Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:23

Mist schreef:
M_D_H schreef:
hoe lang werkt de stof voor het wnw dan?

Mijn dierenarts vertelde dat WNV enting iets meer dan een jaar bescherming biedt, jaarlijks enten is voldoende. Wel de eerste keer de booster. Hij is wel gruwelijk duur (iets van 65 euro of zo uit mijn hoofd gezegd)

dat kost onze tetanus/influenza injectie ook :+
hmm...ga het toch eens overwegen...
vooral omdat het westnijlvirus al een keertje in europa is gesingnaleerd... :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:29

Ik laat mijn paarden ook jaarlijks enten tegen tetanus en influenza. Tetanus ben ik zelf niet zo heel huiverig voor, je moet wel flink diepe wonden hebben wil tetanus de kop op willen steken. Bij een oppervlakkige schaafwond is het risico niet zo groot. Maar aangezien Flynn zijn spelletjes met de andere paarden hard tegen hard gaan (lees: hij gooit z'n 600+ kilo tegen ponytjes die nog niet de helft wegen := ) is het verstandig om better safe than sorry te kunnen zeggen.
Zelfde met influenza.
Daarnaast is het met keuringen, wedstrijden en dergelijke gewoon verplicht. Nou ben ik niet zo'n fanatiekeling wat dat betreft maar je weet nooit.
Geloof dat ik dit jaar 30 p.p kwijt was, inclusief voorrijkosten.

Overigens heb ik mezelf ook laten enten tegen tetanus. Ik werk regelmatig de hoeven van mijn paarden bij en zo'n vijl wil nog wel eens uitschieten. Als je vaak genoeg het bloed van je handen af stromend op zoek bent gegaan naar een pleister is de 'better safe than sorry' clausule hier ook wel van toepassing. Ranzige dingen hoor, die vijlen :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:30

Ik ent 1x per jaar, tegen tetanus en influenza. Ben hiervoor 30 euro kwijt. Paard staat 24/7 op de weide met schuilstal, met nog twee andere paarden. We rijden veel buiten, ook met nog andere paarden. Doen soms een uitstap (nr de ardennen etc) en komen dan ook in contact met andere paarden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:32

Uit het stuk wat verwijst naar NovaZembla blijkt niet dat de griepvaccinatie niet helpt maar ten dele helpt, door mutaties van het virus. Weet niet of het ih programma tot hardere uitspraken komt.

Ik weet ook niet of een paard een ander immuunsysteem heeft dan een mens, en daarom de enting steeds herhaalt moet worden, of dat het gewoon goedkoper is het in 1 shot te verwerken.

Wel weet ik dat de menseleijke gezondheidszorg allang veel meer over geld gaat, dan gezond zijn, men verstopt zich daar alleen achter .

Last but not least; ik ent 1 maal per jaar. En toch had ik twee jaar terug een stevige influenza, terwijl mijn paarden het erf niet verlaten, en de DA ook ging nadenken hoever een virus kan vliegen, gezien mijn buurman, handelaar met paarden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:40

Even een quote:

In summary, our study contributes to understanding the heterogeneity of immunity in nature and adds important information on the equine immune system, which is clearly distinct from mice or men

het hele artikel (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1782256/ )

Het immuumsysteem van paarden is niet te vergelijken met mensen, in deze studie hebben ze de protocollen toegepast vanuit de humane studies om immuumreacties van het lichaam te vergelijken en in kaart te brengen. Zelfs identieke cellen (om het simpel te zeggen) bij paarden gedragen zich niet identiek als ze met virussen of bacterien gechallenged worden...je zou kunnen zeggen dat het immuumsysteem van een paard een beetje "instabiel" is :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:42

ja je hebt misschien gelijk maar wij hoeven ook maar 1x op de 10jr tetanus te enten,dus waarom zou het bij een paard anders zijn
janouk schreef:
Ik vind het onverantwoord als je een paard niet laten enten tegen tetanus.
Een wondje lopen ze snel op en een beetje vuil van buiten is genoeg om je paard te verliezen aan tetanus.

Mijn paarden worden om de 9 maanden geent voor Influenza/Tetanus. Zowel het wedstrijdpaard als de gepensioneerde.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:42

Ik laat het wel doen.

Daarnaast, ook al komt je paard nooit van het erf af, jij of een ander kan het influenza virus wel op je paard overbrengen.
Zekere voor het onzekere.

En die € 20,- per jaar zal me dan jeuken, DA kosten en medicijnkosten zijn een stuk hoger.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:46

ze moeten ook zelf antistoffen op bouwen.hier worden ze niet geent staan in een wei en hebben heus wel eens een wondje gehad,nou hier is nog nooit een ziek van geworden of dood aan gegaan.vroeger kregen paarden ook geen entingen kom op vind dat sommige een beetje door dravin in het enten van paarden of andere huis dieren
M_D_H schreef:
nou, mischien niet, maar je bent er wel weerbaarder tegen...
ik heb teveel paarden gezien die ziek werden omdat ze niet geent waren...
nou, mij niet gezien hoor...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:47

keona schreef:
ja je hebt misschien gelijk maar wij hoeven ook maar 1x op de 10jr tetanus te enten,dus waarom zou het bij een paard anders zijn
janouk schreef:
Ik vind het onverantwoord als je een paard niet laten enten tegen tetanus.
Een wondje lopen ze snel op en een beetje vuil van buiten is genoeg om je paard te verliezen aan tetanus.

Mijn paarden worden om de 9 maanden geent voor Influenza/Tetanus. Zowel het wedstrijdpaard als de gepensioneerde.

zie de post boven je ;)

rommulus

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:52

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:54

keona schreef:
ze moeten ook zelf antistoffen op bouwen.hier worden ze niet geent staan in een wei en hebben heus wel eens een wondje gehad,nou hier is nog nooit een ziek van geworden of dood aan gegaan.vroeger kregen paarden ook geen entingen kom op vind dat sommige een beetje door dravin in het enten van paarden of andere huis dieren
M_D_H schreef:
nou, mischien niet, maar je bent er wel weerbaarder tegen...
ik heb teveel paarden gezien die ziek werden omdat ze niet geent waren...
nou, mij niet gezien hoor...

nee klopt, omdat ze vroeger nog geen verstand van entingen hadden :=
vroeger gingen wij ook dood aan pokken, bof rode hond etc :+
nu ook niet meer :P
weeg het eens tegen elkaar op...
de kosten van de entingen etc...
en de kosten van de kliniek, medicijnen etc...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:59

Ik ent er 3 wel en 2 niet.

Indien ja, waarom wel? Omdat ik er anders niet mee naar keuringen kan.
waarvoor laat je ze enten? Influenza en tetanus.
wat ben je per paard kwijt? € 15,00
hoe houd je het paard? 24/7 buiten in kuddeverband.
Wat doe je met het paard? Recreatief rijden en naar keuringen.
Ik ent ze dus puur en alleen omdat het moet, niet omdat ik het nu ervan inzie. 1x per jaar tegen de griep is flauwekul, die entstof is na 9 maanden niet meer werkzaam. 1x per jaar enten tegen tetanus is ook flauwekul aangezien die entstof 2 jaar meegaat.

- Indien niet, waarom niet? Het tweetal dat ik niet ent komt zelden tot nooit van het erf af.
hoe houd je het paard? 24/7 buiten in kuddeverband
Wat doe je met het paard? niets, grasmaaien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:01

rommulus schreef:
uberhaupt alles enten waarom ??..
hier om [BB] moet het toch kwijt..

ik heb net je stuk gelezen,maar kan er eigenlijk niet uithalen wat de kat nou precies had ?
als het niesziekte was dan kan een kat dat ook ondanks inenten nog krijgen omdat er veel verschillende varianten van zijn. :j

persoonlijk vind ik dat je jonge dieren gewoon moet inenten,hond kat en veulens in elk geval.
zijn ze wat ouder dan hebben ze al een "voorraadje" in hun lichaam zitten waardoor je maar eens in de paar jaar hoeft te enten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:03

Wáárom alle diersoorten (incl de mens) vergelijken!!!!
Er zit zo enorm veel verschil tussen dier soorten, dat dat onmogelijk is.
Een paard is geen mens en al helemaal geen hond.

Dus de redenatie "bij mensen is dat ook zo", is gewoon compleet foutief.

Daarnaast als een mens met een wond in het ziekenhuis terecht komt krijgt deze boven een bepaalde leeftijd een tetanus enting, ongeacht of je die de afgelopen tien jaar gehad hebt.

Het immuunsysteem van een paard is zo enorm zwak (zeker in tegenstelling tot mens en hond bijv), dat enting niet het ganse leven werkt. Daarnaast weet ik zéker dat 9 van de 10 mensen die een paard heeft, niet eens weet wat tetanus is en het dus niet eens zouden herkennen!

En als je echt niet elk jaar wilt enten, laat je toch een titer uitvoeren. Dit is een bloedonderzoek in het laboratorium die alle anti stoffen telt. Alleen zul je er dan achter komen dat je toch aardig richting jaarlijks enten uit gaat komen en het is een duur grapje. Enten én titer bepaling.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:05

Quir schreef:
Wáárom alle diersoorten (incl de mens) vergelijken!!!!
Er zit zo enorm veel verschil tussen dier soorten, dat dat onmogelijk is.
Een paard is geen mens en al helemaal geen hond.

Dus de redenatie "bij mensen is dat ook zo", is gewoon compleet foutief.

Daarnaast als een mens met een wond in het ziekenhuis terecht komt krijgt deze boven een bepaalde leeftijd een tetanus enting, ongeacht of je die de afgelopen tien jaar gehad hebt.

Het immuunsysteem van een paard is zo enorm zwak (zeker in tegenstelling tot mens en hond bijv), dat enting niet het ganse leven werkt. Daarnaast weet ik zéker dat 9 van de 10 mensen die een paard heeft, niet eens weet wat tetanus is en het dus niet eens zouden herkennen!

En als je echt niet elk jaar wilt enten, laat je toch een titer uitvoeren. Dit is een bloedonderzoek in het laboratorium die alle anti stoffen telt. Alleen zul je er dan achter komen dat je toch aardig richting jaarlijks enten uit gaat komen en het is een duur grapje. Enten én titer bepaling.

_/-\o_ _/-\o_

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:08

als dat kleine ding gewoon geënt was had ie dit niet hoeven door maken
dit wil je geen enkel dier aan doen

er mogen dan zoveel verschillende vormen van nies ziekte zijn, als ze geënt zijn worden ze niet zo ziek als dat kleine ding, en de kans is erg klein dat ze het wel worden

edit : dit is mijn mening zoals ik het zie

Johanna59

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:11

Als je paarden of ponies geen contact hebben met paarden van derden, dan moet je het zelf weten. Maar zo gauw je van je erf afgaat, moet je al een paspoort hebben. En moet hij dus geënt zijn.
Je kan het niet maken tegenover anderen, om met je paard/pony ergens heen te gaan, zonder dat hij geënt is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:20

Quir schreef:

Over onze argumenten wordt stelselmatig "overheen gelezen" en dus rijst bij mij de vraag of het niet puur een economisch argument is, wat natuurlijk niet openlijk gezegd zal worden, om een paard of ander dier niet te enten?! Zelfde als het natuurlijk bekappen of nog "beter" zelf voor hoefsmid spelen ;(

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:33

Goed dat ik dit topic zie! Die van mij moet voor de 29ste.. zou het bijna vergeten ;)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:36

Ik denk dat het belangrijk is om bewust, voor ieder individueel dier, na te gaan of het belangrijk is om te enten.
Aan de ene kant is het volledig ingeburgerd; bijna iedereen ent standaard zonder na te denken wat de positieve/negatieve gevolgen zijn. Daarnaast is het verplicht vanuit het wedstrijdcircuit...
Maar aan de andere kant, een enting heeft een grote impact op het immuunsysteem van een paard. Hier wordt al genoemd dat deze zwak is. Met een enting maak je het dier even 'ziek' door de stof toe te dienen. Hierdoor krijgt het dier een klap, wat per dier verschillend is wat het effect er van is.
Ik ent mijn paard wel jaarlijks. Maar ik merk wel wat voor negatieve effecten dit voor hem heeft; wanneer de enting wordt toegediend, speelt gelijk zijn zwakke plek op (knie). Deze plek komt ook naar voren wanneer hij een virusje onder de leden heeft.
Maar voor onze hond hebben we kort geleden besloten (in overleg met hol. Da) dat hij niet meer geent gaat worden. De wormenkuren, entingen en andere medicatie in het verleden heeft er oa voor gezorgd dat zijn systeem niet naar behoren functioneerd. Wanneer we een enting geven, slaat deze opnieuw op hol en blijft het probleem bestaan. We kijken nu per kuur/enting wat de meeste voordelen heeft en of het nut heeft om deze toe te passen. Daarnaast wordt hij behandeld om zijn systeem weer op orde te krijgen. Helaas gaat dit nog lang duren......

Ik denk dat enten nog niet zo positief is als de meeste mensen hier beweren. Daarnaast staat mij ergens iets bij dat wanneer een dier geent is, de ziekte niet krijgt, maar deze wel bij zich kan dragen en over kan dragen.
Til niet te licht aan de entingen, maar weeg af wat voor effect het heeft op een lichaam. Je maakt het toch onbewust even 'ziek'. Daarnaast is idd de werking van de meeste entingen vaak langer dan dat de Da's doen schetsen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:38

Mensen noemen als argumenten: Ik heb nog nooit een paard met tetanus gezien.
Terwijl ik zeker weet dat meer dan 90% niet eens weet wát tetanus is.

Een economisch aspect ga ik het niet noemen, omdat het dat gewoon weg niet is.

Verder noem ik de (over het algemeen) hier genoemde argumenten om een paard niet te enten, gewoon geen goede argumenten. Tetanus wordt door de bacterie Clostridium Tetani veroorzaakt, een gram positieve anaerobe bacterie. Deze bacterie komt OVERAL voor en met namen in paardenmest!! Dus wáárom zou je jouw paard ook alweer niet tegen tetanus (of ook wel kaakklem) enten? Een klein wondje kan al meer dan genoeg zijn om je paard een infectie op te laten lopen.

Weet men uberhaupt wel wat de symptomen van Tetanus zijn, zonder te googlen?????

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:40

orion_ schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om bewust, voor ieder individueel dier, na te gaan of het belangrijk is om te enten.
Aan de ene kant is het volledig ingeburgerd; bijna iedereen ent standaard zonder na te denken wat de positieve/negatieve gevolgen zijn. Daarnaast is het verplicht vanuit het wedstrijdcircuit...
Maar aan de andere kant, een enting heeft een grote impact op het immuunsysteem van een paard. Hier wordt al genoemd dat deze zwak is. Met een enting maak je het dier even 'ziek' door de stof toe te dienen. Hierdoor krijgt het dier een klap, wat per dier verschillend is wat het effect er van is.
Ik ent mijn paard wel jaarlijks. Maar ik merk wel wat voor negatieve effecten dit voor hem heeft; wanneer de enting wordt toegediend, speelt gelijk zijn zwakke plek op (knie). Deze plek komt ook naar voren wanneer hij een virusje onder de leden heeft.
Maar voor onze hond hebben we kort geleden besloten (in overleg met hol. Da) dat hij niet meer geent gaat worden. De wormenkuren, entingen en andere medicatie in het verleden heeft er oa voor gezorgd dat zijn systeem niet naar behoren functioneerd. Wanneer we een enting geven, slaat deze opnieuw op hol en blijft het probleem bestaan. We kijken nu per kuur/enting wat de meeste voordelen heeft en of het nut heeft om deze toe te passen. Daarnaast wordt hij behandeld om zijn systeem weer op orde te krijgen. Helaas gaat dit nog lang duren......

Ik denk dat enten nog niet zo positief is als de meeste mensen hier beweren. Daarnaast staat mij ergens iets bij dat wanneer een dier geent is, de ziekte niet krijgt, maar deze wel bij zich kan dragen en over kan dragen.
Til niet te licht aan de entingen, maar weeg af wat voor effect het heeft op een lichaam. Je maakt het toch onbewust even 'ziek'. Daarnaast is idd de werking van de meeste entingen vaak langer dan dat de Da's doen schetsen.

Ligt er aan op welke basis de enting gemaakt is. Op anti stoffen of verzwakte ziekteverwekkers.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:43

Quir schreef:

Verder noem ik de (over het algemeen) hier genoemde argumenten om een paard niet te enten, gewoon geen goede argumenten. Tetanus wordt door de bacterie Clostridium Tetani veroorzaakt, een gram positieve anaerobe bacterie. Deze bacterie komt OVERAL voor en met namen in paardenmest!! Dus wáárom zou je jouw paard ook alweer niet tegen tetanus (of ook wel kaakklem) enten? Een klein wondje kan al meer dan genoeg zijn om je paard een infectie op te laten lopen.

Weet men uberhaupt wel wat de symptomen van Tetanus zijn, zonder te googlen?????

Economisch aspect zou er niet zijn? Ik denk van wel.....
Hoe meer er geent wordt, hoe meer verdiend wordt door verschillende sectoren.
Wanneer er gezegd gaat worden dat de enting twee jaar geldig is ipv één jaar, zal er minder geent worden, is minder inkomsten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:46

orion_ schreef:
Quir schreef:

Economisch aspect zou er niet zijn? Ik denk van wel.....
Hoe meer er geent wordt, hoe meer verdiend wordt door verschillende sectoren.
Wanneer er gezegd gaat worden dat de enting twee jaar geldig is ipv één jaar, zal er minder geent worden, is minder inkomsten.

De geldigheid van een enting is per paard verschillend en er zijn al genoeg paarden geweest die een werkende enting hebben van 2 jaar. Daarom ook, laat een titer bepaling uit voeren, dan kan je zien wanneer je paard weer geënt moet worden. Alleen is dat grapje véél duurder dan gewoon 1x per jaar te enten.

Of een paard wat ziek wordt, dát kost pas veel geld. Dus als het echt economisch is, zouden ze niet enten. Verdienen DA lekker veel aan. Ik noem het meer een welzijn aspect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:51

M_D_H schreef:
westnijlvirus ga ik pas tegen enten als het eerste geval in frankrijk bekend is geworden :))
maar precies wat je zegt mist...
tetanus gaat zo snel... het is niet voor niks dast 90% van de dieren dood gaat :?
en het is erg pijnlijk, en de genezing duurt lang(als je er op tijd bij bent) iedereen die een hart voor dieren heeft zou moeten enten!!

Dus hiermee wil je eigenlijk zeggen dat ik geen hart voor dieren heb, omdat ik ze niet ent?
Een beetje kort door de bocht, naar mijn mening..