Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:15

Heb je geen mogelijkheid om een webcam op de wei te richten o.i.d...?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:30

jeetje wat raar.. echt een mysterie ja..

een webcam zou lijkt mij wel een oplossing zijn dan kan je zien wat je doet en of er mensen de wei in komen o.i.d. en mensen van buitenaf hoeven geen problemen te hebben met jou als je paard 1 keer voor hun idee lastig is geweest richten ze het op het paard.. niet om je bang te maken nu maar bij mij op stal is een paard vergiftigd omdat die veel stond te briesen en winden liet omdat die hooikoorts had maar ze kon er geen medicijnen voor hebben omdat ze en drachtig was en een veulen naast zich had.. dus hebben die mensen zelf gehandeld.. helaas heeft de politie niks kunnen doen door te weinig bewijs.. dus als het nu door mensen gedaan is en je kan het op film hebben dan heb je al het bewijs tegen die mensen wat je nodig hebt.. ;)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:23

's nachts staat ze letterlijk achter slot en grendel, alarm, dus dan komt er echt geen onbekende bij de stal.
Camera ophangen zou kunnen, maar om te gaan zitten wachten op nog een snee :\
Ik wil graag eerst de oorzaak oplossen als het ff kan!

Ze worden 2x per jaar geënt en toevallig vorige week nog.
Enting zit dus goed.

Alle mogelijke verzinsels hoor ik graag, wie weet zit er ergens iets tussen wat ineens :)* een verklaring geeft.

Wat foto's

De antibiotica met appelmoes in de bak was geen succes..
Afbeelding
Met spuit ging ook niet erg soepel, met paardenmeel levert het beste resultaat ;)

De wond vandaag:
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 90-890.jpg
Na het schoonmaken zag het er egaal roze uit. Het is wel dikker, staat meer open dan gister.

Afbeelding
Helemaal blij dat ze uit haar stal mocht

Afbeelding
De wei, achter loopt een weg.

De drinkbakken in de paddocks:
Afbeelding
Vandaag weer helemaal nagevoeld, zitten echt geen scherpe randen aan en de wond zit lager dan de rand.

Afbeelding
Paard & omheining

Afbeelding
Maf beest :+

Oja, normaal loopt ze zonder vliegendeken.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:27

Misschien een tip voor je wat betreft de antibiotica, die van mij eet het ook niet met appelmoes. Ik doe die poeder in een beetje limonadesiroop, liefst suikervrij, een beetje water erbij en dan in een 50cc spuit met groot uiteinde, de DA heeft ze wel liggen, je trekt het prutje in 1x in de spuit en spuit die leeg in de mond, werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:33

Ik deed het gewoon over het voer :+ ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:43

Ja, wat is dat lastig binnen krijgen hè?
Die van mij vindt het ook te ranzig.
Ik maakte een prutje met stroop, daar deed ik het in en spoot het idd met grote spuit, achterop zijn tong.
Ik was bang dat als de vloeistof te dun werd, hij het net zo hard zou uitspugen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:43

Wij hadden ook een paard met soortgelijke verwondingen op stal.
Omdat sommigen ook bang waren dat iemand het paard had verwond is er een camera opgehangen, toen bleek dat het tijdens het opstaan gebeurde, alsof het paard iets minder controle had op dat moment en door de kracht van het opstaan en toch even op één hoef blijven liggen scheurde de huid kapot.

Bij dit paard heeft het geholpen de ijzers er af te halen (toen was het minder maar niet helemaal weg) en bij het leeghalen van de stal wat oud stro te laten liggen zodat het paard meer grip had.
Iemand die contact met paarden kan maken zei dat het paard vertelde dat ze wel eens een beetje in paniek raakte als ze op probeerde te staan en het been waar ze op had gelegen wat leek te slapen, dit kwam wel precies overeen met de beelden van de camera.
Later had het paard er geen last meer van.

Nou, misschien heb je wat aan mijn ervaring en succes met je paard verder!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:49

wat ontzettend vervelend zeg!!
wat een akelige wonden!!!

ik kan me gewoon niet voorstellen dat je paard dit zelf heeft gedaan, zeker als het meerdere keren nu is voorgekomen. ze kunnen heus wel een keertje lomp zijn, maar dan leren ze echt wel dat ze dat de volgende keer maar beter niet kunnen doen.

en zeker als je alles hebt gedriedubbel checked, ook nog samen met anderen ben ik bang dat het echt van buitenaf moet komen.

ook de reactie van je paard dat jullie samen in de wei waren vind ik wel heel apart.
vertrouw de signalen die je paard geeft, als hij het niet vertrouwd haal hem dan weg daar.
ik neem aan dat dit de eerste keer was dat hij zo reageerde toen je weg ging???
dan moet er iets zijn gebeurt, anders reageert hij niet zo!!!

heel veel sterkte, ik vind het echt erg voor jou en je paard!!!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:07

Kan ze niet met de gesp van de deken in de drinkbak zijn blijven haken?
Of heeft ze die alleen op ivm de vliegen en die wond nu?
Wb de wond kan ik je groene leem aanbevelen, mijn paard had ook zo'n openstaande wond (wel kleiner) aan de binnenkant van zijn voorbeen.
Heb er anderhalve week groene leem op gesmeerd en zag de wond iedere dag meer sluiten.
Na anderhalve week was-ie mooi dicht, geen wildvlees of litteken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:14

weet je zeker dat het niet de drinkbak is?
dat zit namelijk wel op dezelfde hoogte, en als ze er keihard tegen aan rent hoeft het niet perse scherp te zjin om een wond te geven.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:16

Ik heb een paard gehad met dezelfde wonden.Iedere keer kwam er weer een snee bij.Bleek dat ze een zeldzame vleesetende bacterie had opgelopen,die zeg maar van binnenuit de wond veroorzaakte,waarna de huid openscheurde.Precies dezelfde plek,precies dezelfde wonden..dus heb je al in die richting gedacht??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:16

Keek ik ook al naar op de foto's Mang..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:17

catalyst1 schreef:
Ik heb een paard gehad met dezelfde wonden.Iedere keer kwam er weer een snee bij.Bleek dat ze een zeldzame vleesetende bacterie had opgelopen,die zeg maar van binnenuit de wond veroorzaakte,waarna de huid openscheurde.Precies dezelfde plek,precies dezelfde wonden..dus heb je al in die richting gedacht??

Dat zou inderdaad heel goed ook kunnen. En daar ben je snel achter. Even een schraapseltje uit de wond naar het lab sturen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:22

Ik stuur haar net een PB.

Stalgenoot (huisarts) dacht ook aan zoiets, toen we de wond ontdekte gister. En zij heeft nog met de dierenarts overlegt maar die vond de wond te 'schoon' en scherp/diep dat ze dat niet kon verklaren. Maar morgen komt ze weer langs, zal het met haar overleggen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:24

Pff wat een mysterie inderdaad! Ik kan me zo niets bedenken dat niet al gezegd is. Misschien liggen er toch scherpe dingen in de wei die over het hoofd gezien worden?

Bij waar ik vrijwilligerswerk doe gooien hangjongeren 's avonds en in de weekenden vooral wel eens flessen over het hek in de wei. Misschien ligt er glas...?

Maar dat van die vleesetende bacterie zou ook kunnen, maar is natuurlijk wel zeldzaam en vaag. Is gelukkig wel te testen met een simpel bacterie-kweekje.
Wat de DA inderdaad zegt, de wond is vrij schoon en scherp, dus dat sluit een bacterie al haast uit maar het zou eventueel kunnen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:25

Vanuit mijn lotus-ervaring zie ik aan de laatste verwonding 2 dingen;
1. de wond is geen snijwond, maar waarschijnlijk een scheurwond. Dat zie ik aan de onregelmatige randen. Aangezien de wondranden redelijk gaaf zijn, zal het voorwerp waaraan gescheurd is (iets puntigs), redelijk scherp zijn.

2. De wond begint bovenaan oppervlakkig en wordt naar beneden dieper. Dat betekent, dat het scherpe voorwerp in een benedenwaartse beweging is gegaan. Of (en dat is meer voor de hand liggend) dat het paard naar boven bewoog en zich in die richting opengehaald heeft.

Dit laatste sluit dus uit dat het een halstergesp of een voet van een ander paard is geweest en ook openhalen aan het hek of drinkbak lijkt me schier onmogelijk, want hoe zou het paard zo'n grote opwaartse beweging moeten maken?
Het past wel in het plaatje dat ze op haar voorvoet heeft gelegen en nogal onbesuist omhoog is gekomen en daarbij de huid heeft opengehaald aan bijv. een hoefnagel. (dat moeten er dan wel 2 zijn)
SparklingApp beschrijft een barstwond, waarbij de huid door te grote spanning is opengescheurd.
Hoewel ik het niet uitsluit, lijkt het mij géén barstwond, want dan zouden de wondranden minder onregelmatig zijn en het verschil in diepte aan de onderkant en bovenkant niet zo groot zijn. Aan de andere kant zijn de wondranden van de eerste foto wél scherper; wellicht is de tweede wond onregelmatiger omdat ook de oude wond weer opengegaan is? Daarom wil ik dat niet uitsluiten.
Wat wél weer voor een barstwond pleit, is dat er klaarblijkelijk een forse onderhuidse bloeding heeft plaatsgevonden. Je ziet een donkere plek om de wonden heen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 15-08-10 20:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:28

het eerste wat er in me opkomt is die hebben ze mishandeld.

Bizar hoor

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:30

Scheurwond klinkt inderdaad heel logisch, maar een behoorlijk scherp voorwerp ja.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:30

Xantaatje schreef:
het eerste wat er in me opkomt is die hebben ze mishandeld.

Bizar hoor

Dat strookt niet met de verwonding.
Denk maar aan de beweging die je zou maken met een scherp voorwerp; een stok met spijker oid lukt niet schuin naar beneden, want dan zou je duwen. Dat doe je niet, die haal je omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:32

beantsje schreef:
Vanuit mijn lotus-ervaring zie ik aan de laatste verwonding 2 dingen;
1. de wond is geen snijwond, maar waarschijnlijk een scheurwond. Dat zie ik aan de onregelmatige randen. Aangezien de wondranden redelijk gaaf zijn, zal het voorwerp waaraan gescheurd is, redelijk scherp zijn.

2. De wond begint bovenaan oppervlakkig en wordt naar beneden dieper. Dat betekent, dat het scherpe voorwerp in een benedenwaartse beweging is gegaan. Of (en dat is meer voor de hand liggend) dat het paard naar boven bewoog en zich in die richting opengehaald heeft.

Dit laatste sluit dus uit dat het een halstergesp of een voet van een ander paard is geweest en ook openhalen aan het hek of drinkbak lijkt me schier onmogelijk, want hoe zou het paard zo'n grote opwaartse beweging moeten maken?
Het past wel in het plaatje dat ze op haar voorvoet heeft gelegen en nogal onbesuist omhoog is gekomen en daarbij de huid heeft opengehaald aan bijv. een hoefnagel. (dat moeten er dan wel 2 zijn)
SparklingApp beschrijft een barstwond, waarbij de huid door te grote spanning is opengescheurd.
Hoewel ik het niet uitsluit, lijkt het mij géén barstwond, want dan zouden de wondranden minder onregelmatig zijn en het verschil in diepte aan de onderkant en bovenkant niet zo groot zijn. Aan de andere kant zijn de wondranden van de eerste foto wél scherper; wellicht is de tweede wond onregelmatiger omdat ook de oude wond weer opengegaan is? Daarom wil ik dat niet uitsluiten.
Wat wél weer voor een barstwond pleit, is dat er klaarblijkelijk een forse onderhuidse bloeding heeft plaatsgevonden. Je ziet een donkere plek om de wonden heen.

Misschien een 'blauwe plek' omdat het dus wél van een voorwerp is? Dat het daar dus alleen onderhuids is beschadigd?

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:33

meet de breedte van de gesp die aan het graasmasker zit eens op... is dat de afstand tussen de twee snijwonden?
misschien heeft ze verschrikkelijk de pest aan dat ding, en probeert ze hem af te schuren? of wat je zelf al opperde: een daas op de borst en dan dat graasmasker ertussen?
Laatst bijgewerkt door montiesmama op 15-08-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:35

Bizzybijtje schreef:
Misschien een 'blauwe plek' omdat het dus wél van een voorwerp is? Dat het daar dus alleen onderhuids is beschadigd?

Lastig, want een scheurwond duidt op een scherpe punt. Dan verwacht je niet zo'n zwelling. Meestal is het een min of meer diepe wond (afhankelijk van de kracht en de lengte van de scherpe punt) maar is er geen of nauwelijks zwelling rondom.

Ik geloof toch dat ik voor het barstwond-scenario van SparklingApp ga. Ook omdat er 2 wonden zijn. Wellicht is de onregelmatigheid een gevolg van de eerdere verwonding.
montiesmama schreef:
meet de gesp die aan het graasmasker zit eens op... is dat de afstand tussen de twee snijwonden?
misschien heeft ze verschrikkelijk de pest aan dat ding, en probeert ze hem af te schuren? of wat je zelf al opperde: een daas op de borst en dan dat graasmasker ertussen?

Zoals gezegd, dat kan niet. Dan zou de wond bovenaan het diepst zijn. En zoals TS zegt, toen droeg het paard die nog niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:36

Goed, we zijn nu zover als barstwond omdat er niks is waardoor er een scheurwond is ontstaan? (Ik probeer het even samen te vatten/bij te houden.)

Waardoor kan een wond barsten? Ik kan alleen dingen bedenken waardoor het er veel viezer uit zou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:37

montiesmama schreef:
meet de breedte van de gesp die aan het graasmasker zit eens op... is dat de afstand tussen de twee snijwonden?

Graasmasker is om te zorgen dat ze van de wond afblijft... Even lezen dus. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:38

Nemurin schreef:
Goed, we zijn nu zover als barstwond omdat er niks is waardoor er een scheurwond is ontstaan? (Ik probeer het even samen te vatten/bij te houden.)

Waardoor kan een wond barsten? Ik kan alleen dingen bedenken waardoor het er veel viezer uit zou zien.

Ja, ik zou ook bijna denken dat als het bacterieel zou zijn, het zou 'rijpen' en er vervolgens een soort pus-uitbarsting zou ontstaan.
Maar ik heb nog nooit zoiets gezien en kan er dus eigenlijk niet over oordelen.