_Christine schreef:Alleen een nieuwer plaatje met stippen. Er zijn ook al gevallen in Duitsland.
Oh ja, dat kan zomaar, ik heb dit plaatje van internet gehaald.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pompidou2 schreef:Is het bij jullie ook 160,- euro per enting?
skippy1 schreef:Dat is voor de Afrikaanse paardenpest Mist.Daar is idd een draaiboek voor. Overigens is er in NL nog geen inenting verkrijgbaar tegen de Afrikaanse paardenpest.
Voor het WNV is geen draaiboek aanwezig.
Paarden zijn dead-end host voor het WNV. Dat betekent dat zij, net als mensen overigens, het virus niet verder kunnen verspreiden. Vogels zijn de boosdoener, die kunnen het verspreiden. De enige vogels die dood gaan van het virus zijn kraaiachtigen, dus tref je veel dode kraaiachtigen aan, wees dan op je hoede.
Dat het virus naar NL gaat komen is zeker, wanneer is de vraag en hoeveel dieren (en mensen!) besmet zullen raken, is de vraag...
Paarden kunnen het overleven, maar gezien de ernst van de ziekte en de vreselijke verschijnselen die het met zich mee kan brengen, voorkom je liever... Hoeveel % van de paarden ziek wordt, is onbekende, wel is bekend dat van de paarden die ziek worden, een groot deel het niet overleefd. Ik geloof dat ze het hadden over 70%. Gaat een paard dat ziek is door het WNV liggen, dan is het over.
De afweging is aan jezelf, je kunt overleggen met de DA en verder zou ik zeggen: ga af op je gevoel. Voor t zelfde geld is het virus de komende 10 jaar nog niet hier...maar t kan ook morgen raak zijn bij wijze van spreken.
Ik heb mijn paarden vorig jaar al laten inenten ertegen en neem het nu mee met de jaarlijkse inenting. Just to be sure... Of het al nodig is? Geen idee! Ik wilde het risico niet nemen en had de mazzel dat ik geen voorrijkosten hoefde te betalen waardoor het iets goedkoper was, daardoor was de stap kleiner.
Jet schreef:Wat ik er vorig jaar van heb begrepen, moet een DA een flesje bestellen met stof voor drie entingen. Als jij dan de enige bent in zijn regio die ent, kan het zijn dat hij je het hele flesje berekent, voorrijkosten erbij en dan kom je waarschijnlijk aan die Eur 160,--.