Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

een verklaring geeft.

? catalyst1 schreef:Ik heb een paard gehad met dezelfde wonden.Iedere keer kwam er weer een snee bij.Bleek dat ze een zeldzame vleesetende bacterie had opgelopen,die zeg maar van binnenuit de wond veroorzaakte,waarna de huid openscheurde.Precies dezelfde plek,precies dezelfde wonden..dus heb je al in die richting gedacht??
Xantaatje schreef:het eerste wat er in me opkomt is die hebben ze mishandeld.
Bizar hoor
beantsje schreef:Vanuit mijn lotus-ervaring zie ik aan de laatste verwonding 2 dingen;
1. de wond is geen snijwond, maar waarschijnlijk een scheurwond. Dat zie ik aan de onregelmatige randen. Aangezien de wondranden redelijk gaaf zijn, zal het voorwerp waaraan gescheurd is, redelijk scherp zijn.
2. De wond begint bovenaan oppervlakkig en wordt naar beneden dieper. Dat betekent, dat het scherpe voorwerp in een benedenwaartse beweging is gegaan. Of (en dat is meer voor de hand liggend) dat het paard naar boven bewoog en zich in die richting opengehaald heeft.
Dit laatste sluit dus uit dat het een halstergesp of een voet van een ander paard is geweest en ook openhalen aan het hek of drinkbak lijkt me schier onmogelijk, want hoe zou het paard zo'n grote opwaartse beweging moeten maken?
Het past wel in het plaatje dat ze op haar voorvoet heeft gelegen en nogal onbesuist omhoog is gekomen en daarbij de huid heeft opengehaald aan bijv. een hoefnagel. (dat moeten er dan wel 2 zijn)
SparklingApp beschrijft een barstwond, waarbij de huid door te grote spanning is opengescheurd.
Hoewel ik het niet uitsluit, lijkt het mij géén barstwond, want dan zouden de wondranden minder onregelmatig zijn en het verschil in diepte aan de onderkant en bovenkant niet zo groot zijn. Aan de andere kant zijn de wondranden van de eerste foto wél scherper; wellicht is de tweede wond onregelmatiger omdat ook de oude wond weer opengegaan is? Daarom wil ik dat niet uitsluiten.
Wat wél weer voor een barstwond pleit, is dat er klaarblijkelijk een forse onderhuidse bloeding heeft plaatsgevonden. Je ziet een donkere plek om de wonden heen.
Bizzybijtje schreef:Misschien een 'blauwe plek' omdat het dus wél van een voorwerp is? Dat het daar dus alleen onderhuids is beschadigd?
montiesmama schreef:meet de gesp die aan het graasmasker zit eens op... is dat de afstand tussen de twee snijwonden?
misschien heeft ze verschrikkelijk de pest aan dat ding, en probeert ze hem af te schuren? of wat je zelf al opperde: een daas op de borst en dan dat graasmasker ertussen?
montiesmama schreef:meet de breedte van de gesp die aan het graasmasker zit eens op... is dat de afstand tussen de twee snijwonden?
misschien heeft ze verschrikkelijk de pest aan dat ding, en probeert ze hem af te schuren? of wat je zelf al opperde: een daas op de borst en dan dat graasmasker ertussen?
Nemurin schreef:Goed, we zijn nu zover als barstwond omdat er niks is waardoor er een scheurwond is ontstaan? (Ik probeer het even samen te vatten/bij te houden.)
Waardoor kan een wond barsten? Ik kan alleen dingen bedenken waardoor het er veel viezer uit zou zien.