Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:48

Bij mijn paard was het meer zurig.
Ik heb als probiotica van die gefermenteerde prut met japanse naam gekocht die ergens op een vorige pagina ook staat maar dan van een andere leverancier. Paard vind het heerlijk en ik heb echt het idee dat ze er goed op reageert. Ook is het erg goedkoop.
Dure commerciele probiotica waar enkel actief gist genoemd wordt vertrouw ik niet, dan kun je net zo goed wat ongefilterd bier over het voor doen volgens mij.
Via de DA kun je ook hele goede krijgen die speciaal voor het paard zijn samengesteld. Voor een kennis was dit het enige wat haar Tinker van jarenlange diaree af hielp.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:00

Mijn pony tobt nu ook al ruim 2 jaar met diarree, dan gaat het weer een tijd goed, dan heeft hij ineens een terugslag. Hij moet nog steeds erg veel aankomen. Wat zijn leven heeft gered toen we het echt niet meer wisten en de DA ook niks meer wist, was Yakult.

Natuurlijk moet je eerst de oorzaak vinden en dan pas behandelen, maar in de tussentijd kun je hem het beste een flesje Yakult geven (en als dat niet helpt, 2 flesjes) door zijn voer. Dan kun je uitzoeken wat de oorzaak is en intussentijd komen de darmen wat tot rust en komt er weer normale mest uit.

Ik kan je bijna 100% garanderen dat het werkt! Natuurlijk niet voor de oorzaak, maar wel voor de symptonen. Ik zou het zeker proberen, anderhalf jaar geleden heeft het door een tip van een Bokker het leven van mijn pony gered, die de DA's al opgegeven hadden omdat ze écht niet meer wisten wat hij had. (inmiddels weten we dat nog steeds niet, maar door af en toe een flesje Yakult blijft het goedgaan, intussen zijn we nog steeds aan het uitzoeken wat de oorzaak is).

Succes! (en beterschap voor je paard)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:32

Hier gaat het om de een of ander mysterieuze reden ineens weer goed! Bijna alle hopen zijn normaal en er komt minder water mee bij de mest. Als er 4 hopen vlak na elkaar komen, dan is de laatste wel wat natter dan de eerste, maar het gaat dus ineens beter.

Wat het precies is geweest weet ik nu dus nog niet. Ik heb hem 4 dagen psyllium gegeven, daarna 4 dagen niet en toen weer 4 dagen wel en nu weer 4 dagen niet. Wellicht was het dan toch het zand!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:59

ik zou ook een bloedonderzoek laten doen. dan weet je het gelijk. Ik heb er ook last van gehad bij mijn pony.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 00:35

Dat heb ik al gedaan Khalid...

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:20

gelukkig is het nu goed, anders had ik nog 'n andere tip voor je! succes met je paardje!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:10

Sizzle schreef:
Dure commerciele probiotica waar enkel actief gist genoemd wordt vertrouw ik niet, dan kun je net zo goed wat ongefilterd bier over het voor doen volgens mij.

ik kan als tip geven inderdaad biergist over voer heen te doen
werkt zeer positief op de darmen uit en heb het als erg goed ervaren
een emmer vol kost hier nog geen 15 euro ,3 kilo
http://www.masterhorse.de/lshop,showdet ... chsel,.htm

de eerste keer denk je echt als je zo emmer openmaakt en de geur ervan slaat je tegenmoet ,dat eet mijn paard nooit :+
maar ik heb bij alle 3 geen opname problemen ervan gezien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:29

Bij mijn dier is het even weggeweest maar nu weer terug. Mest analyse gaf wormen aan, maar ontwormen hielp niet en ze ziet er ook niet uit of dat een probleem is.
Ik heb nu ook maar een zak Psyllium besteld om te zien of het helpt, de weide waarop ze in de winter staan heeft nu geen sprietje gras meer dus misschien dat ze ondanks onbeperkt hooi toch wortels staat te trekken en daardoor zand binnen krijgt.
Ze ziet er verder goed en glanzend uit, maar goed kan het natuurlijk niet zijn. Nu heeft ze ook nog eens de rare eigenschap om haar staart met mesten op de rug te trekken (als een opgewonden arabier) wat als effect heeft dat ze de onderkant van haar staart volschijt en dat is met diaree niet zo handig.

Biergist zal ik als volgende proberen, maar dan inderdaad als gist zelf, niet zo'n duur mengseltje met onbekende hulpstoffen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:26

Hier gaat het eigenlijk steeds goed, op af en toe ineens een brandspuit met diarree na. Waar het vandaan komt is me echt een raadsel, maar het meerendeel van de dagen is de mest gewoon goed. Ik geef wel nog steeds de psyllium korte periodes wel, dag of 4/5 wel en dan net zo lang weer 'rust'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:29

geef je nou ook hooi dan in plaats van kuil?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:46

Ja, maar ook dat lijkt dus geen invloed te hebben.

Ik denk dat hij het gewoon wat lastig heeft (gehad) ivm zijn castratie, lagere weerstand en daarbij ook groeien, beginnen met werk etc. Optelsommetje van alles bij elkaar denk ik.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:29

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:53

Dat 2e (psyllium) is al een paar keer genoemd.
De Da was er vandaag toevallig en ik heb gevraagd wat ik het beste kan doen. Omdat alle testen al gedaan waren suggereerde hij ook alle huismiddeltjes die in dit topic al genoemd zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:57

Sizzle schreef:
Dat 2e (psyllium) is al een paar keer genoemd.
De Da was er vandaag toevallig en ik heb gevraagd wat ik het beste kan doen. Omdat alle testen al gedaan waren suggereerde hij ook alle huismiddeltjes die in dit topic al genoemd zijn.

In 'dat 2e' zit nog iets meer dan alleen psyllium, namelijk dingen om de darmflora weer op peil te brengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:39

excuus, dat had ik niet gezien. heb je er zelf ervaring mee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:28

Met darmcompositum wel. Op het moment krijgt mijn Haflinger dat om zijn darmfunctie weer 'normaal' te krijgen. Hij had geen last van diarree maar wel andere klachten.
Pro-biotica heb ik in het verleden gebruikt. Hij legde toen in 1 nacht wel 8 hopen. Verteerde zijn voer niet goed en dat heb ik hier mee opgelost.

Vind de produkten van de Groene Os zowiezo goede produkten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:45

wat probiotica betreft is actibalance ook erg goed en niet zo duur
paard en mens hebben namelijk wel dezelfde darmbacterien :j

hier staat wel info;
http://www.drogisterijtoppers.nl/actiba ... -4807.html

als je ene probiotica voor mensen gaat gebruiken,wel even kijken wat de samenstelling precies is, sommige hebben nl andere stoffen er bij in zitten die voor paarden niet geschikt zijn

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:55

Ellepel, de pro-biotica van de Groene Os is beter van kwaliteit en veel uitgebreider, zitten meer stammen in ;)

edit: pro-bioforte van de Groene Os

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:41

Je schrijft dat je paardje net uit de opfok komt. Ik neem aan dat je beestje tussen de 2,5 en 3,5 jaar is. Dit is de leeftijd waarop ze volop aan het wisselen zijn. Als ze wat last van de tanden en een gevoellig mondje hebben eten ze wat minden makkelijk en kan dus wat diaree veroorzaken. Als je beetje weer aan de diaree gaat moet je eens in de gaten houden of hij uit zijn mond ruikt. Als dat het geval is kan je er vanuitgaan dat het wisselen de oorzaak is van de diaree ;) . Maak je geen zorgen, dit gaat vanzelf weer over.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 09:54

hij is idd 4. Rook ook uit zijn mond, zat nog een dop ergens op zijn kiezen. Maar volgens de tandarts heeft hij inmiddels zijn kiezen al gewisseld. Had aan haar ook gevraagd of dat net als bij baby's kan samenhangen: poeperitus en wisselen, maar zij wist daar niks van. Ach, het belangrijkste is dat het nu al een stuk beter gaat dan voorheen. Die enkele keer neem ik maar op de koop toe.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:22

Suzanne: Haha, dat ik daar ook niet aan heb gedacht. tandenpoep is ook een bekend fenomeen bij kinderen en laat ik er daar nou 3 van hebben. :D Fijn om te lezen dat het weer goed gaat met het paardje!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:09

Mjn paard heeft precies hetzelfde probleem helaas. Ik heb de tandarts er bij gehad, dat viel allemaal reuze mee behalve dan 2 wolfstanden maar dat heeft hiermee niets te maken.
En ik heb haar mest nagekeken op zand,ook dat viel heel erg mee. De ene keer heeft ze redelijk stevige mest maar wel veel vocht komt er mee, de andere keer is het echt diarree drap, net een koe...
Aan het voer ligt het niet,ze krijgt veel ruwvoer waarin veel structuur zit. Ik heb nu Darmclear (groene os) besteld bij de paardendrogist, zoals het product zegt zou dit een oplossing kunnen zijn.