beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:12

Pauline schreef:
Ik ben het met je eens dat hij er uitziet of hij pijn heeft en daarvoor wil vluchten. Ik weet het niet, ik ben geen arts, ik ben wel erg benieuwd hoe de DA het filmpje vindt.

Ik zal het laten weten als de arts ernaar gekeken heeft ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:03

Antheman schreef:
Hoi,

Graag wil ik mijn filmpje delen met jullie. Andor heeft al diverse keren een slokdarmverstopping gehad. Gisteren is hij ontslagen uit het paardenziekenhuis, alwaar niets gevonden is. Vandaag liet hij me een flinke aanval zien en had ik mijn mobieltje bij de hand.

http://www.youtube.com/watch?v=ljt825xp1hk

Herkent iemand dit?
Ik zou t fijn vinden om ervaringen te delen.

Stuur het filmpje op naar Laarakker en vraag zijn advies!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:05

wat apart zeg!
heb ik toch een vraagje of ik het goed zie dat het lijkt alsof hij vlak nadat de ememr leeg is op zijn tong zit te sabbelen?
of zie ik dat helemaal verkeerd.,

je kunt duidelijk zien dat hij heel bang is voor wat er gebeurd,sommige paarden blijven heel relax bij een slokdarmverstopping,maar sommige paarden kunnen inderdaad flink in panike raken en dan rondjes gaan draaien.

hij doet het alleen bij krachtvoer he?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:20

ellepel schreef:
wat apart zeg!
heb ik toch een vraagje of ik het goed zie dat het lijkt alsof hij vlak nadat de ememr leeg is op zijn tong zit te sabbelen?
of zie ik dat helemaal verkeerd.,

je kunt duidelijk zien dat hij heel bang is voor wat er gebeurd,sommige paarden blijven heel relax bij een slokdarmverstopping,maar sommige paarden kunnen inderdaad flink in panike raken en dan rondjes gaan draaien.

hij doet het alleen bij krachtvoer he?

Het beeld vertekend, hij staat te mummelen in de voerbak, hij eet daar niet ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:23

Antheman schreef:
Het beeld vertekend, hij staat te mummelen in de voerbak, hij eet daar niet

Begrijp ik het dan goed, dat hij een 'slokdarmverstopping' krijgt terwijl hij helemaal niet staat te eten? In dat geval zou het zo kunnen zijn dat hij geen slokdarmverstopping heeft, maar in het verleden wel gehad heeft, wat een behoorlijk traumatische gebeurtenis voor hem was. En dat hij nu een aangeleerde paniekreactie krijgt, omdat hij bang is dat het weer gebeurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:27

dat meen je??
dus die emmer is leeg?
lijkt net alsof hij die helemaal leeg eet en dat dan de problemen komen.

nou,ik ben benieuwd wat ze zeggen van dat filmpje
wat apart zeg!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 19:42

Lalidan schreef:
Antheman schreef:
Het beeld vertekend, hij staat te mummelen in de voerbak, hij eet daar niet

Begrijp ik het dan goed, dat hij een 'slokdarmverstopping' krijgt terwijl hij helemaal niet staat te eten? In dat geval zou het zo kunnen zijn dat hij geen slokdarmverstopping heeft, maar in het verleden wel gehad heeft, wat een behoorlijk traumatische gebeurtenis voor hem was. En dat hij nu een aangeleerde paniekreactie krijgt, omdat hij bang is dat het weer gebeurt.

Hij at eerst, ging raar doen, toen ging de camera aan , en ging dus mummelen in die voerbak.\

Ja ellepel, die emmer is leeg.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:42

Poeh, niet leuk om te zien |( maar wel fijn voor je dat je het hebt gefilmd; hier kan men iets mee.
Heb wel wat ervaring met slokdarmgedoe en epileptische aanvallen alleen dat zag er iets anders uit. Er zit hem iig iets goed dwars, wat erg pijn doet en daar lijkt hij voor te vluchten...Heeft ie het vandaag ook weer gehad? Hoop voor je dat er iets uitkomt wat te genezen valt. Sterkte ermee :(:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 20:48

Evelienepien schreef:
...Heeft ie het vandaag ook weer gehad? :(:)
Nee, vandaag deden we het weer op mijn manier, dus weinig voer in de emmer, en de emmer op de stoel. Daarna korreltje voor korreltje in de bak gooien. ;)

lonnie

Re: beeldmateriaal slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:21

hmm ik herken het gedrag wel, mijn shet heeft een jaar geleden zo'n aanval gehad. Ik dacht echt dat ie doodging. Toen de veearts er 25 minuten later was, was alles weer normaal. Veearts dacht toen ook aan slokdarmverstopping en ik heb het nooit meer teruggezien...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:26

Antheman schreef:
Evelienepien schreef:
...Heeft ie het vandaag ook weer gehad? :(:)
Nee, vandaag deden we het weer op mijn manier, dus weinig voer in de emmer, en de emmer op de stoel. Daarna korreltje voor korreltje in de bak gooien. ;)

Poeh, gelukkig....'
dus het iig wel echt te relateren aan zijn eetgedrag; das wel belangrijk om te weten ook voor DA. Tis dat ik weet dat een paard de hik niet kan krijgen maar het doet me er wel aan denken.
Ben erg benieuwd naar de bevindingen van DA.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:28

smokey17 schreef:
Antheman schreef:
Nat maken van voer hielp niet. Hij slurpte het water eruit en de natte brei schrokte hij alsnog naar binnen.

Ik voerde als volgt: de emmer met 3!!brokjes erin op een stoel. Die at hij en dan gooide ik er weer 3 brokjes bij. Net zolang totdat mijn schepje leeg was. Ik moest van de DA weer normaal voeren, daarom vandaag alles in 1 keer en de emmer op de grond.

dan lijkt het schrokken en de aanwezigheid van andere dieren mij een trigger voor iets dat in zijn hersenen niet goed zit...

het is goed dat het nou op film staat! direct doorsturen naar de da die hem behandeld heeft.

Hij heeft dit niet in de kliniek laten zien?

En met hooi en gras?

Dit is ook het eerste wat in mij opkwam, hij schrokt dat eten zo heftig naar binnen en door dat schrokken actieveert weer ergens iets in de hersenen met gevolg deze reactie. Teminste dat is het eerste wat in mij opkomt! ;)

Iig wil ik je heel veel succes wensen nogmaals bij de DA.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:31

KBTP schreef:
Iig wil ik je heel veel succes wensen nogmaals bij de DA.

Dank je!

Hopenlijk bekijkt ze morgen t filmpje.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:32

Evelienepien schreef:
Tis dat ik weet dat een paard de hik niet kan krijgen maar het doet me er wel aan denken.
Ben erg benieuwd naar de bevindingen van DA.

Off topic: paarden kunnen wel degelijk de hik krijgen ;) Ze kunnen niet overgeven. Sjors op de manege heeft dat wel eens gehad en ik heb wel eens vaker gehoord van paarden die de hik hadden.

Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen voor je paard...Zal iig voor je duimen!!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:43

Jeetje wat een heftig filmpje.
Ziet er sneu uit. Goed dat je t gefilmd hebt!!
Mijn vorige paard kreeg slokdarm verstoppingen van bix (niet van musli..) Maar dan kwam er (zoals anderen ook beschrijven) slijm uit neus en mond. En ze bleef maar hoesten.
Wel ging ze ook achteruit lopen en soms rondjes draaien. Volgens mij gewoon omdat ze zich zo beroerd voelde dat ze niet wist wat ze moest doen. (benauwd)
Bij die van jou lijkt het wel soort spastische slokdarm ofzo.
Ben heel benieuwd wat ze van je filmpje denken.
Sterkte ermee in ieder geval! Erg rot om je paardje zo te zien..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:45

Eefste schreef:
Wel ging ze ook achteruit lopen en soms rondjes draaien. Volgens mij gewoon omdat ze zich zo beroerd voelde dat ze niet wist wat ze moest doen. (benauwd)

Ik denk ook dat dit een uiting van pijn is. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:59

singasong schreef:
Antheman schreef:
Hoi,

Graag wil ik mijn filmpje delen met jullie. Andor heeft al diverse keren een slokdarmverstopping gehad. Gisteren is hij ontslagen uit het paardenziekenhuis, alwaar niets gevonden is. Vandaag liet hij me een flinke aanval zien en had ik mijn mobieltje bij de hand.

http://www.youtube.com/watch?v=ljt825xp1hk

Herkent iemand dit?
Ik zou t fijn vinden om ervaringen te delen.

Stuur het filmpje op naar Laarakker en vraag zijn advies!

Wat een vreselijk gezicht... dit is echt voor het eerst dat ik een filmpje niet af kan kijken....
je voelt je vast zo machteloos. Afschuwelijk voor jou en je paard.

Ik sluit mij aan bij bovenstaande tip om ermee naar laarakker te gaan. Je boft dat je die in de buurt hebt dus ik zou daar zeker heen gaan! :j

Héél veel sterkte !

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:48

@ Antheman: Ja.. ik vind pijn ook een heel geloofwaardig verhaal.
Stomme vergelijking..: maar als ik mezelf heel erg pijn doe of na verslikking nauwelijks lucht krijg, maak ik ook gekke bewegingen, draai rondjes enz :) hoeft niet te duiden op een hersenbeschadiging volgens mij (sluit t natuurlijk ook niet uit)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:41

arts belde op:

"Heftig"! zei ze.

Ze wil bloed hebben om zijn leverenzymen te testen. (Iemand enig idee waarvoor?)
En toch een MRI scan ;(

Ze denkt aan epilepsie, maar snapt niet waarom het voedsel relateerd is.
Het schokken en afwezig zijn is volgens haar geen pijn.

De kliniek komt naar de wei voor bloedafname.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:43

kan het voedsel niet de trigger zijn voor epileptie, een voedsel allergie wat dat als gevolg heeft

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:49

Lynn_Nikita schreef:
kan het voedsel niet de trigger zijn voor epileptie, een voedsel allergie wat dat als gevolg heeft

Ja daar dacht ik ook aan.

Het is wel een heel apart en zielig gezicht. Ik heb dan ook wel veel paarden met slokdarmverstoppingen gezien en ook paarden met veel pijn maar dit nog nooit.

Ik ben daarom ook wel benieuwd wat er uit de verdere onderzoeken komt.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:53

marise83 schreef:
Dat was dus ook mijn eerste gedachten dat het iets in de hersenen is.. Zeker omdat hij van die rondjes gaat rennen, staat te trillen, lijkt wel een soort van epilepsie...

dit dacht ik dus ook. dat trillen en vervolgens in paniek raken. ik weet niet of dat kan maar mischien dat eten een aanval opwekt. heel vreemd dit.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:58

Antheman schreef:
arts belde op:

"Heftig"! zei ze.

Ze wil bloed hebben om zijn leverenzymen te testen. (Iemand enig idee waarvoor?)
En toch een MRI scan ;(

Ze denkt aan epilepsie, maar snapt niet waarom het voedsel relateerd is.
Het schokken en afwezig zijn is volgens haar geen pijn.

De kliniek komt naar de wei voor bloedafname.

Mss zijn het de prikkels met het eten. Als hij heel weinig krijgt gaat het goed, dan kan hij ook niet te snel willen eten. Krijgt hij meer en wil hij het snel opeten (andere dieren erom heen) dan krijgt hij veel prikkels. Mss zou dat een oorzaak kunnen zijn? (probeer alleen mee te denken ;)) Hoop dat er iets uitkomt en dat er wat aan gedaan kan worden, en dat het mee valt natuurlijk!! Sterkte!

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:04

Ik denk dat ze leverenzymen willen meten om te kijken of je paard leverschade heeft. Wanneer de lever niet goed werkt kunnen de afvalstoffen van bv eiwit niet meer goed omgezet en uitgescheiden worden. Deze afvalstoffen kunnen dan voor hersenverschijnselen zorgen. Dit wordt hepatische encephalopathie genoemd. Maar om het zeker te weten kun je dit het beste even aan de de dierenarts vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:05

antheman, ik denk dat ze de leverenzymen willen nakijken of die ook verhoogd zijn,dat kan dan een indicatie zijn voor een ontsteking in de lever,wat misschein samen kan hangen met zijn klachten.
er was wel in de slokdarm gekeken toch?
een ontsteking in de slokdarm kan namelijk ook een verhoging laten zien van leverenzymen.