Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:41

Misschien een idee om het veulen eerst wat te sederen met muisjes vlak voor het spoelen
Dan lukt het misschien beter
Pff. wat een ramp trouwens als je een veulen heb die zich niet laat behandelen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:42

Thanks..

Halster en voetjes pakken is het probleem niet.
Het beestje heeft pijn aan de wond, logisch.. dus wil niet dat je erbij komt. Daarbij is zo'n dier niks gewend, die kent nog geen vaststaan, aan touw meelopen, mee doen wat je wilt enz..
Foto maken is gelukt omdat ze bezig gehouden werd. Anders wordt ze echt boos.
En al met al, in dit geval dingen tegen haar 'wil' doen.. is toch listig met zo'n wond.
Muisjes?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:43

marleen_usar schreef:
Ik weet wel iets wat heel goed werkt, kan via pb.

Is het zo'n geheim? Zet het in het topic, dan hebben anderen er misschien ook iets aan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:49

Branca schreef:
Thanks..Muisjes?

Geen levende uiteraard :D

Het is een sedatie in de vorm van kleine korreltjes en daardoor dus makkelijk opneembaar
Verkrijgbaar bij de Dierenarts

geerke

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:52

vetranquil

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:56

Waarom wordt ik in eerste instantie nou zo boos dat je een dier klem moet zetten tegen de muur en met 2 sterke mannen moet helpen...............!?

Waar is het misgegaan in de opvoeding/vertrouwen... leren voetjes optillen...is er iets waardoor ze zo is ?
Ik lees dat ze nog niet aan een touw kan meelopen enz. Ik snap dat een jong dier onstuimig kan zijn... Maar om ze dan maar klem te drukken en vast te zetten aan de spijlen in de stal....
Blijven oefenen... stapje voor stapje....en volhouden...!

Wat een wond zeg.... jemig... en dat dier is tegen de muur gedrukt terwijl die haak die wond aan het veroorzaken was.. vind het naar om erover na te denken!

Ik hoop dat het rap zal genezen!
En dat ze hier geen trauma aan overhoudt....

Beterschap!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 23:00

Girlgamer.. vulcetan
Unamie, bedankt.

Jolliegirl; misschien moet je even overnieuw lezen? 8-)
Je hebt een eigen versie..
Uiteraard hopen we op spoedig herstel ja, thanks

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:07

Branca schreef:
Vorige keer kwamen er 2 mannen en praam aan te pas (klinkt erger dan het was) en ik om haar wat in bedwang te houden. Ze verzette zich constant, ook al stond ze tegen de muur van stal merrie enz enz..

Citaat:
Nu dus weer de smid, veulen net als vorige keer tegen muur. Verzet verzet... via spijl van stal vastgemaakt aan halster en zo vastgehouden. Elke keer of achteruit of steigeren.

Citaat:
Daarna andere kant.. weer verzet

Citaat:
Nu brak halster, nieuw halster...

Citaat:
en op een moment komt ze weer los en staat ze recht voor me; MAN!!! een enorme vleeswond op dr borst!

Wat lees ik niet goed? :)
Ik lees alleen over 2 sterkte mannen.. een praam... klemzetten...vastbinden verzet, verzet, verzet.......

Misschien snap ik iets niet(het is al laat en ik ben moe :+ ) of misschien zie ik iets over het hoofd.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:22

Jolliegirl ik snap je punt wel maar het is al gebeurd dus achteraf adviezen hebben weinig nut..
Mijn veulens zijn als ze (op late leeftijd) bij de moeder weggaan al halster/trailer/vekeers/water mak
Daar heb je later bij het beleren ook veel profijt van
Daardoor was mijn veulen met de enorme wond ook goed te behandelen
al werkte hij ook niet altijd even goed mee omdat het pijn deed zeker toen het ging genezen en de zenuwen weer aangroeiden

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 23:27

Jaja..ff flink gequot.
2 mannen, mja, een vasthouder en de smid.
Tegen de muur is heel normaal, 'vast'zetten/spijlen ook.

Adviezen is niet erg, kan je altijd wijzer van worden. Maar dit was geen advies, behalve het geduld.
En de een heeft meer ervaring als de ander en het ene veulen is het andere niet enzo ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:34

ik zou de plek even goed kaal scheren, wel lastig dat er stro in kan komen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:46

Branca schreef:
Jaja..ff flink gequot.
2 mannen, mja, een vasthouder en de smid.
Tegen de muur is heel normaal, 'vast'zetten/spijlen ook.

Adviezen is niet erg, kan je altijd wijzer van worden. Maar dit was geen advies, behalve het geduld.
En de een heeft meer ervaring als de ander en het ene veulen is het andere niet enzo ;)

Zeg dan gewoon dat je dit geen advies vind... en de mening liever niet hoort, dan dat je zegt dat ik een verhaal verdraai/eigen versie heb.. want dat deed ik dus niet. :)

Ik hoop dat het een les is. Ik vind sowieso een dier dwingen/vastzetten zodat ze geen kant opkunnen, not-done...

Maar echt, met heel mijn hart, ik hoop dat eht vlot geneest en dat het vertrouwen gewoon snel weer terug is.

Een ongelukje kan gebeuren! En het zit in een klein hoekje.
Ik bedoel dit zéker niet als beschuldiging naar jou toe dat je een weetikveelwat mishandelaar ofzo bent. :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:54

bij ons paardje kwam er ook heel veel vocht uit, jammer genoeg lukt het niet om er van alles op te smeren, veulen weet niet dat je het beste voor hebt :o . wanneer komt de da weer even kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 00:10

Als het je zelf niet lukt om de wond te verzorgen zou ik toch eens met de DA gaan overleggen wat slim is. Misschien op de kliniek laten stallen, daar hebben ze ervaring met zulke wonden en ook met omgang van bange paarden (want dat is het in principe, veulen kent het allemaal niet en is bang). Als je het zo laat vrees ik het ergste, het ziet er nu al niet lekker meer uit en haar, stro, mest en urine kan er allemaal in en het wordt er niet uitgespoeld.

Had het ook nooit zo aangepakt, klem zetten om de hoefjes te doen. Paarden zijn vluchtdieren, zet ze compleet klem en de angst neemt alleen maar toe. Niet alleen voor die enge meneer maar ook om het opgesloten/vastzittende gevoel. Helaas is het voor zulk advies al te laat.. hopelijk in de toekomst een wijze les. Vraag dan de smid af en toe te komen (of een ander waar het wel mee klikt) en probeer dan eerst dat die alleen voetjes mag optillen, als dat gaat stukje vijlen heel kort en zo uitbouwen. Liever hoefjes wat te lang of brokkelig dan een trauma en nieuwe wond.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:05

over de de manier van werken zeg ik niets hier vliegen de veulens die alles gewend waren ook wel eens alle kanten op als iets ze niet beviel en dan kan er wat fout gaan. 1 iemand vasthouden en een smit is normaal.

Maar de wond is er ongeveer net zo gaan uitzien als mijn wond. Het helen duurt langer maar kan super. Staat hij/zij wel aan een goede AB? Je kan proberen om rustig te gaan kriebelen rond de plek waar het open is en zo wat vuil wegkrabben en de strotjes eruit halen.
Hier konden we er ook niet bij ze werd gewoon levens gevaarlijk maar dat was wel een volwasse merrie die niets gewend was en hebben dus ook niet kunnen spoelen of iets dergelijks. Wel op de duur mesitran gesmeerd maar dit moest vanaf de zijkant op de gok anders hadden we een paar tanden of een hoef tegen je aan.

Maar blijf rustig en probeer je stal zo schoon mogelijk te houden en probeer haar rustig te laten leren dat je er in de buurt aan mag zitten.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:16

Jeetje wat rot!
Mijn paard had een flinke open wond die niet gehecht kon worden, ik ben met mesitran gaan smeren. Wat een top spul!
Typ maar eens in hier op bokt bij de zoekfunctie, een hoop eigenaren met flinke paardenwonden gebruiken het. ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:28

Alleen wegkrabben is niet voldoende
De waterstraal moet er dagelijks (2x) op zodat je eerst al het vuil eruit spoelt
Er mag nl geen korst opkomen want dan sluit de wond te vroeg en gaat het eronder etteren
Dan afdrogen/deppen met een handoek en honingzalf of wondzalf van Schaette erop smeren
Als je het niet vertrouwd laat dan een Dierenarts nog even kijken en adviseren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:47

Bij mijn merrie waren de hechtingen ook open gebarsten en was er een bactertie bijgekomen.
De eerste weken nadat ze uit de kliniek was gekomen moest ik het elke dag schoonmaken met water en alle korsten eraf halen inderdaad.
Daarna depte ik het droog en smeerde ik het in met Mesitran.
Inmiddels ben ik 4 maanden verder en is de wond bijna dicht.
Ik maak het nu nog 1 (soms 2)x in de week schoon met water en haal ik de laatste korstjes eraf en dan smeer ik het weer in met Mesitran.
De wond van mijn paard ziet er nu super gezond en schoon uit!

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:51

@jolliegirl, het is wel duidelijk dat jij TS niet persoonlijk kent. Branca en iets afdwingen, echt niet... ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:59

paafke schreef:
@jolliegirl, het is wel duidelijk dat jij TS niet persoonlijk kent. Branca en iets afdwingen, echt niet... ;)

Het gaat niet over het feit of Jolliegirl TS persoonlijk kent.
Jolliegirl verwoord een gevoel dat bij mij ook opkwam bij het lezen van dit topic.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:00

Hoi,

Ik heb de foto's op de vorige blz. bekeken.

Dit is de reden dat ik zei dat het eigenlijk niet gehecht had moeten/hoeven worden...........de huidflap sterft namelijk alsnog af.
En het zorgt er nu voor dat de wond eronder vies blijft.

Advies van een paravet met ervaring:

Spoelen: Niet alleen om de wond schoon te maken, maar ook om het te masseren met de druppeltjes.
Behandelen met colloidaal zilverwater (wegens zijn antiseptische werking dmv zilverionen).
Liefst meerdere keren per dag spoelen, liefst met een soort douchekop/sproeien ivm met de kleine straaltjes.

De afstervende huid zal er uiteindelijk weer afmoeten, daarna zal het herstel sneller gaan.
Maar nu moet je wel wachten tot de huid echt zwart is (zichzelf gemarkeerd heeft).

Succes.

Gr. PL

Edit: Ik hoor iedereen wel over mesitran of andere honingzalven, maar daar ben je nu nog niet aan toe.
Dit moet je pas gaan gebruiken zodra de wond er zo uitziet:
Mooi roze en lichtroze wondranden.

Dan is de therapie: spoelen en de wondranden insmeren masseren met honingzalf

(foto gejat van Waterlelie @bokt)
Afbeelding

Op dit moment is het dus te vroeg voor honingzalf.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 19-08-11 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:04

Vetramil is ook een hele prettige zalf om mee te werken. Dit is ook met honing.
Het werkt super, jeuk- en pijnstillend.
Ik gebruik het bij mezelf ook, zus heeft het ook bij een grote wond op haar arm gebruikt (was 13 cm lang) welke eigenlijk gehecht had moeten worden maar ze was hier te laat mee. Dit was in 14 dagen tijd heel mooi dicht gegaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:38

Branca schreef:
Wat ik al zei.. 2 man en praam klinkt zwaar.
Een, mijn man, had haar vast en smid was bezig. Ze vloog telkens omhoog. Smid was rustig en dit ook wel gewend.
Ik vraag me ook af hoe je zo'n beestje er doorheen krijgt. Ze verzet al tegen het vasthouden en dan weer tegen het handelen. Je kan haar ook niet de zin geven. Je hoopt op opgave.
Nu was het de smid die doorgaans komt. omdat ik niet de macht heb vast te houden enz.. werd ze dmv touw langs spijl vast gezet en wat vieren telkens.
Na de vorige keer heb ik de dag erna ook bewust voetjes gepakt en uitgekrabt, wat geen probleem gaf.

Maar goed. Ja, Paaf, hopen dat t goedkomt allemaal. 'Je' liksteen doet t goed en 'je' halster is weer heel! :D

ik heb zelf ook dergelijke problemen meegemaakt met mijn jonge pony, een van nature achterdochtig mannetje die niet alle mensen zomaar vertrouwt. zelf kan ik er écht alles mee, vertrouwen 100%. helaas nam de eerste smid die hem kwam beslaan (bekappen doe ik zelf) niet bepaald de tijd voor hem, pony was angstig en onzeker en ipv kalmerende woorden kreeg hij gelijk een schop in z'n buik. en daarmee was alles verpest. de daarop volgende smid bevestigde helaas Zneddies angst door op dezelfde manier te handelen, ondanks dat mij beloofd was dat hij 'echt nóóit boos' werd.
maar goed, ik ben dus zéér bekend met paarden die, of het nu uit angst is of wat anders, 'moeilijk doen' bij de hoefsmid. gelukkig heb ik tegenwoordig een smid die rustig twee uur de tijd neemt voor het vierkant beslaan, en het gaat steeds beter. de eerste keren kwam mijn pony direct omhoog bij het opnemen van een voorvoet, achter kon de smid er niet eens bijkomen.
ik heb het zelf geoefend door de voeten meer op commando te vragen, er een spelletje van te maken en dan ook met een gewone hamer een paar tikjes op de ijzers te geven, alsof je nagelt, als het ware.

inmiddels zijn we ook een stadium verder, Zneddie is inmiddels vijf en pubert ook, dus soms komt het ook voor dat ik even streng moet zijn. gelukkig weet ik precies wanneer een actie van hem voortkomt uit onzekerheid en wanneer uit 'uitproberen'. op die manier kan ik zelf alle kanten met hem uit, en gelukkig de smid inmiddels ook.

maar goed, ik heb dit resultaat in eerste instantie niet alleen bereikt door veel met de voeten bezig te zijn, immers, bij mij was er geen probleem, het probleem zat 'm in het vertrouwen in vreemden. nu is het niet makkelijk om zo nu en dan anderen met je paard bezig te krijgen, bovendien moet hun manier van handelen ook passen in wat jij wilt. ik ben bezig gegaan met de onderste stenen van de basis van onze 'relatie'. door heel eenvoudige handelingen en veranderingen in de dagelijkse omgangsvormen (meer de puntjes op de I, als je begrijpt wat ik bedoel), met name gericht op dominantie en vertrouwen, heb ik mijn pony zover gekregen dat het nu bijna voor 100% zo is, dat wanneer ik aangeef dat iets best OK is, hij daarin volledig meegaat. in het begin schoot ik daar blijkbaar dus in tekort, gezien de verschillen die ik nu zie vergeleken met toen.
sommige dingen sluipen er nu eenmaal in, in de dagelijkse handelingen, maar wanneer je je er bewuster van wordt en daar ook naar handelt, is het zeker op te lossen.

je schrijft 'je hoopt op opgave', maar dat breekt het karakter van zo'n dier ook! dit is niet iets wat je met kracht en dwang moet willen oplossen, het paard moet gaan inzien dat het allemaal wel goedkomt. nogmaals, even de voeten schoonmaken etc. is niet de oplossing, daar zit namelijk niet het probleem. dit is een kwestie van balans in dominantie en vertrouwen, je MOET als dominanter gezien worden wil ze vrijwillig en met een goed gevoel gehoorzamen. dwingen, slaan, schreeuwen gaat allemaal niet helpen om de basis goed te krijgen.

evt. meer info via PB.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:57

hmm,
ik heb het hierover eergister met onze hoefsmid nog gehad.
er gebeuren met bekappen veel ongelukken met veulens.
ik wilde nl graag dat hij het veulen van mijn zusje ook deed, voor onze kleine man de 2de x dat hij bekapt werd(okee beetje gevijld en meer niet..).

ik pak hem dan bij het halster en zn staartje vast en sta ter hoogte van zijn schoft aan de andere kant van de kant waar de hoefsmid bezig is, ik sta dicht tegen hem aan zodat hij tegen mij zijn balans kan vinden.

en wat betreft het niet willen meelopen van je veulen, probeer eens een lang touw(4 meter met een goede klip eraan en niet te dun touw) als een lusje om haar heen.
de handtas methode noemen wij het thuis,

je klipt netjes vast aan het halster je gaat met het tou over de schoft van de linkerkant naar de rechterkant, vloept hem daar net omder de kont langs en dan weer richting de schoft en daar pak je de touwtjes bij elkaar,
hierdoor kun je ze dus van voren remmen en van achter mee trekken mocht het nodig zijn.

de eerste 2 dagen krijgen ze(als het past) bij ons wel een halster om maar worden ze aan borst en kont met begeleiding naar buiten gebracht, daarna passen we de handtas methode toe tot ze door hebben wat meelopen is.

en over de wond, een nare wond! ik ben blij dat ik niet zo een grote wond heb meegemaakt.
wat wel slim is, indien lukt spoelen met water.
desnoods met een sponsje beetje bij beetje deppen ofzo.

en aangezien ik tegenstander ben van verdoven als het met geduld ook kan niet verdoven!
een praam vind ik niet zo erg maar als het kan zonder en als het niet kan een praam erop....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:58

Ik weet niet of je er iets aan hebt TS, maar ik vind helemaal niet dat je je schuldig moet voelen over wat er gebeurd is. Je kan wel alles met liefde gaan aanpakken, maar een veulen opvoeden is niet zo eenvoudig en soms moet je ze gewoon leren dat ze iets moeten ondergaan. Ik vind dus de manier die jullie gebruikt hebben zeker geen mishandeling of fout. Zoals dit veulen op mij overkomt, is ze dominant en heeft ze een fel karakter en dan vind ik niet dat je alles maar voorzichtig en met liefde moet gaan aanpakken, want daar komt je helemaal nergens mee. Een paard moet leren van jongsaf dat ze zich op bepaalde vlakken moeten "overgeven" aan de mens, anders creeër je gevaarlijke omstandigheden. ALs je dit met liefde aanpakt, dan ben je volgend jaar nog bezig om haar voetjes eindelijk eens deftig te bekappen! En wat als ze ondertussen nog eens iets tegenkomt? Dan moet ze ook verzorgd kunnen worden. Er hoeft geen geweld gebruikt te worden, ook geen geroep, maar met een praam en druk, doe je niets verkeerd. Ik zou volgende keer gewoon zorgen voor een veilige plaats en laat de DA komen om haar intraveneus te verdoven. Zo kan ze zich minder verzetten en mist ze de kracht om er tegenin te gaan. Mettertijd zal ze dan leren dat er niets is om zich zo druk over te maken.

Wat de wonde betreft, de hechtingen zijn gelost. Ik vind het persoonlijk een grote fout en onhygiënisch dat de wonde niet geschoren is. Dat is echt een beginnersfout volgens mij. Is ook de reden dat het opengegaan is. Ik zou de DA laten komen om haar te verdoven en om alles uit te scheren en schoon te maken. Vervolgens moet je zorgen dat je het kan verzorgen, desnoods hulp bijhalen en inderdaad klemzetten en gewoon rustig doorwerken. Mijn ervaring met zulke dieren is dat ze als je het rustig aanpakt altijd maar makkelijker worden doordat ze leren dat je ze niets misdoet. Maar je moet kundige en rustige mensen hebben.

Ik weet niet wie het zei, maar de huidflap is hier helemaal niet afgestorven. Dan zou die perkamentachtig worden en er gewoon afvallen. Met die huid is niets mis e nis ook niet de reden dat het opengegaan is. Hij heeft een brede basis en voldoende bloedtoevoer. De reden dat het opengegaan is, is omdat er infectie inzit en dat komt door het niet scheren en onvoldoende schoonmaken van de wonde en het niet plaatsen van een drain. Evengoed, dit komt volledig in orde, maar nu zal het nog meer tijd vergen.