Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:44

packer schreef:
Ik was ook de enige die de paarden voerde, zeker als ze op stal stonden, dit omdat sommige paarden totaal door het lint gingen als ze niets kregen, en de buurman wel.

Maar je werkt dat gedrag alleen in de hand als je alle paarden tegelijk voert. Op stallen waar de paarden altijd onafhankelijk van elkaar gevoer worden door de eigenaar gaat de buurman echt niet door het lint. Ze blijven dat toch alleen doen als het loont. (Cq als ze op dat moment ook voer krijgen omdat ze zich op staan te fokken).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:57

Vragen
1. Welk merkvoer krijgt jou paard of pony?
- Anders namelijk..... Derby basis

2. Vind je dat er op een stal de keuze moet zijn tussen sportbrok en basisbrok?
- Ja

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)
Ik denk dat het misschien een goede oplossing zou zijn een merk uit te kiezen met een heel uitgebreid assortiment dan is levering van verschillende soorten krachtvoer in ieder geval geen probleem.
Als de voerwagen dat toelaat kun je de pensionklanten uit een goed assortiment biks en muesli laten kiezen.
(dan heb je minder tonnen in de stalgang) en wordt er op gelijke tijden gevoerd.
Extra's zoals wortels zou ik regelen dat er een keer in de week een wortelboer op het erf komt waar de klanten zelf de extra´s kunnen kopen. Oke dan heb je wel weer een ton/zak liggen.
Bedervelijk waar groot inslaan is altijd een risico.

4. Waar gaat jou keuze naar uit?
- Vlas
- Stro
Mijn voorkeur gaat uit naar stro maar het zou fijn zijn een 2e keus te hebben.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:46

De paarden op een pensionstal kunnen door goed en verantwoord voeren het visiteplaatje zijn voor de stal.
Maar het belangrijkste is dat de paarden een voeding krijgen die ze gezond houd en dat dan ook uitstralen.
Zorg voor voeding wat zuiver is zonder toevoegingen, dit kan een basismuesli zijn waar de eigenaar bij werk een energie muesli bij kan/laat geven, En het paard wat een dag vrij heeft dus geen overbodige energie binnen krijgt wat absoluut niet ten goede komt van zijn gezondheid.
99% van de brokken bevatten veel ballaststoffen zoals melasse, strokapsel en andere reststoffen dus mijn voorkeur zou uitgaan van een melassevrije muesli.
Maar ieder paard is anders en heeft andere behoeften dus ook dat is belangrijk bij pensionstalling.
Goede communicatie is daarom heel belangrijk.
Daarnaast is zoals al eerder gezegt ruwvoeder het belangrijkste voer voor een paard.
Strobodem is belangrijk voor verveling tegen te gaan,en beter voor de hoeven.
Bijvoeding van wortels e.d. zou ik niet doen omdat dit voor het ene paard wel kan en voor het andere weer beter niet.
Weidegang en sociale contacten van de paarden is zeer belangrijk die mogelijkheid is zeker aan te bevelen.
Daarnaast zijn er ook paarden die op een specifiek voer staan e.d. die keus zou de eigenaar moeten hebben dit voorkomt veel problemen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:53

Vragen
- Pavo
- Havens
- Hippostar (bij ons voeren ze Hippostar)
- Cavalor
- Anders namelijk..... Equifit (maar dit haal ik zelf erbij)

- Ja- Nee
- Geen mening

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)
- Muesli
- Granenmix
- Wortels

Wij hebben inderdaad de beschikking over bovenstaande
- Appels

Waar gaat jou keuze naar uit?
- Vlas
- Stro alleen in geval van ziekte kan het anders zijn,dus de mogelijkheid tot anders is fijn)
- Houtkrullen

_Liselot

Re: Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:01

Vragen
Hartog Concept.

Hangt er van af. Bij ons op stal wordt gevoerd en de stalhouder (ook mijn instructeur) kent de paarden door en door. Hij weet wat ze nodig hebben en wat ze doen en past daar het voer op aan. Alle paarden zien er prima uit.
Op een stal waar je zelf moet voeren of waar gevoerd wordt door iemand die verder niet echt betrokken is lijkt het me wel fijn om de mogelijkheid te hebben om te kiezen.

- Muesli - Ik vind muesli krachtvoer.. In NL wordt het over het algemeen gezien als een traktatie maar in de landen om ons heen wordt meer muesli dan brok gevoerd als krachtvoer.. Ik vind het daarom niet echt in dit rijtje (extra's) passen.

- Wortels - Op mijn vorige stalling kon je wortels kopen, dat vond ik wel handig.

- Vlas

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:02

1. Cavalor (muesli)

2. Ja, mijn paard krijgt geen/amper brok en kan vrij explosief reageren op sportbrok.
Om 'gezeur' met verschillende voersoorten (en hierbij ook houdbaarheidsdata en prijzen, het ene voer is nu eenmaal duurder als het andere) te voorkomen zou mijn voorkeur uitgaan naar zelf krachtvoer aanschaffen en klaarzetten. Of evt een stalprijs gebaseerd op 2 kg brok/muesli per dag van jouw voerkeuze en wil de klant anders een standaard korting op de stalprijs.

3. Muesli is voor mij geen extra maar krachtvoer.
Wortels vind ik (en vooral mijn paard :D ) fijn, echter wil ik wel zelf de hoeveelheid bepalen dus idd een wortelboer laten komen eenmaal per week/2 weken is het best naar mijn idee, dan kunnen je klanten zelf beslissen of ze meedoen of niet.

4. Stro

Zelf sta ik op een 'zelfdoe' stal, het enige wat de pensionhouder doet is 's morgens vroeg voeren (voordroog en krachtvoer). Krachtvoer voor de ochtend zet je klaar in emmertjes/bakjes, voor de avond voer je zelf of regelt onderling dat iemand (bijv degene die je paard ook binnenhaalt) jouw paard voert.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:31

Inleiding
Ik ben bezig met het oprichten van een volpension stal.
Nu wil ik mezelf graag meer verdiepen in de wensen van pensionklanten.
Ik weet dat er topics zijn over welk merk voer iedereen gebruikt maar ik zoek naar meer informatie.

Om de antwoorden overzichtelijk te houden heb ik een korte vragenlijst gemaakt.
Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende:

Vragen
- Anders namelijk.....
Ik zou gaan voor voer als subli zonder, equifyt, etc. Waar niet zoveel melasse in zit en ik voer liever muesli

- Nee
Ik zou van beide geen gebruik maken, ik zou dan zelf mijn voer aanschaffen en voeren, om 2 redenen:
- Wil het voeren zelf in de hand houden
- Er zijn veel minder stalontdeugden als krachtvoer niet op standaart tijd gevoerd wordt maar door de eigenaren zelf (mijn ervaring)

- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels

Wij hebben wortels en appels als deze toevallig goedkoop ergens aangeboden worden, geen standaart assortiment dus, meet voor de lekker.
Verder voer ik muesli en gras/kruidenbrokken aan mijn paarden. De pensionklanten mogen het bij mij zelf weten.

- Stro
Stro kunnen ze dan ook lekker knabbelen als ze behoefte hebben aan ruwe celstof of wat minder hooi te eten krijgen als ze op een dag op zouden kunnen.

Jullie zouden mij er enorm mee helpen om je mening te geven op bovenstaande vragen.
Alle andere ideeën, opmerkingen en tips over pensionstallen zijn welkom![/quote]

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:06

onderzoek_ schreef:
Inleiding
Ik weet dat er topics zijn over welk merk voer iedereen gebruikt maar ik zoek naar meer informatie.

Vragen
Mijn paarden krijgen momenteel Mijtens merriemengeling, straks waarschijnlijk Mijtens Quattro, maar gaat nog wat onderzoek aan vooraf;)

- Ja

- Muesli

- Stro

Jullie zouden mij er enorm mee helpen om je mening te geven op bovenstaande vragen.
Alle andere ideeën, opmerkingen en tips over pensionstallen zijn welkom!

vragen in de quote beantwoord...\ik zelf voer trouwens iets anders dan de rest op stal en schaf dit zelf aan
zoveel mensen, zoveel wensen, ik zou persoonlijk ook aanbieden dat wat jij zelf gebruikt gevoerd kan worden
bij andere wensen , zelf aanschaffen en in een ton bij de box en hier een vermindering in stalhuur aanbrengen

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:11

Vragen
- Havens (van mezelf voor de nodige extra's)
- Hippostar (van de pensionstal eigenaar)

- Ja

Nee, als mensen extra's willen geven dan kunnen ze dit zelf ook aanschaffen.

- Stro

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:34

onderzoek_ schreef:
Inleiding

Vragen
- Anders namelijk als hij krachtvoer krijgt dan van Agrobs

- Liefst zelf soort en hoeveelheid krachtvoer bepalen en niet de stalhouder

- Likstenen

Anders namelijk hennepstrooisel

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:43

Een gewone basisbrok

- Ja

hoeft niet, maar is wel leuker

- Stro

Overlaatst nog grote problemen mee gehad, de stal waar ik stond was van leverancier gewisseld, ik was toen op reis, iedereen werd verwittigd, ik niet. Paard werd maar continu actiever, en werd echt een bom... na lang zoeken dan doorgekregen dat in deze nieuwe brok toch wel wat meer inzat dan in de vorige brok. Ben dan maar zelf gaan voeren.
Ik vind dat je bijvoorbeeld 3 dingen kunt voeren: een sportbrok, een basisbrok, en dan iets met weinig in voor paarden die rap dik worden (hoefbevangen) of paarden die elk klein beetje suiker omzetten in een grote brok energie.

Uiteraard ook letten op hooi, bijna alle pensionstallen geven voordroog, maar veel mensen willen dit niet voor hun paard.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:42

onderzoek_ schreef:
Inleiding

Vragen
- Pavo
- Havens
- Hippostar
- Cavalor
- Anders namelijk: Equifyt
(op stal voeren ze Subli sportbrok, maar daar kan mijn paard niet zo goed tegen) Ik koop het nu zelf en zet het klaar voor de pensionhouder)

Wat ook al door meerdere is opgemerkt, bied een keuze tussen hooi en kuilgras, sommige paarden kunnen nl slecht tegen kuil en sommige hebben kuil nodig ivm stof etc.

- Ja - niet elke paard heeft dezelfde behoefte
- Nee
- Geen mening

- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels

Wij kunnen een wortel abbonnement nemen in de winter, ben er wel erg blij mee.

- Vlas
- Stro
- Houtkrullen

Als er houtkrullen of vlas in de stal ligt dan wel iets van stro zodat de paarden wat te knabbelen hebben.

Als tip wil ik je meegeven dat je onmogelijk kan voldoen aan alle wensen van de pensionklanten op voergebied. Ik zou een merk uitkiezen waar jezelf achterstaat, daar een sportbrok/muesli en basisbrok/muesli en evt haver of granen mix aanbieden aan de klanten en per paard een voerschema afspreken met eigenaar. Als de eigenaar iets anders wil hebben het voercomponent uit de stalprijs halen en de eigenaar zelf voor voer laten zorgen, dit laten klaarzetten zodat alle paarden gelijktijdig gevoerd worden.
In de praktijk zal 75% - 90% kiezen voor de standaard oplossing en blijven er 1 of 2 over die wat anders nodig hebben.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:50

- Pavo
- Anders namelijk huismerk bietenpulp en maïsvlokken

- Ja (elk paard is anders en heeft dus een eigen behoefte)

- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels

= afhankelijk van het paard

- Stro

onderzoek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 17:00

kaotictjinta schreef:
Extra's zoals wortels zou ik regelen dat er een keer in de week een wortelboer op het erf komt waar de klanten zelf de extra´s kunnen kopen. Oke dan heb je wel weer een ton/zak liggen.
Bedervelijk waar groot inslaan is altijd een risico.
.

Dat is echt een super tip! Bedankt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:03

onderzoek_ schreef:
Inleiding

Vragen
- Anders namelijk.....Subli

- Nee

Nee

- Stro

Op de 2 vragen waar nee op geantwoord: Er wordt subli basisbrok gevoerd. Wil je wat anders? Dat kan, zelf kopen en zelf klaar zetten :j

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:08

- Garvo

- Ja

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals:
- Nee

-Stro

onderzoek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 17:09

ingvdh schreef:
onderzoek_ schreef:
Als tip wil ik je meegeven dat je onmogelijk kan voldoen aan alle wensen van de pensionklanten op voergebied. Ik zou een merk uitkiezen waar jezelf achterstaat, daar een sportbrok/muesli en basisbrok/muesli en evt haver of granen mix aanbieden aan de klanten en per paard een voerschema afspreken met eigenaar. Als de eigenaar iets anders wil hebben het voercomponent uit de stalprijs halen en de eigenaar zelf voor voer laten zorgen, dit laten klaarzetten zodat alle paarden gelijktijdig gevoerd worden.
In de praktijk zal 75% - 90% kiezen voor de standaard oplossing en blijven er 1 of 2 over die wat anders nodig hebben.

Daar ben ik het 100 procent mee eens! Dat is uiteindelijk ook wat ik ga doen.
Ik wil zelf achter de voer keuze staan. Maar ik heb tot nu toe best veel tips gekregen waar ik wat mee kan.
Dat was de opzet van dit topic. Bedankt voor je reactie.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:10

onderzoek_ schreef:
Inleiding

Vragen
- Pavo
- Havens
- Hippostar
- Cavalor
- Anders namelijk.....Marstall

2. Vind je dat er op een stal de keuze moet zijn tussen sportbrok en basisbrok? Jazeker
- Ja
- Nee
- Geen mening

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)Ja muesli
- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels

Waar gaat jou keuze naar uit? Vlas
- Vlas
- Stro
- Houtkrullen

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:41

1.
- Pavo All Sports
- Havens Cool-Mix / Muesli zonder haver

2. Ja, elk paard is anders
Moet ook kijken wat er per paard of pony mee gedaan wordt

3. Nee, dat wil ik zelf regelen.
Voer elke dag per paard en pony halve emmer wortelen ( vanaf okt t/m april )

4. Stro altijd,
Zou niks anders willen

5. vind ook belangrijk dat paarden en pony,s ,voldoende naar buiten kunnen minimaal 4 uren per dag
Laatst bijgewerkt door sporten op 25-03-11 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:48

onderzoek_ schreef:
Inleiding

Vragen

- Anders namelijk....Fyto Gold van Garvo.

- Ja

- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels

- Houtkrullen

Elk paard is verschillend dus ik zou altijd de mogelijkheid open houden dat mensen eigen voer hebben. B.v na 10 jaar merens eigenaar zijn heb ik definitief de knoop doorgehakt dat mijn paarden alleen nog maar fyto gold krijgen (is voor deze paarden gewoon helemaal top). Dat betekent dat als ik niet de gelegenheid zou krijgen om dit te geven ik niet kom op die stal. Mijn paarden hebben het nog nooit zo goed gedaan en ik heb spijt dat ik de al jarenlange raad van het merens stamboek in de wind heb geslagen. Had ik dat niet gedaan dan zou dat mij een hoop ziekte enz. bespaard hebben.
Niet alle paarden kunnen op stro, vlas of houtkrullen. Sommigen (zoals mijn oudste) eet zich gewoon letterlijk dood als hij op stro staat.

Daarnaast zou het fijn zijn als je een pension stalling begint dat er mogelijkheid is voor 7 x 24 uur buiten staan in de groep bijvoorbeeld. Fjorden, ijslanders, merens, haflingers e.a van dit soort rassen hebben een dichte stal gewoon niet nodig. Succes met je stal!

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:51

1. Anders namelijk... Ben even t merk kwijt haha.
2. Ja
3. - muesli
- haver
- wortels
- appels
4. Stro.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:57

Vragen
Pavo en Subli

- Ja

- ja Muesli, Granenmix
- en als het kan Wortels

- Stro, hebben ze altijd wat te knabbelen, als paard niet op stro kan vlas of zaagsel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:58

Ik vind dat stallen tenminste een alternatief moeten bieden voor brok (sport of basis).
Er zijn paarden die slecht tegen melasse kunnen.

Ik moet dat krachtvoer nu zelf kopen terwijl ik geen brok afneem.

Het merk zal me verder aan de billen oxideren

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:59

Anya schreef:
Ik vind dat stallen tenminste een alternatief moeten bieden voor brok (sport of basis).
Er zijn paarden die slecht tegen melasse kunnen.

Ik moet dat krachtvoer nu zelf kopen terwijl ik geen brok afneem.

Het merk zal me verder aan de billen oxideren

Helemaal mee eens :j Heb precies hetzelfde probleem!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:01

- Hippostar prestatie

- Ja maar zelfs ook prestatie

vind dat je dat ook zelf kan regelen/ kopen.

- Vlas