Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suffie schreef:Vorige week was hier de hoefsmid en die vroeg aan mij hoe ik de hoeven van de paarden op dit moment zo goed hield, want ze zagen er echt goed uit!! Mijn recept: elke dag alleen zonnebloemolie smeren. De paarden lopen hier de hele dag in de paddock en komen 's avonds laat op stal met als bodembedekking zaagsel.
Scheuren en brokkelen kennen wij hier niet, maar ook regelmatig de hoefsmid laten komen helpt hieraan mee.
PaysBas schreef:[VS] Soul-mate werkt dit?
Voeding voor de hoeven komt van binnenuit aldus m'n hoefsmid.
Hoefolie en hoefsmeer zijn volgens hem klinkklare commerciële geldklopperij zaken.
Sinds ik Soulmate als supplement voer aan m'n paard heeft hij geen last meer van slecht hoeven of scheuren.
sasjaaa schreef:de beste tip is...
honing!
ik had er nooit van gehoord tot een collega van mij een vervangende smid had en die zij dit, zij heeft het 2 maanden geprobeerd en geen brokkel hoef meer te zien, op mijn werk zijn we dit gaan proberen(nu 2 weken) ik zie duidelijk verschil!
gewoon met een kwastje alleen de onderste rand insmeren, en de scheuren(de kapotte delen dus zegmaar)
Fiefster schreef:Ik heb altijd geleerd: hoefolie op droge hoeven is niet goed, omdat het laagje olie het vocht buitensluit.
Als je een keer per week een laagje hoefolie aanbrengt, nadat je de hoeven hebt afgespoten, trekt het vocht de hoef in (stond ook in een reactie hierboven).
Bovendien gaf ik mijn paard biotine door z'n eten om de algehele conditie te verbeteren.
Het duurde even, maar het kwam weer goed!
suuzepuus schreef:Ik smeer er niks op. Volgens mijn hoefsmid heeft het geen nut en werkt het eerder averechts.
Wat wel werkt is ze s morgens ion het gras zetten. dan ligt er dauw op het gras wat lekker in de hoeven terkt. Sinds die van mij weer in de wei staan is het stukken beter!
witje789 schreef:1997suus schreef:Biotine door het voer voeren. Daarnaast goed verzorgen eerst de hoeven schoon maken en dan met een dikke laag insmeren met vet de kroonrand en de onder kant. Zo kan er toch vocht naar binnen als het gaat regenen.
biotine krijgen ze al
vet? gwn hoevenvet?
witje789 schreef:sasjaaa schreef:de beste tip is...
honing!
ik had er nooit van gehoord tot een collega van mij een vervangende smid had en die zij dit, zij heeft het 2 maanden geprobeerd en geen brokkel hoef meer te zien, op mijn werk zijn we dit gaan proberen(nu 2 weken) ik zie duidelijk verschil!
gewoon met een kwastje alleen de onderste rand insmeren, en de scheuren(de kapotte delen dus zegmaar)
welke honing dan?