Fistel door chip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:58

toshiba schreef:
Als weblogger van 'De wereld volgens Hans' wil ik een paar zaken toelichten:
De inbrenging van RFID in Nederland en Belgie geschiedt onder dezelfde voorwaarden en condities en op dezelfde wijze. [ondeskundig inbrengen daargelaten] Maar ook hier in NL moeten DA een specifieke opleiding volgen om gekwalificeerd te worden. Die opleiding is identiek aan de Belgische.

Het probleem bij inbrengen is vaak de onrust van het paard en de moeilijkheidsfactor om dat precies goed te doen. Wij, de groep Nijhof, hebben ook vanuit Belgie meerdere klachten en problemen binnengekregen. Dus dat in Belgie er geen problemen zouden zijn is onjuist. Ook vanuit andere landen krijgen we klachten, zoals Frankrijk.

Dat het moeilijk in te brengen is en het paard onrustig is, dat is de grootste onzin die ik al gelezen heb! Heb het al bij honderden paarden zien doen en het is sneller gebeurd dan een vaccinatie! Het is onmogelijk verkeerd te doen en een kundige dierenarts doet het in een fractie van een seconde. Voor het paard het beseft zit het er al in. Zelfs bij paarden die normaal niet te prikken zijn.

En als men in Nederland ook een opleiding moet volgen, hoe komt het dan dat iedereen die een chip in zijn handen krijgt er een paard mee mag chippen? Dat snap ik niet. En waarom doen ze het dan zoveel verkeerd?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:00

Cassidy schreef:
Ik vraag me af of Anky of Jeroen Dubbeldam, of iedere andere ruiter die op een bewust niet gechipt paard rijdt, iedere keer DNA moet laten afnemen om aan te kunnen tonen dat het paard waarop ze rijden ook echt het paard is waarop ze behoren te rijden....:x

Nogmaals: dravers zonder uitzondering verplicht voor elke wedstrijd! En internationaal normaal ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:01

Ik heb het ook bij meerdere veulens zien doen, en de reactie op inbrengen van de chip was er een dat je duidelijk kon zien dat het pijn deed, en de reactie de dagen daarna was ook een teken dat het langer pijn deed dan alleen op moment van inbrengen.
Chip was gezet door een kundige DA, die dit vaker doet.

JaBa

Re: Fistel door chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:05

Hmmm, dat is dus iets wat ik nog nooit meegemaakt heb. Heb door mijn werk echt al honderden paarden zien chippen en dat is nog nooit fout gegaan, niet op het moment zelf en niet nadien. Paarden werken gewoon dezelfde dag nog, nooit iets aan gezien. Mijn eigen paarden ook niet. Dus ik kan niet volgen bij die opmerking.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:11

JaBa schreef:
Kleine opmerking: als je de iris wil laten openstaan, dan moet je atropine druppels geven. Sommige paarden vinden dit absoluut niet leuk en een vervelend neveneffect van die druppels is koliek, omdat het de darmwerking beïnvloedt. Bovendien kunnen ze met een geopende pupil meerdere uren niet meer scherp zien en is hun dieptezicht weg. Leuk als je dat telkens op wedstrijd moet gaan doen!

Nee alleen bij de eerste opname is dat nodig om een volledig en goede scan te krijgen. Bij wedstrijden is dat niet nodig. Daarnaast is de relatie tussen koliek en atropine amper vastgesteld. Het is een veronderstelling.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:13

Cassidy schreef:
Hoe vaak denk je dat er op wedstrijden wordt gecontroleerd op de chip? En als als alternatief de Irisscan zou komen, hoe vaak zou er via die methode gecontroleerd worden?

Vanuit de statistiek kan je kiezen voor een goede steekproef controle om de betrouwbaarheid vast te stellen. Het is dus niet nodig om bij elke wedstrijd elk paard te controleren. Controleer bijv alleen de 1e 3 winnaars. Dat lijkt mij ook het belangrijkste.

Als je dat consequent toepast is de controledruk laag, maar kan je op basis van de frequentie de betrouwbaarheid vast stellen.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:16

Citaat:
Als je niet weet waar ze de chip hebben ingebracht, kan je ook niet oordelen of hij gemigreerd is of niet. Ik weet maar één ding en dat is dat dit precies de plaats is waar men bij Nederlands gechipte paarden in 70% van de tijd de chip inbrengt! Heb er al tientallen zulke gezien. En dit is dus een compleet foutieve plaats, waar je zeker problemen gaat krijgen, dat is een feit. Over het al dan niet migreren ga ik mij niet uitspreken, maar dit is iets dat eigenlijk niet tot uiterst zelden voorkomt, wat wel getest is in een tien jaar lopende studie. Weet niet meer waar de link is, maar ik heb die hier al eens neergezet op bokt. Anders de zoekfunctie eens gebruiken op mijn naam.

Ahum zelfs de fabrikant geeft toe dat chips kunnen migreren. Virbac dus. Het probleem bij de verschillende studies is waar de chip wordt ingebracht. Vele studies baseren zich namelijk op de inbreng van chips in katten, honden etc. Maar bij die dieren wordt de chip in de hals, in het vetweefsel ingebracht. Een halsspier is toch wat anders.

Een 10 jarige studie bij paarden bestaat niet. Het chippen van paarden geschiedt pas sinds 2004.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:19

JaBa schreef:
toshiba schreef:
Als weblogger van 'De wereld volgens Hans' wil ik een paar zaken toelichten:
De inbrenging van RFID in Nederland en Belgie geschiedt onder dezelfde voorwaarden en condities en op dezelfde wijze. [ondeskundig inbrengen daargelaten] Maar ook hier in NL moeten DA een specifieke opleiding volgen om gekwalificeerd te worden. Die opleiding is identiek aan de Belgische.

Het probleem bij inbrengen is vaak de onrust van het paard en de moeilijkheidsfactor om dat precies goed te doen. Wij, de groep Nijhof, hebben ook vanuit Belgie meerdere klachten en problemen binnengekregen. Dus dat in Belgie er geen problemen zouden zijn is onjuist. Ook vanuit andere landen krijgen we klachten, zoals Frankrijk.

Dat het moeilijk in te brengen is en het paard onrustig is, dat is de grootste onzin die ik al gelezen heb! Heb het al bij honderden paarden zien doen en het is sneller gebeurd dan een vaccinatie! Het is onmogelijk verkeerd te doen en een kundige dierenarts doet het in een fractie van een seconde. Voor het paard het beseft zit het er al in. Zelfs bij paarden die normaal niet te prikken zijn.

En als men in Nederland ook een opleiding moet volgen, hoe komt het dan dat iedereen die een chip in zijn handen krijgt er een paard mee mag chippen? Dat snap ik niet. En waarom doen ze het dan zoveel verkeerd?

Honderden paarden op 600.000 paarden is dus marginaal. Jouw persoonlijke belevenis is nooit representatief voor de hele groep. Wij hebben voldoende meldingen die het tegenovergestelde laten zien. Tevens wordt ook in Belgie illegaal gechipt. Wereldwijd zijn RFID gewoon te koop en eenieder, dus ook in belgie, kan gewoon een chip plaatsen. Deskundig of niet.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:21

JaBa schreef:
Hmmm, dat is dus iets wat ik nog nooit meegemaakt heb. Heb door mijn werk echt al honderden paarden zien chippen en dat is nog nooit fout gegaan, niet op het moment zelf en niet nadien. Paarden werken gewoon dezelfde dag nog, nooit iets aan gezien. Mijn eigen paarden ook niet. Dus ik kan niet volgen bij die opmerking.

Ook hier dus: jouw persoonlijke percepties zijn nooit representatief. alleen breed onderzoek kan op dit punt uitsluitsel bieden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:32

Dat geldt eveneens voor jullie persoonlijke percepties, niet waar? En dat is het gene wat jullie ook doen. Van overal verhalen verzamelen die dikwijls niet gestaafd of bewezen zijn. Maar goed, het is een hopeloze discussie vrees ik. Ik ben niet tegen en zie er de voordelen wel van in. Jullie zijn archi tegen en negeren alle mogelijke voordelen. We zullen elkaar maar in onze waarde laten nietwaar. Maar net als ik nooit iemand zal trachten te overhalen om zeker te chippen, zou het leuk zijn moesten jullie er geen missie van maken om mensen af te raden om te chippen. Laat ieder zelf beslissen. Ik heb momenteel 8 paarden lopen, allen gechipt, geen enkele heeft last, noch tijdens plaatsen, noch nadien (en daarmee bedoel ik onmiddellijk na het chippen tot en met nu). Ik heb nog nooit een paard met problemen gezien, jullie zien blijkbaar enkel paarden met problemen, maar vergeten dat er duizenden rondlopen die geen problemen hebben. Laat elk doen waar hij zich het beste bij voelt, maar maak er geen kruistocht van. Er zijn veel meer andere dingen die in mijn ogen wel een kruistocht verdienen, onder andere het gebruik van ivomec bij paarden en het inspuiten van kniebanden, maar dat is dan weer een hele andere discussie ;-)

PS: paarden worden wel degelijk al veel langer dan 2004 gechipt, zoals gezegd, in de dravers al meer dan tien jaar. Heb persoonlijk een merrie staan van 23 jaar, die al 12 jaar een chip in heeft. Zit nog netjes op dezelfde plek en merrie heeft hoegenaamd niets van last. Werkt nog elke dag even goed.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:36

toshiba schreef:
JaBa schreef:

Honderden paarden op 600.000 paarden is dus marginaal. Jouw persoonlijke belevenis is nooit representatief voor de hele groep. Wij hebben voldoende meldingen die het tegenovergestelde laten zien. Tevens wordt ook in Belgie illegaal gechipt. Wereldwijd zijn RFID gewoon te koop en eenieder, dus ook in belgie, kan gewoon een chip plaatsen. Deskundig of niet.

Alleen is een chip in België dus niet voldoende. Wil je in regel zijn, dan moet het paard aangegeven worden in de databank en dat kan enkel met behulp van een stempel en ingevulde formulieren van een DA die op een lijst van erkende DA's staat. Dus het is compleet nutteloos om er zelf ene chip in te draaien, je hebt de DA toch nodig ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:46

JaBa schreef:
Maar net als ik nooit iemand zal trachten te overhalen om zeker te chippen, zou het leuk zijn moesten jullie er geen missie van maken om mensen af te raden om te chippen.

Op het moment dat chippen vrijwillig is, zul je me er ook niet over horen. Het probleem is dat je tegenwoordig ook in Nederland niet meer anders kunt, dat het je door je strot word geduwd omdat de research vooraf niet naar behoren is gedaan, en dat de problemen die er zijn onder tafel worden geschoven.
Ik het verleden heb ik me braaf aan de regels gehouden en ontheffing aangevraagd.
En in de toekomst, mocht ik ooit nog een keer een veulen fokken, dan ga ik me niet aan de regels houden en komt er absoluut geen chip in. Niet zolang het dier in mijn bezit is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:47

Nog twee opmerkingen: De chip zit NIET in de spier, maar in het vet van de nekband, in de manenkam, waar hij geen kwaad kan. En de link tussen atropine en koliek is er wel degelijk! Dit wordt in de kliniek altijd zere goed opgevolgd want is een gevreesde complicatie van bijvoorbeeld behandeling tegen maanblindheid, waar ze atropine oogdruppels toedienen. Geregeld een paard dat tijdens die behandeling koliek krijgt. Dus is geen veronderstelde link, maar een gekende en gevreesde link.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:50

Cassidy schreef:
JaBa schreef:
Maar net als ik nooit iemand zal trachten te overhalen om zeker te chippen, zou het leuk zijn moesten jullie er geen missie van maken om mensen af te raden om te chippen.

Op het moment dat chippen vrijwillig is, zul je me er ook niet over horen. Het probleem is dat je tegenwoordig ook in Nederland niet meer anders kunt, dat het je door je strot word geduwd omdat de research vooraf niet naar behoren is gedaan, en dat de problemen die er zijn onder tafel worden geschoven.
Ik het verleden heb ik me braaf aan de regels gehouden en ontheffing aangevraagd.
En in de toekomst, mocht ik ooit nog een keer een veulen fokken, dan ga ik me niet aan de regels houden en komt er absoluut geen chip in. Niet zolang het dier in mijn bezit is.

Het is natuurlijk jammer dat het verplicht is, maar tegelijk is één enkele uniforme identiteitsmethode ook belangrijk. Als je iedereen een andere methode toelaat, dan krijg je chaos. Het moet voor ieder hetzelfde zijn. En helaas voor de tegenstanders heeft de chip de meeste voordelen en is de methode het meest practisch. Andere methodes hebben als nadeel dat ze tijdrovend zijn vooraleer je de identiteit van het paard kunt checken (bv DNA, dat meerdere dagen tot weken duurt), of dat ze duur zijn als ze verschillende keren moeten worden uitgevoerd (bv DNA en irisscan). Er moet gewoon een uniforme wijze zijn en je zal bij gelijk welke methode voor -en tegenstanders hebben, daar kan je niet van uit...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:07

JaBa schreef:
En nog iets, een chip hoort NIET in de spieren geplaatst te worden, maar in het vet van de manenkam. OMdat er daar geen reactie op komt en er geen functionele hinder is. Chips in SPIEREN van de hals plaatsen is vragen om problemen. BIj jullie in Nederland kan iedere niet-DA zomaar een chip in de hals kwakken en dat doen ze dus op de verkeerde plaats op een niet-steriele manier. Vandaar al de problemen. Hier in België dus geen problemen mee. Enkel DA mag chip plaatsen op voorgeschreven plaats, na het volgens van een cursus.

ohhhhhh daarom had mijn paard in belgie de chip in de spier geplaatst gekregen :)*

JaBa schreef:
Volgens mij liggen problemen die gemeld worden in Nederland puur aan het ondeskundig inbrengen op een verkeerde plaats. Hier in België hebben we dat dus echt niet! Ook bij de dravers chippen ze al meer dan tien jaar en geen problemen. En aan een goed koerspaard mag er geen haartje scheef zitten, of ze presteren niet meer. Toch is er bij die dravers geen enkele persoon die protest aantekent om zijn paard te chippen. Hoe komt dat dan? Denk dat Nederland een grote fout maakt om het chippen niet te coördineren en vooral door het te laten doen door niet geschoolde mensen.

hummm okee ... en daarom was bij mijn draver de chip niet meer te vinden ..
(en de volgende raakte ook kwijt..) (we spreken nu idd over een jaar of 10 terug)

kleine ps .. kan hier chip + inbreng naald + papieren (zowel belgische als nederlandse) , hoef alleen nog kleurtje paard in te vullen
voor 100 euro kopen .. neem aan dat dat op meerdere plekken kan

in belgie kan het dan "goed"geregeld zijn , kon niet aangeven dat paard van belgie naar nederland is verhuisd
bleef in databank in belgie staan ,tenminste de 2e chip is geregistreerd daar (beide overigens belgische chips) ,
de 1e wilde ze niet weten
(zit rechts en is/was ook afleesbaar.. )
paard is ondertussen overleden (uiteraard door rendac ook niks gevraagd of gecheckt)
en staat op papier nog ergens in belgie :D toch knap

zolang papieren geen eigendoms bewijs zijn zal niemand zich haasten voor correcte administratie
daarbij ben ik van mening dat mensen een keuze in indentificatie middel zouden moeten hebben

maar okee .. gaan we niet off topic nu ?

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:12

Citaat:
Alleen is een chip in België dus niet voldoende. Wil je in regel zijn, dan moet het paard aangegeven worden in de databank en dat kan enkel met behulp van een stempel en ingevulde formulieren van een DA die op een lijst van erkende DA's staat. Dus het is compleet nutteloos om er zelf ene chip in te draaien, je hebt de DA toch nodig ;-)

Dat geldt in Nederland ook. Er is op dat punt helemaal geen verschil. Dat laat onverlet dat het zelf inbrengen van een chip en het laten registreren van paarden in Europa, dus ook NL en Belgie, een peuleschil is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:16

Volgens mij heeft Nederland niet hetzelfde systeem als België. Jullie kennen geen mutatiedocumenten, dus je kan het niet vergelijken.

@Nickyu: Dat je overleden paard nog in België geregistreerd staat, dat is jouw verantwoordelijkheid. Je hoort aan te geven aan de databank dmv het mutatiedocument dat hij overleden is. Heel simpel en gratis. Als de eigenaars zelf alles verzuimen, dan kan geen enkel systeem werken. Dat is niet aan de chip te wijten.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:20

JaBa schreef:
Dat geldt eveneens voor jullie persoonlijke percepties, niet waar? En dat is het gene wat jullie ook doen. Van overal verhalen verzamelen die dikwijls niet gestaafd of bewezen zijn. Maar goed, het is een hopeloze discussie vrees ik. Ik ben niet tegen en zie er de voordelen wel van in. Jullie zijn archi tegen en negeren alle mogelijke voordelen. We zullen elkaar maar in onze waarde laten nietwaar. Maar net als ik nooit iemand zal trachten te overhalen om zeker te chippen, zou het leuk zijn moesten jullie er geen missie van maken om mensen af te raden om te chippen. Laat ieder zelf beslissen. Ik heb momenteel 8 paarden lopen, allen gechipt, geen enkele heeft last, noch tijdens plaatsen, noch nadien (en daarmee bedoel ik onmiddellijk na het chippen tot en met nu). Ik heb nog nooit een paard met problemen gezien, jullie zien blijkbaar enkel paarden met problemen, maar vergeten dat er duizenden rondlopen die geen problemen hebben. Laat elk doen waar hij zich het beste bij voelt, maar maak er geen kruistocht van. Er zijn veel meer andere dingen die in mijn ogen wel een kruistocht verdienen, onder andere het gebruik van ivomec bij paarden en het inspuiten van kniebanden, maar dat is dan weer een hele andere discussie ;-)

PS: paarden worden wel degelijk al veel langer dan 2004 gechipt, zoals gezegd, in de dravers al meer dan tien jaar. Heb persoonlijk een merrie staan van 23 jaar, die al 12 jaar een chip in heeft. Zit nog netjes op dezelfde plek en merrie heeft hoegenaamd niets van last. Werkt nog elke dag even goed.

Precies. Percepties. Daar is waar alles is op gebaseerd. Dus ook de geclaimde veiligheid en betrouwbaarheid. Let wel. Als Groep nijhof zijn wij niet tegen een goede registratie, maar wel tegen een product waarvan de veiligheid nooit is aangetoond en waarvan de lange termijn effecten nooit zijn onderzocht. En dat is waar we voor strijden. Goed wetenschappelijk onderzoek. Dat wordt door momenteel gedwarsboomd. Men komt niet verder dan te stellen dat het wel meevalt. Maar tegen welk risico? Risico's die niet onderzocht zijn, maar er zijn wel voldoende wetenschappelijke onderzoeken die tot grote zorgen baren. Dus het is niet juist dat onze stellingname nergens op gebaseerd is zoals jij suggereert. Dan ben je onvoldoende op de hoogte en raad ik je aan om de onderzoeken op dit punt die op de Site staan, eens goed door te nemen.

Het is niet de eerste keer dat producten als veilig werden bestempeld, maar pas na lange tijd ineens de werkelijke effecten zichtbaar werden.[softenon-ddt-asbest] Nu gaat het om de gezondheid van je paard. Wil je met die gezondheid risico's nemen? Vertrouw jij je gezondheid van je paard toe zonder dat er goed onderzoek is gepleegd? Dat is de werkelijke vraag.

Wat ik al eerder stelde: De veiligheid, werkzaamheid en bijwerkingen van producten moet worden aangetoond door de fabrikant. Het dient niet zo te zijn dat ik als eigenaar de onveiligheid moet aantonen. Dat is de omgekeerde wereld. De bewijslast ligt bij de fabrikant. Die faalt daarin.

Om die reden dient de Chip niet toegelaten te worden, temeer er betrouwbaardere methodes zijn dan de chip

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:22

JaBa schreef:
Volgens mij heeft Nederland niet hetzelfde systeem als België. Jullie kennen geen mutatiedocumenten, dus je kan het niet vergelijken.

@Nickyu: Dat je overleden paard nog in België geregistreerd staat, dat is jouw verantwoordelijkheid. Je hoort aan te geven aan de databank dmv het mutatiedocument dat hij overleden is. Heel simpel en gratis. Als de eigenaars zelf alles verzuimen, dan kan geen enkel systeem werken. Dat is niet aan de chip te wijten.

Helaas, het systeem in NL werkt op dezelfde manier. Ik begrijp totaal niet waar jij je op baseert.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:11

het mutatie document hebben we niet in nl

ps probeerde paard dus uit systeem te krijgen daar die niet meer in belgie stond maar in nl
dat kon dus niet ..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:15

Het is logisch dat je een paard niet uit het systeem kan halen. Anders zou registratie maar belachelijk zijn hé. Het is de bedoeling dat alle paarden die er in aangemeld zijn, dit levenslang zijn. Als je paard verhuist, of het sterft, dan moet je het mutatiedocument invullen en opsturen, dan worden deze wijzigingen opgeslaan. Maar het paard uit de databank halen, dat is inderdaad onmogelijk.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:17

toshiba schreef:
JaBa schreef:

Helaas, het systeem in NL werkt op dezelfde manier. Ik begrijp totaal niet waar jij je op baseert.

Misschien vergis ik me inderdaad. Ik ben er niet van op de hoogte dat Nederland hetzelfde systeem heeft. Hier in België moet een paard 1) gechipt zijn, 2) een Europees paspoort hebben (schets en bijlage medicatie) en 3) met deze twee dingen geregistreerd staan in een centrale databank met adres, naam en sanitair verantwoordelijke. Als dit gebeurd is, krijgt de eigenaar een mutatiedocument dat het eigendomsbewijs is van het paard. Voor zover ik weet, is dat enkel nog maar in België het geval, tenzij natuurlijk dat het onlangs veranderd is.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:46

@jaba

In nederland geldt ook de chip verplichting. Na aanmelding ontvangt de eigenaar het paspoort van het betreffende stamboek waarin het chipnummer staat vermeld. Het stamboek registreert de gegevens in hun database. In het paspoort worden alle relevante gegevens opgenomen. Behalve dat de chipverplichting is opgenomen, is het paspoort een al jaren bestaande praktijk. Dus ik begrijp niet helemaal waarop jij je baseert dat het in NL zo anders is geregeld dan in Belgie. Laat staan dat het in Belgie waterdicht zou zijn. Zoals ik al eerder meldde. Ook vanuit Belgie krijgen we genoeg cases aangedragen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:15

Ik had dus wel gelijk dat het systeem anders is. Hier is de databank centraal. Dus onafhankelijk van de stamboeken en alle paarden moeten in dezelfde databank zitten. Het paspoort heeft hier enkel waarde als identiteitsdocument, dus niet als eigendomsbewijs. Gevens betreffende het paard zitten in de centrale databank, met schets, eigenaar, adres en telefoonnummer eigenaar, plaats waar paard verblijft en wie de verzorger is, zijn status (al dan niet slachtpaard). Als je paard aan deze voorwaarden voldoet, dan krijg je een mutatiedocument, dat geldt als eigendomsbewijs van het paard. Zonder mutatiedocument kan je een paard nooit op je naam zetten, laten registreren of naar het slachthuis brengen. Dat is onmogelijk. Dus het is niet hetzelfde systeem. Hier is alles gecentraliseerd, ipv verschillende databanken overal rond te spreiden, wat verwarring in stand houdt. Zonder toestemming van de vorige eigenaar, kan een paard nooit meer in de databank ingeschreven worden of op je naam gezet worden.

Om een voorbeeld te geven. Ik ken iemand die zijn merrie (met zeer goede papieren) na jaren van zware medische problemen aan een handelaar meegegeven heeft in goed vertrouwen om haar diezelfde dag naar het slachthuis te brengen. Merrie was volledig in orde met haar papieren, chip en paspoort. Het paspoort moet mee naar het slachthuis, dus had hij dat ook gedaan, dat heeft namelijk geen waarde meer, het mutatiedocument telt. Diezelfde dag heeft hij het paard afgemeld bij de databank als zijnde geslacht, dmv het mutatiedocument. een jaar later kreeg hij tot zijn verbazing telefoon van de databank, dat het betreffende paard werd aangemeld om in te schrijven op een andere naam, terwijl dat chipnummer aangegeven stond als zijnde geslacht op zijn naam. BLijkbaar had de handelaar het paard voor veel geld doorverkocht met haar waardevolle papieren. Helaas voor hem is dat dus uitgekomen. Het paard kan nooit meer ingeschreven worden in de databank, er kan niet mee gereisd worden of gekweekt, want haar veulens kunnen ook niet geregsitreerd worden. Toen de nieuwe eigenaar van het bedrog hoorde en de medische problemen van het paard, is zijn ingeslapen, aangezien ze ook niet meer in het slachthuis terecht kon en haar medische problemen te groot waren. Dus men probeert inderdaad nog te frauderen, maar in tegenstelling tot vroeger komt dit uit en zal het een kwestie van tijd zijn voor de handelaars doorkrijgen dat het niet lonend is om zulke dingen te doen. Je kan via de databank ook altijd de voorgeschiedenis van je paard achterhalen en vorige eigenaars contacteren. En dit is maar één van de verhalen. Dus het heeft zeker zijn nut!

Ik zeg niet dat het waterdicht is, maar dat is niet de schuld van het systeem, maar is te wijten aan de laksheid van eigenaars om er aan mee te werken. En dat is dan weer niet gerelateerd aan de chip, maar is een probleem dat je bij gelijk welk identificatiemiddel hebt, aangezien alles valt en staat met de eigenaar.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:23

@jaba
Of er nu 1 centrale databank is of vastgelegd bij de stamboeken. Wat is het verschil voor registratie? Feit blijft dat hier ook registratie van paard en eigenaar is dat gelogd wordt. En overschrijven kent hier dezelfde problemen als bij jullie. Ook hier moet aangegeven worden of het paard voor slacht of consumptie is. Indien niet aangegeven dat geldt automatisch dat het paard voor de slacht is.

Ja, alles staat en valt met de eigenaar, maar ook met het registratie type. Want zoals gezegd. Fabrikanten van RFID staan vrij in de nummering die zij gebruiken. Hierdoor ontstaan dubbelingen en dat voorkom je ook in belgie niet met een centrale database.

Maar het hangt niet alleen op de eigenaren. Na slacht moet je ook de RFID recupereren. In 20% lukt dat niet. Dat is op basis van europees onderzoek en dus ook van toepassing op belgie. Dus als je denkt dat belgie een nagenoeg sluitend systeem heeft? helaas niet.