Zieke merrie, koliek

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:52

jesterlover schreef:
Ze heeft nog steeds niet gemest, ze is zojuist opgevoeld, en er is niks te vinden.

We gaan nu naar Wolvega.
Daar willen ze met zoutoplossing wat proberen.

Nou, daar gaan we dan..

Heel veel sterkte! :(:)

quintusgl

Re: Zieke merrie, koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:47

Hoe is het gegaan op de kliniek?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:52

Eenmaal aangekomen op de kliniek, hebben ze gekeken of er vocht in haar mag zat wat eruit moest.
Er zat niks in gelukkig. Ze is aan het infuus gegaan, en er is een buik punctie gedaan.

Dit was zorgwekkend, en de bloedwaardes waren ook zorgwekkend.
Ze had ondertussen een temp die omhoog liep..

Uit de buik punctie kwamen 2 buisjes vocht, ipv het narmale: een half buisje.
Ook vonden ze minimaal wat bloed erbij.. Alarm fase rood (voor mij iig wel!)

Het opvoelen was ook slecht, ze voelden een grote bult/ gasophoping rechterkant. Zo opgezwollen, dat ze niet eens volledig konden opvoelen..

Vervolgens nog een darmverslapper gekregen, om te kijken of hij nu verder kon komen.
Hij voelde een draai, tenminste dat was zijn gevoel..

We hebben beslote haar te laten opereren. Dit zou ongeveer 3 uur duren, maar na een uur zou ze open zijn, en dan zouden ze ons bellen, en ons op de hoogte brengen.

Na een uur kreeg ik telefoon.... Een verschrikkelijk telefoontje..

Ik moest toestemming geven haar in te laten slapen.. ;(

De darm was dusdanig afgestorven, dat ze bijna haar hele dikke darm eruit zouden moeten halen..
Een paard kan niet leven zonder dikke darm... Er was geen andere keuze, ze was niet meer te redden...
Amy is niet meer, is vredig ingeslapen op de operatie tafel, waar ze geen pijn meer heeft..

Ik kan wel dierenartsen de schuld geven, maar dit doe ik niet..
Ik ga me er niet meer druk om maken, daar krijg ik Amy niet mee terug...

Ik zal haar verschrikkelijk missen... Ze is het eerste veulentje wat ik ooit gefokt heb. Mijn kleine meid..

Afbeelding

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:55

Hoe jammer.. En een tijdje ging het aan de beterhand met haar, het zal wel een schok geweest zijn.
Je hebt alles gedaan wat je kon, ze kon geen beter baasje gewenst hebben.

Sterkte voor de komende tijd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:02

Sterkte, wat een mooie foto van Amy, en wat pijnlijk allemaal dat je eerste veulentje zo moest eindigen. Jij hebt echt je best gedaan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:03

:(:) Heel erg veel sterkte met dit verlies. Jeetje zeg. Ga je "even" voor de zekerheid naar de kliniek.....
en dan dit....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:06

Wat triest zeg
Het gebeurd helaas zo vaak dat koliek onderschat word door Dierenartsen
Jij hebt verder je best gedaan en meer kun je gewoon niet doen!
Heel veel sterkte met dit verlies

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:07

Heel veel sterkte ermee! Verschrikkelijk om het besluit op zo'n moment te moeten maken.
In je hart is ze altijd bij je! Nu heeft ze geen pijn meer!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:10

Ontzettend veel sterkte met het verlies, erg verdrietig dat het zo is afgelopen.

Grz sabina

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:10

Wat vreselijk dat het zo afgelopen is, ik heb voor je geduimt voor een goede afloop, maar jammer genoeg heeft het niet zo mogen zijn. Heel veel sterkte!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:12

Wat een drama. Ben het eens met unamie, maar dit is wel een hele harde leerschool om daar achter te komen. Wens je heel veel sterkte, ook nog zelf gefokt, kan me voorstellen hoe je je voelt.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 23:13

Zo zie je maar weer, dat na zulke erge klachten, en zoveel pijn, een paard nog zo alert en helder kan zijn! Ik had een naar gevoel vandaag, en heb n fotoshoot gemaakt van Amy, met een stagaire van me, nu een vriendinnetje. Goed voorgevoel dus..

Als je deze foto's ziet, zie je niks, gewoon een helder, gezond paard.
Ze worden me nog gemaild, maar dan plaats ik ze.

Een harde les, maar ga ALTIJD van je gevoel uit, ook al lijkt het beter te gaan..
Ik voel me zo belabberd zeg, en morgen moet ik alleen naar de kliniek om afscheid te nemen, haar paspoort en halster op te halen.. morgenochtend 08:30.. Y;(

Bedankt voor alle reactie's, tips enz..

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:14

Oeh..wat eem drama! Echt heel veel sterkte! :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:17

och wat vreselijk triest! |(
Je gevoel was goed,jij voelde aan dat het serieus mis was...sterkte meid! :(:)

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:17

Wat verschrikkelijk. Wat is koliek toch ook een nare ziekte! Heel veel sterkte!

En ben stiekem benieuwd of je DA al hiervan weet en wat hij/ zij hierover zegt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:20

Goh wat een nare afloop zeg veel sterkte!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 23:23

Weten jullie ook iets over zout spoelen, er druk op zetten?

Een soort ouderwetse buigen of basten manier, die de eerste DA wilde toepassen.

Dit houd in, water/ zout erin pompen, pompen, pompen, todat OF de abstipatie oplost, of de darm knapt, en ze dus doodgaat... Langzaam.. Met veel pijn gepaart lijkt mij..??

De eerste DA die ik had, het hele weekend, die ook de sulfatrim voorschreef, die wilde dit doen.
Goddank kwam maandag mijn eigen DA, er na overleg op de praktijk wilde de oude DA dit nog steeds doen, en dit moest mijn eigen DA dus doen bij Amy..

Hij heeft naar zijn gevoel geluisterd, en ons naar de kliniek gestuurd, en dus niet doorgaan met de parafine, maar haar direct opereren, want zijn gevoel zij dat de parafine niet zou helpen. Maar dat ze een draai in haar darm had.

Al mijn haren gingen overeind, dat deze DA dit in een 20 min wist te vertellen, waar de oude DA een weekend over deed... :(

Hij heeft me nog gebeld na het inslapen van Amy, en ik heb hem bedankt, zo erg bedankt, wat een geweldige man.. Mijn Held, en in dit geval Amy d'r held..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:04

Jee, wat erg voor je .... ik was zo benieuwd of het goed gekomen was, maar had er al een zwaar gevoel over, maar je blijft toch hopen, he. Het blijft zo onwerkelijk dat je in een paar dagen tijd je paard kunt verliezen!

Ik wens je heel veel sterkte, ook morgenochtend als je naar haar toe gaat om afscheid te nemen. Probeer je vooral al je mooie momenten met haar te blijven herinneren ... :(:)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:11

wat erg zeg, heel veel sterkte met het verlies van je paard, ik volgde dit topic omdat ik hoopte dat het goed zo komen, maar het valt me op hoe vaak ik lees in topics dat iemand toch zijn paard verliest met koliek en dat vind ik wel zorgelijk, het maakt mij superalert in ieder geval, nogmaals veel sterkte ook morgenochtend

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:12

Wat vreselijk dat dit zo is afgelopen. Een harde les ja.....
Heel veel sterkte!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:13

Ik heb een klein gedeelte van de foto's van vandaag binnen gekegen, de rest krijg ik morgen..

Genieten, want wat een plaatjes..Wel even slikken om ze te bekijken.. :(:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb haar ook onbewust afscheid laten nemen van haar mama...Ik heb nog even met haar gewandeld, en naast deze weide staat haar moeder van haar pensioen te genieten, wat oneerlijk eigenlijk! |(

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:18

O meid, wat verschrikkelijk rot! Balen dat ze het niet heeft gered, ik had er nog wel hoop op. Net wat je zegt: het is zo verradelijk dat ze er nog goed allert uitzien terwijl ze al zo verschrikkelijk ziek zijn.
Van dat zout spoelen heb ik nog nooit gehoord en dat zou ik ook nooit van zijn levensdagen doen, als parafine niet werkt, zal dat zout water het ook niet doen lijkt me.
Heel veel sterkte morgenochtend, heb je echt helemaal niemand die met je mee kan? Het is zo hard als je in je eentje heen moet, daar afscheid nemen en de boel ophalen en dan weer die rit in je eentje terug. Nogmaals: Heel veel sterkte, dikke :(:) !

Ik zie net de foto's: wat een sneeuw en wat zag ze er nog goed uit!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:22

Jet schreef:
O meid, wat verschrikkelijk rot! Balen dat ze het niet heeft gered, ik had er nog wel hoop op. Net wat je zegt: het is zo verradelijk dat ze er nog goed allert uitzien terwijl ze al zo verschrikkelijk ziek zijn.
Van dat zout spoelen heb ik nog nooit gehoord en dat zou ik ook nooit van zijn levensdagen doen, als parafine niet werkt, zal dat zout water het ook niet doen lijkt me.
Heel veel sterkte morgenochtend, heb je echt helemaal niemand die met je mee kan? Het is zo hard als je in je eentje heen moet, daar afscheid nemen en de boel ophalen en dan weer die rit in je eentje terug. Nogmaals: Heel veel sterkte, dikke :(:) !

Ik zie net de foto's: wat een sneeuw en wat zag ze er nog goed uit!

Wat een gave foto's he... Ben er zo blij mee... En wat was ze alert he!

Vanmiddag vlak voor vertek gemaakt, omdat de auto even getankt moest worden, in 12 min tijd ongeveer..

Ze zag er echt goed uit, voor een paard wat idd zo ziek was..
Dat viel mij ook op, zo zie je maar weer, niets is wat het lijkt... ;(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:29

Bij Lou was dat ook zo, die was ook doodziek van die koliek, maar evengoed nog druk op het land. Af en toe wel even liggen, maar dan toch weer overeind. Het is dat we haar goed kenden ( haar stalhoudster en ik), een vreemde had het niet echt opgemerkt.
Ik was gelukkig uiteindelijk net op tijd in Wolvega, dat had ook geen half uur langer moeten duren. Echt vreselijk dat de jouwe het niet gered heeft.
Echt hele mooie foto's, ik heb er toen niet eens aan gedacht om foto's te maken, terwijl ik tijd genoeg had. Ik heb gewacht op mijn zus die met me mee ging naar de kliniek, dat duurde ook wel een klein half uur voordat die er was.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 00:50

Jet schreef:
Bij Lou was dat ook zo, die was ook doodziek van die koliek, maar evengoed nog druk op het land. Af en toe wel even liggen, maar dan toch weer overeind. Het is dat we haar goed kenden ( haar stalhoudster en ik), een vreemde had het niet echt opgemerkt.
Ik was gelukkig uiteindelijk net op tijd in Wolvega, dat had ook geen half uur langer moeten duren. Echt vreselijk dat de jouwe het niet gered heeft.
Echt hele mooie foto's, ik heb er toen niet eens aan gedacht om foto's te maken, terwijl ik tijd genoeg had. Ik heb gewacht op mijn zus die met me mee ging naar de kliniek, dat duurde ook wel een klein half uur voordat die er was.

Ja het zijn rotsituatie's.... En dan komt je gevoel ook nog eens kijken... Verschrikkelijk.

Gelukkig dat je op tijd was! Het kan zo raar lopen, alsof het lot ermee speelt..
Nog niet zo lang geleden voor mijn gevoel dan, ben ik ook in Wolvega geweest met een paard.
Topic staat wel in het begin geloof ik.. Maar dat ging nog sneller, daar was mijn eigen DA bij, die direct, correct handelde, en ons linearekte doorstuurde naar Wolvega.

Dit keer was ik erg allert, en vandaar ook denk ik mijn voorgevoel.
Het is gewoon zo, als je meerdere paarden hebt, zoals in mijn geval bedrijfsmatig, heb je ook meer ziekte gevallen. Meer koliek dan wanneer je maar enkele paarden hebt, of zelfs maar 1.

Het betekend elke dag goed opletten, je paarden 1 voor 1 even bekijken. Ik ken al mijn paarden door en door, en mij valt vreemd gedrag direct op.

Ik kan het zelfs horen aan hoe ze hinneken.
Zelfs afgelopen zomer, hinnekte 1 van mij jaarlingen uit de grote groep vreemd.
Bijna paniek, ze stond voor aan in de weide, terwijl de hele kudde 3 hectare naar achter stond.
Ik ren de wei in, helemaal naar achteren. Daar staat de hele kudde om Fancy heen, die zojuist bevallen was van haar veulen..

De jaarling had dit nog nooit meegemaakt, en kwam echt mij halen.
Deze jaarling is het veulen van de merrie die ik vorig jaar verloren ben aan koliek..
Toen hinnekte ze ook zo, omdat haar moeder ziek was..(waarschijnlijk heeft ze het gevoeld?)
Ben ik dan bijgelovig? of was het geen toeval..

In ieder geval, hoeveel paarden ik ook heb, ze zijn voor mij allemaal evenveel waard..
En ik zal er niet minder verdrietig om zijn..