Wonden onstaan vanuit zichzelf? Iemand tips? (met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:00

gabiiy schreef:
ik belde mijn DA zelfs toen mijn paard mok had :o
tis maar net wat je voor je dier over hebt denk ik....

Ik denk niet dat dat iets te maken heeft met wat je voor je dier overhebt... Als je van jezelf weet dat je bv zeker weet hoe mok eruit ziet,hoe je het moet behandelen en hoe het eruit ziet als het aan het genezen is dan is het niet nodig dat je een DA belt...
Als het niet betert kan je nog altijd de DA bellen...
Ik bel persoonlijk ook niet snel een DA, als ik iets moet weten bel ik voor telefonisch advies en als het echt nodig is komt hij langs...maar ik ga bv voor een probleem zoals dat van TS de DA ook niet laten komen ...

sieb81

Re: Wonden onstaan vanuit zichzelf? Iemand tips? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:57

Ook ik zou iig even een DA bellen voor info! Al moet ik eerlijk zeggen...bel nogal snel!
Lijkt trouwens niet op ringworm hoor, ringworm is oppervlakkig en dit zijn vlezige wonden.
Enne...Mesitran/Vetramil is iig fijn spul om te gebruiken. Mijn merrie staat op dit moment met een enorme draadwond en de DA heeft Vetramil voorgeschreven, dit houd de wondranden mooi.
(alvorens te zalven moet ik de wond wassen met Badedas groen!)

Succes ermee!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:01

sieb81 schreef:
Ook ik zou iig even een DA bellen voor info! Al moet ik eerlijk zeggen...bel nogal snel!
Lijkt trouwens niet op ringworm hoor, ringworm is oppervlakkig en dit zijn vlezige wonden.
Enne...Mesitran/Vetramil is iig fijn spul om te gebruiken. Mijn merrie staat op dit moment met een enorme draadwond en de DA heeft Vetramil voorgeschreven, dit houd de wondranden mooi.

Succes ermee!

Effe off-topic : Ik ( Belg ) zou graag weten wat Badedas in feite is...Ik ken het nl niet...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:06

Mocht je iets willen smeren op wondjes is Vetramil een goede zalf, dit is met honing erin. Het is een heerlijke pijnstillende en jeukstillende zalf.
Het lijkt aan de hand van je verhaal op drukplekken.
Wellicht kan een dierenarts meer uitsluitsel geven.
Blijf het niet spoelen, schoon is schoon, zit er een mooie korst op lekker laten zitten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:49

giotto schreef:
sieb81 schreef:

Succes ermee!

Effe off-topic : Ik ( Belg ) zou graag weten wat Badedas in feite is...Ik ken het nl niet...

Is een douche gel, en werkt ongeveer hetzelfde als bv biotex

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:03

En zo zie je maar weer dat die peesdingen alleen maar ondingen zijn!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:03

Nou ik zou hier de da ook niet direct voor bellen hoor :D :o Goed schoonhouden, wondzalf oid erop en de peesbeschermers in de prullenbak gooien en wachten tot het over is!

Niet speciaal naar ts maar in het algemeen: peesbeschermers maken sowieso meer schade dan dat het ook maar iets beschermd, dus gooi ze allemaal maar in de bak!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:25

Peesbeschermers zijn prima mits ze goed gebruikt worden, als ze iets te strak zitten kunnen ze idd drukkingen veroorzaken

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:29

Maar warom zou je ze op de weide omdoen? Die dingen gaan echt niet helpen als het paard een flinke smak maakt hoor

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:36

Ken meer paarden die ingepakt op de wei staan, sommige zijn niet echt zuinig op zichzelf en zijn een ster in zichzelf verwonden.
TS gaf al aan dat ze vergeten zijn ze bij het op stal halen ze er af te halen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:44

Mijn paard gaat ook altijd met peesbeschermers buiten en zelf met beschermers heeft ze nog verschillende wonden op haar benen van het gek doen.

@TS: Gewoon zorgen dat je het ontsmet en schoon houdt, dan zou het moeten genezen.
Moest het nu erger worden zou ik wel even de DA contacteren hoor, de kans bestaat dat het toch niet van de peesjes is.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:48

ook ik dacht eerst aan ringworm, maar ik heb een beetje op google gezocht en ringworm ziet er iid anders uit, dus dan blijft schade door de peesbschermers over.
alleen is het niet zo best dat je paard er steeds aan likt, dan blijft het nat en heb je extra kans op een infectie, dus ik zou wat verzinnen om te voorkomen dat je paard er aan komt.
hier kan je je DA voor bellen, alleen voor info, bellen kost niks, maar miss heeft een bokker de gouden tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:54

Ik gebruik voor wondjes vaak levertraanzalf. Maar goed dat zijn wel iets kleinere wonden dan dit. Het is te koop bij de welkoop, ik zweer er bij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:14

Lou heeft dit soort wonden ook gehad van peesbeschermers die te lang om hebben gezeten. Dat ging ook pas de volgende dag zwellen en een paar dagen later kwamen de wonden. Ik heb er geen DA bij gehad, maar het goed ingesmeerd met zinkzwavelpasta, http://www.dochorse.nl/DEGROENEOSZINKZW ... detail(801).aspx . Lou zat er ook regelmatig aan te bijten, het schijnt dus best wel te jeuken.
In die tijd was er trouwens van honingzalf nog geen sprake. Je kan altijd even bellen met de DA om te horen wat hij je aanraadt om erop te doen, bij Lou is het aan 1 been wel een beetje korstig en met witte haren geworden. Het andere been heeft alleen een paar witte haartjes.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:58

Lotagen zalf smeren..krijg je ook geen witte haren..Smeer zelf bij mijn paard ook bij elk wondje lotagen..

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:10

Heb je coolgel gebruikt?? Want daar kunnen ook wonden door ontstaan. En die zien er ook heel naar uit

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:08

sieb81 schreef:

Succes ermee!

Bedoel je niet Biotex?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:19

Nee badedas maar dan alleen de classic. Is iets milder dan biotex.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:39

Lynn_x schreef:
Oh even aanvullende info..
Toen hij uit het weiland kwam, zijn zijn peesbeschermers vergeten, daar heeft hij een nacht mee gestaan.
de dag dat ik ze zegmaar afdeed had hij nergens last van, en de dag daarna ook niet, het begon de dag daarop..

Dat was waar ik het eerste aan dacht: drukplekken van peesbeschermers.
Als hij daar een nacht mee gestaan heeft, zou dat heel best de oorzaak kunnen zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:45

salome_maybe schreef:
Maar warom zou je ze op de weide omdoen? Die dingen gaan echt niet helpen als het paard een flinke smak maakt hoor

Ben ik het niet mee eens. Maar als je je paard beenbeschermers in het land om wilt doen, zou ik voor pijpkousen kiezen. Die geven ook goede bescherming, maar zitten niet gauw (te) strak zoals peeskappen met elastiek aan de voorkant.

Ik gebruik zowiezo altijd pijpkousen ipv peeskappen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:16

Komt inderdaad van de peesjes denk ik, mijn merrie had helaas oojk twee zulke plekken van verband na de OP. Zijn witte haartjes teruggekomen...Maar ze is bont, valt niet zo op :+ ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:24

TS: hoe is het inmiddels?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:27

Ik herhaal de mening van de meeste mensen hier :
Direct de dierenarts bellen ! :)*