rontgenfoto's kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: rontgenfoto's kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:31

Ja dat zou ook eens kunnen, alleen is het niet mijn paard dus dat is lastig :P

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:12

Mijn pony (inmiddels overleden) haar rug op de foto;

Afbeelding
(staat ook in de wiki).

Op het moment van deze foto was ze een jaar of 20, een iets doorgezakte rug mag je dan wel verwachten. Van buiten zag haar rug er overigens best goed uit voor een pony van die leeftijd!
Mijn pony had daarnaast heel lichte spat in beide achterbenen en dus kissing spines, waarschijnlijk was het een het gevolg van het ander. Het uitte zich in vage onregelmatigheid van wisselend beide achterbenen.
Zoals je ziet op de foto was er al een vergroeiing. Rugpijn heeft ze, zo lijkt het, nooit gehad!

Ik heb haar zelf dagelijks gemobiliseerd (ik ben zelf humaan fysiotherapeut, heb verschillende mobilisatietechnieken geleerd van haar osteopaat) en ik ben met haar aan de gang gegaan met rechtrichten vanaf de grond (methode van paardenbegrijpen.nl), omdat ze absoluut in beweging moest blijven. Aan de hand kun je je paard enorm goed trainen zonder zijn rug te belasten!
Mijn pony is later weer voor de wagen gegaan en ik heb af en toe nog licht recreatief kunnen rijden. Ze heeft nooit meer een pasje kreupel gelopen en haar rug is vooral door de oefeningen en het rechtrichten veel minder hol geworden. Ik heb daarna nooit meer een foto laten maken, ben benieuwd of er van binnen ook echt wat veranderd was. De vergroeiing zou nooit verdwijnen, maar behalve dat ze daar geen beweging had zou ze er geen pijn aan hebben.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:40

Weer een positieve ervaring! Daar word ik dan wel weer ietsje vrolijker van
Mooie duidelijke rontgen trouwens die heb ik idd al eens gezien op het internet

Al denk ik toch dat Lobke wel een ander verhaal is
Vanmiddag heb ik haar (nu ze op ijzers staat kan ik weer over het grind naar de rijbak) losgelaten in de rijbak en ze was erg blij om weer eens uit haar dak te kunnen gaan, schudden met het hoofd, draaien met de ogen en een paar bokken, maar helaas op de terugweg naar stal was ze down, oortjes naar achteren, hoofd naar beneden en niet vooruit te branden dus ben bang dat dit even teveel van het goeie was ;(

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:48

Daantjuh20 schreef:
Annemeik schreef:
Ik heb de foto's ook nog, maar die zijn niet digitaal.

Als ze in het programma EFilm Lite op de cd rom staan, dun kun je rechtsonderin de foto het vierkante hokje aanvinken, de foto selecteren (is dan omringd door een groene rand) dan linksbovenin FILE, dan EXPORT en dan AS IMAGE dan kun je de foto opslaan
Hoop dat het lukt!

Ahum :o , dat was nog voor het digitale tijdperk. Ik heb ze alleen in een envelop ;)

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:54

Ahum :o , dat was nog voor het digitale tijdperk. Ik heb ze alleen in een envelop ;)[/quote]

Oh oke haha :D :D
Nou dan word het inscannen ;) Maar kan me voorstellen dat dat wel heel erg veel moeite is :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:55

Ik ga kijken of het lukt ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:12

Röntgen foto's kun je niet inscannen
daar moet je een foto van maken en achter die röntgenfoto moet
licht schijnen (een zaklampje dus)

heb namelijk ook laatst geprobeerd een foto in te scannen wat niet lukte

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:30

De DA schrok nogal van de foto's ;(
Ze gaat nu voor 2 dagen op Bute en zondag moet ik dan kijken of ze beter loopt, zo ja dan heeft ze dus zonder de Bute pijn en is het gewoon einde verhaal |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:32

Daantjuh20 schreef:
Ze gaat nu voor 2 dagen op Bute en zondag moet ik dan kijken of ze beter loopt, zo ja dan heeft ze dus zonder de Bute pijn en is het gewoon einde verhaal |(

Daar was ik al bang voor... Balen hoor. Heel veel sterkte iig! En hopen dat het meevalt!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:46

Daantjuh20 schreef:

Heel veel sterkte en ik hoop dat het toch meevalt. :(:)

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:23

Ook ik was er al een beetje bang voor . Het is net alsof ik naar de foto van mijn paard kijk. Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe! Vreselijk voor je

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:34

:(:)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:41

Ik heb even een vraagje, heb dit topic doorgelezen en heb een vraagje. Hoe hebben jullie KS ontdekt bij je paard, wat voor symptomen vertroonde je paard? Ik heb namelijk sinds een langere tijd heel veel moeite met opstappen op mijn paard. Ik vind het gewoon bijna eng, als ik er nog niet eens op zit dan worden we al gelanceerd (vooruit of achteruit) en ze bolt helemaal op, verkrampt en gaat na het rennen vol in de ankers. Het is echt heel erg raar en ze doet ook al raar met aansingelen, zowel bij mijn zadel als bij mijn longeersingel. Wanneer ik ongeveer 3 passen heb gelopen, dan gaat het goed en is er geen probleem meer. Ze is wel wat stijf, maar ze is ook geen 5 meer :P (ze is 15 a 16) dus dat is opzich niet zo heel raar. Nou heb ik volgende week een afspraak met mijn zadelmaker, dus dan ga ik kijken of het mijn zadel is (lijkt me niet is vorig jaar pas opgevult). Klinken deze symptomen jullie een beetje bekend in de oren, wat betreft KS? Als de zadelmaker niks uitwijst, dan ga ik volgende week de DA bellen, liever het zekere voor het onzekere...
Misschien kunnen jullie me al een beetje helpen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:45

@Samantha: Dat klinkt niet goed. Als je paard zo reageert zou ik zeker de zadelmaker én een afspraakje op de kliniek maken.
Zo vanaf het scherm kan je er verder ook niks over zeggen.
Mijn paard had alle kenmerken van ks maar bleek een lichte hoefkanteling te hebben.
Ik denk dat alleen een goede da uitsluiting zou kunnen geven.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:46

@Ts: Hoe is het nu met je paard?

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:38

@Samantha: Mijn paard vertoonde eigenlijk helemaal geen verzet maar liep niet helemaal soepel meer, toen heb ik een thermografisch onderzoek laten doen (raad ik jou ook aan) en daarna hebben we aan de hand van de thermografische foto's rontgenfoto's laten maken.
Als ik jou was zou ik het paard even lekker met rust laten en eerst eens gaan onderzoeken waar dit vandaan komt ;)

Mijn merrie heeft natuurlijk een weekend Bute gekregen en is sindsdien weer heerlijk vrolijk en ontdeugend zelfs!!
Geen idee hoe dat komt want de Bute is allang uitgewerkt maar ik ben allang blij.
Ik heb haar nog even voor de wagen gehad maar ook dat lukt niet meer, bij het draven trekt haar hele rug strak zoals ik het nog nooit heb gezien.
Dus voor nu bekijk ik het per dag en houden we het bij wandelingetjes en wat beweging aan de longe.
Ik geniet van elke dag zolang me paard zich goed voelt :D

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:47

Daantjuh20 schreef:
@Samantha: Mijn paard vertoonde eigenlijk helemaal geen verzet maar liep niet helemaal soepel meer, toen heb ik een thermografisch onderzoek laten doen (raad ik jou ook aan) en daarna hebben we aan de hand van de thermografische foto's rontgenfoto's laten maken.
Als ik jou was zou ik het paard even lekker met rust laten en eerst eens gaan onderzoeken waar dit vandaan komt ;)

Mijn merrie heeft natuurlijk een weekend Bute gekregen en is sindsdien weer heerlijk vrolijk en ontdeugend zelfs!!
Geen idee hoe dat komt want de Bute is allang uitgewerkt maar ik ben allang blij.
Ik heb haar nog even voor de wagen gehad maar ook dat lukt niet meer, bij het draven trekt haar hele rug strak zoals ik het nog nooit heb gezien.
Dus voor nu bekijk ik het per dag en houden we het bij wandelingetjes en wat beweging aan de longe.
Ik geniet van elke dag zolang me paard zich goed voelt :D

2 weken geleden heb ik mijn paard een week vakantie gegeven ivm mijn tentamenweek, maar ook met het oog op haar rug. Helaas geen verbetering.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:59

@Samantha: Gewoon even naar je da. Thermografie is zeker een aanrader. Het is wat prijzig (bij ons 175,-) maar dan zie je wel meteen waar het probleem zit.

@Daantjuh: Fijn dat je paard weer vrolijk is! En idd, gewoon per dag bekijken.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:50

bij mijn paard is 2 dagen geleden ook ks ondekt. ze was extreem stijf in haar beweging en dus heb ik haar gerontgent. ze heeft 2 a 3 wervels die tegen elkaar aanstaan en 1 die er bijna tegen aan staat. er is geen botwoekering of artrose aanwezig. wel is de bovenkant van haar wervels onregelmatig. dit komt of door de banden die eroverheen lopen en zij te strak houdt, of door een val van 10 jaar geleden. we zijn iig met fysio begonnen en ik hoop dat het daarmee goed komt. ik was net bezig met een nieuw zadel voor haar want haar oude lag ook niet goed. ( waardoor ze dus waarschijnlijk ook zo vast ik komen te staan) dit heb ik nu op een laag pitje gezet want ik weet niet of ik ern og op kan rijden. het is lichte ks en als ik hier lees dat andere paarden er ook bovenop kunnen komen dan houd ik nog hoop. wel is het zo dat dit al jaren speelt en het haar dus gewoon is geworden. het zal dus ook moeilijk worden om haar uit haar standaard houding te krijgen.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:49

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:09

Kijk even naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=R0mBJj_UoAI
Samantha_T schreef:
Ik heb even een vraagje, heb dit topic doorgelezen en heb een vraagje. Hoe hebben jullie KS ontdekt bij je paard, wat voor symptomen vertroonde je paard? Ik heb namelijk sinds een langere tijd heel veel moeite met opstappen op mijn paard. Ik vind het gewoon bijna eng, als ik er nog niet eens op zit dan worden we al gelanceerd (vooruit of achteruit) en ze bolt helemaal op, verkrampt en gaat na het rennen vol in de ankers. Het is echt heel erg raar en ze doet ook al raar met aansingelen, zowel bij mijn zadel als bij mijn longeersingel. Wanneer ik ongeveer 3 passen heb gelopen, dan gaat het goed en is er geen probleem meer. Ze is wel wat stijf, maar ze is ook geen 5 meer :P (ze is 15 a 16) dus dat is opzich niet zo heel raar. Nou heb ik volgende week een afspraak met mijn zadelmaker, dus dan ga ik kijken of het mijn zadel is (lijkt me niet is vorig jaar pas opgevult). Klinken deze symptomen jullie een beetje bekend in de oren, wat betreft KS? Als de zadelmaker niks uitwijst, dan ga ik volgende week de DA bellen, liever het zekere voor het onzekere...
Misschien kunnen jullie me al een beetje helpen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:03

Daantjuh20 schreef:
Lobke had gister een erg goede dag :D En ik heb het op film staan!
Bij deze:

http://www.youtube.com/watch?v=OIOw4wEMZxM

dat ziet er goed uit inderdaad. Maar die van mij gaat ook atlijd zo te keer.
Als je die ziet bokken en springen zou je zeggen dat hem niets mankeert, helaas is dat toch echt wel het geval.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:07

Daantjuh20 schreef:
Deze DA raad mij inderdaad aan haar voor de wagen te zetten om spiermassa te kweken, kilometers maken, maar het punt is dat voordat ik haar vorige maand stil zette zij eigenlijk in topconditie was en genoeg spiermassa had en desondanks heeft ze toch last van haar rug gekregen (ze houd het strak en ik krijg het niet ontspannen) dus vraag ik mijzelf af wat ik ermee bereik om dit weer op te bouwen terwijl ze zich niet kan ontspannen in de rug en dus het alleen maar erger maak
Verder adviseerde hij myoplast of anabolen corticosteroiden oftewel van die leuke mannelijke hormonen waarvan je zogenaamde opgeblazen spieren krijgt die vervolgens direct weer verdwijnen als je ermee stopt, nee spieren kweek ik liever door gewoon langzaam opbouwens te trainen

Ik ga het zeker zodra ze morgen weer op ijzers komt proberen en dan merk ik gauw genoeg hoe het gaat (voordeel is dat ze nu een tijdje op rust heeft gestaan op de wei) maar de DA denkt dat als ik die spieren kweek dat haar kan ondersteunen en ze vervolgens wel weer fijn kan gaan lopen ook is hij ervan overtuigd dat ze niet met pijn loopt, echter maakt mijn paard me iets anders duidelijk

Let wel ik zet me paardje graag aan het werk, het bevalt haar helemaal niet op de wei maar ik wil dit wel op de juiste manier doen ipv dat ik haar nog meer naar de klote help

dan zou ik haar absoluut niet op ijzers zetten, de hoeven hebben een pompende werking en geven elke keer een rotklap in die rug!

gaan rechtrichten, dat kan dus ook voor de kar, door teugels te geven en niet te nemen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:15

Ah god, het is wel een schatje!

Als ik haar (rug) zo zie denk ik dat zij wel wat baat zou hebben met lang en laag longeren/lange lijnen. Maar voor hoe lang dat baat zou hebben?
Voor de wagen is gezien haar houding ook niet zo geweldig, als fries zijnde gaat toch dat hoofd omhoog, rug hol en trekken maar (even kort door de bocht in haar geval).
Evt een gogue om als ze voor de wagen staat maar de leidsels door de ringen maakt dat al teniet...

Hoefijzers is niet zo heel slecht voor de rug, je kan er evt zooltjes of vettec onder doen. Maar ik zou het niet aan gaan. Heeft totaal geen toegevoegde waarde gezien er niks met de hoeven is.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 23:40

Adin schreef:
Daantjuh20 schreef:
Lobke had gister een erg goede dag :D En ik heb het op film staan!
Bij deze:

http://www.youtube.com/watch?v=OIOw4wEMZxM

dat ziet er goed uit inderdaad. Maar die van mij gaat ook atlijd zo te keer.
Als je die ziet bokken en springen zou je zeggen dat hem niets mankeert, helaas is dat toch echt wel het geval.

Nou ja als je goed kijkt zie je natuurlijk wel dat ze niet loopt zoals ze hoort te lopen, maar dit soort fratsen vind ze heerlijk en moet ze ook nog zeker kunnen doen ;)