wonden door luchtzuigband

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:12

marieh schreef:
mariska32 schreef:
het is zelfs al bewezen dat luchtzuigers geen koliek krijgen van het zuigen.
vroeger werd het gedacht omdat zuigers vaker met koliek stonden,nu zijn ze er achter dat dat door de [vaak] maagproblemen komt wat de oorzaak is van het zuigen.
naar buiten met dat paard en geen 4 uur maar 24 uur met een DA onderzoek erbij.

*voor de mensen die de pensionhouder afbranden,ik zou ook geen luchtzuiger op stal accepteren*

Waarom niet?

ik heb geen zin om daar hier heel uitgebreid over op in te gaan.
daar gaat dit topic ook niet over.

ik heb vroeger weldegelijk paarden elkaars kunstjes zien overnemen,en nee niet door de stalling.
maar stipt op 1 voor mij.
ik word zelf heel erg kriegel en bloed sjagerijnig van een zuiger [of een wever e.d]
ik moet er niet aan denken daar elke dag tegenaan te moeten kijken.
word nu afgeschoten door half bokt maar dat is dan jammer {x)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:17

naar buiten met dat dier.
zomers 4 uur buiten, 's winters niet vind ik heel weinig. en misschien is 't daarom wel gewoon uit verveling.
imo werken die marteltuigen niet, ze nemen het probleem niet weg en lossen niks op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:19

mariska32 schreef:
ik word zelf heel erg kriegel en bloed sjagerijnig van een zuiger [of een wever e.d]
ik moet er niet aan denken daar elke dag tegenaan te moeten kijken.
word nu afgeschoten door half bokt maar dat is dan jammer {x)

Dit is een vreselijk goede reden, de enige zou ik zeggen.
Het overnemen. Sorry dat is echt kul.. Er is een uitgebreid onderzoek van de Universiteit van Utrecht waaruit wel een paar zaken blijken:

- gelijke stalomstandigheden leveren een hoger risico op luchtzuigers
- paarden met minder weidegang hebben een groter risico op luchtzuigen
- paarden met relatief veel brok in grotere porties hebben een groter risico op luchtzuigen
- paarden op zaagsel of vlas hebben een groter risico op luchtzuigen
- paarden die in stressvolle sportsituaties presteren (bijvoorbeeld dravers, hogere sport lopende paarden) hebben een groter risico op luchtzuigen
- paarden in de leeftijd 2 a 3 hebben een groter risico op luchtzuigen (worden binnen gehaald en op meer brok gezet)
- paarden in de seniore leeftijd hebben een groter risico op luchtzuigen (minder sterke maag, worden minder gereden, brokgift blijft vaak gelijk)
- paarden van een bepaalde afstamming leveren een iets hoger percentage op maag/darmzwakten en daarme op luchzuigen

Er is ook bewezen dat paarden niet op die manier van elkaar leren. Dat is overigens een onderzoek dat uit de VS stamt en netjes dubbelblind is uitgevoerd.

Nou kijk toch eens.. je leeft nog.
Als ik iedereen de kop moest intimmeren die iets doms over luchtzuigers zou zeggen, dan was zeker 60% van bokt niet meer aanwezig ;) :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:25

sorry anya maar ik heb anders gezien.
ze kunnen onderzoeken wat ze willen maar als ik paarden op een stal zie komen waar nooit problemen zijn er een paar met stalondeugden binnenkomen en meerder nemen dit in korte tijd over?
onderzoeken mijn *****

bovendien mijn stal,mijn regels.
al wil ik alleen maar schimmels op stal,mijn probleem. :P
en dat geld voor deze stalhouder idem.
accepteren of gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:31

Ja en ik heb het ook anders gezien. Een stal met 4! luchtzuigers. Andere vaak jonge paarden staan er tegen over. Inmiddels al jaren en jaren. En geen van die paarden is gaan luchtzuigen. Mijn merrie die het al haar veulens heeft voorgedaan. Geen van die veulens is gaan luchtzuigen. En de jongste van dat clubje is zeven inmiddels. Maar misschien zijn die stalomstandigheden wel beter??? Ik geloof eerder onderzoek dan een 'eigen ervaring' van een pensionhouder. Zeker als ik jouw stalomstandigheden niet ken.

Maar voor het overige heb je helemaal gelijk hoor. Jouw stal, jouw regels. Dat is jouw goed recht als ondernemer.

Alleen zo ontzettend jammer dat dat soort zaken breed uitgemeten op een forum het voor zoveel paarden zo ontzettend moeilijk maakt een fatsoenlijke stalling te vinden.

Godzijdank zijn er tegenwoordig legio pensionhouders die niet zo bekrompen zijn waar het om luchtzuigers gaat, die hun stalomstandigheden steeds meer aanpassen aan dat wat een paard nodig is, en die niet eisen dat een paard met een luchtzuigband op stal staat.

Een luchtzuigband die niet alleen in het beste geval slechts symtoombestrijding levert, maar in het ergste geval zeer stevige inwendige wonden, terwijl de maagpijn van de luchtzuiger er niet minder van wordt.

Kijk jij mag altijd vinden wat je vindt. Gelukkig een vrij land. Maar zolang er zoveel onderzoek is dat het tegendeel bewijst, zal ik altijd blijven uitleggen dat het achterhaalde onzin is die je hier schrijft. achterhaalde onzin waarmee je luchtzuigers in een verdomhoekje zet.

knollentuin

Re: wonden door luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:45

en daar ben ik het helemaal met je eens anya, je kan een menig hebben mariska maar sta open voor een andere opinie,en als er zich op jouw stal zoiets voorgedaan heeft zou ik eerder als staleigenaar kijken naar de faktoren waarin die paarden zijn gaan luchtzuigen dan meteen naar de andere paarden te wijzen,het kunnen hele kleine dingen zijn,voeding stress, moeilijk te achterhalen hoor

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:42

ten eerste was dit niet op mijn stal
ten 2e zijn hier alle omstandigheden al zo optimaal mogelijk
en ten 3e ben ik verre van bekrompen,maar toch moet ik ze niet.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:37

Ik zeg AF die band, voordat je onherstelbare schade aanricht!

Ik spreek uit ervaring, heb ook een luchtzuiger. Die heeft een paar jaar zo'n band omgehad, ook met bontjes en neopreen en de hele handel, maar ik moest hem steeds strakker doen want ze ging er gewoon doorheen. Totdat ze op een dag een dikke zwelling onder haar kaken had hangen: volgens de DA een beschadiging van het strottenhoofd en ze moest per direct de band af! Dat heb ik gedaan en nu staat ze wel lucht te zuigen, maar heeft er verder nooit last van en verder is ze daarna veel gemoedelijker geworden. Ze kan haar ei nu beter kwijt doordat die rotband haar niet meer verhinderd om lucht te zuigen en zo meer speeksel aan te maken om haar maagzuur te bestrijden, dus ik heb nu absoluut een gelukkiger paard! Zomers gaat ze fulltime op de wei en dan zuigt ze helemaal niet. De zwelling onder haar kaken is helaas blijvend. Nog nooit heeft een paard het van haar overgenomen en ze staat al jaren met andere paarden op stal, zelfs soms met 2 in 1 grote stal en gaat ook goed!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 05:01

Ik vind altijd dat heel paardenland zo overdreven reageerd als er een paard luchtzuigt!
Mijn paard heeft al diverse buren gehad en er is er nog geen 1 geweest die zijn gedrag overnam.
mijn inmiddels 5 jarige ruin staat er naast en heeft er niets van.
Paarden die het kennelijk overnemen hebben waarschijnlijk dan ook al andere problematiek kennelijk.
Dat paniekerige gedoe altijd rondom luchtzuigers....bah ik ben er na 20 jaar wel klaar mee.

maar om even ontopic te blijven.
Hou die band lekker af! Mijn paard heeft 9 jaar na dato nog steeds de littekens ervan op zijn hoofd.........

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:34

Over de staleigenaar, het luchtzuigen kan flink de stal(randen) beschadigen, misschien dat de stalhouder dit liever niet ziet gebeuren en is dat misschien de reden waarom hij liever niet de luchtband af ziet.

Een andere stal zoeken is dan misschien de beste optie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:51

Ik zeg ook: band af, en zoeken naar een plek waar het paard EN meer naar buiten kan EN meer hooi krijgt.
Je zou je opa en oma wat dingen uit dit topic kunnen voorlezen, en er staat meer hele goede informatie op internet.
Ik denk dat ze bereid zijn meer te doen, mee te helpen, wanneer ze zwart op wit zelf kunnen lezen wat de behoeften zijn van een paard en wat jullie het beste kunnen doen.
10 jaar is vreselijk jong, je moet er toch niet aan denken dat ie nog 10 jaar ongelukkig is?
Lekker zoeken naar een fijn plekje dus, succes!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:56

Ik sluit me helemaal bij jou aan!! Ben er ook klaar mee!

_Luziream schreef:
Ik vind altijd dat heel paardenland zo overdreven reageerd als er een paard luchtzuigt!
Mijn paard heeft al diverse buren gehad en er is er nog geen 1 geweest die zijn gedrag overnam.
mijn inmiddels 5 jarige ruin staat er naast en heeft er niets van.
Paarden die het kennelijk overnemen hebben waarschijnlijk dan ook al andere problematiek kennelijk.
Dat paniekerige gedoe altijd rondom luchtzuigers....bah ik ben er na 20 jaar wel klaar mee.

maar om even ontopic te blijven.
Hou die band lekker af! Mijn paard heeft 9 jaar na dato nog steeds de littekens ervan op zijn hoofd.........

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:08

hier op stal staat ook een luchtzuiger. doet het ook op de wei, eigenlijk doet ze het overal. ze heeft nog nooit koliek gehad en dit paard staat hier al jaren.

dat andere paarden het overnemen is echt onzin. dit paard is het enige paard op stal dat lucht zuigt. heb t een ander paard nog nooit zien doen hier.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:06

[/quote]

Dit is een vreselijk goede reden, de enige zou ik zeggen.
Het overnemen. Sorry dat is echt kul.. Er is een uitgebreid onderzoek van de Universiteit van Utrecht waaruit wel een paar zaken blijken:
[/quote]

Hoi Anya,

Kun je mij een linkje even naar dit onderzoek?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:09

Is een ouder onderzoek. Staat dus niet online. Is wel op te vragen.
Ik wil het eventueel wel kopieren als ik terug ben van vakantie. En tegen portokosten opsturen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:47

Anya schreef:
Is een ouder onderzoek. Staat dus niet online. Is wel op te vragen.
Ik wil het eventueel wel kopieren als ik terug ben van vakantie. En tegen portokosten opsturen.

Dank je wel voor je antwoord. Het ligt er een beetje aan hoe oud het onderzoek is. Als het niet ouder is dan 4 jaar, wil ik het graag hebben. Uiteraard tegen portokosten, ik vind het al heel fijn dat je de moeite wilt doen om te kopieren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:00

Nee het is wel ouder dan een jaar of 4. Volgens mij heb ik het al een jaar of zes a zeven liggen. Het is een heel uitgebreid onderzoek naar veel verschillende stallen en stalhouderijen overal in het land. Wel dubbelblind. Vragenlijsten m.b.t. weidegang, voersoorten, aantal keren voeren, soort gebruik van de paarden, maat stal, stalbedekking, aantallen luchtzuiger en op welke leeftijd ze zijn gaan luchtzuigen... en zo nog een reeks vragen. Daar kwamen toen significant die conclusies uit.

Recenter onderzoek richt zich vooral op voergift en effecten op luchtzuigers. Onderzoek waar de lucht naartoe gaat (vormt bolletje in de slokdarm en wordt weer 'afgevoerd' haalt de maag niet). Dat soort onderzoek kom je op het moment nog steeds vaak tegen. En er wordt onderzoek gedaan naar de mate van erfelijkheid. Luchtzuigen zelf is niet erfelijk. Wel zijn bepaalde factoren erfelijk waardoor de kans dat een paard gaat luchtzuigen onder verkeerde omstandigheden aanwezig is.

Zo is mijn merrie bijvoorbeeld een moederloos veulen. De kans dat zij daardoor is gaan zuigen is groter. Haar drie veulens zijn allemaal niet gaan luchtzuigen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:31

Dank voor je reactie Anya. Ik hou het in dit geval bij de conclusies uit het onderzoek.

Mijn luchtzuiger is er uiteindelijk vanafgekomen, nadat ik een groot aantal veranderingen heb doorgevoerd. Dat proces heeft wel een paar jaar geduurd trouwens.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:23

Anya schreef:
Nee het is wel ouder dan een jaar of 4. Volgens mij heb ik het al een jaar of zes a zeven liggen. Het is een heel uitgebreid onderzoek naar veel verschillende stallen en stalhouderijen overal in het land. Wel dubbelblind. Vragenlijsten m.b.t. weidegang, voersoorten, aantal keren voeren, soort gebruik van de paarden, maat stal, stalbedekking, aantallen luchtzuiger en op welke leeftijd ze zijn gaan luchtzuigen... en zo nog een reeks vragen. Daar kwamen toen significant die conclusies uit.

Recenter onderzoek richt zich vooral op voergift en effecten op luchtzuigers. Onderzoek waar de lucht naartoe gaat (vormt bolletje in de slokdarm en wordt weer 'afgevoerd' haalt de maag niet). Dat soort onderzoek kom je op het moment nog steeds vaak tegen. En er wordt onderzoek gedaan naar de mate van erfelijkheid. Luchtzuigen zelf is niet erfelijk. Wel zijn bepaalde factoren erfelijk waardoor de kans dat een paard gaat luchtzuigen onder verkeerde omstandigheden aanwezig is.

Zo is mijn merrie bijvoorbeeld een moederloos veulen. De kans dat zij daardoor is gaan zuigen is groter. Haar drie veulens zijn allemaal niet gaan luchtzuigen.

Mijn ruin is ook moederloos geweest, heeft als veulen longontsteking gehad en kreeg kunstmelk. Waarschijnlijk ligt daar de oorzaak vann zijn zuiggedrag.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:05

Ik wil hier ook even op reageren. Ik heb ook een luchtzuiger staan, en dat zit gewoon in de familie. Moeder zuigt lucht, en twee van haar nakomelingen en eentje heb ik het tot nu toe nog niet zien doen. Ik heb hem een keer een nachtje een band op gehad, en de volgende dag wist ik niet wat ik aantrof op stal. Dit paard was mijn paard niet meer, na een nachtje wat een verandering.. zo onmundig chagerijnig, oren in de nek, omdraaien etc.. toen heb ik de band afgedaan en was er niks aan de hand. Ik hoor van meerdere mensen die een luchtzuiger hebben gehad dat die regelmatig wonden tegenkwamen ergens onder de band.. Luchtzuigband? voor mij niet gezien.