NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:59

Ja dat gaat wel problemen opleveren. Vooral niet doen, zeker niet als hij maar lichte arbeid heeft.
Vind het wel een compliment waard hoe diep je zoekt +:)+
Je zou nog kunnen kijken naar het voer of misschien zit hij inderdaad niet lekker in z'n vel. Heeft hij genoeg afwisseling in het werk (dressuur én het bos in)?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:02

Yorike dat wou ik ook nog tegen je zeggen neem hem anders een keer mee naar buiten! kijken hoe ie daar is..

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:04

Weinig bos bij ons, maar hij doet zeker ook andere dingen dan alleen dressuur. Buiten is hij normaal heel fris, maar nu niet. Klein sprongetje vindt hij ook leuk. Longeren vindt ie niks aan. Bedoeling is hem ook voor de wagen te beleren. Maar ja, op dit moment maar even niks, behalve een wandeling.
En ja, we zoeken door, hij is het dubbeldriedwars waard (al mijn dieren trouwens)!!!

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:11

ben erg benieuwd wat er uit alle onderzoeken komt Yorike!!
ik duim voor je dat het iets kleins is als ze wat vinden!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:52

Vanochtend uitslag gehad van het tweede algemeen bloedbeeld. Geen bijzonderheden te melden. Witte bloedlichaampjes iets gedaald vergeleken bij vorige keer, maar nog steeds in de "normale" waardenschaal.

Er zijn bloedmonsters opgestuurd naar het lab en dit zal worden onderzocht op de ziekte van Lyme, insulineresistentie en de waarde van het hormoon cortisol (ivm Cushing). Verwachting is dat Lyme wel 2 weken kan duren voordat de uitslag binnen is, andere twee uiterlijk woensdag.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 02:51

als je een goede dikke deken oplegt denk ik dat scheren niet zoveel problemen gaat opleveren. Mijn paardje staat overdags de hele dag buiten en 's nachts ook op een open stal, die heeft nergens last van. Maar hij weet niet beter.

Dit zou ik wel als laatste oplossing doen hoor! Want stel dat het wat anders is dan helpt het alsnog niet:P

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 07:51

Ik wil je alleen maar heel veel sterkte wensen
en hou de topic in de gaten
Scheren moetje niet doen alleen als je hem niet snel genoeg droog krijgt
en kans op kouvaten te groot is
iedereen scheert wel erg snel tegen woordig

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 08:56

Waarschijnlijk komen vandaag de uitslagen van de tests op insulineresistentie en Cushing. Ondertussen vreet ik mezelf zo'n beetje op, kan niet goed tegen dit wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:05

:(:)
Ik ben benieuwd of ze inmiddels wat gevonden hebben!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 12:54

Kon het niet laten, net even gebeld met DA. Ze hebben de uitslagen nog niet binnen...

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:56

oliebol... Dus die komen vandaag ook niet meer?

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:59

kan je vragen of er naar cushing kan worden onderzocht?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:00

Nee kan nog wel vandaag binnenkomen. Dat zijn dus de uitslagen op de testen insulineresistentie en Cushing, Lyme duurt langer. Hoop dat het vandaag nog binnenkomt...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:03

Het lijkt wel of hij licht atactisch is (loopt als was hij "dronken"). Heb je al aan Rhino gedacht ? (de verlammingsvorm). Ataxie kunnen ze trouwens perfect testen in de diergeneeskundige kliniek. (ik heb er ervaring mee, maar wil niet het hele verhaal doen hier. Pb staat open)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:06

Volg dit ook.
Ik heb ook een forrester die het momenteel snel warm heeft. (Stond dus wel te zweten als ie 's avonds naar binnen ging de 1e paar weken). Ze hebben ook zo'n goede vacht!

Ik las hierboven al iets waar ik vrijwel direct aan dacht bij het lezen van de OP.
Zou ie niet wat meer afwisseling willen? Is ie gewend om naar buiten te gaan en buitenritjes te maken?
Desnoods 1x in de week met trailer naar het bos?
Die van mij is in de bak nu ook niet vooruit te branden, buiten in de polder loopt ie als een trein! Hinnikt er zelfs bij.

Ben benieuwd wat er uit de lab-waardes komt.
Geloof dat insuline-resistentie en Cushing bij elkaar horen (Diabetes bij paarden) suikerwaardes hoeven dan niet altijd verstoord te zijn heb ik geloof ik is ergens gelezen..

Vind het geweldig dat je zoveel onderzoek laat doen!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 10-11-10 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:08

sevke schreef:
Het lijkt wel of hij licht atactisch is (loopt als was hij "dronken"). Heb je al aan Rhino gedacht ? (de verlammingsvorm). Ataxie kunnen ze trouwens perfect testen in de diergeneeskundige kliniek. (ik heb er ervaring mee, maar wil niet het hele verhaal doen hier. Pb staat open)

Kijk ik nou over een filmpje heen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 13:18

Nee hoor, staat geen filmpje op, maar ik had het wel beschreven: "Toch overal zweterig, bij naar de trailer lopen naar mijn idee zelfs beetje instabiel met lopen, alsof hij iets teveel alcohol gedronken had (beetje rare vergelijking, maar geeft wel goed beeld hoe hij liep)" (uit OP).

DA heeft het niet specifiek gehad over ataxie, maar wel dat het eventueel neurologisch zou kunnen zijn (is ataxie toch ook?). Ze heeft overigens wel testjes gedaan met hem om dat dronken loopje te bekijken, korte rondjes om haar heen, linksom en rechtsom. ook geblinddoekt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:56

En hoe pakte die testjes uit?
Ataxie is inderdaad een neurologische aandoening. Het zou vaak lijken of paarden hun achterbenen wat slingerend wegzetten.
Je kunt wat filmpjes op youtube bekijken hierover.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:56

Jeetje zeg, wat een vage verschijnselen. Het is vaak maar beter als je gelijk weet wat het is, dan kan je je daarop richten. Maar nu blijft het onzeker.
Ataxie is inderdaad ook neurologisch, en het lijkt me zeker goed om na deze onderzoeken toch het een en ander neurologisch te laten onderzoeken. Deze klachten kunnen daar namelijk ook uit voortkomen.
Maar stiekum hoop ik dat er iets uit de bloeduitslagen komt, dan weet je wat het is. Veel sterkte hoor!
(En petje af dat je zo'n enorme goede baas bent!!)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 14:07

Heb een aantal filmpjes bekeken en het beeld dat dit geeft komt niet overeen met hoe Mack achter liep na die les, maar misschien kan het bij hem een beginstadium zijn mocht dit het zijn?

Bij die testjes was hij eigenlijk niet instabiel. Alleen met blinddoek om beetje onzeker als er niets werd gezegd, maar als ik wat zei dan deed ie braaf zijn rondje.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:45

Ik loop ook onzeker als ik geblindoekt word.
Denk niet dat dat heel gek is.

Ben benieuwd wat er uit de andere testen komt.
Wanneer er niets uitkomt zou ik hem wekelijks lekker mee naar buiten nemen voor zijn 'state of mind' zal ik maar zeggen!

Succes en nogmaals, petje af voor jouw zorgen voor je pony!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:14

Geen uitslagen vandaag, ze waren nog niet ontvangen bij de DA... Wel ander heel vervelend nieuws, onze B-Welsh heeft vandaag haar veulentje verworpen. Kon er ook nog wel bij..........

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:52

Ach wat jammer! Hoelang was ze drachtig?
Het zal waarschijnlijk een goede reden hebben gehad maar het is zo jammer..

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:54

Ze was vandaag 190 dagen. Ik heb het veulen uitgebreid bekeken, er zat een opening in zijn buikje, darmpjes kwamen eruit. Dus het veulen was niet in orde. Helaas, maar dat is wel de natuur. Nu goed op de merrie letten dat alles oké blijft.

Morgenochtend weer bellen of de uitslagen van de ruin er al zijn.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:04

Als er niets uit komt, zou ik ook scheren proberen.
Niet helemaal, maar bijv alleen de hals eruit. Dat scheelt al zoveel. Onze ijslander schijnt ook last van zijn vacht te krijgen. We hebben hem de hals en schouders volledig laten scheren, hij loopt nu nog 24/7 zonder deken buiten. Voelt niet koud, ziet er goed uit. Hou maar in je achterhoofd