Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
marleen_usar schreef:Een vriendin van mij had een pony was niet jong meer maar nog fit. Hij had een zere kies, hij was ook erg afgevallen omdat hij niet kon eten. De veearts haalde de kies er uit en gaf antibiotica.
De veearts ging weg en na een half uur lag de pony nog. Hij draaide met zijn ogen en hij was dood. Hij had een te sterke antibiotica gehad.
Dees schreef:Eigenlijk is het heel simpel. Een dierenarts heeft een inspanningsplicht en geen prestatieplicht.
Mocht de uitkomst van die inspanning niet leiden tot het gewenste resultaat, kun je hem dus ook niet het uitblijven van prestatie verwijten.
Tenzij jij kunt aantonen dat er sprake is van moedwillig foutief handelen, dus van kwaadwillende opzet. Dan heb je wel een zaak. Maar anders, nee, geen mogelijkheden tot verhaal van schade.
Vera96 schreef:Dees schreef:Eigenlijk is het heel simpel. Een dierenarts heeft een inspanningsplicht en geen prestatieplicht.
Mocht de uitkomst van die inspanning niet leiden tot het gewenste resultaat, kun je hem dus ook niet het uitblijven van prestatie verwijten.
Tenzij jij kunt aantonen dat er sprake is van moedwillig foutief handelen, dus van kwaadwillende opzet. Dan heb je wel een zaak. Maar anders, nee, geen mogelijkheden tot verhaal van schade.
Ik kan er naast zitten maar ik heb in mijn colleges geleerd dat wanneer een DA nalatig is geweest of iets wel had kunnen weten hij ook aansprakelijk is. Dus niet altijd wanneer er sprake is van kwade opzet maar gewoon laksheid.
Kuggur schreef:Vera96 schreef:
Ik kan er naast zitten maar ik heb in mijn colleges geleerd dat wanneer een DA nalatig is geweest of iets wel had kunnen weten hij ook aansprakelijk is. Dus niet altijd wanneer er sprake is van kwade opzet maar gewoon laksheid.
Dat stáát er toch; hij heeft een inspanningsplicht. Als hij laks is geweest heeft hij daar niet aan voldaan.
ReadTheRulez schreef:Ik vind dit niet een heel bemoedigend topic![]()
Ik ben mij ervan bewust dat ik zelf weinig tot niks weet over ziektes, aandoeningen en medicatie etc. Dus ik zou op de dierenarts moeten vertrouwen. En dan is het niet heel erg fijn als je zoveel hoort dat dat ook nog wel eens niet goed gaat
), vooral achteraf.
)