West-Nijl virus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:52

_Christine schreef:
Alleen een nieuwer plaatje met stippen. Er zijn ook al gevallen in Duitsland.

Oh ja, dat kan zomaar, ik heb dit plaatje van internet gehaald. :)

pompidou2

Re: West-Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:00

Ir111 Ga jij enten na het bezoek van deze info avond?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:21

Ik heb hem vorig jaar al laten enten, voor deze lezing dus maar na overleg met mijn DA.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:49

De mijne wordt vanmiddag geënt.
Ben liever te vroeg als te laat...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:05

De mijne wordt krijgt dinsdag weer zijn enting. Bij ons op stal zijn alle paarden vorig jaar voor het eerst geent tegen het WNV dus nu jaarlijks bijhouden.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:51

Is het bij jullie ook 160,- euro per enting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:54

Waaaat?????? 160 euro per inenting? Wat voor bijzonder goedje hebben ze daar? Of hoever zit die DA van je vandaan? :oo
Meestal is de prijs rond de 45 euro per inenting, de 1e keer moet ie 2x dus t 1e jaar ben je per paard ongeveer 90 euro kwijt! :j

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:03

pompidou2 schreef:
Is het bij jullie ook 160,- euro per enting?

160 euro voor één enting? Of krijgt je paard welllicht een aantal entingen tegelijk?
Ik betaal 45 euro voor één enting WNV.

Of rekent je DA wellicht al voor het hele jaar door en de voorrijkosten? Ook vreemd maar ik snap anders niet hoe je DA aan zo'n hoge prijs komt.
Dan ging mijn paardje met de trailer ergens een enting halen :o

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:11

Weet iemand of dit intramusculair of intravasculair ingespoten wordt? Of net als bij droes in de lip?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:27

Intramusculair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:28

Gewoon intramusculair in hals of pectoralisspieren

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:53

Wat ik er vorig jaar van heb begrepen, moet een DA een flesje bestellen met stof voor drie entingen. Als jij dan de enige bent in zijn regio die ent, kan het zijn dat hij je het hele flesje berekent, voorrijkosten erbij en dan kom je waarschijnlijk aan die Eur 160,--.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:16

Zo,da's een lekker bedrag dan :wow:
Ik mag toch hopen dat ik niet zoveel moet betalen....
Laatst bijgewerkt door Pipi op 11-03-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:17

Je moet echt even shoppen. Het verschilt er enorm per DA wat je betaald. :j

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:19

ik moest 117€ betalen, maar dit was voor WNV, rhino en griep allemaal samen plus het bezoek... enkel voor het WNV was het voor mij 46€ (enting alleen, zonder bezoek)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:19

skippy1 schreef:
Dat is voor de Afrikaanse paardenpest Mist. ;) Daar is idd een draaiboek voor. Overigens is er in NL nog geen inenting verkrijgbaar tegen de Afrikaanse paardenpest.

Voor het WNV is geen draaiboek aanwezig.
Paarden zijn dead-end host voor het WNV. Dat betekent dat zij, net als mensen overigens, het virus niet verder kunnen verspreiden. Vogels zijn de boosdoener, die kunnen het verspreiden. De enige vogels die dood gaan van het virus zijn kraaiachtigen, dus tref je veel dode kraaiachtigen aan, wees dan op je hoede.
Dat het virus naar NL gaat komen is zeker, wanneer is de vraag en hoeveel dieren (en mensen!) besmet zullen raken, is de vraag...
Paarden kunnen het overleven, maar gezien de ernst van de ziekte en de vreselijke verschijnselen die het met zich mee kan brengen, voorkom je liever... Hoeveel % van de paarden ziek wordt, is onbekende, wel is bekend dat van de paarden die ziek worden, een groot deel het niet overleefd. Ik geloof dat ze het hadden over 70%. Gaat een paard dat ziek is door het WNV liggen, dan is het over.

De afweging is aan jezelf, je kunt overleggen met de DA en verder zou ik zeggen: ga af op je gevoel. Voor t zelfde geld is het virus de komende 10 jaar nog niet hier...maar t kan ook morgen raak zijn bij wijze van spreken.

Ik heb mijn paarden vorig jaar al laten inenten ertegen en neem het nu mee met de jaarlijkse inenting. Just to be sure... Of het al nodig is? Geen idee! Ik wilde het risico niet nemen en had de mazzel dat ik geen voorrijkosten hoefde te betalen waardoor het iets goedkoper was, daardoor was de stap kleiner. ;)

Vogels?? het zjn toch echt muggen die t verspreiden.. vogels zijn dragers, geen verspreiders..

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:25

klopt, vogels zijn dacht ik ook dead-end of kunnen het toch niet doorgeven aan het paard. wel de mugjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:29

Als je even verder leest, zie je hoe het bedoeld is: vogels verspreiden het over de wereld, op de verschillende plekken geven zij het door aan muggen die vervolgens de paarden, ons en anderen steken... Vogels zijn geen dead end host, zij kunnen het doorgeven aan muggen als ze erdoor gestoken worden. :j Mens en paard zijn dead end host en geven het dus niet door.

Enne... Yep! Heb goed opgelet bij de uitleg! ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:32

oke is even weer verduidelijkt ;) in amerika zijn er heel veel slachtoffers gevallen (al wel effe geleden) zowel paarden als mensen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:34

En een paard/mens wordt niet alleen door besmette muggen besmet, maar er zijn ook teken gevonden die dit virus bij zich hebben en kunnen overdragen op paarden/mensen. ( Nog) niet in Nederland, maar wel in andere landen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:41

ooohhh daar had ik inderdaad nog niet van gehoord, hier merk ik wel dat er meer en meer teken komen... dus dat is wel weer een interessant weetje ivm WNV

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:49

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:26

Ik heb er vorig jaar al naar geïnformeerd, toen was en nog geen vaccin bij onze dierenarts, nu inmiddels wel. Ga heel binnenkort waarschijnlijk wel laten enten. Is een grote kostenpost voor vier paarden maar ik zou het mezelf echt niet vergeven als ik door dit virus een of meerdere paarden zou verliezen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:20

Jet schreef:
Wat ik er vorig jaar van heb begrepen, moet een DA een flesje bestellen met stof voor drie entingen. Als jij dan de enige bent in zijn regio die ent, kan het zijn dat hij je het hele flesje berekent, voorrijkosten erbij en dan kom je waarschijnlijk aan die Eur 160,--.

Klopt! Ik heb vorig jaar van mijn DA / de dierenkliniek waar ik raad gevraagd heb ook een dergelijke uitleg gekregen. Gelukkig voor mezelf hebben we 3 paarden dus dat kwam mooi uit :+

Ik heb mijn paarden vorig jaar trouwens voor het eerst laten enten (2 keer dus), vanaf dit jaar krijgen ze gewoon jaarlijks met de andere prik - tenminste, als ik al die entingen mag combineren? Het zou dan betekenen in één keer rhino / tetanus / influenza / WNV? Moet ik eens overleggen met de DA... of als iemand het weet, hoor ik het graag!

De DA zei vorig jaar dat het nog niet echt nodig was, maar dat de keuze aan mij was. Immers, zij kan helaas ook niet voorspellen wanneer het virus naar hier komt. Ze was toen ook naar een info-avond geweest en daar hadden ze ook gezegd dat het virus hoe dan ook naar hier zal komen, de vraag is alleen wanneer.

Ik heb toen besloten om mijn drietal wel te laten inenten. De eerste keer kost het wel wat geld, maar wat zijn nou die "paar euro's" in vergelijking met een ziek/dood paard, dacht ik... Met mijn ene paard heb ik al een heleboel pech gehad (oa koliekoperatie) dat ik dit heus wel kan missen ;-) Daarnaast herinnerde ik mij een panieksituatie van twee jaar geleden, toen er hier een rhino-uitbraak was. Plotseling kwamen al mijn clubgenoten tot het besef dat er een virus was en dat hun paard niet geënt was... met z'n allen de DA opbellen, die toen op dat moment natuurlijk een acuut tekort hadden aan entvloeistof omdat iedereen begon te bellen. Tja, zaten ze al jaren te lachen met mij en mijn resem inentingen en ontwormingen die ik allemaal nauwgezet bijhoud op een kalender in de stal, maar ik was toen wat blij dat mijn paarden "ok" waren ;-)

Bedankt trouwens voor de uitleg met kaartje én de link hierboven, heel duidelijk!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:00

Memuska, ik heb om dezelfde reden vorig jaar laten enten. Ik heb dan maar 1 paard, maar dat is me te dierbaar om aan zoiets te verliezen. De eerste enting was bij mij tegelijk met influenza/tetanus dus dat gaat samen. Tegen rhino heb ik eerlijk gezegd nog nooit geënt, ik heb altijd begrepen dat het niet echt werkt tegen de verlammingsvorm. Lou wordt niet gedekt, dus ook niet drachtig, dus tegen abortus hoeft het niet. Maar één telefoontje naar je DA en je weet of je alles tegeljk kunt laten enten.