orion_ schreef:Ik denk dat het belangrijk is om bewust, voor ieder individueel dier, na te gaan of het belangrijk is om te enten.
Aan de ene kant is het volledig ingeburgerd; bijna iedereen ent standaard zonder na te denken wat de positieve/negatieve gevolgen zijn. Daarnaast is het verplicht vanuit het wedstrijdcircuit...
Maar aan de andere kant, een enting heeft een grote impact op het immuunsysteem van een paard. Hier wordt al genoemd dat deze zwak is. Met een enting maak je het dier even 'ziek' door de stof toe te dienen. Hierdoor krijgt het dier een klap, wat per dier verschillend is wat het effect er van is.
Ik ent mijn paard wel jaarlijks. Maar ik merk wel wat voor negatieve effecten dit voor hem heeft; wanneer de enting wordt toegediend, speelt gelijk zijn zwakke plek op (knie). Deze plek komt ook naar voren wanneer hij een virusje onder de leden heeft.
Maar voor onze hond hebben we kort geleden besloten (in overleg met hol. Da) dat hij niet meer geent gaat worden. De wormenkuren, entingen en andere medicatie in het verleden heeft er oa voor gezorgd dat zijn systeem niet naar behoren functioneerd. Wanneer we een enting geven, slaat deze opnieuw op hol en blijft het probleem bestaan. We kijken nu per kuur/enting wat de meeste voordelen heeft en of het nut heeft om deze toe te passen. Daarnaast wordt hij behandeld om zijn systeem weer op orde te krijgen. Helaas gaat dit nog lang duren......
Ik denk dat enten nog niet zo positief is als de meeste mensen hier beweren. Daarnaast staat mij ergens iets bij dat wanneer een dier geent is, de ziekte niet krijgt, maar deze wel bij zich kan dragen en over kan dragen.
Til niet te licht aan de entingen, maar weeg af wat voor effect het heeft op een lichaam. Je maakt het toch onbewust even 'ziek'. Daarnaast is idd de werking van de meeste entingen vaak langer dan dat de Da's doen schetsen.
Ligt er aan op welke basis de enting gemaakt is. Op anti stoffen of verzwakte ziekteverwekkers.