Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:47

Jeetje wat een elende,zowel voor ts als voor het paard.
Ik vind het een héél moeilijke beslissing als paardenliefhebber,ik zou denk ik gaan voor de 85% pijnvrij.Ik zou het een kans geven,mocht dat ook niet werken en het dier zou echt lijden dan maakte ik er ook een eind aan.
Maar als je de kans hebt om het paard als weidemaatje een leven te bieden,dan zou ik zeggen probeer het.
Dood maken kan altijd nog. ;(

Sterkte met je beestje :(:)

Mixx

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:50

Dat is dus de twijfel waar ik mee zit... Aan de ene kant is het een paard van 6 en weet ik niet of hem op een land moet zetten. Aan de andere vindt hij het misschien wel heel leuk op een land.
Kon hij maar even praten, zou zoveel makkelijker zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:51

GamblersCup schreef:
Dus jij zou bewust een paard met pijn laten rondlopen? Ook al is het "maar" 15%? Pijn is pijn.
Afgaande op wat TS verteld het paard laten gaan is logisch, als je je paard geen pijn wilt aandoen. Als het mijn paard was geweest zou ik het ook zo neerzetten als overal geinformeerd had, en er zeker van ben dat het dier niet pijnvrij is.

ik denk dat er veel paarden rondlopen die niet 100% pijnvrij zijn...dat is namelijk niet te meten.
Denk je dat na een 1.60 hoog springconcours,7 km steeplechase,of een dressuurtraining een paard niets voelt?Of een stuiterende beginner?
Vraag maar eens hoe een marathonloper zich voelt na een marathon...en dan denken dat dat niet geldt voor paarden?
Dit paard wordt niets mee gedaan of van gevraagt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:52

Door zijn handicap is er grote kans dat dit paard in de toekomst andere blessures ontwikkelt. Door de slechte lichaam zal hij delen van het lichaam gauw overbelasten. Artrose en andere mankementen liggen dan op de loer.
Ik snap heel goed dat het een moeilijke keuze is, TS. Misschien ben jij er op dit moment (nog) niet aan toe. Zeker als dit je 4e paard met pech is.
Sterkte gewenst.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:53

Maakt het feit dat er niets van hem gevraagd wordt het eerlijker om hem in de wei te laten staan? Dat is een hele moeilijke kwestie waar maar één iemand een beslissing over kan nemen, namelijk zijn eigenaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:54

Daarom zou ik het een kans geven.
Hoeveel "gezonde" paarden lopen er niet met pijn,door een fout zadel,of foute ruiter!
Daar word dan weer heel anders op geredeneerd,hmmm denk ik dan want pijn is pijn en kun je niet in % uitdrukken of in levensqualiteit.

Als je je paard goed kent en signalen herkent dan weet je hoever je met hem kunt gaan.
Een paard wat nog wil lopen (al is het op zn eigen manier) en wil grazen heeft ook nog levenswil.
Een paard wat apatisch in een hoekje gaat staan of zich absoluut niet meer wil laten aanraken zijn denk ik heel duidelijke signalen van pijn.(als we het hebben over een lichamelijk defect)
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 14-06-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:55

Ik zou hem laten gaan.
Nu loopt hij nog wat ,maar voor de gewrichten en foute stand komt er heel snel nog artrose en slijtage bij kijken ,dus het word alleen maar erger.

Wil je dat je paard aandoen.

Ik in ieder geval niet

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:03

Jeetje wat erg voor jou en helemaal voor je paard. Jouw paard heeft enorm zijn best voor je gedaan. Dat komt waarschijnlijk door zijn enorm goede karakter. Een ander paard zou wellicht de pijn al veel sneller hebben aangegeven door erg vervelend te worden. Ik denk dat er maar één eerlijke oplossing voor jouw paard is....... hoe erg ook....... ik zou hem in laten slapen. Jouw paard heeft de laatste jaren al veel pijn (denk ik door jouw verhaal te lezen). Hij heeft dit nooit echt extreem geuit. Je kunt dus niet goed aan hem meten hoeveel pijn hij heeft. Na behandeling weet je dus nooit hoeveel pijn hij nu daadwerkelijk dag in dag uit zal hebben. Ik zou zelf nooit met dat idee kunnen leven. Ik zou het echt zielig vinden. Gelukkig hebben wij de keuze om een dier met pijn in te laten slapen...... Ik vind het echt heel erg voor je, maar denk echt dat inslapen de enige eerlijke keuze ten opzichten van je paard is.

Ik zie dat je nog een berichtje hebt geplaatst over het land...... Jouw paard is 6, dat is in mijn ogen veel te jong om als grasmaaier te gaan fungeren. En wat moet hij dan in de winter? Daarbij heeft hij pijn. Pijn die nooit meer weg zal gaan. Ik zou niet twijfelen als ik jou was....... het is een zware aandoening........ laat hem alsjeblieft inslapen en geen pijn meer hebben.

Heel veel sterkte met je beslissing!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:12

geerke schreef:
ik denk dat er veel paarden rondlopen die niet 100% pijnvrij zijn...dat is namelijk niet te meten.
Dit paard wordt niets mee gedaan of van gevraagt.

Dat er paarden rondlopen die niet 100% pijnvrij zijn, rechtvaardigt niet dat dit paard met pijn door het leven moet.
En ook al wordt er niets van hem gevraagd, in deze situatie is het bekend dat hij iets ernstigs mankeert en daardoor pijn heeft.

funnyhorses schreef:
Als je je paard goed kent en signalen herkent dan weet je hoever je met hem kunt gaan.
Een paard wat apatisch in een hoekje gaat staan of zich absoluut niet meer wil laten aanraken zijn denk ik heel duidelijke signalen van pijn.(als we het hebben over een lichamelijk defect)

Een paard in het wild overleeft op instinct door niet te laten zien dat het pijn heeft. Hier zijn uitzonderingen op (wij hebben eentje staan die bij een klein oppervlakkig wondje zich gedraagt of hij sterft, heel makkelijk omdat je direct ziet als er wat is), maar ik denk dat veel paarden pijn niet laten zien. Waardoor je zelfs als eigenaar, of persoon die het paard iedere dag verzorgt, niet in de gaten hebt hoe erg het eigenlijk is.

Ik zelf zou daar geen risico in nemen. Ik zelf vind het onaanvaardbaar een paard te laten lopen dat pijn heeft. Een paard heeft zelf geen keuze, kan niet nadenken op onze manier en dus ook niet bedenken dat het handiger en beter voor zijn eigen gezondheid is aan te geven dat het pijn heeft.
TS zegt het zelf al, het zou veel makkelijker zijn als ze konden praten. Maar dat kunnen ze nou eenmaal niet, en dus zal de eigenaar zelf een keuze moeten maken op basis van wat de DA zegt (en een ieder die het paard behandeld of zou kunnen behandelen).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:14

Áls hij pijn heeft gaat hij zich anders bewegen dan normaal, in optimale vorm zeg maar. Daarmee loop je dus groot risico op slijtage wat nog meer pijn geeft.
Een bekkenaandoening die niet herstelbaar is zou voor mij einde oefening zijn. Met behandeling 85 % pijnvrij is heel wat maar wat kost dat, heb je dat er voor over? En hoe voorkom je vervakking, maw dat hij steeds iets meer pijn krijgt en daar aan went?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:15

Als het mijn paardje was liet ik hem inslapen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:17

Ik had m allang laten inslapen en of naar de slacht gebracht, ik laat een dier geen pijn lijden, zeker niet als het nog jong is.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:18

@ Ragdollcat

Ik weet pas sinds vorige week donderdag dat het niet meer goed komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:19

Mixx schreef:
@ Ragdollcat

Ik weet pas sinds vorige week donderdag dat het niet meer goed komt.

Heel veel sterkte. :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:19

Wat ik niet snap is dat de term dwarsleasie voorbij komt. Een dwarsleasie is geen breuk, maar een (gedeeltelijke) verlamming.
Is het paard gedeeltelijk verlamd of niet? (dat kan ik eigenlijk niet goed uit het verhaal halen).

Op basis van de OP zou ik m ook laten gaan

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:20

Tijdens het rijden krijg hij zenuwuitval in de achterhand, later ook in zijn voorbenen...
Dit komt door de breuk..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:21

Ach arm dier. En arme jij, wat heftig allemaal :(:)

geerke

stef schreef:
Wat ik niet snap is dat de term dwarsleasie voorbij komt. Een dwarsleasie is geen breuk, maar een (gedeeltelijke) verlamming.
Is het paard gedeeltelijk verlamd of niet? (dat kan ik eigenlijk niet goed uit het verhaal halen).

Op basis van de OP zou ik m ook laten gaan

dat dacht ik dus ook...dan zou hij incontinent moeten zijn.
TS een een second opinion geen idee?

Chaos

De slager is de fijnste optie die er is. Wij hebben met beiden helaas ervaring, nou doe mij de slager maar.

Mijn keus zou hier geweest zijn: inslapen/afmaken.

Ik wens je heel veel sterkte!

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:24

Dit was de laatste kliniek waar ik nog heen wilde.. Ben dus al bij meerder klinieken geweest.
Fysio en osteopaat is erbij geweest...
De verlamming treedt dus op zodra hij gewicht moet gaan dragen.. Ook zie ik hem in de wei wel een vallen of struikelen...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:25

Mixx schreef:
Ook zie ik hem in de wei wel een vallen of struikelen...

Dan was voor mij de keuze heel helder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:25

Mixx schreef:
Dit was de laatste kliniek waar ik nog heen wilde.. Ben dus al bij meerder klinieken geweest.
Fysio en osteopaat is erbij geweest...
De verlamming treedt dus op zodra hij gewicht moet gaan dragen.. Ook zie ik hem in de wei wel een vallen of struikelen...

Agoh arm ding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:28

Imre schreef:
Mixx schreef:
Ook zie ik hem in de wei wel een vallen of struikelen...

Dan was voor mij de keuze heel helder.

tja,dit klinkt inderdaad niet leuk....en werpt even een ander licht op de zaak |(

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:33

Ts ik denk dat je diep van binnen het antwoord al lang weet...
De volgende stap is de meest moeilijke maar is ook uit respect en liefde naar je dier.
Sterkte hoor!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:34

Dat je er zelfs nog maar over denkt dit pard te laten staan snap ik geen snars van.
Liefde is juist los te laten op het juiste moment, je houdt dus meer van jezelf dan van je paard als je hem niet loslaat.
Ik zou de beslissing zo snel mogelijk nemen en niet eerst op bokt de reacties afwachten
Daarbij word ik misselijk als ik bedenk dat het dier ondanks dit is ingereden en dus ik weet niet wat heeft moeten doorstaan...