Hoefijzers misvormen de hoeven...???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:36

Ik denk dat een gemiddeld paard zelfs ouder wordt dan een gemiddeld paard in europa of amerika!
Wist je dat in duitsland de gemiddelde leeftijd die paarden bereiken slechts 8 jaar is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:45

Maar die statistieken zijn een vertekend beeld omdat veel paarden als veulen al sterven.
Je zou een statistiek moeten hebben vanaf de rijdbare leeftijd (4 of zo), dan krijg je een heel ander beeld denk ik.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:03

Sugarmiss schreef:
Wat heeft bovende post te maken met de leeftijd én de manier van bekappen én het land waarin het leeft. Verward
Niet alle paarden in Afrika zijn 'wilde' paarden, de meesten worden gewoon (net als hier) door eigenaren gehouden in stallen en weilanden. Eea heeft weinig te maken met de leeftijd en de manier van bekappen.

Omdat de paarden die ik in Nigeria heb gezien, dus echte lastdieren waren, die er niet uitzagen, in Ned. zouden die onmiddelijk in beslag genomen worden door politei of Dierenbescherming. Paarden worden daar niet oud, mensen worden daar ook (vaak) geen 80jaar!. HKO arthrose enz. uit zich pas in kreupelheden op "latere" leeftijd, (uitzonderingen daargelaten) lees: ouder dan 10, hoewel "klinische" HKO in Europa vaak veel eerder bekend is. Dus het is m.i. geen eerlijke vergelijking

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:08

Mist schreef:
Omdat de paarden die ik in Nigeria heb gezien, dus echte lastdieren waren, die er niet uitzagen, in Ned. zouden die onmiddelijk in beslag genomen worden door politei of Dierenbescherming. Paarden worden daar niet oud,

Ik vind dat een erg bevooroordeelde eenzijdige veronderstelling. Hoeveel paarden heb je nu helemaal gezien en hoeveel heb je er niet gezien Schijnheilig

Ik geef direkt toe dat gebruikspaarden in ontwikkelingslanden duidelijk een achterstand hebben mbt onze 'vertroetelde' paarden. Maar dit is slechts een deel van het paardenbestand.
Je moet de 'normale' rijpaarden daar vergelijken met wat hier rondloopt anders krijg je alleen maar scheve verhoudingen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:15

Sugarmiss schreef:
Ik vind dat een erg bevooroordeelde eenzijdige veronderstelling.

precies, vandaar mijn eerste reactie op de schrijfster over paarden in afrika Lachen Je kunt geen appels met peren vergelijken. Mensen bekappen daar de hoeven zelf omdat ze te arm zijn voor een hoefsmid!

nu is de cirkel weer rond... we dwalen af Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:49

het is allemaal een beetje generaliserend... ik denk inderdaad dat wij veel ziektes hier in de hand werken, doordat wij een paard een hele onnatuurlijk huisvesting en voeding geven. In afrika hebben ze dat allemaal misschien niet, maar ja, niet eten is ook niet echt gezond......
kijk maar naar de mensen, in afrika komen hart en vaatziektes bijna niet voor, terwijl het hier doodsoorzaak nummer een is , hongerdood komt hier dan weer niet voor......