Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:26

Rare optie voor mensen die er niet in geloven maar wij laten altijd de haren uit de manen onderzoeken door mensen die ik ken.
Hier komen allerlei dingen uit waar ze last van hebben en hiervoor krijgen ze dan homeopathische middelen.
Mijn paard at altijd heel weinig en doormiddel van haaronderzoek met daarbij homeopathische middel is die heel veel opgeknapt :)
Zou ook een optie kunnen zijn als je ervoor open staat :)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:31

Je hebt aangegeven geen voeradviezen te willen maar ik kan het niet laten om te vertellen dat EquiFyt Zupa super werkt bij paarden die te schraal blijven maar waar geen medische reden voor te geven is.

Klant van mij heeft een Engels volbloed die volop in de eventing loopt en haar paard nu dus ook EquiFyt Zupa voert.

Sindsdien is het paard 100 kilo bij gekomen.
Ze heeft dit nog eens getest door het paard 1 week geen Zupa te voeren en het paard viel in die week 75 kilo af.

Bij serieuze interesse wil ik haar best vragen contact met je op te nemen om haar ervaring met je te delen.

Heb je ook al eens geprobeerd olie bij te voeren? Een paard kan tot 2 koffie kopjes per dag aan olie hebben (uiteraard wel heel langzaam opbouwen), dit zet ook aan zonder overtollige onhandelbare energie te geven.

Succes met je paard, hoop voor je dat er wel een aantoonbare oorzaak gevonden wordt.

*edit* lees net dat je al olie bijvoert.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:42

Hoi, ik hoop voor je dat er wat uit de bloedonderzoeken komt. Dan weet je misschien in welke richting je moet zoeken. Een kennis van mij had ook een sterk vermagerd paard die maar niet dikker wilde worden. Ook een half jaar lang van alles geprobeerd. Ook op leverbot getest enzo. Daar bleek een Vit.E en Selenium tekort uiteindelijk. Oorzaak: altijd een scheut olie over het eten. Als je altijd olie bij het eten doet, kan dat dus een ernstig VitE tekort geven. Het is ook maar een idee hoor.
Sterkte met je paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:44

NesyD schreef:
Je hebt aangegeven geen voeradviezen te willen maar ik kan het niet laten om te vertellen dat EquiFyt Zupa super werkt bij paarden die te schraal blijven maar waar geen medische reden voor te geven is.

Klant van mij heeft een Engels volbloed die volop in de eventing loopt en haar paard nu dus ook EquiFyt Zupa voert.

Ze heeft dit nog eens getest door het paard 1 week geen Zupa te voeren en het paard viel in die week 75 kilo af.

Bij serieuze interesse wil ik haar best vragen contact met je op te nemen om haar ervaring met je te delen.

Heb je ook al eens geprobeerd olie bij te voeren? Een paard kan tot 2 koffie kopjes per dag aan olie hebben (uiteraard wel heel langzaam opbouwen), dit zet ook aan zonder overtollige onhandelbare energie te geven.

Succes met je paard, hoop voor je dat er wel een aantoonbare oorzaak gevonden wordt.

Als ze contact met mij zou willen opnemen dan zou ik dat heel erg fijn vinden. Maar... ik wil eerst weten wat er uit het bloedonderzoek komt. En idd olie geef ik haar al.

Chrissie_ schreef:
Rare optie voor mensen die er niet in geloven maar wij laten altijd de haren uit de manen onderzoeken door mensen die ik ken.
Hier komen allerlei dingen uit waar ze last van hebben en hiervoor krijgen ze dan homeopathische middelen.
Mijn paard at altijd heel weinig en doormiddel van haaronderzoek met daarbij homeopathische middel is die heel veel opgeknapt :)
Zou ook een optie kunnen zijn als je ervoor open staat :)

Dit is voor mij idd een mogelijkheid maar pas als de "normale"geneeskunde voor een raadsel staat. Een stalgenoot is homeopatisch veearts dus ik kan aan haar altijd raad vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:46

trollenranch schreef:
Hoi, ik hoop voor je dat er wat uit de bloedonderzoeken komt. Dan weet je misschien in welke richting je moet zoeken. Een kennis van mij had ook een sterk vermagerd paard die maar niet dikker wilde worden. Ook een half jaar lang van alles geprobeerd. Ook op leverbot getest enzo. Daar bleek een Vit.E en Selenium tekort uiteindelijk. Oorzaak: altijd een scheut olie over het eten. Als je altijd olie bij het eten doet, kan dat dus een ernstig VitE tekort geven. Het is ook maar een idee hoor.
Sterkte met je paardje

VitE tekort lijkt mij ook wel sterk. Ik snap dat het door de olie kan komen maar... Ze krijgt elke dag 2 scheppen opkikker door haar voer en daar staat op dat er alles inzit.. Dus dan zou er ook vitE en selenium in moeten zitten. Ook krijgt ze elke maand een vitaminespuit.

geerke

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:03

toen je haar net had,had ze toen geen wormbesmetting?
Ik ben toch bang dat het 'gewoon' wormen zijn.
Hopelijk heeft ze geen beschadigde darmen uit haar slechte start overgehouden.
Het is een leuk paard trouwens!iets weekgekoot maar dat hoeft geen probleem te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:35

geerke schreef:
toen je haar net had,had ze toen geen wormbesmetting?
Ik ben toch bang dat het 'gewoon' wormen zijn.
Hopelijk heeft ze geen beschadigde darmen uit haar slechte start overgehouden.
Het is een leuk paard trouwens!iets weekgekoot maar dat hoeft geen probleem te geven..

Volgens mij had ze toen geen wormen. De oude eigenaar had haar de dag voordat ik haar ging halen ontwormt met equiworm P maar omdat je dat nooit zeker weet heb ik haar bij aankomst bij mij ook gelijk nog ontwormt ( volgens de DA kon het geen kwaad zo snel na elkaar ontwormen). Ik hoop idd ook dat ze geen beschadigde darmen heeft..

Ze is idd weekgekoot maar dat is al een heel stuk bijgetrokken en dat gaat volgens mij ook niet echt problemen opleveren en als dat wel zo is dan doen we het gewoon rustig aan.

Ik hoop eigenlijk dat het wormen zijn. Daar kan wat aan gedaan worden tenminste...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:44

Ik vind de stand van de koot erg zorgwekkend, en dit zul je me niet in dank afnemen, maar hoe kom je erbij om een paard in deze staat te kopen?
De oudere foto's zijn verschrikkelijk. De iets minder oude iets minder verschrikkelijk maar nog steeds niet al te best.
De beenstand is verschrikkelijk. Ik wil niemand veroordelen maar wat moet je met zo'n paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:46

Wat moet ik niet met zo'n paard? Sorry maar op poedersuiker zit ik niet te wachten. Ik heb haar gekocht omdat ik dat gewoon helemaal gek op haar ben. Ik wist dat ze in een slechte staat was en ook weet ik heel goed dat er een kans bestaat dat ik nooit wat met haar zou kunnen doen maar dat zie ik vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:47

En sorry maar enig idee hoe ik erg ik hiermee zit? Je doet net alsof ik slecht voor haar ben ofzo en haar maar het beste gelijk naar de slacht kan brengen. Bedankt voor de tranen he!

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:55

Het lijkt mij een kwestie van gewoon meer voer erin stoppen. Je geeft aan dat het geen worminfectie kan zijn. Een 3 jarige is fors in de groei, het weer is ineens flink kouder aan worden, gras doet niks meer, wintervacht moet worden aangemaakt, dat alles vreet energie en dus voer. Stop er gewoon eens 4 kilo basisbrok in en onbeperkt ruwvoer. Vit E te kort lijkt me haast niet omdat ik toch voldoende spiermassa zie en dat is het eerste wat dan gaat afnemen.

Succes ermee...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:00

Jij bent beslist niet slecht voor je pony en het aan het is jouw keuze welke pony jij het leukste vindt en koopt, daar heeft niemand iets van te zeggen!

Toch is je pony al flink opgeknapt zo te zien en jij schrijft dat ze een slechte start heeft gehad, dat kan nog lang zichtbaar blijven.
Bij zo'n jong dier gaat er veel energie naar groeien, ik denk dat ze gewoon nog wat extra tijd nodig heeft en dat ze wel voller wordt als ze uitgegroeid is.

Voor de benen, OCD, is een jong paard liever schraal dan te dik, dus dat is dan weer positief :D

Succes morgen met de DA.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:00

Vergeef me voor de reactie die niet lekker over kwam maar soms moet je loslaten wat je lief is, alleen daar wil jij nog niet aan denken en dat is ook wel weer begrijpelijk. Ga er niet teveel brok in stoppen, dat lijkt me niet gezond maar voeg iets van mais toe en als je aan goede kuil kunt komen is dat een goede optie.
Maar de weekgekootheid los je niet op met voer.
Ik weet ook niet wat jouw toekomstverwachting is met dit dier maar ik zou in dat vlak maar even een slag om de arm nemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:02

bijdehandje1 schreef:
Ik vind de stand van de koot erg zorgwekkend, en dit zul je me niet in dank afnemen, maar hoe kom je erbij om een paard in deze staat te kopen?
De oudere foto's zijn verschrikkelijk. De iets minder oude iets minder verschrikkelijk maar nog steeds niet al te best.
De beenstand is verschrikkelijk. Ik wil niemand veroordelen maar wat moet je met zo'n paard?

Wat een geweldige post is dit :(
Als je de oude met de nieuwe foto's bekijkt is er een duidelijke verbetering te zien in het beenwerk.Het veulen was zwaar ondervoed!
Z'on paard kan prima functioneren met weke koten....geen grand prix dressuur of springen ...maar dat zijn er maar enkele die dat wel redden.
TS je hebt het goed gedaan dat arme beestje te kopen!
Zo nu weer on-topic....hoe krijgen we haar dik :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:04

bijdehandje1 schreef:
Vergeef me voor de reactie die niet lekker over kwam maar soms moet je loslaten wat je lief is, alleen daar wil jij nog niet aan denken en dat is ook wel weer begrijpelijk. Ga er niet teveel brok in stoppen, dat lijkt me niet gezond maar voeg iets van mais toe en als je aan goede kuil kunt komen is dat een goede optie.
Maar de weekgekootheid los je niet op met voer.
Ik weet ook niet wat jouw toekomstverwachting is met dit dier maar ik zou in dat vlak maar even een slag om de arm nemen.

Dat doe ik ook en geloof mij dat er zelf weleens aan heb zitten denken om haar in te laten slapen vanwege alles. Mijn toekomstverwachting van haar is om 1 of 2 keer per week een buitenritje te maken. Ik ga haar niet weer volproppen met brok dat heb ik al eens gedaan en dat werkt toch niet. Maismeel/maispulp/gehakselde mais heeft niet geholpen en hier op stal hebben we goed kuil maar daar geef ik maar een beetje van om het op te bouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:07

Inslapen?
Ben je mal!
Z'on jong dier?Ik heb ze erger gezien hoor!
En die waren na opknappen heel goed bruikbaar!
Wat veel mensen niet weten(die alleen voor de perfecte paarden gaan)je krijgt een hele sterke band met een paard wat je uit de ellende haalt.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:07

bijdehandje1 schreef:

Een weke kootstand levert idd op langere termijn meer risico's. Maar sorry er zijn veel goede paarden met een weke kootstand.
Mijn beste paard ooit was zo week dat je er bang van werd. Volgens jouw had ik dr maar gelijk moeten afvoeren? Zou toch zonde zijn geweest, want ze piaffeerde als de beste en is nooit een dag kreupel geweest. Is er toch zo'n 24 jaar mee geworden!

Netjes blijven bekappen in een voor het paard comfortabele stand en dan hoeft er helemaal niets raars te gebeuren. Laat je niet gek maken! Laat het paard eerst eens uitgroeien eer je gaat beoordelen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:10

_Chanel_ schreef:
NesyD schreef:

Als ze contact met mij zou willen opnemen dan zou ik dat heel erg fijn vinden. Maar... ik wil eerst weten wat er uit het bloedonderzoek komt. En idd olie geef ik haar al.

Pb me maar zodra de uitslagen hebt en wel of niet meer weet van de onderzoeken dan neem ik contact op met mijn klant en dan kunnen jullie "ervaringen"' uitwisselen.

Ik zou ook inderdaad niet nog meer brok gaan voeren, is nergens voor nodig, voor een paard wat weinig tot niets doet is 2 kilo al rijkelijk veel.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:10

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:11

Geerke dit dier staat niet goed op de benen. En dat is te wijten aan een beroerde start die je niet meer in haalt.
Zodra het dier dikker wordt krijgen koten en kogels alleen maar meer te verduren.
Enige advies wat ik heb is een jaartje weidegang en dan eens weer kijken.

Isabellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:12

Hoi hoi

Volgens mij heb ik laatst ook zo' paard voorbij zien komen...
Die heef een bepaalde ziekte, verder is die ook helemaal gezond maar wat ie ook eet, hij blijft afvallen...
Misschien een bloedonderzoek laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:13

geerke schreef:
Inslapen?
Ben je mal!
Z'on jong dier?Ik heb ze erger gezien hoor!
En die waren na opknappen heel goed bruikbaar!
Wat veel mensen niet weten(die alleen voor de perfecte paarden gaan)je krijgt een hele sterke band met een paard wat je uit de ellende haalt.

Ja ik heb er wel eens aan gedacht... Maar dan kwam ik het land in gelopen en riep ik haar en dan komt dat kleine ding keihard hinnikent en in rengalop keihard op je afgestormt en dan vergeet ik die gedachte weer. Ik heb ook echt een hele sterke band met haar ze is echt geweldig en kan ermee lezen en schrijven. Hou zo verschrikkelijk veel van dat beestje!

NouJaDan schreef:
bijdehandje1 schreef:

Een weke kootstand levert idd op langere termijn meer risico's. Maar sorry er zijn veel goede paarden met een weke kootstand.
Mijn beste paard ooit was zo week dat je er bang van werd. Volgens jouw had ik dr maar gelijk moeten afvoeren? Zou toch zonde zijn geweest, want ze piaffeerde als de beste en is nooit een dag kreupel geweest. Is er toch zo'n 24 jaar mee geworden!

Netjes blijven bekappen in een voor het paard comfortabele stand en dan hoeft er helemaal niets raars te gebeuren. Laat je niet gek maken! Laat het paard eerst eens uitgroeien eer je gaat beoordelen.

Ze wordt heel netjes bekant een beetje corrigerend om het zo maar te zeggen en dat er op de langere termijn problemen komen wist ik natuurlijk allang. Ik zag haar en moest en zou haar gewoon hebben en heb er nog geen dag spijt van gehad want ben zo gek op haar. En volgens meerdere DA's en hoefsmeden zal ze een prima recreatiepony worden en daarvoor heb ik haar ook gekocht en als ik niet kan rijden vind ik het ook niet erg. Wel jammer maar als het niet anders is dan maakt het mij niets uit. Heb ook nog een verzorgpony waar ik op kan rijden wat ik wil.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:14

Misschien eens slobber gaan proberen? In combinatie met je brok.. Slobber is een goede dik maker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:15

Nessy D; dank je wel, zodra ik meer weet zal ik je PBen. Weet alleen niet hoelang het duurt voordat de uitslagen er zijn.

Ladyloe: Heb je de OP wel gelezen?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:16

Jaaa, maar je kan bv ook een kilo slobber met kilo biks erdoor geven.. Incl je olie e.d.