Rare bulten en open plekken: wat is het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:12

Nemurin schreef:
Ja dan denken we aan hetzelfde ding. Ik begreep het ongeveer toen je het over die roze putjes had wanneer je de bultjes zelf eraf peutert. Ik ga zo eventjes opzoeken hoe het heet. :)

Maar dit is niet wat TS heeft toch? Jullie denken nu aan regenschurft maar niet dat het paard van TS dat heeft?
Ik blijf nl bij eerste standpunt _O-

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:17

IMJ schreef:
Ik zie op jouw foto's alleen maar teken, geen gaatjes.. kijk ik nou scheel?

8-) 8-) zie je ook de rooie plekjes verstopt zitten? Het is absoluut een moeilijke foto omdat er echt veel haar ook is, het meeste dat je ziet is idd teek.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:21

EstherHegt schreef:
IMJ schreef:
Ik zie op jouw foto's alleen maar teken, geen gaatjes.. kijk ik nou scheel?

8-) 8-) zie je ook de rooie plekjes verstopt zitten? Het is absoluut een moeilijke foto omdat er echt veel haar ook is, het meeste dat je ziet is idd teek.

Ja, die zie ik wel, wat irritatie en inie mini gaatjes maar niets wat op de foto's van TS lijkt toch?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:22

Nou dat hangt er vanaf. Misschien zou TS eens moeten proberen zo'n bultje weg te peuteren, maar eigenlijk liever niet!

Want als dat zo is dan is het inderdaad regenschurft ofwel Dermatophylose en daar staat in mijn syllabus een dikke Z bij ofwel: zoönose! De mens kan het dus ook krijgen. ;) Liever DA laten beslissen dus.

Ontstaat inderdaad bij kleine schaafwondjes in vochtige condities, de bacterie Dermatophilus congolense kruipt dan de verzwakte huidbarrière door en gaat lekker in de huid zitten vermeerderen.
Dan ontstaan er plekken die in eerste instantie op een schimmelinfectie lijken, maar de plekjes worden al gauw pijnlijk terwijl er bij een schimmelinfectie geen pijn (of jeuk) is. Bij dermatophylose zit echter ook meestal geen jeuk, dus daar hoef je niet op af te gaan. Later ontstaan korstjes die bij verwijdering een roze open plekje achterlaten. Korsten zijn aan de onderkant vochtig en hebben een beetje pussig uiterlijk. Vaak is het dorsolaterale deel van de de romp aangetast.

Dorsolateraal betekent onderkant aan de buitenkant. Dus ongeveer wel de plekken die er op de foto's te zien zijn.

Als het dus geen allergische reactie is, zijn het dermatophylose-bultjes en dan wil je er zeker een dierenarts bij hebben. Ik ga even wat foto's erbij pakken om te zien of het op jouw paard haar bultjes lijkt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:27

IMJ schreef:
Ja, die zie ik wel, wat irritatie en inie mini gaatjes maar niets wat op de foto's van TS lijkt toch?

Ik kon geen betere foto vinden helaas, deze zitten zo verstopt. Had ik maar foto 's gemaakt toen van mijn paard, daar zaten ze op een veel beter zichtbare plaats, plus dat ze had gebeten op die plekken. Neemt niet weg dat ik het echt fout kan hebben hoor!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:28

Goed, ik heb de foto's bekeken en het kan zijn dat de foto's die ik bij mijn syllabus heb gewoon in een wat overdreven stadium zijn genomen vergeleken bij jouw pony, maar ze lijken niet helemaal.

Ze zijn bv. wat lichter van kleur bij dermatophylose (daarom lijkt het op een schimmelinfectie) en wat minder mooi rond. De bultjes op jouw pony zijn echter heel duidelijk rond omschreven...

Dus ik kijk nog even verder.

Anoniem

Re: Rare bulten en open plekken: wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:33

Aan de ene kant lijken het gewoon eiwitbultjes, aan de andere kant ook weer niet.
Recentelijk niet van voer veranderd of op meer voer gezet? Verweid?

En anders zou ik ook niks anders kunnen bedenken dan een andere overgevoeligheidsreactie.
Wassen met Betadine dan en verder niks meer aan doen. Ja, in de gaten houden ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:39

Ja eiwitbultjes was ook het eerste waar ik aan dacht, en nu ik dermatophylose heb opgezocht, kom ik toch weer terug op de eiwitbultjes. Dus een overgevoeligheidsreactie en betadine wassen inderdaad.

Verder nog niets gevonden, dus hou het voorlopig hier maar op. :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:05

Hinke schreef:
Dat gaan we zeker doen, als het niet binnen de komende 2 dagen minder wordt. Maar vaak weten dierenartsen ook niet alles. Vorige keer toen mn veulen een bult had zei de dierenarts: 'ja het kan dit zijn, of dat, of iets anders' . Ja zover waren wij ook ;)

Word het niet.
Die van mij staat er momenteel al 2 weken mee.
Iedere keer gewassen met imaverol en het was even rustiger maar vanavond vond ik weer allemaal plekjes.
Morgen komt bij mij de DA langs en zal ik je vertellen wat het is .

[MD] Is dit schimmel ? eerst zwarte vlekjes en daarna wonden

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:09

Moyra - dat het bij jouw paard niet minder wordt, betekent niets voor ieder ander individueel paard, ik hoop dat je dat begrijpt? Conclusies van te voren trekken is niet aan te raden.

Ik gok echt een overgevoeligheidsreactie en als het dan toch niet zo is, is het dermatophylose.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:10

Zo wat een hoop reacties ineens ;)

Nemurin schreef:
Ja eiwitbultjes was ook het eerste waar ik aan dacht, en nu ik dermatophylose heb opgezocht, kom ik toch weer terug op de eiwitbultjes. Dus een overgevoeligheidsreactie en betadine wassen inderdaad.

Verder nog niets gevonden, dus hou het voorlopig hier maar op. :)

Dank je! IMJ zei dat je dierenarts in opleiding bent, altijd handig ;) De bultjes zijn niet pijnlijk want heb vandaag zelfs gereden (singel zit voor een deel op de bultjes) en ze had nergens last van. Op haar achterbeen heb ik een korstje eraf gehaald, liet snel los.
Ik heb haar alleen wel vanavond van top tot teen met imaverol gewassen (heel potje er doorheen gejast :D ) maar dat had ik dus beter niet kunnen doen? Moet ik haar nu ook nog een keer met betadine wassen?

alison_belle schreef:
Mijn merrie kreeg ook allemaal kale plekjes, ongeveer net zoals deze.
Ze verging ook van de jeuk, dat wel.
Ik dacht ook aan een schimmel maar dat was het niet.
DA vond het lijken op een alergische reactie op vliegjes/ dazen ect.
Uiteindelijk heb ik (voor iets anders) een bloedonderzoek laten doen.
Daaruit bleek ze leverbot besmetting te hebben.
Dat lopen ze vooral op in een landje waar schapen of jkoeien hebben gestaan.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dit het zelfde is maar het schoot wel gelijk door mijn hoofd.
Ik dacht, ik meld het even.

succes er mee

Hou op met die enge verhalen :P In dat land waar ze staat hebben de afgelopen 35 iig geen koeien of schapen gelopen. Ik ga niet meteen van zoiets uit maar het is natuurlijk altijd goed om alle mogelijkheden te horen.

@Esterhegt: ik ga even je link bekijken.

Nemurin schreef:
Het is GEEN schimmel. Waarschijnlijk een allergie en daar blijf ik bij. _O-
Ik kan wel begrijpen waarom je naar twee kanten zit te kijken, maar ben even de naam kwijt. Die regenschurft bedoel jij geloof ik.

Haha! Heb ik je reactie mooi te laat gelezen ;) Heb haar zo rond negen uur van top tot teen gewassen met imaverol. Weet ik dus ook meteen dat ik haar niet meer heof in te sprayen met imaverol, ik had al een spuitfles klaar staan.

EstherHegt schreef:
Voor Hinco hopen we op een schimmel. Ik ben en blijf wel benieuwd of het aan een kant is. Want als het aan een kant is kan het gewoon zijn dat ie ergens in heeft gelegen, een plantje, mierennest of whatever.

Het is aan 1 kant, maar er zitten helemaal geen distels of wat dan ook in het land.

@IMJ: het zijn idd zeker weten geen teken, het zijn echt zwarte korstjes.

Vanavond bij het wassen leek het iets minder erg omdat sommige korstjes er af waren gevallen. Misschien kan ik haar morgenochtend nog ff wassen met betadine. Ze ziet me al weer aankomen met een emmer water ;)
Laatst bijgewerkt door Hinke op 15-08-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:11

moyra schreef:
Hinke schreef:
Dat gaan we zeker doen, als het niet binnen de komende 2 dagen minder wordt. Maar vaak weten dierenartsen ook niet alles. Vorige keer toen mn veulen een bult had zei de dierenarts: 'ja het kan dit zijn, of dat, of iets anders' . Ja zover waren wij ook ;)

Word het niet.
Iedere keer gewassen met imaverol en het was even rustiger maar vanavond vond ik weer allemaal plekjes.

Hey! Wat toevallig zeg, ik ga ff in je topic kijken.

@nemurin: nogmaals super veel bedankt voor je tips, heb er veel aan!
Laatst bijgewerkt door Hinke op 15-08-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:11

moyra schreef:
Hinke schreef:

Word het niet.

Dit lijkt ook echt op schimmel en begint ook vaak op het hoofd (en breidt vaak ook nog uit!)!
Ben benieuwd wat je DA zegt, maar dit vind ik niet lijken op wat TS paard heeft eerlijk gezegd!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:12

Ik zie het nu net, en het lijkt inderdaad totaal niet op wat ankie heeft. Het lijkt idd wel op wat ik op foto's van paarden met schimmel die ik gegoogled heb, gezien heb
Laatst bijgewerkt door Hinke op 15-08-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:13

Schimmel wordt ook geen wondjes hoor IMJ, dat blijven grijzige plekjes met evt. een wat schilferig uiterlijk. Schimmel geeft bij dieren, in tegenstelling tot mensen, namelijk geen jeuk (of in ieder geval meestal niet) dus de plekjes worden niet opengeschuurd of gekrabt.
Schimmel begint overigens op iedere willekeurige plek waar het op/in de huid nestelt.

Hinke, ik hoop dat de plekjes gauw weer beter worden! Als er niet snel iets verandert zou ik de DA nog weer vragen. :) Succes!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:14

Hinke schreef:
Vanavond bij het wassen leek het iets minder erg omdat sommige korstjes er af waren gevallen. Misschien kan ik haar morgenochtend nog ff wassen met betadine. Ze ziet me al weer aankomen met een emmer water ;)

Exact zoals het bij de mijne ging!
Na 3 dgn lieten de korstjes gemakkelijk los en werden de bulten kleiner!

Denk niet dat imaverol kwaad kan hoor, het werkt sowieso anti-septisch.
Ik had de bulten en vooral degene met korstjes met Betadine gewassen omdat het onder de korstjes wat nattig was. Dacht, desinfecteren dan maar ;-)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:16

Moyra, lijkt idd soort schimmel.
Heb je al je spullen,, andere paarden, stal, whatever ze mee in aanraking komt ook wel behandeld met Imaverol?
Anders is het zinloos....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:17

Nemurin schreef:
Schimmel begint overigens op iedere willekeurige plek waar het op/in de huid nestelt.

Weet ik, en toch zie ik het vaak beginnen op het hoofd!
Mogelijk doordat ze daarmee als eerste in aanraking met andere paarden komen?

edit: wat Kanelly zegt: heeeel belangrijk!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:18

@ Hynke.
zoals ik al zei, wil niet zeggen dat jouw paard het ook heeft.
Je hoeft dus niet direct in de aanval te schieten!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:20

Overigens ik ben dan wel dierenarts in opleiding maar ik heb pas net mijn 1e jaar afgerond he, doe dus nog veel op boekenkennis. Maar IMJ zoekt inderdaad alle huid-topics voor mij af geloof ik.
(Heb een 7,8 op dat tentamen gehaald hihi.)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:21

alison_belle schreef:
@ Hynke.

Was geen aanval, kwam het zo over? Ik wil graag alle mogelijkheden weten hoor, dus goed dat je het hier vertelt!

Nemurin schreef:
Overigens ik ben dan wel dierenarts in opleiding maar ik heb pas net mijn 1e jaar afgerond he, doe dus nog veel op boekenkennis. Maar IMJ zoekt inderdaad alle huid-topics voor mij af geloof ik.
(Heb een 7,8 op dat tentamen gehaald hihi.)

Boekenkennis is ook kennis ;) Je weet er altijd meer van dan ik!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:24

Ach ja en ik heb dus al die foto's om naar te kijken. Moet zeggen dat de bultjes van jouw paard wel gemeen weinig op foto's lijken hoor! ;)

Maar goed, differentiaaldiagnose voorlopig:
- Overgevoeligheidsreactie. Kijken of het vanzelf weggaat, wondjes eventueel verzorgen. Als het niet weggaat, testen, maar bij paarden is op allergie testen nogal poedersuiker. Meestal gaat dit dus op uitsluiten van andere dingen (ziektes), en veranderingen terugdraaien die je in het leven van je paard hebt gemaakt en dan kijken of het weggaat.
- Dermatophylose/regenschurft. Waarschijnlijk gewoon uit te zoeken d.m.v. bacteriekweek, maar heeft ook vrij duidelijk ziektebeeld. :)

DA zal uitsluitsel kunnen geven als bultjes niet weggaan.
Lekker betadine op wassen.

Ik geloof dat ik zo volledig genoeg ben, als we toch professioneel gaan doen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:26

Ok ik zal morgen nog met betadine wassen, en als het dinsdag niet beter is de da bellen :D

Nu eerst maar eens naar bed :Z

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:27

Succes Hinke, hopelijk gaat het vanzelf weg. Scheelt geld. ;) Slaap lekker!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:28

alison_belle schreef:
@ Hynke.

Volgens mij was het niet banketstaaf bedoeld hoor! ;)

Oh haha! En Nem.. nee, ik kwam per toeval deze (en een andere) tegen..
Aangezien jij dat huidtentamen hebt gehad :D dacht ik wel aan jou!

Hmm.. 10 euri voor ieder gegeven advies :D?