogmaals heel erg veel sterkte.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:15

hier een stille meelezer..

ik wens je heel veel sterkte.
drie weken geleden heb ik voor dezelfde keuze gestaan. dat moment en ook de dagen erna zijn heel moeilijk, maar nu heb ik er vrede mee.
het was goed geweest en ik ben blij dat mijn beestje nu geen pijn meer heeft.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:18

amber15 schreef:
hier een stille meelezer..

ik wens je heel veel sterkte.
drie weken geleden heb ik voor dezelfde keuze gestaan. dat moment en ook de dagen erna zijn heel moeilijk, maar nu heb ik er vrede mee.
het was goed geweest en ik ben blij dat mijn beestje nu geen pijn meer heeft.

dankje amber. jij ook nog veel sterkte met het verlies van je paard. :(:)
kan je mij mischien zegen, als je er nog lang last van had met het verwerken van dat je paard er niet meer is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:26

Allereerst sterkte met je beslissing!

colette_007 schreef:
Vallen gebeurd altijd buiten op stoep of wei ivm naar straat slepen (rendac kan hem niet uit je stal komen takelen

Het nare van staand verdoven is idd het vallen. Sommige paarden klappen achterover, vind er geen verschil tussen zitten in het zicht wanneer je het paard weg zou brengen naar een slager. Moet zeggen dat ik het zelf niet zou weten wat ik liever zou doen. Moet er niet aan denken maar het eind van mijn oudere paard komt ook steeds dichterbij.

Hopelijk is het mogelijk voor jou om het paard al liggend te sederen en in te laten slapen, dat lijkt me een stuk prettiger zicht.

Sterkte ermee :(:)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:37

izzy1985

alles is met mijn dierenarts besproken hoe het inslapen van mijn paard zou gaan. de dierenarts is een heele aardige man :)
die alles netjes uitlegt, hoe het in zijn werk gaat,
het gaat zo je komt aan met je paard die word tussen twee zachte maten gezet.
dan krijgt hij een slaap middel waar hij diep van in slaap gaat, dan zakt het paard door zijn benen heen
en de maten gaan wat los van het paard duwen hem zo dat hij zachtjes op de mat terecht komt ,en dan ligt hij op zijn zij.
dan krijgt hij het andere slaap middel waar hij dan aan gaat overlijden.
de dierenarts zegt dat hij het allemaal heel rustig aan gaat doen met mijn paard , en dat hij voorzichtig met mijn paard om zou gaan
dus dat stelde mij wel erg gerust :) en ik breng hem in de avond daar heen omdat het dan heel rustig daar is.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:52

Ik wil je ten eerste alvast heel veel sterkte wensen!!
Wat een dappere keuze (ik weet wat het is)

Ik heb het in korte tijd 2x meegemaakt.
1x op de kliniek, op de wei, heel ontspannen zoals hierboven al eerder beschreven.
Andere keer op stal (omdat het niet anders kon, ze kon niet meer) Ook dat ging heel ontspannen. Alleen moest ze aan de weg en heeft het 2dgn geduurt voordat ze opgehaald werd (was toen precies in de periode van de Q-koorts) En dat was wel zwaar!!

Je zal het de eerste periode erna best wel zwaar hebben, maar houd in je achterhoofd dat dit de beste keuze was!! Jij hebt hem ultieme liefde laten zien... (hoe gek het ook kinkt)
Nogmaals Heel veel sterkte!!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:13

Balou_lover schreef:
Ik wil je ten eerste alvast heel veel sterkte wensen!!
Wat een dappere keuze (ik weet wat het is)

Ik heb het in korte tijd 2x meegemaakt.
1x op de kliniek, op de wei, heel ontspannen zoals hierboven al eerder beschreven.
Andere keer op stal (omdat het niet anders kon, ze kon niet meer) Ook dat ging heel ontspannen. Alleen moest ze aan de weg en heeft het 2dgn geduurt voordat ze opgehaald werd (was toen precies in de periode van de Q-koorts) En dat was wel zwaar!!

Je zal het de eerste periode erna best wel zwaar hebben, maar houd in je achterhoofd dat dit de beste keuze was!! Jij hebt hem ultieme liefde laten zien... (hoe gek het ook kinkt)
Nogmaals Heel veel sterkte!!

ik ga het hier wel zwaar mee krijgen maar dan denk je wel weer van ik heb het beste voor mijn paard gedaan.
en dan krijg je er van zelf wel weer beter gevoel bij, dat heeft gewoon te tijd weer nodig :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:20

Dat vallen zie je in een kliniek niet, omdat ze tussen matrasdeuren worden gezetn. hij zakt ff achtrover en als ie onder nracose is gaan die deuren op en ligt je paard r mooo bij.

Floid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:57

ik had het "geluk" dat Floid al lag in de weide, toen ze werd ingeslapen.
Haar hartslag was al bijna weg, ook doordat ze enorm heeft liggen vechten om weer overeind te komen...
Ik was erbij, de dierenarts heeft mij in alle rust afscheid laten nemen en Floid toen een spuitje in haar hals gegeven.
Het was goed zo, Floid lag er rustig bij en ze leek vredig heen te gaan, terwijl haar hoofd op mijn been lag.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:35

Floid schreef:
ik had het "geluk" dat Floid al lag in de weide, toen ze werd ingeslapen.
Haar hartslag was al bijna weg, ook doordat ze enorm heeft liggen vechten om weer overeind te komen...
Ik was erbij, de dierenarts heeft mij in alle rust afscheid laten nemen en Floid toen een spuitje in haar hals gegeven.
Het was goed zo, Floid lag er rustig bij en ze leek vredig heen te gaan, terwijl haar hoofd op mijn been lag.

Ik laat het zelf gelukkig bij de kliniek doen ,op een wei lijkt mij best wel eng, en dan kan je paard ook best wel hard op de grondvallen.

horseofthemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:56

donnie13 schreef:
horseofthemoon

ja het is wel de moeilijkste keuze geweest die ik tot nu toe heb moeten maken in mijn leven. ;(
Maar ik weet straks dat mijn paard geen pijn :(:) meer heeft, en daar doe ik het voor.

Ja, het is ook heel moeilijk om je paard met zoveel pijn te zien en te weten dat het niet beter wordt... Mijn vroegere verzorgpaard werd 10 jaar geleden naar de slacht gedaan door de eigenaar omdat ze ook veel pijn had waar niets meer aan te doen was. Het idee vond ik vreselijk. Ik ben er ook ziek van geweest, mis haar nog steeds hoor.
Wanneer ik dan hier zo lees hoe waardig je het leven van je paard kunt laten beëindigen indien nodig weet ik zeker dat ik ook voor iets dergelijks kies voor mijn eigen paard nu wanneer de tijd daar is, (moet er niet aan denken...)

Voor jou paard is het ook de eerlijkste beslissing, zoveel pijn is verschrikkelijk. Sterkte ermee hoor! xxx

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:27

Ogossie Donnie wat vreselijk voor je om je paardje te moeten laten gaan.
Euthanasie voor een paard zelf is niet erg, het is voor de achterblijver erg.
Ik heb al 2 paarden in laten slapen omdat er geen toekomst meer was voor ze, blijven leven zonder kwaliteit van leven en uitzicht op eventueel herstel was geen mogelijkheid.
Beiden zijn ze op de kliniek ingeslapen, bij de een kon ik het 'vallen' wel zien, zij was een oud paard en het is eigenlijk niet vallen, zoals anderen ook aangaven ze staan netjes klem. paard zakt langzaam door de benen. Bij het jongste paard kon ik het niet zien, het was te plotseling voor mij en ben achter de deur gaan staan, gewoon om te duwen tegen die deur wat denk ik helemaal niet had uitgemaakt, maar het gaf mij het gevoel dat ik toch ook wat deed, Bij het oude paard hadden we het al langer aan zien komen dat was makkelijker voor me maar ik wilde ik de ogen dicht doen toen ze al dood was, bij paarden kan dat dus niet. Bij het jonge paard wist ik dat en had er rekening mee gehouden dat de ogen open blijven en dan niet meer zijn te sluiten. Gelukkig had zij zelf haar ogen dicht gedaan. We hebben alle tijd gekregen om afscheid te nemen, je krijgt je halster ook terug, je kan het er zelf afhalen als je dat wilt maar anders kun je het vragen, ons is zelfs gevraagd of we een stukje staart mee wilden. Jij mag bepalen wat je wilt.
Ik ben blij dat ik er beide keren bij ben geweest, de euthanasie was het eerlijkste wat we konden doen naar het paard, een paardwaardig afscheid is meer waard dan onnodig lijden. Maar makkelijk is het niet, ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Potje janken mag ook best, bij het jonge paard hebben we allemaal staan janken, ook de dierenarts die zo vreselijk zijn best heeft gedaan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:14

Hallo Donna,
Ik wil je eerst wat meer info geven over laten inslapen in utrecht. De kliniek daar is een kliniek die ook wordt gebruikt om les te geven aan toekomstige dierenartsen. Wanneer jij je paard daar laat inslapen en je geeft niet duidelijk aan dat ze niets van je paard mogen gebruiken kan het zijn dat ze bijv, de benen en andere delen van je paard eruit/af halen voor gebruik in studies of colleges.

Dit is natuurlijk wat je zelf wilt, maar dan ben je iig voorbereid als je daar heen gaat om haar te laten inslapen. Echter wil ik wel zeggen dat ik me af vraag of het verstandig is om je paard nog voor de laatste keer te vervoeren als hij amper kan lopen aangezien een trailerrit erg intensief is. Moet er niet aan denken voor jou en je paard dat ze halverwege door haar benen zou zakken.

Wat je ook besluit iig heel veel sterkte en hopelijk gaat ze rustig.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:36

Heel veel sterkte.

Ik heb 14 jaar geleden ook een paard wat ik reed in moeten laten slapen.
Ik stond in de buitenbak en wilde gaan longeren.
Ik had het paard een klein beetje bij gezet en wilde met hem naar het midden van de bak lopen.
Ineens ging het paard steigeren en klapte achterover.
Hij kon niet meer overeind komen maar hij wilde zo graag.
In paniek naar de buurman gerend en die heeft de eigenaar gebeld en intussen was de DA ook al gebeld.
Eigenaar en DA komen tegelijk aan en ik zit bij het paard.
DA geprobeerd om het paard overeind te trekken maar het paard kon niet.
Blijkt dat het paard zijn nek had gebroken!!!
Omdat het paard al lag ging het heel snel.
Eerst een verdovingsspuitje in zijn aders en daarna de 2 fatale spuiten.
Paard heeft nog wel gevochten tegen de spuiten dmv spartelen.
Uiteindelijk is hij met zijn hoofd op mijn benen gestorven.
Paard is de volgende dag opgehaald door de Rendac.

Ik ben blij dat ik er tot het laatste moment bij ben geweest.
Ik was helemaal gek op dit paard en vond dat ik dit voor het paard moest doen.

Ik heb wel zijn staart afgeknipt en die hangt nu nog steeds bij de eigenaar in de kantine.
Ook heb ik van mijn ouders een gouden medaillon gekregen met zijn naam erin,geb-datum en sterf-datum.
En voor op het medaillon heeft de juwelier het hoofd van het paard gegraveerd.

Heel veel succes en doe vooral dingen waar je jezelf goed bij voelt.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 09:45

IK heb net een filmpje van hem gemaakt dat ik hem zijn naam roep, hij begon alleen maar te hinneken naar mij egt zo lief <3
Ik breng hem met de trailer naar de kliniek, omdat mijn andere paard zijn beste vriend is ,en ik ga dat mijn andere paard niet aan doen.
dat hij straks zijn vriendje ziet liggen naast de weg , en staan is geen probleem voor hem, alleen het lopen.
maar hij gaat zo zelf de trailer in :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:56

ik heb nu al 2x een pony inlaten slapen.

en het is 2x heel anders gegaan.bij de oude shet merrie ging het vredig en rustig,
maar bij de andere shet ook wel al op leeftijd maar merkte je niet aan hem,hij was bevangen en kwam niet meer goed.bij hem ging het niet rustig hij heeft geslagen met zijn benen,hij vocht hij wilde niet.

de slechte ervaring was de eerste die ik mee maakte,ik vond het verschrikkelijk,maar dus ij de 2de ging het gewoon heel vredig.ik vind het verschrikkelijk dat je ze aan de weg moet leggen want je hebt niet altijd de beste mogelijk heden,om ze ergens te leggen.

ik hoop dat het bij jou paardje vredig gaat.maar ik weet niet of ik een sterk paard nog zou laten inslapen,misschien dat ik dan liever ga voor naar het slachthuis dit gaat snel,en daar kan hij nergens tegen vechten.maar bij een oudje en zwakker dier vind ik het wel vredig.

HEEL VEEL STERKTE

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:02

Een slachthuis vind ik egt helemaal niks . :r
Dit paard heeft alles voor mij gedaan wat hij in zig had dus daar ben ik ook heel blij mee
Waarom ik tegen slachten ben is omdat paarden bloedruiken :)* ook al maak je het goed schoon.
Mijn paard laat het niet toe dat een vreemde bij ze hoofd in de buurt komt dus dan is de kans groot dat die kogel langs zijn hoofd heen gaat.
of dat hij er helemaal tegen gaat vechten. :(:)
en Ik zou nooit willen dat iemand anders mijn paard op gaat eten , en dat je ze je paard uit elkaar gaan trekken. :r en aan rek gaan op hangen.
Als ik nog keer voor deze keuze moet gaan word het altijd inslapen.
Als je zelf moet kiezen tussen in slapen ,en een kogel door je hoofd schieten kies je zelf toch ook voor inslapen. :)
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 07-09-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:04

Toen ik mijn paard liet inslapen heb ik dat op de kliniek laten doen in Emmeloord.
BB werd in een ruime box gezet met enorm veel stro, kreeg verdoving en toen ben ik even om het hoekje gaan staan terwijl zij hem neerlegden.

Toen er weer bij gaan zitten en ik mocht alle tijd nemen en heb zelf aangegeven wanneer ze de vloeistof in mochten spuiten. Dat ging allemaal heel rustig en aan het eind liet BB 2 hele diepe zuchten, alsof het allemaal goed was , en toen was hij weg. Heb er nog een hele tijd bij gezeten en uiteindelijk zijn staart en wat manen afgeknipt ter herinnering. Was ontzettend blij met hoe rustig en vreedzaam alles verliep, de mensen waren ook heel erg aardig en begripvol.

Ik mis BB nog elke dag, maar het helpt me wel om te weten dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Sterkte straks met het inslapen van jouw paardje :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:07

jilleroo schreef:
Toen ik mijn paard liet inslapen heb ik dat op de kliniek laten doen in Emmeloord.
BB werd in een ruime box gezet met enorm veel stro, kreeg verdoving en toen ben ik even om het hoekje gaan staan terwijl zij hem neerlegden.

Toen er weer bij gaan zitten en ik mocht alle tijd nemen en heb zelf aangegeven wanneer ze de vloeistof in mochten spuiten. Dat ging allemaal heel rustig en aan het eind liet BB 2 hele diepe zuchten, alsof het allemaal goed was , en toen was hij weg. Heb er nog een hele tijd bij gezeten en uiteindelijk zijn staart en wat manen afgeknipt ter herinnering. Was ontzettend blij met hoe rustig en vreedzaam alles verliep, de mensen waren ook heel erg aardig en begripvol.

Ik mis BB nog elke dag, maar het helpt me wel om te weten dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Sterkte straks met het inslapen van jouw paardje :)

Dankje jij ook nog veel sterkte :(:) met het verlies van bb.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:17

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen.

Ik heb een maand geleden ook mijn paard in moeten laten slapen. Dit is gewoon aan de stal gebeurt, en ondanks alles alle lof aan de dierenarts. Mijn paard heeft ook eerst een spuitje gekregen om rustig te worden, daarna de narcose.
Nadat zij de narcose heeft gekregen heb ik samen met de da haar gecontrolleerd "laten vallen". Ik had haar aan het halstertouw vast de da aan haar staart en samen hebben we haar begeleid met het vallen. (we hebben samen da de staart en ik het halstertouw laten vieren)
Ze is rustig gaan liggen daarna heeft de da de laatste 2 dodelijke injecties gegeven.
Ik heb op mijn gemak afscheid kunnen nemen. De da heeft na verloop van tijd gevraagd op hij haar mocht toe dekken (da had zelf alvast een zijl uit de stal gepakt) hij heeft haar benen en hoofd netjes bijeen gelegd en toe gedekt. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn da haar netjes en respectvol behandeld. Dit maakt het verwerken dan ook een stuk gemakkelijker in mijn geval dan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:10

;( ...sterkte daar......je bent denk ik een fijne baas geweest :(:)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:19

ja dat kan,maar je bent er bij mij niet bij geweest de eerste keer was absoluut geen fijn gezicht een paard dat met 4 benen probeert tegen te vechten en gewoon ja je had dat moeten ziendaar werd je niet blijer van.en dat ze bloed ruiken dat is ook het enige nadeel vaneen slachthuis weer.ik vind het alle 2 niet fijn om te doen.maar je moet soms keuzes maken.en ik denk dat als bv een van mijn gezonde paarden iets krijgt bv been breuk dat deze dan toch liever naar de slacht doe,en als het gewoon oudere zijn inslapen.ik ga het per paard nu bekijken omdat ik gewoon 2 heel verschillende ervaringen heb gehad met inslapen.en dat wil niet zeggen dat ik niet om mijn beestjes geef maar ik wil wel het snelste en minst pijnlijke voor ze.
heel veel sterkte
donnie13 schreef:
Een slachthuis vind ik egt helemaal niks . :r
Dit paard heeft alles voor mij gedaan wat hij in zig had dus daar ben ik ook heel blij mee
Waarom ik tegen slachten ben is omdat paarden bloedruiken :)* ook al maak je het goed schoon.
Mijn paard laat het niet toe dat een vreemde bij ze hoofd in de buurt komt dus dan is de kans groot dat die kogel langs zijn hoofd heen gaat.
of dat hij er helemaal tegen gaat vechten. :(:)
en Ik zou nooit willen dat iemand anders mijn paard op gaat eten , en dat je ze je paard uit elkaar gaan trekken. :r en aan rek gaan op hangen.
Als ik nog keer voor deze keuze moet gaan word het altijd inslapen.
Als je zelf moet kiezen tussen in slapen ,en een kogel door je hoofd schieten kies je zelf toch ook voor inslapen. :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 11:51

keona
ik vind inslapen de beste keuze. en daar blijf ik bij. :)
slachten kan in mijn ogen nooit vriendelijk :)* zijn . ik zou mij zelf ook nooit vergeven als ik mijn paard daar heen breng. :r