(verslag) Zo trof ik Indy anmorgen aan...update 12-04 pag 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: (verslag) Zo trof ik Indy vanmorgen aan (wond foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:29

vreemd dat de dierenarts er geen drain in heeft gezet...of het onderste open heeft gelaten(het laagste gedeelte van de wond),zonder hechtingen...dan kan het vocht er beter uit lopen.
Sterkte verder!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:19

Mijn handen jeuken als ik het beestje zo zie staan.
Koelen zou de genezing heel veel goed doen. 2 of 3x daags 10 minuten met koud water afspoelen maakt de huid niet week en kan bij een gehechte wond geen kwaad.
Koelen kan bovendien ook met coolpacks. Zo'n verband als op de foto's van andere bokkers geeft tegendruk zonder dat het knelt, werkt pijnverlichtend en voorkomt ook dat er zoveel druk op de hechtingen komt staan.
Ik weet niet wat jouw DA van wonden weet, maar ik heb mijn twijfels bij zijn adviezen in deze situatie. Ik vind het namelijk niet mooi gehecht (wat geerke ook zegt, het vocht en vuil kunnen er nu niet uit) en het hele been ziet er imo helemaal niet goed uit. Het is erg opgezet (geen wonder maar wel kwalijk) en door al dat haar heb je een vieze en natte omgeving rondom zo'n fikse wond.
Ik heb al heel wat wonden gezien en behandeld, maar ik ben geen DA.
Kun je hem niet vragen waarom je niet mag koelen en er geen drukverband omheen mag?

Arnica druppels zijn trouwens ook een goede aanvulling, die kunnen door het voer en doen de zwelling sneller afnemen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:27

Er zit wel verband omheen bij het paard van TS. Alleen bij de verband wissel, mag het er een uurtje afblijven om te luchten. (Dat luchten vond ik juist vreemd, aangezien als er constante druk op een loszittende huidflap komt en blijft, blijft de bloedtoevoer in het losse stuk huid en heeft het meer kans om te hechten

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:49

daarbij komt ook dat een wond beter geneest bij een bepaalde temperatuur en vochtigheid. Een druk verbrand zorgt juist, zoals al gezegd was, dat er minder spanning op de hechtingen komt te zitten.

Het koelen met water snap ik wel dat dat niet zo snel mag.. een persoon mag met hechtingen ook niet veel in het water.

Ik snap alleen niet dat het dus is dichtgehecht, je sluit zo allemaal bacteriën op in de wond.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:33

Mijn hengst heeft vorig jaar met zijn achterbeen in het stroomdraad gezeten(waarschijnlijk gebokt en omheining meegenomen).
Die wond is gehecht en hij heeft een paar weken in het druk verband gestaan dat elke dag verschoond moest worden. Watten in gaas en dan zo'n elastische "bandage" die zelf plakt. Beweging is ook goed zolang ze maar in een kleine droge paddock staan.
En om het genezingsproces te helpen 2 poeders en gel gekregen van een vriendin genaamd: ferrum phosphororicim, arnica montana, en volatile gel, celzoutgel en toen hij niet meer in verband stond. Op een gegeven moment ben ik verder gegaan met groene leem.

Ik vind het erg vreemd dat ze de wond van jou paard niet zo behandelen. (zal kijken of ik nog een fototje kan plaatsen in een link)

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:24

De dierenarts heeft wel tussen de hechtingen een beetje ruimte gelaten zodat het vocht eruit kan.
Verder een antibiotica kuur van 7 dagen... sulfatrim.
Ik ga vanmiddag even kijken hoe het eruit ziet.. ziet het er niet uit dan zal ik een andere dierenarts bellen.

Zodra de wond dicht is wat voor smeersels raden jullie mij allemaal aan om wildvlees enzo te voorkomen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:20

Dit zou ik via de DA vragen en niet via ons...
Er zijn zoveel smeersels die kiunnen werken, maar hangt echt van het type wond af.
Zo had ik een zalfje: Dermiel wondzalf met honing.
Werkte heel goed, maar mag weer niet op wonden die gehecht zijn. Maar op kleinere wondjes

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:21

oke dan ga ik dat even doen... dankje

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:27

Dat is vervelend zeg, gelukkig staat ze er wel op!

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:31

He bah..arm dier..je zal wel geschrokken zijn!
Echt een groot gat..ik hoop dat de wond netjes en snel heelt en dat ze verder geen pijn heeft!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:36

Mijn paard heeft 8 jaar geleden een gelijkwaardige wond gehad.... en sindsdien zwéér ik bij Groene Leem.

Toen de hechtingen eruit waren (niet eerder!!) smeerde ik 4 keer per dag een dikke laag leem ruim op de wond. Niet langer dan 2 uur laten zitten en dan verwijderen met lauwwarm water. Zorgen dat er geen kleideeltjes achterblijven!
Als de klei eraf is min. 2 uur wachten voor je nieuwe erop doet. Dit is heel arbeidsintensief en dat kon ik ook doen omdat ik op dat moment niet werkte en mijn paard thuis staat.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit....

In ieder geval heeft mijn paard géén ontstekingen, dik been of wildvleesgroei gehad.
En het was een diepe winkelhaak van zo'n 40 cm......
Mijn DA was zo enthousiast over het resultaat dat ik een paar keer bij andere verwondde paarden ben geroepen om de eigenaar instructies te geven over het gebruik hiervan. (DA kende het dus helemaal niet, maar nu wel!!)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:40

Wij hebben dit jaar een veulen gehad met zo'nzelfde wond, op de kogel, deze is dicht geniet.. Ze heeft eerst (ik geloof) 2 weken met een verband erom gestaan, en hebben we haar elke dag metacam geïnjecteerd.. Toen het verband eraf ging kreeg ze Vulketan zalf.

Afbeelding
Citaat:
Vulketan wordt bij paarden gebruikt voor het behandelen van wonden aan de benen beneden de Carpus en de hak.
De gel is tevens geschikt om de vorming van wildvlees tegen te gaan.
Vulketan heeft een stimulerend effect op de doorbloeding en mag niet gebruikt worden op verse nog bloedende wonden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:56

wacht eerst even met smeren totdat je weet of de wondranden daadwerkelijk tegen elkaar aangroeien.
Ondanks de hechtingen is dat nog helemaal niet zeker.
Het is geen makkelijke plek om te hechten,en te genezen.
Er zit niet veeloverschot aan huid ,dus wat er gehecht is staat redelijk onder spanning.
Goed schoonhouden om de hechtingen heen ...en ik zou denk ik toch koelen.
Tussen het verband verschonen door.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:51

Er komt vanavond een coolpack omheen.. iig erboven want haar been is wel wat dik.
Voor de rest stap ik zo nu en dan even met haar.. ze loopt alweer helemaal normaal. :D
Verder maken we als het verband erweer om moet na het uurtje drogen, de wond schoon.
iig halen we al het vocht weg wat er uit is gelopen tijdens het uurtje drogen.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:00

tjee wat ziet dat er naar uit zeg

ik zou zeggen gebruik lotagenzalf ( vraag ernaar bij de DA) ik heb bij een paarden kliniek gewerkt en veel gezien en moet zeggen als je deze zalf gebruikt heb je binnen 2 weken resultaat je kunt het zowiezo kopen bij "de watermolen" in haaksbergen! suc6 met je paardje

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:22

Ik mag het been wel afspuiten, vamiddag even met de dierenarts gesproken omdat haar been zo dik is.
Wel moet ik het daarna een uur laten drogen of met een handdoek voorzichtig afdrogen/deppen.

Het gaat gelukkig al een stuk beter met het been :D
En ikzelf vind het er netjes uitzien op de dikte na dan.
Afbeelding

Plek op de voorkant is een oude draadwond van bij de vorige eigenaar.
Omdat het been nu dik is valt deze extra op.
Afbeelding

Afbeelding

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:24

Sterkte :(:)
(de wond ziet er al 'mooi' uit,behalve de dikte dan)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:25

flappaashaas schreef:
Sterkte :(:)
gaat her nu al wat beter?

ff updates lezen alsjeblieft...

Ziet er netjes uit TS, komt wel goed, alleen ff geduld hebben!
Je mag wel blij zijn dat die lap huid er nog aanhing zeg :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:25

het ziet er goed uit...ik denk dat het zonder problemen geneest,en dat de wondranden mooi sluiten en aan elkaar groeien.
Dat dik zijn valt wel mee...

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:56

jeetje wat erg! gelukkig kon de dierenarts het weer mooi dicht hechten, ik vind dat het wel mooi aan het genezen is ook, tis natuurlijk wel een litteken, maar als alles met haar beentje goed is dan maakt dat ook niet uit :) ik hoop dat het zo vooruit blijft gaan!

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:50

Het ziet er wel rustig uit, maar ik zou me doodschrikken als mijn paard zo de wei uit komt. Brrr, beterschap verder!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:07

dat been is wel dik zeg! ik had al eerder gereageerd, en ik vind het er wel ietsje beter uitzien dan de eerste foto's. (ik bedoel dus van de hechtigen)

ik was toen wel vergeten te zeggen : wat is Indy mooi!!! <3 <3
nog veel sterkte!
beetje groot :o

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:15

Het ziet er nu wel goed uit.
Jullie waren er op tijd bij!
Mijn paard zat in april ook onder de wonden en toen heeft de DA onderaan een cm of 3 open gelaten voor alle troep dat eruit komt.
Je zou je DA ook kunnen vragen om Compagel, daar heb ik goede ervaringen mee bij zwellingen!
De zwelling lijkt al wel minder te zijn.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:34

Geneest goed zo te zien! Gelukkig maar.

Beterschap met je paardje!

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:51

Dat is een flink gat geweest! Wel mooi dat het zo goed geneest dan. Op dat soort wonden smeerden wij altijd een beetje lotagen-gel tegen wildvlees. Sterkte met de verdere genezing!