Diagnose: vasculitis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:44

Heb het ook meegemaakt dat mijn paard echt niets meer wou eten door de vieze smaak van medicijnen ... We hebben het toen ook net zoals jij nu bezig bent zijn voeding terug zuiver gaan geven zodat hij toch iets wou eten en zijn medicijnen deden we in een grote spuit die we dan met zijn drieen in zijn mond spoten. Een half uur erna kreeg terug iets te eten om de vieze smaak uit zijn mond terug te krijgen (direkt erna deden we volgens de da beter niet)
Veel succes en hopelijk wordt je paardje snel terug beter !

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:17

@Yoika: wou hij een half uur erna dan gewoon terug iets eten?
Want Oregon vertrouwt het dan niet, zelfs al kom ik met een appeltje af, dan zie je hem al denken wat heb je daar nu weer ingestopt?? ik hoef het niet...

Hoop dat hij snel terug goed gaat eten...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:41

Oregon heeft gisteren en vandaag dan toch iedere keer drie vierde schep eten gegeten.
Hij knabbelt ook aan zijn hooi en ik ga met hem twee keer per dag een kwartier in een volle weide grazen (na medicatie om vieze smaak weg te krijgen).

Nu wou ik toch nog voor van die UV boots gaan kijken.
Harry's Horse heeft ze maar ik zoek een winkel hier in de buurt (België - Limburg) waar ik ze kan kopen.
Dadelijk eens rondbellen...

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:31

In het begin was hij vrij argwanend (maar wat wil je, we hadden zijn medicijn in zowat alles proberen te verstoppen ...) maar stilaan wou hij terug eten en had hij door dat zijn voeding geen 'smaakje' meer had. Hooi en vers gras op de weide wou hij gelukkig ook wel nog.
Vervelend hé als ze ziek zijn en dan op de koop toe niet meer willen eten ... Hopelijk gaat het snel beter met je paardje !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:03

Habore schreef:
Oregon heeft gisteren en vandaag dan toch iedere keer drie vierde schep eten gegeten.
Hij knabbelt ook aan zijn hooi en ik ga met hem twee keer per dag een kwartier in een volle weide grazen (na medicatie om vieze smaak weg te krijgen).

Nu wou ik toch nog voor van die UV boots gaan kijken.
Harry's Horse heeft ze maar ik zoek een winkel hier in de buurt (België - Limburg) waar ik ze kan kopen.
Dadelijk eens rondbellen...

wat krijgt hij te eten?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:12

Hij krijgt nu twee maal per dag 1 schep Quattro voeding van Mijten.
Op aanraden van DA wegens weinig koolhydraten en eiwitten (omwille van zijn lever).
Hiervan eet hij nu drie vierde, soms halve schep...
Ik plet daar nog wat van zijn snoepjes onder om het toch maar zin in te geven.
Van DA mag hij terug twee maal per dag 2 scheppen hebben maar dat krijgt hij nu nog niet op.

Voordat hij ziek werd at hij:
's morgens 2 scheppen Herba mix (Mijten)
's avonds 2 scheppen gerste mix.(Mijten)

En eigenlijk deed hij het heel goed met dit eten, hij zat mooi in zijn vel...en at het ook graag.

Nu krijgt hij dan ook nog onbeperkt hooi, waar hij wel van eet maar ook niet superveel...nu tis nooit een grote eten geweest en ga ik dus twee keer per dag met hem een kwartiertje grazen (durf niet langer owv eiwitten en koolhydraten ivm lever)

geerke

Re: Diagnose: vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:22

als hij inderdaad last heeft van zijn maag is dat voer dus niet echt goed...heeft de da dat niet gezegt?
Het verhoogt de zuurgraad in de maag...zaak is de maagwand weer te laten genezen door veel ruwvoer en helemaal geen krachtvoer...als een paard een maagzweer heeft kan krachtvoer zorgen voor interne bloedingen en een maagperforatie.
Als hij een maagzweer heeft.

Dat hij het er altijd goed op heeft gedaan zegt niets over de situatie nu...
Gras in ook goed,en veel hooi...maar even niet dit voer.
(ik snap de da ook niet eigelijk)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:32

Hij heeft donderdag en vrijdag een ube gatroguard gehad en dan nu over op pronutrin..
Vanaf toen mocht hij terug krachtvoer maar dan wel licht, zoals die Quatrro volgens haar.
Alleen niet pushen met het eten.

Het is niet zeker dat het een maagzweer is, maar in ieder geval irritatie van de maag door de stress van de afgelopenweken en ev door de vorige medicijnen.

Ik zal nog eens bij DA horen.

Bedankt !

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:44

Ik hoop dat hij het nu wat beter doet al?

Ik ben het wel eens met geerke eigenlijk. Ik vind je DA ook maar raar handelen. Hij heeft nu verschillende problemen (lever, maag en wonden aan benen) en voor geen enkel probleem is nu eigenlijk een zeker diagnose gesteld. Het is precies allemaal diagnostiek van op afstand. Eens in de maag kijken is zo moeilijk toch niet? Mijn DA doet dit gewoon thuis, hij heeft een endoscoop. Dan weet je tenminste zeker of hij iets aan zijn maag heeft. Bovendien vind ik het lever verhaal vreemd. Voor hetzelfde geld eet hij slecht en vermagert hij door de leverproblemen. De diagnose vasculitis vind ik ook heel vreemd, dat komt niet zo veel voor en dat is een symptoom van iets, geen rechtstreekse oorzaak. Dus is een vreemde diagnose. Ik begrijp dat het moeilijk is, maar dit paard zou volgens mij toch best op zijn plaats zijn in een kliniek. Ik heb het er dit weekend met mijn DA over gehad (zeer bekende en goede paardenDA, heeft tien jaar in Merelbeke gewerkt) en hij vond de diagnose vasculitis ook niet logisch en zeker niet sluitend, want als het dat is, hoe komt hij daar dan aan? Wat is de oorzaak? Die lever is uitermate verdacht en alles van het plaatje klopt als je eerder daar aan denkt.

Niettemin hoop ik dat hij snel opknapt!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:59

Wat ik me afvraag:
Staat er berenklauw in de wei? Kennis van mij heeft een haflinger en had dezelfde problemen, uiteindelijk bleek het een heftige allergische reactie op berenklauw te zijn.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:20

@ Chocobroodje: die berenklwauw staat wel op het veld langs de wei, dus het zou knn dat hij ergens iets van binnen heeft gekregen.
Had die dan ook zo wondes aan de benen en eerst dikke benen??
Want eerste DA keek sterk in richting van vergiftiging, of allergische reactie ergens op

@ Jaba: nu ze ziet die vasculitis ook niet als iets alleenstaands.
Oregon heeft eerst vier dikke benen gehad waarvoor de vorige DA hem behandeld heeft.
Vermoedelijk heeft hij een virus of vergiftiging doorstaan waardoor ook die leverwaardes (hiervoor krijgt hij sedochol) slecht zijn.
Volgens DA kan aan leverprobleem niet veel meer gedaan worden dan sedochol en dieet, lever herstelt in mate van mogelijke uit zichzelf.
En als reactie hierop ontstaat dan de vasculitis.

De maag is volgens haar gestresseerd geraakt...daarvoor dan de pronitrin.

Ik zou hem wel naar kliniek willen doen maar hier is er geen in de buurt (zuid limburg- België)
En Gent is al een hele trip voor hem.
Hij is bovendien geen transport gewoon en dit gaat hem zoveel stress brengen.
Ook kan hij niet zonder zijn vriendje en visa versa.

DA vond dat dit ook een risico is omwile van zijn leeftijd en dat het volgens haar goed te behandelen is.
Sowieso is het een lange behandeling en zal er niet van de eerste dag resultaat zijn.

Niettemin maak ik me zorgen.
Hij is wel al een heel stuk levendiger (blijft niet meer staan bij het verzorgen van zijn been, wandelt heel veel rond en rolt alweer lekker in de bak)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:19

Ik ben blij dat hij zich al beter voelt! Gewoon lekker vertroetelen, dat is ook al veel waard.

Als ik zo hoor wat je DA zegt, dan klinkt mij dat toch als fotosensibiliteit in de oren. Ik denk dat we er gewoon een andere naam op plakken. Heb eens geïnformeerd en eigenlijk is vasculitis ook een vorm van fotosensibiliteit. Dus ik denk dat we op dezelfde lijn zitten. Zoals gezegd is de behandeling ook hetzelfde, behalve dan dat hij van jouw DA in de zon mag blijven lopen. Dat zou ik eigenlijk niet doen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:29

Jaba, ik denk het ook...
Heb nu al vele fotos op internet gezien van die fotosensibilisatie en idd behandeling is dezelfde.

Nu als het op het warmste van de dag is komt hij ook niet veel uit de stal en heb voor 1 deur een groot wit laken gehangen.

De UV beenbeschermers van Harry's Horse zijn besteld en ik kan ze donderdag gaan halen.
Voortaan bij zon gaan deze aan, zeker zolang totdat alles weg is...
En sowieso staat hij al veel zelf in de stal.
Zou ik ook nog een uv deken gaan halen??
Op rest van zijn lichaam is niets te zien...
Welk deken is daar goed???

Bij fotosensibilisatie spreken ze ook heel veel over leverproblemen.

Het gekke is in maart heb ik bloed laten nemen en waardes waren perfect !!!

Dan is het er toch wel plots gekomen door iets verkeerd te eten of door parasieteninfectie...

En idd veel vertroetelen.
K vroeg me af zou ik wortelen mogen voeren??
Of teveel aan suikers??

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:30

Habore schreef:
@ Chocobroodje: die berenklwauw staat wel op het veld langs de wei, dus het zou knn dat hij ergens iets van binnen heeft gekregen.
Had die dan ook zo wondes aan de benen en eerst dikke benen??
Want eerste DA keek sterk in richting van vergiftiging, of allergische reactie ergens op

@ Jaba: nu ze ziet die vasculitis ook niet als iets alleenstaands.
Oregon heeft eerst vier dikke benen gehad waarvoor de vorige DA hem behandeld heeft.
Vermoedelijk heeft hij een virus of vergiftiging doorstaan waardoor ook die leverwaardes (hiervoor krijgt hij sedochol) slecht zijn.
Volgens DA kan aan leverprobleem niet veel meer gedaan worden dan sedochol en dieet, lever herstelt in mate van mogelijke uit zichzelf.
En als reactie hierop ontstaat dan de vasculitis.

De maag is volgens haar gestresseerd geraakt...daarvoor dan de pronitrin.

Ik zou hem wel naar kliniek willen doen maar hier is er geen in de buurt (zuid limburg- België)
En Gent is al een hele trip voor hem.
Hij is bovendien geen transport gewoon en dit gaat hem zoveel stress brengen.
Ook kan hij niet zonder zijn vriendje en visa versa.

DA vond dat dit ook een risico is omwile van zijn leeftijd en dat het volgens haar goed te behandelen is.
Sowieso is het een lange behandeling en zal er niet van de eerste dag resultaat zijn.

Niettemin maak ik me zorgen.
Hij is wel al een heel stuk levendiger (blijft niet meer staan bij het verzorgen van zijn been, wandelt heel veel rond en rolt alweer lekker in de bak)

Ja de merrie had haar hele benen onder zitten tot vrij hoog op de benen. Waren ook van die nare wonden. Eigenlijk lijkt jouw verhaal er heel erg op :j Hun hebben bijna de hele zomer zitten klooien met haar, nu ze weten waar het door komt wordt de weide extra goed gesproeit voor onkruid. Ik meen dat ze een kuur met cortico steroïden heeft gehad met AB (een aantal wonden waren onstoken) en toen ze wisten dat het door de berenklauw kwam hebben ze direct beginnen te sproeien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:54

Heb je misschien bastaard klaver in de wei staan? (Soortnaam: Trifolium hybridum) ( Niet te verwarren met witte of roze klaver!) - het bloemhoofdje is wit met roze. Deze klaversoort kan gezelfde verschijnselen oproepen als bij jouw paard ( incl. leverschade). Voor een plaatje moet je even de soortnaam op google intikken.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:29

Fotosensibilisatie komt enkel maar voor op witte huiddelen, dus je hoeft hem zeker niet helemaal in te pakken. Als je zorgt dat witte benen en eventueel bles of zo goed beschermd zijn, dan is dat voldoende!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:39

bastaardklaver zie ik niet bij mij in de wei...

@jaba: oregon is eigenlijk helemaal wit .... :P :9

vandaag heeft hij goed gegeten en mij bijna omgetrokken toen we even in de weide gingen grazen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:18

Geen idee of je dit weet, voor hetzelfde geld wel, maar je paard kan wel wit zijn van haren, maar is de huid ook overal roze? Witte huid is nl. gevoelig voor van alles en nog wat, maar zwarte huid toch wel minder. Vaak is de huid van witte benen roze, maar van de rest zwart. Soms wat roze op het hoofd en als hij ooit bont is geweest, zie je roze en donkere huid over het hele lichaam. Je kan het tussen de haren zien, maar bv, ook als je hem helemaal afspuit en goed nat maakt.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:45

Ik was net van plan hetzelfde te typen Jet ;-)! Je moet eens kijken waar hij echt roze huid heeft, daar zal hij gevoelig zijn, niet op andere plaatsen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:05

Ik lees dit al even mee en reageer nu toch even....

Mijn paard heeft ook vasculitis gehad. Op de eerste pagina van jouw verhaal wordt naar mijn topic verwezen.

http://82.161.230.93/forums/viewtopic.p ... adcc268902

Kort samengevat: wij dachten eerst aan mok, toen aan fotosensibiliteit en toen aan al het andere dat je maar kunt verzinnen.
Niets hielp. Dikke benen, kortsten en geen genezing.
Uiteindelijk ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat het vasculitis moest zijn.

De enige remedie bij mijn paard was: Prednisolon, voor langere tijd (ik geloof 9 maanden)
Niet smeren, niet wassen, geen beschermers.
Gewoon buiten laten lopen, zoveel mogelijk beweging.
De Pred moet je in de ochtend bij het voeren geven. Ik deed de capsules open, zodat de poeder eruit komt en deed dat door de slobber.
Anders kun je het ook mengen met honing en in een spuit doen en in de mond geven als een wormspuit.

Het heeft heel lang geduurd, maar uiteindelijk is alles genezen. Het is nu twee jaar geleden en niet meer teruggekomen.
Als je meer wilt weten dan PB je maar...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:20

Ah dat wist ik niet...dacht dat een schimmel overal roze huid had...maar nu je het zegt...als ik hem helemaal afspuit is zijn lichaam (huid) idd zwart en de benen zijn volgens mij vanaf de knie pas roze...kan veel verklaren...donderdag heb ik de uv beenbeschermers en dan is het gedaan met de uv...nu zitten de wondes wel onder verband en hij staat uit zichzelf veel in de stal...

MAAR...en dat is goed nieuws...Oregon eet terug heel goed !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ben ik content...

Zou dat nu door de cortisone komen of zouden de andere medicijnen ook gewoon beginnen te werken???

@ Franka: fijn, ik ga je dadelijk PB'en

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:15

Dat is goed nieuws! Houden zo zou ik zeggen. Waarschijnlijk gaat het vooral door de cortisone komen, daar krijgen ze echt enorme honger van. Maar de rest van de medicijnen zal ook wel zijn deel doen. Hopelijk doet hij zo verder!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:11

Info die ik destijds kreeg van een DA:

Immuungemedieerde vasculitis kan bij een boel aandoeningen optreden, vooral na virale infecties (EHV 1 en 4 b.v.), bacteriële infecties met streptococcen (b.v. droes) of staphylococcen (Staph aureus of intermedius speelt vaak mee in mokproblematiek of andere menginfecties). Het lichaam wil deze indringers bestrijden en gaat soldaatjes inzetten, antilichamen. Die antilichamen zijn er op gericht bepaalde onderdelen van de indringer te herkennen en hieraan vast te kleven zodat de indringer onwerkzaam wordt en verder kan worden herkend en opgeruimd door het lichaam. Soms gaat dat herkennen mis en binden de antilichamen onbedoeld zich aan de cellen in bloedvatwanden. Die gaan dan stuk en het bloedvat gaat lekken (vasculitis: letterlijk vertaald betekent dat ontstoken bloedvaatje), zo ontstaat oedeem b.v. in een been.

Een milde vorm zijn de 'stalbenen' die ontstaan na virale infecties (nou ja, meestal mild, verdwijnt vanzelf binnen een maand of wat). Een hele ernstige vorm is purpura hemorrhagica, dat meestal getriggerd wordt door de droes bacterie, Strep equi equi, en in 50% vd gevallen tot de dood of euthanasie lijdt.

Behandeling: milde vorm gewoon afwachten (maar die fase ben jij al lang voorbij), ernstigere vormen bestrijdt je met antibioticum gericht op de veroorzakende bacterie (antibiotica doet niks tegen virussen) en hoge doseringen met prednison-achtige (corticosteroiden) middelen, bij het paard orale prednisolon 1 tot 2 mg/kg 1x daags 's ochtends of dexamethason injecties (b.v Voreen oplossing 1dd 20-40cc IV voor 600kg) in het bloed of in de spieren, om de afweerreactie van het lichaam stop te zetten. Nadelen van prednison-achtige stoffen zijn de (kleine) kans op hoefbevangenheid, soms dufheid, verminderde weerstand tegen infecties en vertraagde genezing van b.v. wonden (maar dat is theorie, valt in de praktijk enorm mee).

In het boekje van Marianne Sloet, The Practitioners Guide te Equine Dermatology, staat wel een stukje in over “pastern leukocytoclastic vasculitis”: enkel bij volwassen paarden en geen voorkeur voor geslacht. Plekken bevinden zich meestal op witte huid van de extremiteiten en dan met name binnen- en buitenzijde kootbeen. Begint met losse plekken die later kunnen samensmelten tot groter geheel, eerst zwelling, exsudaat (dat gelige spul wat ook uit schaafwondjes kan lekken), korsten totdat er zich oppervlakkige zweren vormen en oedeem. Chronische plekken worden vaak ruw wratachtig. Oorzaak onbekend maar zeer waarschijnlijk immuungemedieerd. Omdat vooral de witte huid is aangetast ging men ervan uit dat UV-licht een rol speelde, maar het is toch geen echte fotosensitiviteit (overgevoeligheid voor licht). Diagnose wordt gesteld aan de hand van biopten. Behandeling bestaat uit corticosteroiden (de prednison-achtige stoffen) IV, IM of oraal. Men kan het gebied tegen zonlicht beschermen, dus dat zijn je UV-bandages.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:53

Equine Pastern Dermatitis -- door mij al op pagina 1 genoemd..

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:33

@Jannepauli: inderdaad, heb dat artikel met veel aandacht gelezen en ook de foto's van paardenbenen die erin staan, net die wondes van Oregon...
Behandeling die ze daarin beschrijven komt overeen met die van Oregon, nu hopen dat het goed aanslaat...
het gaat in ieder geval de goede kant uit....

Mag ik eigenlijk vragen van waar jij dat artikel hebt??
Want in die databank van dat artikel (is een engelstalige databank voor veeartsen...) staan nog een aantal intressante artikels hierover...vroeg me af of iemand een login heeft...