Ervaringen langdurige einschuss?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosabel

Re: Ervaringen langdurige einschuss?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:59

ik heb een paardje gehad, was toen een jaarling, die dit ook kreeg: een klein, nauwelijks zichtbaar wondje (mok??), waar de staphylococcus aureus zich prima thuisvoelde. AB gekregen, sloeg niet aan, hoge koorts. Na een paar dagen naar de kliniek in Moerbeke (BE). Daar hebben ze bloedtesten gedaan, de wond rondom helemaal schoongemaakt en in verband gezet. Ze is daar gebleven en tussentijds niet naar huis gekomen. Er trad geen verbetering op, sterker nog; ze kreeg boven de sprong ook ineens een open wondje. Na nog eens een paar dagen besloten we om via een operatie te kijken wat er aan de hand was; het achterbeen is helemaal open gelegd en de staphylococ had zich via het kleine wondje een weg omhoog gebaand naar boven, tot ver boven de sprong. Onderhuids stonden de beide wondjes met elkaar in verbinding en had de bacterie zich al bijna tot op het bot gevreten. Dit alles binnen een tijdsbestek van 1 week!! Met de operatie hebben ze alles weggespoeld, schoongemaakt en daarna op zware medicatie. Ze heeft totaal 2 weken op de kliniek gestaan. Het totale herstel, met wekelijkse na-controles heeft meer dan 8 maanden geduurd, voordat het achterbeen helemaal dicht was.

Ik had gehoopt dat ze nog 1 zomer daarna mee mocht maken, maar uiteindelijk heeft ze het nog 7 jaar volgehouden. Ik heb haar in moeten laten slapen, omdat ze als jaarling het zieke achterbeen op alle mogelijke manieren heeft geprobeerd te ontlasten, met als gevolg dat ze rechtsvoor erg kreupel ging lopen.
ze heeft al die jaren een einschuss been gehouden; zonder pijn, wel stijf. De uiteindelijke problemen traden in het voorbeen op, mede omdat ze nog in de groei zat toen ze de bacterie in haar lijf kreeg. Overigens is ze al die jaren zeer gevoelig geweest met wondjes; bij het minste geringste had ze koorts en moest er de juiste AB aan te pas komen om de boel weer goed te krijgen. Waarschijnlijk had ze een onvoldoende werkend afweersysteem.

Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen en ik blijf je topic zeker volgen!

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:22

Wat een verhaal Rosabel. Ik hoop niet dat het bij Irene zover gaat komen.

Toen ik vandaag op stal kwam stond Irene weer lekker buiten. Alsof ze de schade in moest halen was ze knettergek, ondanks dat ze toen al 4 a 5 uur buiten stond. Vliegen, bokken en stuiteren, madam was weer helemaal in haar element.
Woensdag naar het bos gaat mijn agenda niet toelaten, maar misschien donderdag of vrijdag.

Vandaag weer naar de kliniek geweest. 1 van de gebrande plekjes is helemaal dicht. Dit was wel de kleinste. De andere 2 gebrande wondjes gaan ook er goed vooruit. Er was nauwelijks dode huid meer en ze worden kleiner. De 2 nieuwe niet-gebrande plekjes worden volgens mij ook ietsje kleiner. 1 van de niet gebrande wondjes is niet op de foto 's te zien, deze zit hoger.

Het plekje die dicht is kan je nog zien als je heel goed kijkt, ong 2 cm schuin-rechts-boven het onderste wondje, dan zie je nog een puntje.
De 2 grote zijn ook gebrand, op de onderste foto is nog wat dode huid te zien bij de rechter. Bij deze plek is alle ellende begonnen.

afgelopen zondag na het wassen en dode huid verwijderen
Afbeelding

vandaag voor het wassen
Afbeelding

Omdat er weinig dode huid meer zit mag ik nu een week weg blijven. Donderdag moet ik het verband weer verwisselen en de wonden schoonmaken en insmeren met terra-cotril. Daarna weer verder met betadine-oplossing. Ik durf nog niet te positief te zijn. Tot nu toe ging het altijd beter/goed als er AB in het spel was. eerst dus maar zien of het zonder de AB ook goed blijft gaan.

Volgende week dinsdag moet ik weer op controle. As maandag komt de fysio, om mij lymfe-drainage te leren, een massagetechniek om de doorbloeding te stimuleren.
Morgen telefonisch overleg met Laarakker. Het houd me van de straat :+

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:44

en het houdt je portemonee ook leeg!! Pfoeh !!! Of ben je erg goed verzekerd??

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:55

Nee niet verzekerd. Paard is 23, geen ene verzekering die je dan nog in zijn klantenbestand heeft.

Geld moet rollen toch? al weet ik ook wel leukere dingen te verzinnen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:14

Het ziet er voor jou vast al goed uit maar het is nog best rood en gevoelig allemaal zo te zien....?
Ik duim voor je dat het goed (blijft) gaan.

Massage (lymfe drainage) heb ik ook geleerd door mij homeopaat. De huid is soepeler geworden en het is na het masseren ook dunner als het dik is. Bij mij doet het dus wel wat.

Off topic, hoe gaat het met jouw paard TolineS? Heeft de dierenarts AB gespoten?

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:16

Ik ben blij om te horen dat het nog steeds vooruit gaat voor jullie. Is ook leuk (ok, niet echt 'leuk' maar je snapt wat ik bedoel) om de foto's te zien. Je bent heel goed bezig met je paard; respect voor je integrity en je doorzettings vermogen. Een manier om lymph drainage te bevorderen klinkt goed; als het lukt, dan heb je veel minder last van het dikke been probleem. Succes in de komende dagen.

Las net dat het wordt 'schitterend' weer morgen -- echt waar, zo stond het in de krant. Zoooo, misschien niet naar het bos, maar wel lekker buiten genieten voor ons allemaal. Hou ons op de hoogte, he? We're pulling for you and Irene.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:32

De roodheid valt mee. Het is wel rose. De foto's laten een beetje een vertekend beeld zien omdat waar het rose is alle haren helemaal weg zijn geschoren en je zo op de huid kijkt. De rest van haar been is geschoren met een tondeuze dus wel kort maar niet kaal.

Ik heb geen foto's van voor zondag maar het is al heel veel opgeknapt, het is echt vuurrood geweest met diepe ontstoken wonden.

orlys, bedankt voor je compliment. Donderdag en vrijdag moeten ook mooi worden qua weer. Ik ben van plan om nu regelmatig foto's ervan te maken. Zo zag ik nu ook pas op de foto's dat het onderste wondje kleiner is geworden, irl was me dit niet opgevallen.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:34

Fijn om te lezen dat het beter gaat! *\o/*
Heeft Irene geen koorts? Dat is in elk geval een mooie indicatie. De wondjes zien er keurig uit; probeer ze zo lang mogelijk lichtroze te houden. Ik moest indertijd 3 x daags afspuiten met water met een behoorlijke harde straal, zodat de wondjes lichtroze bleven; zodra de kleur donkerder werd, moest ik het direct wegspuiten (en vreemd genoeg was het opdracht van de kliniek; ''hoe langer je de wonden open houdt hoe beter'', maar dat had te maken met de eventuele troep/ pus wat er nog uit moest komen, vandaar dat het totaal 8 maanden heeft geduurd). Gelukkig zie ik nu ook dat Irene het lang niet zo extreem heeft als mijn paardje dat had. Maar bij de mijne begon het dus idd ook met zo'n klein plekje.

Lymfe drainage kan zeker helpen, hoewel je je wel moet bedenken dat hoe langer het been dik blijft, hoe moeilijker het uiteindelijk wordt om het helemaal weer dun te krijgen, simpelweg omdat de lymfeklieren zo'n klap hebben gehad en niet meer naar behoren kunnen functioneren.

Sterkte en geniet van je merrie hoor!!

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:08

Ik ben nog voorzichtig met positief zijn. Zolang er met AB gewerkt wordt gaat het altijd goed/beter.

Irene heeft geen koorts gelukkig. 2 weken geleden wel, toen is er besloten om de wondjes te gaan branden. Ik moet ook elke x alle dode huid verwijderen en zover dat het gaat bloeden. Dit moet uiteindelijk de genezing stimuleren. Lichtrose moet het ook blijven. Volgens de DA heeft het sinds het branden de goede kleur.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de lymfe drainage. Hoeveel dit voor Irene kan doen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:35

*\o/* *\o/*

Vandaag weer het verband verwisseld en de wondjes gewassen. Alle plekjes zijn weer een heel stuk kleiner geworden. Op de bovenste foto is nu ook het bovenste wondje te zien. ook deze is letterlijk nog maar een stipje( deze is ong net zo groot geweest als de onderste op de foto van dinsdag).
Helaas zit er wel weer een nieuw plekje, helemaal onderaan vlak boven haar hoefbal. Heel klein maar is er wel.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik voor de laatste keer met de terra-cotril gesmeerd. Zaterdag moet ik het weer verwisselen en het dan weer met een betadine-verband inpakken.

Qua roodheid: de foto's van vandaag en zondag zijn in het donker met kunstlicht gemaakt, die van dinsdag met daglicht. Hierdoor lijkt het qua roodheid verschillend maar dat is het niet.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

:) Happy nieuws, dan, voor jullie (behalve dat er nog een klein plekje bij is gekomen). De foto's laten zien het verschil - fijn is dat. Heb je het gevoel dat de nieuwe plekken makkelijker zijn om te behandelen? Ik vind het verbranden/vriezen geniaal, maar hoop dat er een minder ingrijpend aanpak gaat lukken voor de nieuwe plekken. Iig, ik hoop dat het allemaal snel over is en dat jullie kunnen gewoon samen leuke dingen doen. :wave:

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:42

Gisteren is de fysio geweest voor de lymfe drainage. Zij heeft ook nog acupunctuur toegepast en komt dat volgende week nog een keer herhalen.
Ook heeft ze nog even gekeken naar hoe Irene in het algemeen loopt (qua artrose/pezen), zij kent Irene al zolang als ik haar heb dus zij weet wat bij Irene normaal is en wat niet. Zij vind Irene normaal lopen, niet kreupel en geen overdreven artrose-loopje, gewoon zoals ze altijd loopt en erg goed voor een 23jarige.

Vandaag weer naar de kliniek geweest voor controle. De wondjes gaan erg goed. Het verband mag eraf blijven. Wel moet ik met de terra-cotril blijven smeren tot alles 100% dicht is. Ik hoef niet meer op controle, tenzij het weer verslechterd. Juichen doe ik pas als het dicht is en dicht blijft zonder AB. Maar het vriesbranden lijkt te werken.
Wel is de kroonrand bij de buiten hoefbal raar aan het worden. op de foto is dit een beetje te zien. Vrijdag komt de hoefsmid sowieso al dus dat wacht ik even af.

Afbeelding

Hier is de zwelling aan de binnenkant goed te zien. Dit is na een hele dag paddock en stappen.
Dunner krijg ik hem niet meer. Ik ben niet ontevreden.
Afbeelding

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:10

Bedankt voor de update. Ik snap dat je niet te vroeg wil gaan juichen, maar het klinkt alsof jullie zijn echt aan de goede weg. Het heeft je veel tijd, geld, en moeite gekost maar je deed het uit liefde en respect voor je paard. Goed gedaan. *\o/*

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:17

_/-\o_ Goed zo!!
Het been ziet er aan het einde van de dag goed uit hoor.

Wat bedoel je precies met de kroonrand ziet er raar uit? Bedoel je de kroonrand zelf of de huid er net boven? Ik kan me herinneren dat de hoef van mijn merrie indertijd ''zachter'' werd, vooral de kroonrand; die sloeg wit uit en werd vrij week en zacht. Kon het makkelijk met een vinger indrukken. Bedoel je dat?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:19

Een van de dravers die wij trainde kreeg ook een einshuss.. ;) deze dient nu als fokmerrie maar meer kunnen we er niet mee ;) een langdurige einshuss word meestal chronisch ;)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:10

Bedankt voor jullie complimenten.

Het heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost. Maar als ik dan naar mijn paard kijk, glimmend, appeltjes in de vacht, een dun been en vooral een vrolijk paard, dan weet ik waar ik het allemaal voor gedaan heb <3 .
Financieel zou Irene total-loss verklaard zijn, de rekeningen zijn hoger dan het bedrag waarvoor ik haar ooit gekocht heb :oo %) maar dat is bijzaak toch O:)

Rosabel schreef:
Wat bedoel je precies met de kroonrand ziet er raar uit? Bedoel je de kroonrand zelf of de huid er net boven? Ik kan me herinneren dat de hoef van mijn merrie indertijd ''zachter'' werd, vooral de kroonrand; die sloeg wit uit en werd vrij week en zacht. Kon het makkelijk met een vinger indrukken. Bedoel je dat?

De huid er net boven daar zit ook een mokplekje( op de foto het donkere vlekje), dat bedoel ik niet maar het lijkt alsof er in de hoefbal, helemaal bovenaan, meerdere horizontale sneetjes/scheuren komen. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. Ik zal vandaag proberen er een duidelijkere foto van te maken.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:31

Ja, dat financiele gedeelte ken ik...ik had er een leuke auto voor kunnen rijden, of er makkelijk een paar andere paarden van aan kunnen schaffen :+
maar dat doe je niet, want we zijn gewoon veel te veel emotioneel gehecht aan een paard om het zomaar op te geven. <3

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:09

Opgeven? Dat is een woord dat we niet kennen :+ .

De kroonrand/hoefbal. De foto is niet heel scherp maar ik denk wel duidelijk genoeg
om te laten zien wat ik bedoel.
Afbeelding

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:03

JA! Ik zie het goed op de foto en snap wat je bedoelt.

Wel vreemd....hier heb ik eerlijk gezegd ook geen kaas van gegeten, althans, dit herken ik zo 1-2-3 niet. Zou misschien te maken kunnen hebben met de onderliggende druk van het mokplekje, waardoor de huid scheurtjes vertoont... Ik weet het eerlijk gezegd niet; hier moet ik eens even goed over nadenken.

Het lijken wel oppervlakkige scheurtjes, het is niet zo dat hier ook vuil/pus uitkomt he, dus dat het diepe scheurtjes zijn? Het lijken wel van die droogtekloofjes die je zelf misschien ook wel eens aan je vingers hebt, vooral in de winter. Als dat zo is, kan je ze soepel houden met wat uierzalf.

Grr...alles aan haar been is nu verdacht! |o

(Ik zal eens kijken of ik een foto kan inscannen en uploaden van het been van mijn paardje; kijken of je er iets van herkenning in ziet. Heb indertijd een giga dossier aangelegd met dagelijks foto's vanaf net na de operatie totdat de wonden dicht waren).

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:46

*\o/* *\o/*
Vanmorgen is de hoefsmid geweest en de scheurtjes bij de hoefbal zijn gelukkig oppervlakkig en onschuldig. Is waarschijnlijk een gevolg van wekenlang een betadineverband, dat de boel een beetje week geworden is. Komt vanzelf weer goed. De hoefbal was wel wat gevoelig toen de smid eraan bezig was.

De wondjes zijn op 1 na allemaal dicht. Het ziet er erg goed uit.
Afbeelding

Irene haar been is sinds de lymfe drainage en de acupunctuur afgelopen maandag toch nog dunner geworden. Hier had ik geen hoop meer op.
Helaas is de mokplek in haar knieholte geëxplodeerd de afgelopen dagen :( . Het ziet er anders uit als in de kootholte. Hier zijn het alleen korsten met daaronder gewoon huid, geen wondje oid. Deze plek zit er al lang en wordt ook meebehandeld maar was ong 2 bij 2 cm en nu +- 4 bij 10 cm. Het zo eens meezitten...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:06

Mischien is het te overwegen om een completer suplement te gaan geven dan alleen msm. Het lijkt of de weerstand van de huid bij je paard verstoort is.
Ik geef mijn paard zelf equilin basis (ze heeft naar alle waarschijnlijkheid een vit. E tekort gezien haar klachten).

Ze hebben ook Equilin Immuno

http://www.equilin.nl/nl/producten.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=24&category_id=2

Of zoals ik al eerder had aangegeven om brandnetel te gaan voeren (zit overigens ook de immuno).

http://www.equilin.nl/nl/producten.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=24&category_id=2

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:32

Ik neem alle tips mee :j , maar Irene krijgt op dit moment zoveel supplementen en medicijnen dat ik niet "zomaar" iets toe durf te voegen. Ik overleg alles met de DA, en stel iedere tip die hier gegeven wordt voor.
Ik heb je linken met veel interesse gelezen, maar helaas zit er melasse in. Irene kan hier niet tegen( geen enkele geraffineerde suiker). Krijgt ze oa mok van :x .

Wat Irene momenteel krijgt:
MSM (gorp)
Vit E + selenium (chevivit)
probiotica (groene os)
micro comp (phytonics)
immu boost (phytonics)
Omni gel (phytonics) = arnica-gel
En nog een mengsel van druppels, samengesteld door een holistisch dierenarts.
Daarnaast smeer ik met een AB-zalf op de wondjes.

En dan nog dagelijks een lymfe drainage en as maandag krijgt ze nog een keer acupunctuur.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:48

Wat een lijdensweg TS!Het duurt nu wel al erg lang, en ik denk dat de kosten onderhand ook flink oplopen.
Ik weet verder niets van einschuss, dus ik kan je spijtig genoeg ook geen tips geven, al denk ik dat je wel zowat alles al geprobeerd hebt.
Ik hoop dat der koot en knie goed genezen en dat ze eindelijk van deze vervelende bacterie afgeraakt!

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:18

Klinkt erg goed (muv plek in dr knieholte - super irritant dat). Ook fijn dat de scheuren op de hoefbal meevallen. De foto laat duidelijk zien hoeveel beter het allemaal is geworden. Je doet het echt goed met Irene. Met dit mooie weer moeten jullie weer het bos in, toch? :)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:10

We zijn weer een paar dagen verder dus hoog tijd voor een update.

Maandag is de fysio voor de 2de keer acupunctuur geweest. Zij was heel erg tevreden over het been. Na de eerste keer + de lymfedrainage is het been nog dunner geworden dan dat hij al was. De achterste pees is weer normaal zichtbaar en voelbaar. De peesgroeve is nog iets gevuld maar steekt niet meer uit. Hier had ik nooit meer op durven hopen *\o/* .
Ook vond zij Irene in het algemeen er een stuk beter uitzien. Er zit weer meer levenslust in haar ogen dan een week terug. Dit was mij ook al op gevallen en ik merk het ook in haar gedrag. Ze wordt weer boos omdat we alleen stappen, ze gaat de strijd weer aan om harder te mogen.

De wondjes in de kootholte zijn op 1 na allemaal dicht. De ene die nog open is, daarvan heb ik niet het idee dat die kleiner wordt. Ik kreeg vandaag zelfs de indruk dat hij weer ietsje dieper is geworden, ook bloedde hij weer na het korsten krabben. Dat deed hij de laatste week niet meer, zo oppervlakkig was hij geworden.
De kroonrand gaat weer goed en de plek in de knieholte gaat ook een stuk beter. Deze plek is moeilijk zichtbaar op een foto te maken ivm donkere korsten op donkere huid en vacht.

Wat is jullie idee van het linker wondje tov de vorige foto's?
Dat het er niet meer zo roze uit ziet is omdat de vacht weer terug aan het groeien is.
Afbeelding

@orlys_dream: We zijn vandaag weer naar het bos geweest, was lang geleden. De stalhouder vroeg zelfs toen hij de trailer zag of ik weer naar de DA ging := .