Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:54

Sanne84 schreef:
Misschien een rare vraag hoor, maar zou zoiets ook voor 's nachts op stal werken/ kunnen? Mijn paard eet 's nachts namelijk aardig wat stro en krijgt daar een behoorlijke stro-buik van...

Ik zou het zelf niet doen. Misschien kan je m gewoon meer hooi geven of op zaagsel zetten?
(ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn)

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:00

@ Leedebee, zaagsel is helaas geen optie omdat m'n paard daar telkens hoefzweren van kreeg. Hooi krijgt ze genoeg, maar het is nooit genoeg!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:03

oh ok, dan kan dat ook niet ;) Toch zou ik het zelf eng vinden om mn pony 's nachts met zo'n ding om te laten staan. Ik zou ook bang zijn dat ie blijft hangen of zo...

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:06

Ja dat heb ik dus ook, vandaar eigenlijk ook dat ik het vroeg, msischien dat iemand er ervaring mee heeft of een andere oplossing heeft :)

Arabesk

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:54

Hehehe die foto's zijn allemaal overtuigend :D. Van blubberpaardjes tot normale paardjes :D

Duidelijk is ook dat heeeeel veel rijden niet echt veel gaat helpen zonder graaskorf.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:58

Eigenlijk zou dat ook de oplossing vinden voor mijn paardje.
Ik ben alleen bang wat het doet met zijn interactie in de kudde, het is echt een knuffel en speelbeest.
Ben bang dat het hem erg beperkt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:28

Leedebee schreef:
oh ok, dan kan dat ook niet ;) Toch zou ik het zelf eng vinden om mn pony 's nachts met zo'n ding om te laten staan. Ik zou ook bang zijn dat ie blijft hangen of zo...

Aan die met dat mandje/bloempotje zit een stuk klitteband, dus blijft hij hangen dan trekt hij zich los.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:29

Olikea schreef:
Eigenlijk zou dat ook de oplossing vinden voor mijn paardje.
Ik ben alleen bang wat het doet met zijn interactie in de kudde, het is echt een knuffel en speelbeest.
Ben bang dat het hem erg beperkt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Een paard dat graag zijn/haar tanden inzet op zijn plaats in de kudde veilig te stellen maak je er niet gelukkig mee denk ik.
Groomen gaat wel met dat ding om, dat heb ik kunnen zien bij mijn haf.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:40

Het werkt echt zooo goed!!
Het duurde even totdat ik de stap kon zetten, want het leek me zooo zielig,
maar het was of een masker of echt een keer bevangen worden....
De wei bestaat namelijk uit turbo-gras!
Mijn paardje heeft al 2x (seizoenen) op het randje gezeten m.b.t. hoefbevangenheid.

Ik ben begonnen met eerst een uurtje het masker om (en snoepjes door het gat geven zodat ze snapt dat ze kan eten)
Steeds langer en nu heeft ze hem dag & nacht om, alleen bij veel regen doe ik hem af omdat ze dan wel wat extra mag eten.
Ik voer wel af en toe wat hooi als ik sta te poetsen en krachtvoer na het rijden.

Ze ziet er echt super uit nu, en een wei-genootje heeft er ook 1 om, kilo's kwijt!

Ik doe hem om en geef meteen een snoepje zodat ze er geen hekel aan krijgt.
Ze heeft er wel al 1 gesloopt, maar ach het is een goede investering want je krijgt wel een gezonder paard!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:42

e_horse schreef:
Leedebee schreef:

Aan die met dat mandje/bloempotje zit een stuk klitteband, dus blijft hij hangen dan trekt hij zich los.

Ik maak de sluiting van het halster vast met paardenelastiekjes of een leren veter, beetje creatief zijn dan heb je het zo voor elkaar. Breekt echt wel als het moet.. (maar is waarschijnlijk niet sterk genoeg voor paarden die met elkaars halster spelen).

Mijn paarden zijn/waren merries en die hebben volgensmij toch ander spel dan ruinen. Naar elkaar happen, benen bijten, etc. heb ik ze zonder korf ook nooit zien doen. Beiden staan vrij laag in rang in de kudde, maar als er eens verdedigd wordt is dat altijd met een lel, bijten zie ik ook nooit. Ik denk dus niet dat de korf haar daar in echt zal belemmeren.
De neusgaten zijn bij de greenguard vrij voor sociaal contact, groomen doet ze ook gewoon (maar zal voor het andere paard misschien iets minder lekker zijn ;) ).

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:46

Arabesk schreef:
Duidelijk is ook dat heeeeel veel rijden niet echt veel gaat helpen zonder graaskorf.

klopt!
"vroeger" was ik super fanatiek, minimaal 2x per week dressuur + 1x per week springen bij vereniging waar we een half uur moesten rijden om er te komen en half uur terug. Alle andere dagen mega buitenritten of longeren.
Maar paardje bleef super dik, hoe vaak er wel niet is gevraagd; is ze drachtig? :(

Nu rij ik veel minder, inmiddels op stal een bak, en het fanatieke is er een beetje af :)
Maar zo dun (en gezond!) als nu is ze nog nooit geweest.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:37

e_horse schreef:
Leedebee schreef:

Klopt, bij die ik heb ook, maar toch moet daar wel heel veel kracht op komen te staan wil dat los gaan...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:55

Ik heb ook de greenguard

Wat mij is opgevallen is dat mijn merrie slijtage aan de tanden heeft. Dit kan volgens de tandarts van het masker komen. Dit is het vierde jaar dat ik hem in gebruik had.

Nu hangens ze in stal en gaan ze beperkt de weide op. Daarnaar voer ik dan nog wat hooi en stro bij voor de knabbel in het paddock.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:17

B_r_e_n schreef:
Ik voer wel af en toe wat hooi als ik sta te poetsen en krachtvoer na het rijden.

Ik zou het fastfood (krachtvoer) weglaten en meer hooi geven. Dat is veel gezonder voor een paard. :-)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:21

Ik zie duidelijk dat mijn haf er dunner van wordt :j
Ze heeft 'm nooit dag en nacht om (vind ik zielig :+ ) maar meestal of de dag, of de nacht (of ze staat op stal). Als ik haar uit de wei haal en ze heeft 'm niet omgehad, is het echt een opgeblazen ballon, ziet er niet uit.. Met haar maskertje om ziet ze er veel beter uit.

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:50

Een vriendin van me heeft ook een shetlander met graasmasker op staan en die is ook echt kilo's kwijt geraakt. Ziet er nu super goed uit!! :D

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:16

e_horse schreef:
B_r_e_n schreef:

Ik zou het fastfood (krachtvoer) weglaten en meer hooi geven. Dat is veel gezonder voor een paard. :-)

:j Ik was eerst ook meer van alleen ruwvoer, dat is sowieso gezonder,
maar ik merk dat ze gewoon wat meer energie nodig heeft en dat krijgt ze beter uit krachtvoer.
Als ik haar veel hooi laat eten wordt ze weer dik en haalt er minder energie uit.
En ja bij ons worden ze WEL dik van hooi, komt namelijk van hetzelfde over-bemestte & gezaaide land (gedeelte waar ze niet op staan) :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:18

Maar je haalt de groente uit haar voeding voor een deel en stopt er dan vervolgens patat en hamburgers in? Dat klinkt niet logisch..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:59

e-horse, niet al het krachtvoer is ongezond hoor. Er zijn voeders die ontzettend laag in suikers en eiwitten zijn, zoals bijv. Dodson & Horrell en Marstall.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:34

Vorig jaar ons kleine propje nadat hoefbevangenheid was hersteld met graasmasker op gezet
Kreeg er een slank gestroomlijnd hitje voor terug.
Hij had snel door hoe het werkte en hoe de sprietjes makkelijk door te schuiven naar binnen konden.
Dit jaar ook onze fjord aan het masker en nu al zie je dat bolle beppie wat lovehandels kwijt raakt
Zij heeft me echter twee dagen vol verwijt aangekeken maar toen had ze het ook door

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:42

Ik heb gehoord en er zelf ook ervaring mee dat paarden die 6 uur per dag op de wei staan net zoveel eten als paarden die 24 uur per dag op de wei staan. Als ze met zo'n masker minder kunnen eten zou het bij een paard dat 24/7 op de wei staat dan nog wel helpen? Ik ben bang dat mijn haflinger dan alleen maar gaat proberen te eten en dat ze minder zal spelen en rennen.
Iemand hier ervaring mee?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:33

_Dune_ schreef:
e-horse, niet al het krachtvoer is ongezond hoor. Er zijn voeders die ontzettend laag in suikers en eiwitten zijn, zoals bijv. Dodson & Horrell en Marstall.

Maar het is nog altijd beter om het ruwvoer uit te breiden en fastfood te minderen ;)

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:46

e_horse schreef:
_Dune_ schreef:

Maar het is nog altijd beter om het ruwvoer uit te breiden en fastfood te minderen ;)

En als je paard te dik wordt van de hoeveelheid ruwvoer die hij nodig zou hebben? (en dan nog geen energie)
Dan lijkt mij minder ruw en een klein beetje kracht toch echt gezonder! (mijten herba mix)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:45

SunnyJazz schreef:
Ik heb gehoord en er zelf ook ervaring mee dat paarden die 6 uur per dag op de wei staan net zoveel eten als paarden die 24 uur per dag op de wei staan. Als ze met zo'n masker minder kunnen eten zou het bij een paard dat 24/7 op de wei staat dan nog wel helpen? Ik ben bang dat mijn haflinger dan alleen maar gaat proberen te eten en dat ze minder zal spelen en rennen.
Iemand hier ervaring mee?

Mijn Haf staat 4 tot 6 uur per dag buiten met graaskorf. Naast ons hebben ze een shet die 24/7 buiten loopt met een graaskorf. Die is vorig jaar bevangen geweest. Moet zeggen dat ik de shet nog behoorlijk dik vind. Die weet wel weg met de korf.... ;)
Maar ze kunnen maar door een klein gaatje eten, dus krijgen niet zoveel binnen als ze normaal zouden doen. Ook als een paard 24/7 buiten staat. Juist dan.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:19

Ik bedoel dat als ze 24/7 buiten staan eten ze normaal een uur of 10/15 per dag. Maar met zo'n graasmasker zouden ze misschien tot de 15/20 uur door eten zodat ze toch veel binnen krijgen. :P