acute ataxie, geen trauma: wie heeft een idee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: acute ataxie, geen trauma: wie heeft een idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:57

Hopelijk gaat het beeld de komende dagen rustig vooruit. Wat merk je nu nog aan hem? Denk dat het verstandig is stress en teveel zon te vermijden. Lekker rustig plekje met moggelijkheid tot wat schaduw, veel TLC en dan duimen! Gelukkig zijn de verschijnselen van de HB al minder/weg, maar ik zou sowieso nog wel qua ruw-en krachtvoer hier rekening mee houden! Sterkte, ik denk dat je het inmiddels wel weer wat rooskleuriger inziet?

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:19

Jeetje wat een ellende zeg... Ik heb mijn atactische paard vorig jaar naar Utrecht gebracht en hem daar gelaten tot ze wat gevonden hadden.. Klinkt als een hersenbleoding, maar ook de theorie dat hij misschien al atactisch was vind ik niet heel onwaarschijnlijk. Het klinisch beeld kan dan namelijk heel wisselend zijn en dat ze de reflex testen doorkomen ( of kort kunnen draaien) zegt niet altijd dat ze niet atactisch zijn. In Utrecht zijn ze kundig en hebben een top neuroloog, over de telefoon een diagnose stellen is natuurlijk ook lastig. Ik zou hem daar is een week laten onderzoeken.

Sterkte!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:51

Vendoux: Kun jij misschien vertellen hoe jij je paard destijds vervoerd hebt? Winnie valt namelijk geheid omver in de trailer en ik ben bang dat ik dan én trailer én paard kapot heb.

Ik laat hem zoals aangegeven niet verder onderzoeken. Voor alle mogelijke oorzaken geldt dat de ataxie kan niet worden verholpen. Weten wat het is voegt dus niets toe aan zijn herstel en kost wel een hoop geld.

Ik verwacht nog steeds niet dat hij voldoende zal herstellen om een goed leven te houden, maar ik hoop het natuurlijk wel. kwestie van afwachten dus. En hij krijgt idd verder geen krachtvoer maar alleen hooi.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:48

Ik ben net terug van mijn lessen en wat hebben we vandaag geleerd: ATAXIE
En daaruit afleidende kan ik vertellen dat de combi ataxie met een schuin hangend hoofd een heel duidelijk vorm is van Vestibulaire Ataxie. Dwz dat de oorzaak dus niet gelegen is in het ruggenmerg, alsnog in de cervicale wervels. Maar zeker en vast in het evenwichtsorgaan!

Na wat onderzoek op sites ben ik idd tegengekomen dat een van de bijwerkingen van acepromazine een effect kan zijn op het vestibulaire systeem. Het verband is dus duidelijk gelegd. Maar meer dan dit kan ik niet, heb zelf nog geen behandelingen of echt diagnoses geleerd.

Hopen dat de neveneffecten van acepromazine vlug overgaan...

Hieronder trouwens een link van een verhaal over honden van op een forum (en dit scheelt nauwelijks met paarden) ivm de correlatie tussen vestibulair syndroom en acepromazine...

http://www.petforumz.com/Acepromazine-Vestibular-Disease-ftopict37064.html

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:29

Das toevallig! Dank voor je info.

Ik zal die stukjes op internet over de bijwerkingen van dit middel eens bespreken met de dierenarts. Ik zou zowiezo contact houden over hoe het nu met winnie gaat, kan ik direct vragen hoe zij daar tegen aan kijkt.

Het lijkt overigens nu steeds een stukje beter met hem te gaan. Ik kan nog niet helemaal goed inschatten of dit echt verbetering van de aandoening is of dat hij zijn beperkingen beter kent en zich daarop aanpast waardoor hij beter in balans blijft. Maar ik begin nu toch echt te vermoeden dat het het eerste is.

De hoefsmid had vanmorgen nog een verassing: hij is niet hoefbevangen geweest. Hij had blijkbaar wel de symptomen in lopen, die ik zelf ook duidelijk gezien heb, maar zijn hoeven zijn nog prima.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:48

Had je DA dan niet de hoefbevangenheid geconstateerd dmv een RX? En dus acepromazine 'zomaar' gegeven zonder échte diagnose? Want het IS wel een risicovol product...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:44

Wat vervoeren betreft: wij hebben zo'n paard een keer los vervoerd in een grote veewagen. Alle vakken open en het dier helemaal los erin, ging vrij goed.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:10

laurae schreef:
Vendoux: Kun jij misschien vertellen hoe jij je paard destijds vervoerd hebt? Winnie valt namelijk geheid omver in de trailer en ik ben bang dat ik dan én trailer én paard kapot heb.

Ik laat hem zoals aangegeven niet verder onderzoeken. Voor alle mogelijke oorzaken geldt dat de ataxie kan niet worden verholpen. Weten wat het is voegt dus niets toe aan zijn herstel en kost wel een hoop geld.

Ik verwacht nog steeds niet dat hij voldoende zal herstellen om een goed leven te houden, maar ik hoop het natuurlijk wel. kwestie van afwachten dus. En hij krijgt idd verder geen krachtvoer maar alleen hooi.

Wij hebben het toen met de trailer gedaan, maar zou dat geen tweede x doen. Had wel schade idd maar wij wisten op de heenweg niet hoe slecht hij dr aan toen was, veearts thuis bleef erbij dat het gewoon lompigheid was omdat hij groot en jong was ;( . Zou eerder voor een veewagen kiezen, en ken gevallen waar bij dat idd goed ging. Maar goed, als je hem toch niet wil laten onderzoeken.
Ik wilde mijn paard de ellende besparen en wilde dus zeker weten wat het was. Want dan is het vaak ook meteen duidelijk of wachten op een voldoende herstel wel zinvol is. Ik hem meteen in laten slapen.. Maar goed daar gaat iedereen anders mee om. Persoonlijk vind een leven met Ataxie niet paardwaardig..

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:21

mogelijk zou je wat kunnen hebben aan thermografisch onderzoek? dat kan gewoon op eigen lokatie mits er een geschikte binnenruimte is.

kijk even op mijn website!

gr cindy

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:50

Gaat het al wat beter of weet je iets meer ? :(:)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:20

Ik heb hem ondertussen weer thuis staan (nou ja, bij mijn ouders). Hier kan hij met mijn andere twee paarden de hele dag in een buitenbak met schuilstal staan. Dat is duidelijk wel erg fijn voor hem, hij is weer helemaal rustig geworden. Vervoer is uiteindelijk te voet gegaan. Omdat hij niet hoefbevangen is geweest en ook verder niet meer pijnlijk liep, plus hij zijn balans wel goed kan houden als hij gewoon gecontroleerd beweegt, vond ik dat de minst risicovolle optie. Het is ongeveer 1,5 uur lopen over rustige binnenwegen.

Dat is voor hem ook goed uitgepakt, hij is heel rustig met mij meegelopen en vond het zelfs wel leuk om weer bezig te zijn. Voor een vriendin van mij die mee was gelopen (om evt. wat te helpen met de balans)liep het wat minder af: zij gleed uit op een brug en kwam te val net toen winnie haar kant op schoof. Hij is daarbij op haar hand gaan staan :o . Gelukkig niets gebroken maar wel erg zwaar gekneusd.

Ik heb zelf het idee dat het herstel niet verder doorzet, en hij zit duidelijk niet helemaal lekker in zijn vel. Hij is mager, ondanks dat hij wel voldoende eet. Daarnaast is het altijd een erg druk en vrolijk paard geweest, nu is hij erg rustig (gelukkig dus ook geen stres meer). Ook de balans is nog lang niet goed, maar hij blijft nu in elk geval wel goed op zijn benen staan zolang hij maar geen onverwachte bewegingen maakt. Maar goed, het is niet dusdanig slecht dat ik vind dat ik nu direct het besluit moet nemen om hem in te laten slapen. Hij blijft dus in elk geval nog een maand hier staan (tenzij hij achteruit gaat) om te kijken of hij toch nog verder herstelt.

Over een maand gaan we dan de definitieve beslissing nemen wat we met hem gaan doen. Ik zal kijken of ik binnenkort even een foto kan maken, dan weten jullie over wie we het hier nu hebben gehad ;)
Laatst bijgewerkt door laurae op 17-05-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:23

Hoefbevangenheid is idd gediagnosticeerd op basis van zijn manier van lopen. Iets wat ik overigens ook wel begrijpelijk vind, ik heb hem zelf ook zien lopen. Maar ik heb hier wel van geleerd dat er niets meer in mijn paarden wordt gespoten tenzij ik 100% zeker weet wat er aan de hand is en ik de risico's van het middel ken.
Laatst bijgewerkt door laurae op 17-05-11 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:28

Is er verder nog iets uit het bloedonderzoek gekomen? De symptomen die op hoefbevangenheid leken zouden toch ook ergens vandaan moeten komen. En het vermageren, gebeurde dat al langer geleden of pas sinds het in elkaar storten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:31

Het klinkt een beetje hetzelfde als bij mijn paard Fitzroy maar dan iets andersom. Die haalde ik van het ene op het andere moment atactisch uit de paddock en was daarna hoefbevangen aan 4 benen. Met bute is het daarna nog een maand goed geweest maar zodra ik de bute afbouwde ging het gelijk weer helemaal mis. Ook hij was 19 jaar oud. Ik duim voor je dat het idd de bijwerking van het middel was maar eerlijk gezegd heb ik daar een beetje mijn twijfels over. Het klinkt nl. precies hetzelfde als bij Fitz.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:32

Er is helemaal niets uit het bloedonderzoek gekomen helaas. Dat hij niet hoefbevangen was maakt dit verhaal idd alleen maar vreemder. Hij was afgelopen winter ook al niet erg dik, en ook op de wei werd hij niet dik (in tegenstelling tot voorgaande jaren). Maar hij was wel gewoon op gewicht. En aangezien hij verder fit en vrolijk was, en hij ook al 19 is, heb ik daar niets achter gezocht. Achteraf gezien is dit misschien al een symptoom geweest van wat dit dan ook is.
Laatst bijgewerkt door laurae op 17-05-11 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:34

Fitzroy schreef:
Het klinkt een beetje hetzelfde als bij mijn paard Fitzroy maar dan iets andersom. Die haalde ik van het ene op het andere moment atactisch uit de paddock en was daarna hoefbevangen aan 4 benen. Met bute is het daarna nog een maand goed geweest maar zodra ik de bute afbouwde ging het gelijk weer helemaal mis. Ook hij was 19 jaar oud. Ik duim voor je dat het idd de bijwerking van het middel was maar eerlijk gezegd heb ik daar een beetje mijn twijfels over. Het klinkt nl. precies hetzelfde als bij Fitz.

Ben je er ooit achter gekomen wat de oorzaak was?

Ik heb ook niet veel hoop dat hij nog voldoende hersteld, maar ik wil hem in elk geval nog die maand de kans geven. Wie weet...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:36

Nee, wij dachten toen aan raaigraskramp maar helaas kon dat niet meer getest worden.
Ik heb hem toen hij binnen een maand weer acuut atactisch werd en bijna niet meer op zijn benen kon staan laten inslapen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:25

Dit is het paard waar we het de hele tijd over hebben gehad. Een van mijn lipi's staat op de achtergond, die is ook erg blij dat ze weer bij elkaar staan ;)

Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:37

laurae schreef:
Maar ik heb hier wel van geleerd dat er niets meer in mijn paarden wordt gespoten tenzij ik 100% zeker weet wat er aan de hand is en ik de risico's van het middel ken.

Het is goed om altijd na te vragen wat voor middel iets is en of dat wel echt nodig is en ingespoten moet worden. Acepromazine kan namelijk ook gewoon oraal worden gegeven (tranquigel).
Dit is echter wel een zeer uitzonderlijke bijwerkingen van het middel (als het al door het middel is gekomen). Eigenlijk wordt dit middel over het algemeen als vrijwel risicoloos gezien. Als andere sedatiemiddelen niet gebruikt kunnen worden, dan neemt men uit veiligheid dit middel.
Dit had echt niemand kunnen voorzien. Ik heb precies hetzelfde gehad met buscopan en dat wordt ook bij elk wissewasje ingespoten.
T' is echt domme pech :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:52

Heb je hele topic gelezen en het zou maar zo kunnen dat ze een hele kleine bloeding heeft gehad met symptomen die op hoefbevangenheid duiden ( coordinatie voorbenen) en dat de DA door die spuit toe te dienen er onbewust een grotere bloeding van heeft gemaakt met deze resultaten als gevolg, hier schiet je niks mee op maar bij mensen is er herstel mogelijk tot zes maanden nadien, ook geeft een hersenbloeding vaak veel geestelijke veranderingen, dus dat je paard nu anders is ( rustig ipv druk) geeft mij toch reden om te denken dat het een kleine, gevolgd door een grotere bloeding is geweest. Heel veel sterkte.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:57

sanne83 schreef:
laurae schreef:
Dit is echter wel een zeer uitzonderlijke bijwerkingen van het middel (als het al door het middel is gekomen). Eigenlijk wordt dit middel over het algemeen als vrijwel risicoloos gezien. Als andere sedatiemiddelen niet gebruikt kunnen worden, dan neemt men uit veiligheid dit middel.
Dit had echt niemand kunnen voorzien. Ik heb precies hetzelfde gehad met buscopan en dat wordt ook bij elk wissewasje ingespoten.
T' is echt domme pech :(:)

Ben ik met je eens hoor, ik verwijt de DA ook helemaal niets. Maar feit blijft dat ik nu heb ervaren dat ook zulke onschuldige middelen wel grote gevolgen kunnen hebben. Als het niet noodzakelijk is om ze te geven houd ik het in het vervolg maar af.

Biogone: dat lijkt inderdaad een verklaring te kunnen zijn. Helemaal zeker zullen we het in elk geval nooit weten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:12

Zijn zijn nekwervels op de foto gezet?
Vaak komen deze verschijnselen vanuit de nek door atrose/trauma.
Heb hier zelf ervaring mee, mijn merrie had atrose aan de atlas en kreeg ernstige neurologische verschijnselen (lopen als een krab, wankel, achterbenen niet meer kunnen optillen enz) van de ene op de andere dag. Ook hing bv een van haar neusgaten lager als de andere.
Ze is afgelopen februari er aan overleden.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:39

Schangah schreef:
Zijn zijn nekwervels op de foto gezet?
Vaak komen deze verschijnselen vanuit de nek door atrose/trauma.
Heb hier zelf ervaring mee, mijn merrie had atrose aan de atlas en kreeg ernstige neurologische verschijnselen (lopen als een krab, wankel, achterbenen niet meer kunnen optillen enz) van de ene op de andere dag. Ook hing bv een van haar neusgaten lager als de andere.
Ze is afgelopen februari er aan overleden.

Die suggestie heb ik eerder ook gedaan maar volgens mij zijn er geen foto's gemaakt.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:23

Ik blijf bij het idee vestibulaire ataxie, eventueel met een aantasting van de kopzenuwen ...
Nog een aantal items in de les gezien en ik ben er rotsvast van overtuigd... :-)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:13

Ataxie komt 9 van de 10 keer uit de halswervels. Lijkt mij eerst een beginpunt op te starten, aangezien er geen foto's zijn gemaakt.