Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
piepenfiets schreef:piepenfiets schreef:Mijn paarden staan blootvoets simpelweg omdat ze geen ijzer nodig hebben.
Ze worden altijd bekapt door een gediplomeerde hoefsmid."natuurlijk bekappen"vind ik een ontzettend vage term die ruimte geeft aan kwakzalverij.Zelf rommelen aan de hoeven van mijn paarden laat ik wel uit mijn hoofd,dat staat voor mij gelijk aan bijv.het zelf castreren van een paard,ieder zijn vak!
Beste Countrygirl,Ik loop niet op mijn nagels....Een been wat een paar mm korter is dan het andere heeft grote invloed op het hele bewegingsapparaat.
Jij zult het vast goed doen maar ik zou het risico absoluut niet nemen.Overigens doen "Natuurlijk bekappers"vaak veel meer dan een "randje vijlen".
Excusez alle aanhalingstekens maar zo denk ik hierover.
Zo denk ik er dus ook over piepenfiets! Mensen bezint eer ge begint. Een paard dat verknald wordt aan de hoeven dat kan verstrekkende gevolgen hebben wat niet zo maar opgelost is.

Sussie85 schreef:Ik denk dat het voor het beeld van TS ook goed is om deze pagina eens te bekijken:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
Er staan op de site twee items over natuurlijk bekappen: De gevaren van natuurlijk bekappen en Natuurlijk bekappen: the cult-like world of barefoot trimming

Seltje schreef:Mijn smid is klassiek geschoold, en heeft een extra bijscholing gedaan in natuurlijk bekappen. En hij zegt gewoon dat elk paard anders bekapt hoeft te worden, en natuurlijk bekapt paard is niet ideaal om continu dressuurwerk te doen in de bak, of continu springwedstrijden te lopen op gras. Maar paarden die veel afwisselende ondergronden zien, vrije loop hebben in de wei, enzovoort, bekapt hij natuurlijk.
Mijn paarden worden om de 2 maanden door hem bijgevijld, en soms een stukje afgesneden waar nodig. Ze stappen veel over asfalt, in bossen, enzovoort en de hoeven zijn extreem sterk, groeien niet veel, enzovoort.
Cowgirl schreef:Seltje schreef:Mijn smid is klassiek geschoold, en heeft een extra bijscholing gedaan in natuurlijk bekappen. En hij zegt gewoon dat elk paard anders bekapt hoeft te worden, en natuurlijk bekapt paard is niet ideaal om continu dressuurwerk te doen in de bak, of continu springwedstrijden te lopen op gras. Maar paarden die veel afwisselende ondergronden zien, vrije loop hebben in de wei, enzovoort, bekapt hij natuurlijk.
Mijn paarden worden om de 2 maanden door hem bijgevijld, en soms een stukje afgesneden waar nodig. Ze stappen veel over asfalt, in bossen, enzovoort en de hoeven zijn extreem sterk, groeien niet veel, enzovoort.
Kun je uitleggen waarom een natuurlijk bekapt paard niet ideaal is om dressuur werk mee te doen?
Gaat het er in het algemeen niet om dat een paard gewoon gezonde voeten moet hebben om te kunnne lopen?

Cowgirl schreef:Sussie85 schreef:Ik denk dat het voor het beeld van TS ook goed is om deze pagina eens te bekijken:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm
Er staan op de site twee items over natuurlijk bekappen: De gevaren van natuurlijk bekappen en Natuurlijk bekappen: the cult-like world of barefoot trimming
Dat ene gevalletje stelt nog niks voor. De website zelf staat al bomvol met mishandelde paardenvoeten die beslagen zijn door hoefsmeden die de gebroeders weer mogen opknappen. Maar nergens zeggen ze dat hoefzijzers en traditioneel bekappen slecht is en dat je daar dus niet aan moet beginnen.
Dus ja wie is er nou zo slecht?
Zegt imho toch echt meer over hem dan over de voetjes van mijn paard.