korstjes over het hele lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:58

wat sneu...ze heeft heel veel pijn ook door haar huid natuurlijk!
1 snee in mijn vinger doet al pijn,moet je nagaan wat ze doormaakt |(
Heeft ze pijnstilling?

Neskolay

Re: korstjes over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:14

Ja der hele huid zit vol ontstekingen, het voelt gewoon hard aan en doet der erg pijn. (rafelige/korstige huid onder der buik, tussen voor en achterbenen en vanaf de onderkant van de hals naar beneden. dan de harde korsten nog verdeeld over de rest van der lichaam)
Der benen staan op enorme spanning, zijn nog dikker dan de benen van mijn fries.

Ze stond op hoge dosis antibiotica, verder niet.
Vanaf morgen krijgt ze ontstekingsremmers erbij.

:(:)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:15

Neskolay schreef:
Helmoni: Nee paarden krijgen nog steeds hetzelfde voer als voorheen, maar regenschurft, wat bij de DA geconcludeerd is komt bij paarden voor met een verlaagde weerstand die er gevoelig voor zijn.

Update: Met Layka gaat het nog niet zo lekker, gister heeft ze de hele dag binnen gestaan (uurtje eruit geweest), ze stond te rillen als een rietje buiten, ook met dubbele deken.
Vandaag met de sneeuwval moet ze helaas weer binnen blijven, ga vandaag een paar keer even met der stappen.
Ze krijgt 2x per dag nu de spuit met antibiotica vermengd met appelmoes.
Benen zijn helaas nog extreem dik en ze heeft er veel last van :(:)

Regenschurft kan best wel hardnekkig zijn. Misschien is het een idee om even langs de winkel te rijden voor een vitamineshot? Kan misschien een kleine boost geven? Balen dat je haar binnen moet houden, kan je wel de benen afspuiten? of zijn ze niet warm door het vocht? Het vocht moet je er denk ik toch uit stappen, het is best wel moeilijk voor het lichaam om dat weer te verwijderen, enige manier hiervoor is de bloedcirculatie op gang te houden oftewel: beweging. Verder is het misschien een idee om even een mestmonster voor de wormen te nemen. Het kan zijn dat je precies met het verkeerde hebt ontwormt en daardoor ander soort wormen zijn blijven zitten en die ook haar weerstand aantasten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:20

Ik duim heel hard voor je dat het goedkomt.
Wat moet dat dier een pijn hebben zeg, gelukkig is ze in goede handen en heeft ze een fijne baas die zorgt voor d'r!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:37

Elskevree schreef:
Als de dierenartsen er niet uitkomen opper dan eens om je pony te testen op een auto immuun ziekte. Symptomen van auto immuun is dat je paard langzaam steeds zieker wordt ondanks dat het met antibiotica of andere geneesmiddelen wordt behandeld. Auto immuun ziekte is behandelbaar met prednisolon.

Sterkte morgen!

Een beetje kort door de bocht. Een auto imuun ziekte is (vaak )niet behandelbaar. Mijn pony is begin dit jaar aan een auto imuun ziekte dood gegaan. Volgens de veearts is er meestal geen redden aan, de afweer van het dier breekt zijn gezonde cellen af, en dit proces is moeilijk te stoppen.
De symptomen van mijn pony waren alleen heel anders dan bij dit dier.Hopelijk is dat in dit geval een goed teken....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 07:15

even reageren hoor, aan een autoimuunziekte hoeft een dier helemaal niet dood te gaan?
er zijn daar zoveel van, en velen zijn wel behandelbaar hoor.

( sorry moest ff reageren omdat deze info niet juist is)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 10:48

Karlijnxxx schreef:
Neskolay schreef:
Helmoni: Nee paarden krijgen nog steeds hetzelfde voer als voorheen, maar regenschurft, wat bij de DA geconcludeerd is komt bij paarden voor met een verlaagde weerstand die er gevoelig voor zijn.

Update: Met Layka gaat het nog niet zo lekker, gister heeft ze de hele dag binnen gestaan (uurtje eruit geweest), ze stond te rillen als een rietje buiten, ook met dubbele deken.
Vandaag met de sneeuwval moet ze helaas weer binnen blijven, ga vandaag een paar keer even met der stappen.
Ze krijgt 2x per dag nu de spuit met antibiotica vermengd met appelmoes.
Benen zijn helaas nog extreem dik en ze heeft er veel last van :(:)

Regenschurft kan best wel hardnekkig zijn. Misschien is het een idee om even langs de winkel te rijden voor een vitamineshot? Kan misschien een kleine boost geven? Balen dat je haar binnen moet houden, kan je wel de benen afspuiten? of zijn ze niet warm door het vocht? Het vocht moet je er denk ik toch uit stappen, het is best wel moeilijk voor het lichaam om dat weer te verwijderen, enige manier hiervoor is de bloedcirculatie op gang te houden oftewel: beweging. Verder is het misschien een idee om even een mestmonster voor de wormen te nemen. Het kan zijn dat je precies met het verkeerde hebt ontwormt en daardoor ander soort wormen zijn blijven zitten en die ook haar weerstand aantasten?

Bedankt voor het meedenken!
Vitamineshot had ze net gehad, ik hoefde der alleen met nattigheid binnen te houden, dat is 1 dagje geweest.
Verder staat ze elke dag lekker buiten maar wil niet echt lopen (kleine rondjes) wegens de pijn.

Mestmonster zal ik voorleggen, ze staat nu nog bij de kliniek.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 10:51

Jolliegirl: Dank je wel! Hoop vandaag toch wat beter nieuws te krijgen... *pff*

Tov (en Elskevree) hoe is er te testen op auto immuun ziekte?

Ellen: Tov heeft er in gezet dat het vaak het einde betekent, dus niet altijd.
Ben benieuwd hoe daar op getest wordt.

-wordt gek van onzekerheid hier ;( hopelijk snel nieuws van de kliniek-

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:13

Hoi Ans! Las je topic en kwam er pas laat achter dat jij het was;) Wat verschrikkelijk voor je lieve hoppie!! Hopelijk komen ze er op de kliniek snel achter wat het nou echt precies is en hoe ze het kunnen behandelen zodat ze niet meer zoveel pijn enzo heeft!
Heel veel sterkte met wachten en je meissie beter maken!!
Groetjes Ginger..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 11:15

Hey Ginger!

Dank je wel voor je berichtje! Lief

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:32

Eindelijk net telefoon gehad *\o/*

Ze hebben urine afgenomen voor onderzoek vanmorgen, hier hoop ik spoedig uitslag van de krijgen mbt cushing.
Een simulatietest wilde hij niet doen (bloed afnemen - spul inspuiten en na een x aantal uren weer bloed afnemen om te kijken of het een verhoogd cortisolgehalte weer zou geven) dit ivm mogelijkheid van bijwerkingen > hoefbevangenheid.
Mocht de urine-uitslag twijfelachtig zijn wil hij het alsnog wel doen.

Haar bloeduitslag was goed, rode en witte bloedlichaampjes, lever etc. dus dat is positief!

Ze hebben der lichaamsdelen waar de meeste plekken zaten goed met betadinescrub gewassen, onder de dikke korsten was al wel nieuw huidweefsel te zien, dus dat is ook positief!

Ik moet nu eerst aankomende week antibiotica kuur afmaken en ze zal metacam krijgen ivm zwellingen en pijn.

Ga haar zo ophalen, misschien kan ik er dan nog meer over zeggen, maar tot nu toe eerst dit even :)

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:57

heel veel sterkte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:31

niet zo heel slecht dus!
Gelukkig maar!
Ze zal wel opknappen door de metacam....sterkte maar weer...
ik duim verder!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 20:36

Layka vanmiddag opgehaald! :D
Ze voelde zich een stuk fijner zonder de dikke korsten allemaal, der huid is al veel soepeler.
Erg fijn dus.

Nu kijken wat de metacam en antibiotica verder gaan doen en wat de uitslagen zijn volgende week.

Bedankt voor het duimendraaien en berichtjes :) hopen dat ze nog jaaaaaaaaaaren meekan hier ons oma'tje :D

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:37

ellepel schreef:
even reageren hoor, aan een autoimuunziekte hoeft een dier helemaal niet dood te gaan?
er zijn daar zoveel van, en velen zijn wel behandelbaar hoor.

( sorry moest ff reageren omdat deze info niet juist is)

Ik was inderdaad zelf ook een beetje kort door de bocht. Sorry. Het zullen de emoties wel zijn... Maar een autoimmuun ziekte is weldegelijk een ernstige aandoening die meestal niet geneest. Wel is het te stabiliseren en de symtomen te bestrijden, maar genezen vaak niet. Bij mensen denk je dan bv aan ms, de ziekte van Crohn, Diabetes. Wel te behandelen, niet te genezen.

Onze pony kreeg eerst een pijnlijke plek op de rug, we dachten dat ze misschien uitgegleden was in de sneeuw. Vervolgens begon ze slecht te kauwen, proppen te maken, ging haar linker oor hangen, de linker kant van haar bek. De oogreflexen werden minder en ze kreeg ataxie. Dit alles volgde elkaar in een paar dagen tijd op. Toen ze ook moeite kreeg met plassen en mesten was duidelijk dat dit niet meer kon.

Dit was het derde geval met deze symtomen die de va bij de hand had gehad. Aan de hand van de eerdere gevallen bepaalde hij dat het om dezelfde autoimmuun ziekte ging. Hij was er ook duidelijk over dat er niets aan te doen was. Wel hebben we nog, op hoop van zegen, een aantal keren corticosteroiden ingespoten.

Als ik zeker wilde weten dan moest ik na het inslapen het paard laten onderzoeken. (Autopsie)? Ik had daar echter niet meer zo'n zin in...

Bij een andere autoimmuun ziekte zullen ze dat waarschijnlijk wel aan de hand van scans ( net als bij ms) of met bloedonderzoek ( zoals bij suikerziekte) kunnen bepalen.

Gelukkig lijkt dit dus helemaal niet op de symptomen van Layka. Fijn dat ze weer thuis is!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:59

even antwoord op de vraag hoe auto-imuunstoornis. Heb een paard wat eigenlijk altijd al allergisch reageerde op dingen en erg gevoelig was qua huid. tot vorig jaar gewoon tig keer de dierenarts erbij moest komen omdat ze van alles wat had, en elke keer kon de oorzaak niet worden gevonden. Zelfs in Utrecht gestaan voor zeer ernstige vliegenallergie. Tot via via in contact gekomen met één of andere homeopaat (nou ja zoiets). zij heeft paard doorgemeten en kon mij vertellen wat er enigszins aan de hand was (of eigen vermoeden was dat het voortkwam uit de buik, en zij heeft dat zonder dat te weten bevestigt). Nou ja conclussie dat haar lichaam zodanig was beschadigt dat er een auto-imuunstoornis is opgetreden wat resulteerde in de vreemdste symptomen (ook spontaan dikke benen, en bulten die opensprongen/korsten).

met verschillende voorgeschreven middelen van haar en verandering van voer ging het tot nu toe al een jaar heel goed. zelfs zo goed dat ze weer brood en wortels kan hebben.

Hoop dat je er achter komt wat er aan de hand is met je poown, sterkte!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:08

Misschien is dit allang gevraagd: maar voer je kuil of droog hooi?
Ik ken een paard dat iets heeft/ krijgt dat hierop lijkt zodra hij kuil of wortelen eet.... soms al na 1 dag, soms pas na een week...

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:01

Wat erg allemaal
Ik er al weer nieuws?

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:01

Hee ans, hoe gaat het met je omaatje? Word ze al weer beter..? Zag trouwens op je profiel dat je loretta ook verzorgd voor jen? hoeist met jullie? met je mams en amber en jen? Tis al zo lang geleden maar lijkt soms net of het gister was ;) Liefss!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:56

Bedankt voor de reacties verder, er was toen ze ziek werd geen verandering geweest in der voerschema etc.

Update over Layka:

Ze hebben idd de bacterie gevonden die regenschurft bevat.
Ze ging bergopwaarts maar ze heeft afgelopen week een paar keer in de sneeuw gerold (ze moet droog blijven...) en nu vind ik toch der huid weer onrustiger dan eerder.

Moet de antibioticakuur afmaken, de metacam is inmiddels op.

Dillemma:
Ze mag niet met nat weer buiten, dus ook niet als het droog is en er ligt sneeuw > rollen = nat.
Dat zou betekenen dat ze veel op stal zou moeten staan, op onze pensionstal is dat gewoonweg niet fijn, ze heeft een stal helemaal in de hoek en vrij donker. (jaja alles zit verder vol).

Thuis overlegd en we gaan der proberen thuis te stallen.
Danwel alleen, maar Layka is een eenling, ze staat altijd maar op een paar vierkante meter (ook al zou ze 5HA land hebben...)
Zo kan ik der ook beter elke dag 3x senioren slobber voeren, we hebben nu weer kuil en dat kan ze moeilijk eten.
We kunnen misschien een weide naast huis gebruiken om der in te zetten als het droog is zolang de manegepony's er niet instaan (sowieso deze winter staan ze er niet).
Ze kan lekker met der koppie buitenboord, zit een afdakje nog boven en we kunnen dagelijks paar keer met der wandelen eventueel.
Kan der zo beter in de gaten houden en evt wassen indien nodig etc....

*valt niet mee zeg* ^)

Ginger: Stuur je wel even een pb :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:59

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 19:28

lettfeti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:57

Bovenstaande heeft naar mijn idee alles te maken met weerstand, het paard extra ondersteunen met vitamine en mineralen en een weerstandsverhogend middel lijkt me erg zinvol. Overweeg ook na de antibiotica kuur een pro biotica te geven, immers maakt antibiotica ook veel goede bacteriën dood, wat ook weer een ongunstige uitwerking op de vertering heeft. Succes met het herstel
http://www.stalapotheek.nl

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:06

Neskolay schreef:

Jeetje ... ik zal even in je topic reageren, wat een teleurstelling (hoewel je nu wel een diagnose hebt, da's ook wel were prettig omdat je dan ook gericht kunt behandelen). :(:)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:01