Gigantisch scheef paard.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: Gigantisch scheef paard.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:20

Nee ik denk dat ik juist te voorzichtig met hem ben want ik ben degene die roept nee geen galop want dat kan die nog niet etc etc.. Ik had iig juist het idee dat ik te rustig aan met hem deed..

het is een paard wat wel actief aan het werk gezet moet worden want hij is liever lui dan moe. Ik heb hem sinds februari, in de zomer vorig jaar is hij al ingereden want vorig jaar augustus is er al een onderlinge mee gereden. Hij heeft in de afgelopen winter wel lang stil gestaan.

Tuurlijk is het ook niet erg dat hij scheef is, ik verwacht echt niet dat ik hem zomaar even recht heb.. Heb alleen nu het idee dat we niet meer verder komen.. En weet niet wat ik nu qua training het beste kan doen. De afgelopen maand heeft hij bij elkaar ruim 2 weken stil gestaan omdat ik gewoon twijfel over de beste trainingsmethode..

Hij is idd nog aan het groeien, ik rijdt hem ook echt max 4 keer per week hoor hij krijgt zat tijd en ruimte om nog lekker jong te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:23

Ik zou voorlopig niet rijden, en ook niet longeren, en me alleen bezig houden met rechtrichten aan de hand.
Pas wanneer het paard in balans is, en aan beide zijden soepel en sterk is, kun je met dubbele longe verder gaan.
En daarna het rijden er weer bij oppakken (en dan ben je echt wel een hele tijd verder).

Vergeet ook niet dat je paard nog erg jong is! De tijd die je het nu geeft (dus niet er op en niet belasten), krijg je later dubbel en dwars terug.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:27

Ik zou die hulpteugel er ook maar afhalen en het paard eerst leren op eigen benen te lopen! Persoonlijk zie ik geen enkel nut in de hulpteugel die je gebruikt, het dwingt het hoofd naar beneden. Als hij al mooi laag loopt is die teugel zowiezo zinloos.
Ga maar eens goed grondwerk met hem doen maar geef hem deze winter ook veel vrije tijd; het is nog een baby!

Als hij volgend jaar 5 wordt kan je wat meer gaan vragen; mijn 5,5 jarige hengst ben ik pas dit voorjaar wat meer gaan belasten en nu pakt hij het werk steeds makkelijker op ( en ik longeer zelden en dan al helemaal niet met hulpteugels, maar doe wel grondwerk).

Zoals al gezegd is ieder paard meer of minder scheef, dat kan je bij zo'n baby nog niet echt met rijden corrigeren omdat het dier daar nog niet sterk genoeg voor is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:32

Een 4 jarige mag je imo best een beetje op pakken en met 4 keer per week een beetje rijden zie ik daar geen problemen in. (mits op de goede manier)

Juist door hem recht te houden, op eigen benen te laten lopen word zo'n dier sterker. Van niks doen word ie ook niet sterker.

Maar ik denk wel dat je een goede start moet maken met zo'n dier door goede begeleiding te nemen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:20

Tjuppie schreef:
Ja, dat zal best, maar dan ben ik van mening dat dit geen goed advies is geweest. Maar goed, heb je paard ook niet irl gezien, dus dat is moeilijk in te schatten. Een scheef bekken is namelijk NIET recht te krijgen door een beetje rechtrichten.

Ik denk dat jij het belang van het rechtrichten een beetje onderschat ;) Een "beetje "rechtrichten is het niet, rechtrichten is een leerproces van jaren en komt altijd ook al rijdt je buiten weer terug.

Denice ik vindt je filmpje van het longeren zonder hp er heel fijn uitzien, lekker voorwaarts en dat is oo zo belangrijk. Je paard is groot en die longeer kraal eigenlijk te klein. Maar je zal denk ik geen mogelijkheid hebben om hem in de bak te longeren?
Ik vindt het echt goed van je dat je er zo mee bezig gaat en het advies van je osteo oppakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:33

__Nathalie__ schreef:
Een 4 jarige mag je imo best een beetje op pakken en met 4 keer per week een beetje rijden zie ik daar geen problemen in. (mits op de goede manier)

Juist door hem recht te houden, op eigen benen te laten lopen word zo'n dier sterker. Van niks doen word ie ook niet sterker.

Maar ik denk wel dat je een goede start moet maken met zo'n dier door goede begeleiding te nemen.

Rechtrichten aan de hand is ook "oppakken", alleen dan onbelast. En dus beter voor het paard.
Dat kun je beter iedere dag doen dan 4 x per week rijden/belasten.

Je tweede zin ben ik het dus helemaal mee eens (derde zin trouwens ook), maar dan - nogmaals - onbelast en dus aan de hand.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:43

Een 4 jarige kun je prima rijden, ik zou er dan eerder voor kiezen om 4 keer per week een half uurtje te rijden en 2 keer per week aan de hand.

Elke dag aan de hand is imo weinig toevoegend en saai voor het paard.

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:58

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ik hoop dat ik nu niet iets zeg wat al uitgesloten of aangehaald is maar: een vriendin van mij had precies hetzelfde met haar jonge paard. Die bleek helemaal vast te zitten na in de wei gek te hebben gedaan, na behandelingen van de osteopaat gaat het al een stuk beter

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:16

De asymmetrie in de achterbenen bestaat uit het verschil in stuwen en dragen. Elk paard heeft van nature een meer stuwend en een meer dragend achter
been

Het paard plaatst in zijn natuurlijke scheefheid het ene achterbeen meer naar buiten cq naast de massa en plaatst het andere been meer onder de massa.

Het dragende achterbeen, dat onder de massa loopt, is buigzamer en het stuwende achterbeen, dat naast de massa stapt, is stugger en steiler. Daarom kan het bekken van een paard iets scheef staan.

Natuurlijk is het recht richten een belangrijk punt en staat hier zeer goed omschreven.Maar ik mis hier toch veel belangrijke oefeningen die juist belangrijk
zijn voor een paard met een scheef bekken. Een paard met een mooie ronde bewegings afloop hier mee bedoel ik dat de frequentie afneemt zonder dat
het tempo veranderd. De bespiering op de achterhand bij dit paard zal beslist niet voldoende zijn of misschien links of rechts verschillend.
Een goede musculaire opbouw zal van groot belang zijn. Zo als velen ruiters denken door een hoog tempo te rijden komt dit wel goed niets is minder waar.
Dit is alleen maar mogelijk in een langzaam tempo paard totaal ontspannen is.Deze methode is is er opgericht ontspannen in een langzaam tempo zo
weinig mogelijk been gebruik. geen brutale ophoudingen maken altijd met zachte hand paard ook tussen zijn oren rustig te houden, hierdoor de ahterhand
een dragende functie te geven, galop liefst in vierslag en zodoende een mooie gezonde musculaire opbouw te geven.Waar door er een betere ballans ontstaat,
met een fijne bewegens afloop zodoende het paard in evenwicht geraakt.Voor een paard met een verschoven bekken is spieropbouw zeker ook voor de buik
spieren en rug van groot belang, Wel oppassen voor spierverzuring-krampen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:41

Het werken aan de hand heeft zeker een toegevoegde waarde. Zeker bij een paard wat niet helemaal goed in elkaar steekt heeft het juist heel weinig zin om flink voorwaarts rijden.
Je kunt jouw en zijn energie beter steken in het werken aan een beter lichaamscoordinatie. In een langzaam tempo en onbelast krijgt het paard de tijd om bewust met zijn lichaam om te gaan. En saai? Nee hoor. Ik laat hem de rechtrichtende oefeningen uitvoeren in stap, draf en tölt. Is nog goed voor je eigen conditie ook. ;)
Door een ongeluk in het voorjaar heb ik maaaanden niet kunnen rijden, maar ging het werk aan de hand wel goed. Het verbaasde mij hoe enorm hij toch vooruit was gegaan.
Conditioneel niet natuurlijk maar wel qua bespiering (alles zit waar het moet zitten) en hij heeft een veel betere balans gekregen. Nu pakken we de conditietraining er weer bij, voornamelijk door lange stukken in een rustig tempo te galopperen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:26

Alabaster schreef:
Tjuppie schreef:
Ja, dat zal best, maar dan ben ik van mening dat dit geen goed advies is geweest. Maar goed, heb je paard ook niet irl gezien, dus dat is moeilijk in te schatten. Een scheef bekken is namelijk NIET recht te krijgen door een beetje rechtrichten.

Ik denk dat jij het belang van het rechtrichten een beetje onderschat ;) Een "beetje "rechtrichten is het niet, rechtrichten is een leerproces van jaren en komt altijd ook al rijdt je buiten weer terug.

Haha, je hebt geen flauw idee :D
Ik proef hieruit dat jij denkt dat ik een of andere penny ben met 0,0 ervaring?

Overigens blijf ik er bij dat je (en anderen) mijn post niet goed hebt gelezen. Je kunt een scheef bekken niet recht krijgen door ALLEEN rechtrichten. Het kan gewoon niet. Het is wel heel erg hard nodig in het proces en je kunt een scheef bekken wel VOORKOMEN door recht te richten. Maar dat is niet de vraag van de TS.
Laatst bijgewerkt door Tjuppie op 04-10-10 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:31

alle dingen die jij opsomt in je OP deed mijn paard ook. Heb hem twee keer door een fysio/chyro laten behandelen en daarmee boekte ik naar mijn idee meer resultaat mee dan bij de ostheo.
Aan de longe liet ik hem lang en laag aan de pessoa lopen, zodat hij zijn rug wel lekker losliet. Dat lukte prima, rijden ging daarna ook altijd fijner. Het ging maar niet beter, hij is nu ruim 4 en hij is net afgelopen maand op een teainingsstal geweest bij een goede en zeer kundige ruiter en die heeft heel veel problemen opgelost. We kunnen nu weer ontspannen rijden en nadat we de linkergalop al een jaar niet meer (of overkruis) hadden gezien, zit hij er nu helemaal in!

Ik zou je aanraden om eens te informeren bij een goede trainingsstal wat zij voor je kunnen betekenen, rijtechnisch goed rijden is van zeer grote invloed. Het maakt het jou vervolgens gemakkelijker om verder te trainen.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:31

oeh ik lees even mee, mijn verzorgpaard loopt ook scheef.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:08

Refagreni@ De methode die jij schrijft kan ik mij helemaal in vinden, of je dit nu met grond werk doet
of rijtechnisch is gewoon een keuze. Wij rijden altijd in de ontspanning, daarom versterken wij de
achterhand,zodat wij in de tweede fase kunnen beginnen met het gymnastiseren van het paard,
gericht op buik en rugspieren de ontspanning zoeken welke hij dan ook door de vorige oefeningen
kan geven. Ik zorg altijd dat mijn paard zich niet vastzet nog in verzet raakt.
Dat je daarbij ook denkt aan conditie past al helemaal in mijn straatje. wat hieronder staat blijf en is
mijn werkwijze.

Man spricht immer von „Lösen und vorwärts Reiten“. Aber wo die Energie herkommen soll die das Pferd benötigt um locker vorwärts zu gehen fragen sich leider immer noch zu wenige. Heute sind viele Pferde verspannt gestresst und fest, weil sie nicht über die geforderten Kraftreserven verfügen die notwendig wären um in Lektionen zufrieden und souverän auszuführen.

Für mich gibt es eine einfache Regel dafür; Lockerheit & Kraft ergibt Ausdruck und Souveränität.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:38

Refagreni schreef:
Het werken aan de hand heeft zeker een toegevoegde waarde. Zeker bij een paard wat niet helemaal goed in elkaar steekt heeft het juist heel weinig zin om flink voorwaarts rijden.
Je kunt jouw en zijn energie beter steken in het werken aan een beter lichaamscoordinatie. In een langzaam tempo en onbelast krijgt het paard de tijd om bewust met zijn lichaam om te gaan. En saai? Nee hoor. Ik laat hem de rechtrichtende oefeningen uitvoeren in stap, draf en tölt. Is nog goed voor je eigen conditie ook. ;)
Door een ongeluk in het voorjaar heb ik maaaanden niet kunnen rijden, maar ging het werk aan de hand wel goed. Het verbaasde mij hoe enorm hij toch vooruit was gegaan.
Conditioneel niet natuurlijk maar wel qua bespiering (alles zit waar het moet zitten) en hij heeft een veel betere balans gekregen. Nu pakken we de conditietraining er weer bij, voornamelijk door lange stukken in een rustig tempo te galopperen.

In mijn optiek niet. Ik vind dat je een 4 jarige gewoon moet rijden en het op die manier in combi met een ostheo oid moet oplossen.
Mijn 6 jarige van 1,76 was te vergelijken met een 3 jarige. Spierloos, groot, lang en slap. En zo scheef als ik weet niet wat. Onder begeleiding van kundige mensen het rijden 4 keer per week rustig op gepakt en natuurlijk behandeld door ostheo. Paard gaat met de dag vooruit. En ik denk toch dat het rijden daar een grote invloed op heeft.

Daarbij vind ik dat je niet over tempo moet maar ook zeker niet onder het tempo. Ik reed mijn paard ook te veel er onder volgens de mensen waar ik les van had, en toen ik een tandje hoger ging liep ze gelijk stukken beter.
Ik ben er nu 2 maanden in totaal mee bezig (1 maand daar en 1 maand thuis) mijn paard is niet meer terug te herkennen!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:16

Je hebt scheef en scheef. Alle paarden zijn scheef, het is maar net hoe ernstig de klachten zijn.
Mijn ruin redde het echt niet met alleen maar rijden. Longeren is helemaal uit den boze. Pas sinds ik het rijden combineer met het werken aan de hand is hij met sprongen vooruit gegaan. Dit overigens iom de chiropractor.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 08:19

Ik lees veel goede verhalen over chiropractors. Denk dat het goed zou zijn als ik er ook een laat komen. Iemand hier aanbevelingen voor een goede chiropractor?

En idd van longeren wordt mijn paard ook alleen maar schever.. Ziet er leuk uit maar hij loopt uiteindelijk gewoon in zijn eigen houding.. Werken aan de hand ga ik vandaag weer eens proberen :j

En hoop dat ik deze week een ander zadel heb, dan kan ik weer aan de slag met hem!
Laatst bijgewerkt door deniece op 05-10-10 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:19

Dat trage zal eerder zijn karakter zijn dan zijn scheefheid. Maar het is een lastig probleem, en daar zijn we allemaal wel een keer tegenaan gelopen :D

Probeer anders een goede instructeur te zoeken die je hiermee helpt!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 08:21

Het is zeker voor een groot deel zijn scheefheid, maar zolang ik hem een beetje rechtuit rijdt loopt ie voorwaarts zat. Als het moeilijiker wordt, gaat hij ontzettend traag. En dat heeft er dan echt mee te maken dat hij het gewoon onwijs moeilijk vind ;)

En een goede instructeur lijkt mij logisch toch :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:38

deniece schreef:
Het is zeker voor een groot deel zijn scheefheid, maar zolang ik hem een beetje rechtuit rijdt loopt ie voorwaarts zat. Als het moeilijiker wordt, gaat hij ontzettend traag. En dat heeft er dan echt mee te maken dat hij het gewoon onwijs moeilijk vind ;)

En een goede instructeur lijkt mij logisch toch :)

Ga dan in hele kleine stapjes de moeilijkere dingen doen. Dus maar max 5 passen, zodra hij daar traag in wordt rijd je weer weg met activiteit, zodat hij steeds een klein beetje meer getraind wordt om moeilijkere dingen te doen, maar daar wel snel in te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:41

Regelmatige massage om de strakke kant los te maken tesamen met training moet je paard gaan verbeteren, maar massage is echt een prettige ondersteuning, zouden wij nl ook doen als we gingen sporten...dan gingen we een paar weken lang elke week naar de sportmasseur tot de training het geheel kan overnemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:42

En stretchen, ook een belangrijke. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:45

Bij een spier die zich niet kan ontspannen, kan je niet stretchen, dan ga je blessures kweken...

Een spier die verkort is en dus strak en stijf, moet eerst losgemasseerd worden zodat er weer doorbloeding is en de spier zich kan gaan verlengen, dus ontspannen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:46

Alabaster schreef:
Tjuppie schreef:

Denice ik vindt je filmpje van het longeren zonder hp er heel fijn uitzien, lekker voorwaarts en dat is oo zo belangrijk. Je paard is groot en die longeer kraal eigenlijk te klein. Maar je zal denk ik geen mogelijkheid hebben om hem in de bak te longeren?
Ik vindt het echt goed van je dat je er zo mee bezig gaat en het advies van je osteo oppakt.

IK denk eigenlijk dat jij het rechtrichten OVERSCHAT!
Een paard met een scheef bekken kan je nooit goed krijgen ALLEEN maar met rechtrichten.
Dat je een scheef paard kan voorkomen en daarbij heel veel problemen met je paard is een ander verhaal natuurlijk!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:54

Aerdenhout LEZEN graag want dat zeg ik ook niet ;) :Z