Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:07

Wat voor voer krijgt hij dan?

Fijn dat je dit paardje een kans geeft, hopelijk knapt hij heel gauw op.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:16

Hopelijk help het!
Ik heb een paardje met zomerexceem gehad.. Hier in Drenthe 24-7 buiten werd ze elke schemer gek van de mugjes, ook met een hele beste exceemdeken op.. Het zat ook tussen haar oren.
Ze is verhuisd naar zeeland, en daar gaat het prima, zelfs zonder deken.

Als dat bij jouw paardje ook niet helpt, zou ik hem idd toch in laten slapen.. Jeuk is erger dan pijn zeggen ze altijd..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:44

aerdenhout1 schreef:
Even een up date.
De pony komt zondag deze kant op. Ik wil het wel proberen, blijft hij ook hier zo'n verschrikkelijke jeuk houden en zien we na een maand geen resultaat, dan overleggen we de volgende stap en dat zal dan waarschijnlijk toch inslapen zijn.
Hier staat hij in elk geval s ' nachts binnen wat ook al zal helpen.
Gaat het wel beter, dan ga ik op zoek naar een nieuw baasje ( of ik hou hem zelf )
Een 2 jarige moet toch zeker nog een kans krijgen, dus duimen jullie allemaal mee!!

Hoop van harte dat het gaat lukken, maar hou er wel rekening mee dat juist op stal staan en flink kunnen schuren de hele cyclus ook in stand kan houden. Hoe gemeen ook 1e wat ik bij mijn pony gedaan heb (naast goede deken!) was alle schuurmogelijkheden achter stroomdraad zetten. Rollen en zelf knagen/krabben kan dan nog wel, maar geeft minder/minder snel schade dan schuren tegen palen, muren, etc. Het is ook zo dat krabben zelf een trigger geeft in de hersenen om meer jeuk te voelen, dus steeds meer te gaan jeuken. Het doorbreken van die cirkel helpt op lange termijn om jeuk te verminderen/uit te doven.

Succes!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:55

Super dat jullie dit willen proberen.
Ik heb vorig jaar ook een lichte excemer gekocht, maar het is hier een aanzienlijk stuk minder dan bij de vorige eigenaar. Daar kon ze echt niet zonder deken staan. Bij mij staat ze meer zonder dan met deken en incidenteel zie ik op haar hoofd nog wel eens een schuurplekje, maar dr manen en staart laat ze met rust. Ze jeukt niet meer of minder dan een paard zonder ZE. Mocht ze behoefte hebben, ik heb een mairframe in dr stal gehangen waar ze naar hartelust aan kan jeuken.
Ze staat wel heel sober, kaal graslandje, vitaminekorrels en een handje equifyt per dag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:18

Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn hier op bokt die zo'n paardje hebben staan aan de kust die het nu goed doen!
Dat geeft de burger moed!Ik ga er ook vanuit dat het gaat lukken.
Ik hoop dat ik morgen een fotograaf heb die hem even op de foto zet en dan het resultaat na een week enz.

Trouwens alle lof voor de eigenaar van de Haflinger die hem uiteindelijk deze kans nog wil geven!
Want ik neem hem dan misschien wel op, maar menig eigenaar had hem naar de slager gebracht!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:20

Ik hoop dat het bij jou goed voor hem uitpakt Aerdenhout, ik wacht met spanning op de fotos.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:01

Super dat jullie hem een kans geven TS en Aerdenhout!
Ik vind alleen een maand heel kort voor deze tijd van het jaar en bij een pony die al heel erge jeuk heeft.
(Het is makkelijker om de jeuk te vermijden dan om de jeuk weg te krijgen eens ze begonnen zijn met schuren. Het krabben/schuren triggert namelijk telkens de jeuk ook, dus het is een vicieuze cirkel.)
En pak ook meteen zijn voeding aan!
Geen suikers (oa. opletten met melasse), zo weinig mogelijk zetmeel, geen kuilvoer, geen gras!, geen appels of wortel, geen brood etc...
Niks dus eigenlijk. Alleen goed hooi en misschien een aangepast voer.
(Mijn eczemer doet het bijvoorbeeld heel erg goed op dit voer http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse-ranges/tailor-made/equine-sensitive.html Dat is speciaal voor paarden met voedselallergiën. Maar er zijn nog andere alternatieven ook.
Maar dus niet dingen zoals nature's best van pavo of iets gelijkaardigs van die bekende merken. Want daar ben je niks mee. De producent laat wel uitschijnen dat het speciaal voor zulke paarden is, maar als het erop aankomt is het net zo'n grote rotzooi als de rest. :o )

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:13

Ik ben het met bovenstaand bericht eens. Ik denk niet dat je de pony nu midden in het jeukseizoen goed krijgt. Als ze eenmaal jeuk hebben dan is dat heel lastig in te dammen. Ik heb mijn friese merrie het eerste jaar dat ze het had niet op stal kunnen zetten omdat ze de boxwand er gewoon uit drukte door haar geschuur. Ze heeft toen tot oktober/november 24/7 buiten gestaan achter de stroomdraad. Pas het jaar daarop kregen we het onder controle door smorgens haar pas na 9 uur naar buiten te doen en rond 4-5 uur weer op te stallen. En een exceemdeken om die alles heel goed afsluit in combinatie met anti-vliegenspray.

Wat bij mijn paarden goed hielp om de meest acute jeuk wat te stillen was om haar met teerzeep helemaal te wassen en heel lang na spoelen met koud water, dat stilt de jeuk ook. En dan gelijk een goede exceemdeken erop.
Ik heb mijn merrie nu 9 jaar en ze heeft de meest extreme vorm van zomerexceem en kan het nu wel goed onder controle houden ondanks dat we ook in een zeer bosrijk gebied wonen.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:26

Is er al geprobeerd de manen en staartwortel kaal te scheren, zodat eerst de wondjes kunnen helen enzo? heb nu ook een shet onder mij hoede die ook echt erge last had. DA ook voor geweest toen die nog bij die mensen stond. en nu alles eraf is scheurt die pony haast niet meer. In het begin elke dag even goed wassen en heeeelllleee dikke laag vaseline erop smeren. wel heeft hij ALTIJD een exeemdeken om. als het schuren wel weer begint was ik het eerst met betadine en dan sweet itch erin(is tot op heden nog niet gebeurd gellukkig)

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:38

Ik heb een paard dat in het verleden in brabant in de bossen heeft gestaan en toen hij bij mij kwam zat hij onder de plekken en ging van de jeuk op het beton liggen rollen, niet om aan te zien. Een deken hielp niet afdoende maar we zijn inmiddels een paar jaar verder en het gaat heel veel beter, hij heeft nog steeds een exceemdeken op maar als ik dat een paar dagen vergeet gebeurd er niets. Wat ik gedaan heb is biks en gras uit zijn menu verwijderd en dat helpt bij hem heel erg goed en hij wordt elke dag bereden en ziet er echt niet uit of hij iets te kort komt, hij krijgt wel fruit. Verder wonen wij in een agrarisch gebied waar weinig beesten zijn. Succes ermee

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:08

Wauw goeie actie Aerdenhout! Top!

Hier ook een shet met verschrikkelijke exceem altijd..
Staat dit jaar niet onder de deken, want alles werd gesloopt door het noppen bij elkaar van de pony's.

haar manen is ze helaas kwijt.... op n paar plukken na..
Had even zonder toezicht bij een boom gestaan :=

Nu gaat het de goeie kant op!
Geen open plekjes meer! En dat zonder deken!

het kan dus echt per jaar verschillen??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:37

of ze groeien er overheen zoals die van mij. Die heeft nu een volle bos, terwijl mijn andere paard,dat ik al 24 jaar heb nu ineens zijn manen half af geschuurd heeft door de gigantische hoeveelheid muggen.

Maar wat de andere ook zeggen, als hij al schuurt moet je de cyclus doorbreken. nu....ik heb dit destijds ook niet gedaan, maar als de andere optie inslapen is,dan zou ik hem een cortisone injectie laten geven. Het stopt de jeuk, in welke tijd de wonden kunnen helen, en de visieuze cirkel doorbroken kan worden.

Ik doe dit wel regelmatig bij (opvang) katten die een vlooienallergie hebben. Als ze eenmaal beginnen met krabben en bijten, dan is het hek van de dam. Een prednison kuurtje van 1 of 2 weken is dan uitkomst, want van 1 vlooienbeet kan een kat zijn hele rug openkrabben.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 22:52

Stef onze haflinger gaat morgen inderdaad naar aerdenhout1.
We zijn echt ontzettend blij met deze kans!!
We zijn haar zo ontzettend dankbaar!!

Hij verdient het zo, het is zo'n braaf paard..
We kijken het eerst aan hoe het gaat, blijft het zo nemen we inderdaad alsnog afscheid van Stef.
Blijft hoe dan ook een moeilijke keuze maar hem hier houden is echt niet eerlijk.

Ik kreeg veel tips van suplementen en soorten voeding, we hebben hierin al vanalles geprobeerd maar hij blijft ontzettende jeuk houden. We zijn nu een stadium verder waarin we echt keuzes moeten gaan maken.
Wel super dat iedereen zo meedenkt!

We hebben naast Utrecht ook een Holistisch veearts gevraagd. Zelfs hij vertelde dat het zo in zijn systeem zat dat werken met kruiden niet meer zou helpen. Hij wilde zich er niet aan wagen..
Ik heb van enkele bokkers een pb gekregen met foto's met hun paarden met zomerexceem.. Ik kan jullie zeggen geen enkele van deze foto's komt in de buurt van hoe onze haf erbij staat.

Hij heeft een exceem deken van Rambo maar zelfs die helpt niet genoeg.

We zijn echt zo ontzettend opgelucht dat hij toch nog een kans krijgt nu..
Morgen een flinke rit voor de boeg! (vanuit zuid-limburg) Duimen dat alles soepel verloopt!

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Stef zonder jeuk!:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 13-08-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:08

Haflingertje en Aerdenhout

Veel succes met Stef.
Met al die inzet, hoop ik dat het beter zal gaan.
Je hebt dan echt alles geprobeerd wat je kon doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:00

Ik ga heel erg duimen voor jullie.Zou wel heel verschrikkelijk zijn als dit niet onder controle te krijgen is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:45

We gaan ons uiterste best doen! iedereen heeft het over zo veel muggen, maar hier zie je ze nog bijna niet.
Eigenlijk een beetje jammer dat het van de week weer warm schijnt te worden, het weer van nu is denk ik beter voor hem.... niet voor ons natuurlijk :D
Fijn ook dat iedereen zo mee denkt. De cortisone injectie is inderdaad nog een optie om hem even uit het ritme van de jeuk te halen.
Ik zal in elk geval maandag de dierenarts bellen om eens te overleggen als het na een week niet wat beter gaat.
We duimen allemaal voor die kleine man.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 08:54

Klinkt hoopvol dat er bijna geen mugjes zitten, hier vliegen ze met hele wolken...
Cortisone is misschien wel een goede optie om het te doorbreken inderdaad.
Hier zou hij nu constant aan de cortisone moeten en dat is voor zo'n jong paard geen doen.
Optie is wel besproken trouwens...

Even wat eten, en dan gaan we vetrekken!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:52

veel succes.
ben heel benieuwd naar het resultaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:54

Nou hij is aangekomen, wat een schatje en wat een plaatje van een haflinger! Na een kwartiertje in de bak te zijn gewend aan zijn nieuwe omgeving, een van Shetlanders erbij gezet en dat waren direct de beste maatjes.
Volgens de eigenaren was hij hier al een heel stuk rustiger w.b.t het schuren.
Net op stal gegaan omdat er in de bak moest worden gereden en dat is toch wel heel spannend als je eigenlijk dag en nacht buiten stond. Maar met een handje voer was die drempel al een stuk minder eng. Daar was de deur rand natuurlijk wel erg uitnodigend om even met de manen tegen aan te schuren, maar dat hebben we opgelost door aan beide kanten een schrikdraad te spannen...... nee hoor, grapje!!
2 oude bezems doen wonderen, nu kan hij schuren zonder dat er van alles stuk gaat.
Morgen nog even een achterin voor het staartje en dan maar afwachten. Van mijn part bedek ik de hele stal met bezems!!
We gaan het tot minstens eind september aan zien. natuurlijk word er eerder ingegrepen als het echt mis gaat, maar ik heb goede hoop dat mijn eigen dierenarts in overleg met de dierenarts van de eigenaren tot een oplossing gaan komen, morgen meteen even bellen voor overleg.
Ik ben al verkocht natuurlijk en dit zal dus wel een blijver worden.......Schit, was nu net niet de bedoeling!! :D :D :D :D
Maar voor deze krijg ik, met zo'n karakter en uitstraling, vast wel een hele goede verzorger die hem volledig wil overnemen als alles goed gaat!
Foto' s volgen!!

marjank1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:11

Hey,

Ik hoorde gisteren het nieuws. Wat ontzettend jammer dat ie weg is nu anke!
Ik was hem graag nog een knuffel komen geven, maar het is zo snel gegaan allemaal.
hopelijk wel beter voor hem. Fijn dat ie zich al een beetje thuis voelt, hoe ging t op de trailer?
En het is echt zo'n schat :-)

Ben benieuwd naar foto's. ;-)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:14

Nou wij zijn ook weer thuis!
Wat een top plekje heeft Stef gekregen, hij leek een heel stuk rustiger en heeft gewoon 1 uur lang niet geschuurd! Ben erg benieuwd hoe het nu gaat lopen.. Het voelde gelijk goed toen we aankwamen!
Ik zal zo wat foto's plaatsen van Stef bij aerdenhout1.

Hem daar laten was lastig, maar wat een goed plekje heeft hij daar *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:23

fijn dat jullie hem daar een kans gaan geven.
Heb je al Cavalesse en Derfen geprobeerd? En een reinigingskuur?
Derfen boek ik goede resultaten mee, die van mij kan nu bloot rondlopen de hele zomer!

Ik zou wel langer de tijd nemen, namelijk twee maanden. Jeuk kan wel tot 3 weken in het systeem zitten en als je daar ook nog wat wilt proberen zit je al gauw op 2maanden om een goede observatie te kunnen doen.

Ik hoop dat het straks beter gaat, ben benieuwd naar de updates!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:35

Ben erg benieuwd!!! :D

Wat fijn dat jullie dit gaan proberen zeg!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:20

Foto's:

We zijn tot vorige week bezig geweest met behandelen met allerlei middeltjes..
Sommige leken een beetje de jeuk te stillen maar dit werkt iedere keer maar even.
Aerdenhout vond het gelukkig meevallen hoe hij eruit zag :o

In de stromende regen in zuid limburg:
Afbeelding

Tot heerlijk in het zonnetje in Bloemendaal:
Afbeelding

En als we bij Stef iets niet bedekken ziet het er zo uit na een paar dagen:
Afbeelding

Hij heeft bij ons tot gister gewoon 24/7 onder de rambo exceem deken gestaan. Als we alleen al naar zijn namen kijken begint hij van ellende al te schudden, zelfs als we hem willen aanraken op de deken ;(
Ik hoop echt dat hij snel van die afschuwelijke jeuk af is!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:43

ik heb ze erger gezien.
wat me het meeste zorgen baart is dat het al zo erg op zo'n jonge leeftijd is.