Hoefbevangen shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:05

anneuijttt schreef:
Kentaro schreef:
Waarom zou je een bevangen merrie niet laten dekken??
Onze ervaring is juist dat door het dragen van een veulen de merrie minder of zelfs geen last van haar bevangenhheid heeft!!
is gebeurd! Ik hou jullie op de hoogte!

hoe kom je erop....je reinste dierenmishandeling. :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:30

Dat is dan jouw mening.
En hoe iemand er wel op komt, doordat het veulen allerlei stoffen van de moeder onttrekt, kan het zijn dat de merrie daar juist baat bij heeft. Een van onze merries staat in de zomer stok stijf achter over wanneer ze niet drachtig is en wanneer ze draagt heeft ze er geen last van!?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:41

Kentaro schreef:
Dat is dan jouw mening.
En hoe iemand er wel op komt, doordat het veulen allerlei stoffen van de moeder onttrekt, kan het zijn dat de merrie daar juist baat bij heeft. Een van onze merries staat in de zomer stok stijf achter over wanneer ze niet drachtig is en wanneer ze draagt heeft ze er geen last van!?

Maar dan wordt ze drachtig op het moment dat ze niet bevangen is.
En dan klopt de theorie dat het veulen kan voorkomen dat de merrie weer bevangen wordt.
Maar deze merrie is nog in de acute fase van HB.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:54

:o Dat is dan mijn leesfout...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:20

Zijn er röntgenfoto's gemaakt van de hoeven? Weet je wat de schade in de hoef is van de hoefbevangenheid?
Als het hoefbeen al gekanteld is, is al het extra gewicht wat het paardje straks krijgt als het drachtig is, misschien wel heel erg slecht voor de gezondheid van de paard.

Heb je de beginpost van het topic over hoefbevangenheid gelezen? Daarin staat heel veel informatie waarmee je kan proberen om de aanval eerst stabiel te krijgen.

Ik hoop voor het diertje dat het niet drachtig is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:27

Kentaro schreef:
Dat is dan jouw mening.

Wat een belachelijke bewering..... dus: de volgende keer dat jij een zere ontstoken kies hebt ( om maar wat te noemen) , zorg je er dan voor dat je zwanger wordt ?
Beter poetsen en naar de tandarts gaan lijkt me handiger.
Hoe verzin je het!

barbar

Re: Hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:40

nou als we toch de vergelijking met mensen gaan maken.....
een vriendin van mijn heeft reuma, nu wilde ze heel graag kinderen, maar dan mag je in de eerste tijd geen medicijnen nemen, maar omdat je in je zwangerschap bepaalde stoffen aanmaakt kan het zijn dat je helemaal geen last hebt en je zelfs beter voeld dan ooit.
met haar eerste zwangerschap was het niet het geval en heeft ze erg veel pijn gehad, maar met haar tweede zwangerschap was het wel zo en zag ze er geweldig uit en heeft ze een heerlijke tijd zonder pijn gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:15

@Barbar
Je zegt het goed: het kan zo zijn.
Mensen nemen dat risico zelf... ik wil graag een kind, heb ik dat ervoor over.

Een paard kan niet kiezen en kan ook niet beslissen om pijnstilling te nemen of om op bed te gaan liggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:28

begrijp me niet verkeerd, ik heb hier eigenlijk geen mening in.
ik heb bij mijn vriendin gezien wat het met je kan doen, toen ze van de eerste zwanger was kreeg ik wel eens de tranen in mijn ogen om haar zo te zien en ik verklaarde haar dan ook voor gek toen ze een tweede wou.
ik weet niet of het ook zo bij paarden werkt en vind het eigenlijk gek om die vergelijking met mensen te maken.
ik denk dat als ik er zo over na denk ik het risico niet zou willen nemen tenzij er 100% garantie gegeven zou kunnen worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:36

Mijn dierenarts heeft dat een paar jaar terug ook geopperd, ik heb het idee iig vaker gehoord. Zelf zou ik sowieso niet gaan dekken met een pony die acuut bevangen is, pas als ze zonder pijn en pijnstillers weer op de rit zijn zou ik het overwegen. Want nu krijgt het veulen ook buut binnen? En hoe ga je dat doen met voer? Het veulen heeft best wat nodig, maar je merrie kun je nu niet gaan bijvoeren als een pony die niet bevangen is. Mijn keus zou het ook zeker niet zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:44

TS
Je hebt een gratis shetlander gekregen die hoefbevangen is.
Je bent maar eens per 2 weken bij je vader voor een paar dagen.
Wie geeft verzorgt de rest van de tijd de shet (ik neem aan dat ze voorlopig medicijnen moet hebben).
Daarnaast vind ik het persoonlijk moeilijk dat je een gratis shet neemt, eigenlijk niet weet wat hoefbevangen inhoudt, maar er wel een veulentje bij gaat fokken?!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:02

:?
Triest dat er echt mensen zijn die denken dat je bevangenheid kunt genezen door een paard drachtig te laten worden. Waarschijnlijk verkeerd begrepen, of verkeerd gelezen ergens ... je kunt mogelijk met drachtigheid wel bevangenheid voorkomen, maar dan moet je de merrie dus laten dekken VOORdat ze bevangen zijn. Zeker niet erna. Iets wat wel blijkt uit onderstaand verhaal wat ik onlangs hoorde van onze eigen dierenarts.

Eigenaar had ook zijn merrie laten dekken omdat hij had gehoord dat ze dan beter werden van hoefbevangenheid (ook verkeerd begrepen dus). Maw, merrie was gedekt in de acute fase en drachtig geraakt.
Ze had het zwaar (want de bevangenheid bleef) en eind van het liedje was, dat ze, doordat ze al haar gewicht, inclusief veulen dat ze droeg in de laatste weken op de achterhand moest zetten om de voorhoeven te ontlasten, de pezen van de achterhand had gescheurd (koten stonden beiden geheel doorgeveerd op de grond).
Gevolg laat zich raden ... merrie moesten ze laten inslapen; veulen was ook niet te redden.

Ik hoop om deze reden ook van harte dat deze pony niet drachtig is.
Trouwens vergeet ook niet dat, afhankelijk van waardoor je shetlander bevangen is geraakt, de kans ook groot is dat ze het erfelijk doorgeven. Dus mocht je toch een veulen krijgen, krijg je er mogelijk weer een zorgenkindje bij.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:00

Isapaardje schreef:
:?
Triest dat er echt mensen zijn die denken dat je bevangenheid kunt genezen door een paard drachtig te laten worden. Waarschijnlijk verkeerd begrepen, of verkeerd gelezen ergens ... je kunt mogelijk met drachtigheid wel bevangenheid voorkomen, maar dan moet je de merrie dus laten dekken VOORdat ze bevangen zijn. Zeker niet erna. Iets wat wel blijkt uit onderstaand verhaal wat ik onlangs hoorde van onze eigen dierenarts.

Eigenaar had ook zijn merrie laten dekken omdat hij had gehoord dat ze dan beter werden van hoefbevangenheid (ook verkeerd begrepen dus). Maw, merrie was gedekt in de acute fase en drachtig geraakt.
Ze had het zwaar (want de bevangenheid bleef) en eind van het liedje was, dat ze, doordat ze al haar gewicht, inclusief veulen dat ze droeg in de laatste weken op de achterhand moest zetten om de voorhoeven te ontlasten, de pezen van de achterhand had gescheurd (koten stonden beiden geheel doorgeveerd op de grond).
Gevolg laat zich raden ... merrie moesten ze laten inslapen; veulen was ook niet te redden.

Ik hoop om deze reden ook van harte dat deze pony niet drachtig is.
Trouwens vergeet ook niet dat, afhankelijk van waardoor je shetlander bevangen is geraakt, de kans ook groot is dat ze het erfelijk doorgeven. Dus mocht je toch een veulen krijgen, krijg je er mogelijk weer een zorgenkindje bij.

Ik heb verschillende mensen gesproken die zelf ook shetjes hebben en ermee fokken, ik vraag hun regelmatig om tips en informatie. Hun zeiden zelf ook dat als je een hb merrie dekt, dat het sneller weggaat en minder snel terugkomt. Het gaat al een stuk beter met haar en ze loopt ook al weer normaal.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:05

Brainless schreef:
TS
Je hebt een gratis shetlander gekregen die hoefbevangen is.
Je bent maar eens per 2 weken bij je vader voor een paar dagen.
Wie geeft verzorgt de rest van de tijd de shet (ik neem aan dat ze voorlopig medicijnen moet hebben).
Daarnaast vind ik het persoonlijk moeilijk dat je een gratis shet neemt, eigenlijk niet weet wat hoefbevangen inhoudt, maar er wel een veulentje bij gaat fokken?!

Hoi!
Ik ben in de 2 weken 5 dagen bij mijn vader officieel, maar ik kom elke 2 dagen langs om te kijken hoe het gaat etc.
Mijn vader die verzorgt en doet alle pony's? Hij heeft paard gereden en er redelijk wat verstand van hoor!
Ik zou voor de shet betalen, maar omdat ze hoefbevangen werd 2/3 weken voor ik haar kocht mocht ik haar gratis. Ze zeiden dat het over was. Het is niet dat ik van plan was om een veulen bij haar te fokken, maar alles wat haar nog beter kan maken probeer ik! Hoewel het nu al een stuk beter gaat, ik zal volgend weekend foto's plaatsen van hoe ze kwam en hoe ze nu is!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:09

Brainless schreef:
Kentaro schreef:
Dat is dan jouw mening.

Maar dan wordt ze drachtig op het moment dat ze niet bevangen is.
En dan klopt de theorie dat het veulen kan voorkomen dat de merrie weer bevangen wordt.
Maar deze merrie is nog in de acute fase van HB.

Ze is al een GROOOOOT stuk beter dan dat ze kwam, dat wil ik even laten weten, daarmee bedoel ik dat ze weer in de wei draaft etc!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:10

[/quote]

hoe kom je erop....je reinste dierenmishandeling. :([/quote]
Nou dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik vind het een beetje erg naar klinken als je dat zo zegt? Als JIJ denkt dat ik dieren iets fout of slechts aan doe heb je het goed mis! Lees even in mijn andere reacties anders hoe ze ervoor staat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:43

Jammer dat de zogenaamde experts vaak niet zoveel wijsheid in pacht hebben als ze zelf denken. Je bedoelingen naar de shet toe zijn duidelijk goed, maar ik raad je in de toekomst aan om bij twijfel toch wat meer experts te vragen. Denk bij hb aan je dierenarts en aan je hoefsmid. Een fokker weet veel over fokken, maar dat wil niet zeggen dat hij ook alles weet over alle ziekten. Vooral over hb lopen de meningen over een goede behandeling soms erg uiteen. Mijn smid komt ook heel vaak mensen tegen die zogenaamde experts bij hun paard halen die van alles zeggen maar waardoor het paard en de eigenaar eigenlijk niet geholpen worden. Dus voortaan even je dierenarts vragen of dat kan of niet. Zeker als je paard aan de medicijnen zit. Dit kan een gevaar zijn voor het ongeboren veulen.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:46

capopjekop schreef:
Jammer dat de zogenaamde experts vaak niet zoveel wijsheid in pacht hebben als ze zelf denken. Je bedoelingen naar de shet toe zijn duidelijk goed, maar ik raad je in de toekomst aan om bij twijfel toch wat meer experts te vragen. Denk bij hb aan je dierenarts en aan je hoefsmid. Een fokker weet veel over fokken, maar dat wil niet zeggen dat hij ook alles weet over alle ziekten. Vooral over hb lopen de meningen over een goede behandeling soms erg uiteen. Mijn smid komt ook heel vaak mensen tegen die zogenaamde experts bij hun paard halen die van alles zeggen maar waardoor het paard en de eigenaar eigenlijk niet geholpen worden. Dus voortaan even je dierenarts vragen of dat kan of niet. Zeker als je paard aan de medicijnen zit. Dit kan een gevaar zijn voor het ongeboren veulen.

Ze zit op het moment niet aan de medicijnen, alleen 2 keer per dag kwartier lang koud water, tip van de dierenarts :j
Bedankt voor je tips. Ik hoop wel dat het nu ECHT over begint te gaan. Ik haar zoiezo nooit meer op gras zetten. Maar als het nu over een maand nog steeds hetzelfde is, ga ik toch voor een andere oplossing zoeken ;(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:48

Vind je dat niet sneu voor het veulentje? Die kan dan straks ook het gras niet op. Hoefbevangenheid gaat trouwens vaak niet snel over, het heeft tijd nodig. De dierenarts zorgt er normaal gesproken voor dat het dier pijnstillers en ontstekingsremmers krijgt en geeft het baasje adviezen over een goed dieet. De smid bekapt de hoef (aan de hand van foto's) zodat de voetas weer wordt hersteld. Dan ga je de goede weg op.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-05-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:49

Maar er zijn toch nog geen foto's gemaakt? En je weet nu niet of ze een kanteling/sincker heeft en hoe sterk deze is?
Een DA zal als het goed is je voor de volle 100% afraden om met een zieke pony (HB of wat anders) te fokken.
Drachtigheid hersteld HB absoluut niet. Als ze een ernstige kanteling/sincker heeft kan de dracht haar fataal worden.
Ik ben heel benieuwd welke shetlandfokker zijn HB pony bewust laat dekken omdat hij denkt HB daarmee te kunnen genezen?!!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:57

capopjekop schreef:
Vind je dat niet sneu voor het veulentje? Die kan dan straks ook het gras niet op. Hoefbevangenheid gaat trouwens vaak niet snel over, het heeft tijd nodig. De dierenarts zorgt er normaal gesproken voor dat het dier pijnstillers en ontstekingsremmers krijgt en geeft het baasje adviezen over een goed dieet. De smid bekapt de hoef (aan de hand van foto's) zodat de voetas weer wordt hersteld. Dan ga je de goede weg op.

Is allemaal gebeurd. De medicijnen zijn allemaal al op en begint beter te gaan. Er bestaat een graskorf, hoewel ik dit erg zielig vind maar zo kan dan het veulen het gras op. En misschien dat ze over een jaar al elke dag een paar uurtjes het gras op kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:06

anneuijttt schreef:
Het is niet dat ik van plan was om een veulen bij haar te fokken, maar alles wat haar nog beter kan maken probeer ik! !

Het lijkt me dat er betere manieren zijn om het paard te herstellen dan zo'n ongekookt idee als het paard drachtig te laten worden.
Je laat je echt maar wat aanpraten.
Net zoals "het is over" - hoefbevangenheid gaat niet zomaar over, en wel zeker niet als je niet de nodige maatregelen treft.
Afspoelen met koud water, de tip van je dierenarts, is ook niet slim. Het verergert alleen maar de pijn. Als je zonodig de hoeven wil afspuiten, doe dat dan met lauw water.
En welke maatregelen wil je gaan nemen als ze na een maand niet beter is?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:10

Jannepauli schreef:
anneuijttt schreef:
Het is niet dat ik van plan was om een veulen bij haar te fokken, maar alles wat haar nog beter kan maken probeer ik! !

Het lijkt me dat er betere manieren zijn om het paard te herstellen dan zo'n ongekookt idee als het paard drachtig te laten worden.
Je laat je echt maar wat aanpraten.
Net zoals "het is over" - hoefbevangenheid gaat niet zomaar over, en wel zeker niet als je niet de nodige maatregelen treft.
Afspoelen met koud water, de tip van je dierenarts, is ook niet slim. Het verergert alleen maar de pijn. Als je zonodig de hoeven wil afspuiten, doe dat dan met lauw water.
En welke maatregelen wil je gaan nemen als ze na een maand niet beter is?

Niet afspoelen? Kwartier lang alle hoeven in een emmer laten staan. Dat is juist beter?
De dierenarts komt morgen weer en dan zien we wel hoe of wat. Als ze over een maand niet beter is dan laat ik haar in slapen.
Maar ze draaft weer dus t gaat beter.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:12

Oh oh oh Bokt, in plaats van alles af te keuren wat TS doet, zou men beter met constructieve oplossingen kunnen komen :)* . Ik heb een aantal goede dingen voorbij zien komen maar helaas ook veel nuttelzoze reacties :(. Zo te lezen heeft TS al aardig wat ´experts´ er bij gehad en dat zijn dus NIET de mensen van Bokt, zéker niet als de een dit en de ander dat zegt.

TS, luister naar je DA maar vlak vooral ook je eigen gevoel niet uit, jij ziet het paardje iedere dag. En verder zou ik veel lezen lezen lezen. Er is ontzettend veel info over HB te vinden.

Een korf is niet zielig, een paard met HB is dat wel. Mijn haf heeft ook 24/7h een korf om. Het is niet zaligmakend maar wel één van de dingen die ik doe om o.a. zijn gewicht beter te monitoren. Gras is niet de enige aanleding voor HB overigens...

Heel veel sterkte en hopelijk binnenkort goed nieuws en nieuwe foto´s.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:14

Sorry dat ik het zeg Sees, maar volgens mij zijn er heel wat mensen die met goede dingen aankomen. Toevallig zijn dit ook allemaal mensen die een bevangen paard hebben (gehad), dus allemaal ervaringsexperts.

Zelf heeft mijn shet veel baat gehad bij een ijzertje. Zoals ik inmijn eerste post al zei als je demogelijkheid heb neem eens contact op met rob van Nassau. Zijn site is www.hoofcare.nl