2 of 4 ijzers of geen ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:27

Mijn pony heeft ook haar hele leven vierkant beslagen geweest, maar ik laat haar voetjes gewoon bloot. En als je over asfalt lopen opbouwt, gaat het prima. Ik heb haar nu 2 jaar en na die twee jaar zijn de hoeven echt 'steenhard'.
Wat ook wel helpt om de hoeven te laten groeien, is speciaal hoefvet.

Een nadeel bijvoorbeeld mijn pony schuift er makkelijker mee uit (ja nu kan je zeggen, maar je kan er kalkoenen indoen, maar dat doe ik niet :+ )

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:28

Niet de mensen van paardnatuurlijk.nl kijken alleen in hun eigen straatje, júllie kijken alleen in je eigen straatje. Je bent gewoon opgegroeid met de impressie dat hoefijzers doodnormaal zijn en dat je er een paard in de meeste gevallen goed mee doet.
Ik heb absoluut een ideaalbeeld maar dat kan ik onderbouwen. Er zijn te veel mensen die hoefijzers beschouwen als dé oplossing als er een probleem is, zonder er echt bij stil te staan dat er ook andere opties zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:29

Maeh schreef:
Niet de mensen van paardnatuurlijk.nl kijken alleen in hun eigen straatje, júllie kijken alleen in je eigen straatje. Je bent gewoon opgegroeid met de impressie dat hoefijzers doodnormaal zijn en dat je er een paard in de meeste gevallen goed mee doet.
Ik heb absoluut een ideaalbeeld maar dat kan ik onderbouwen. Er zijn te veel mensen die hoefijzers beschouwen als dé oplossing als er een probleem is, zonder er echt bij stil te staan dat er ook andere opties zijn.

Iets beter lezen zou je sieren, ik kijk helemaal niet in mijn eigen straatje. Ik sta er precies tussen. Mijn mening is: Bloot laten wat bloot kan, ijzers eronder wat ijzers nodig heeft. Ik kijk naar wat het beste is voor het paard, en niet naar wat het beste is volgens mijzelf :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:32

Citaat:
Niet de mensen van paardnatuurlijk.nl kijken alleen in hun eigen straatje, júllie kijken alleen in je eigen straatje.

Volgens mij kijken de meesten hier niet in hun eigen straatje, maar in dat van hun paard.
Mag je mij vertellen hoe ik mijn pony zonder ijzers op asfalt door moet laten lopen met te korte voetjes (stilzetten of langzaam opbouwen kan niet ivm blessure). Of hoe ik veilig een marathon in de blubber kan uitrijden zonder stiften.
Daarnaast heb ik al te veel paarden ernstig zien kreupelen onder het mom van "natuurlijk bekappen". Dát vind ik pas kortzichtig. Paard zal en moet "natuurlijk bekapt" worden, ook al loopt hij dan met pijn aan zijn voeten.

Maeh

Re: 2 of 4 ijzers of geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:35

Dat laatste is inderdaad heel jammer, Horseware. En ik moedig dat absoluut niet aan. Mensen die koste wat het kost natuurlijk willen bekappen, rare methodes beoefenen en daarmee de hoeven van hun paard verpesten. Maar nogmaals: over natuurlijk bekappen heb ik niets gezegd. Ik wijs alleen naar de onderzoeken over de nadelen van hoefijzers.
En Focussed, ik heb goed gelezen hoor. Bij jou zijn ijzers nog steeds dé oplossing voor een probleem. 'Daar waar nodig' vind ik sowieso erg vaag.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:42

Anoniem schreef:
houd je paard lkkr bloodsvoet! zonder ijzers ;)
paarden kunnen makkelijk over de weg lopen zonder ijzers hoor!

ik ben dat niet helemaal met je eens, ik heb 1 paard die sinds 3 wkn op ijzers (voor) staat omdat zijn hoeven gewoon afbrokkelden en te hard sleten terwijl ik af en toe maar op de weg rijdt en dit paard staat normaal altijd zonder ijzers.. blote voeten dus.
mijn andere paard kan niet op blote voeten die heeft niet zulke sterke voeten en heeft rondom ijzers.

ik ben natuurlijk ook wel voor natuurlijk houden van de hoeven maar soms kan het gewoon echt niet anders.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:44

als het bij de achterhoeven niet nodig is waarom niet?
mijne is rondom en de andere heeft er geen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:46

Maeh schreef:
Dat laatste is inderdaad heel jammer, Horseware. En ik moedig dat absoluut niet aan. Mensen die koste wat het kost natuurlijk willen bekappen, rare methodes beoefenen en daarmee de hoeven van hun paard verpesten. Maar nogmaals: over natuurlijk bekappen heb ik niets gezegd. Ik wijs alleen naar de onderzoeken over de nadelen van hoefijzers.
En Focussed, ik heb goed gelezen hoor. Bij jou zijn ijzers nog steeds dé oplossing voor een probleem. 'Daar waar nodig' vind ik sowieso erg vaag.

Nee je leest niet goed. Bij mij zijn ijzers NIET de oplossing voor een probleem. Quote me aub waar ik dat zeg, want ik heb het nooit getypt.
Daar waar nodig is niet vaag. Mijn paard heeft ijzers "nodig" als hij zo kort staat door het vele lopen op asfalt dat het pijnlijk voor haar gaat worden. Mijn paard heeft ijzers nodig aan haar voorbenen in overleg met meerdere DA's en hoefsmeden, vanwege een botafwijking in het sesambeentje. Voor MIJN paard is dus op het moment voorijzers een oplossing, achterijzers inmiddels niet meer aangezien ze nu op de weide staat en minder over het asfalt hoeft te lopen.
Bij een ander paard is ijzers bijv. helemaal weer geen oplossing, als je bijv. nauwelijks over het harde rijdt.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:51

Je ziet zelf niet in hoeveel je vasthoudt aan die ijzers :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:52

Verklaar je eens nader :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:04

my_precious schreef:
Anoniem schreef:
houd je paard lkkr bloodsvoet! zonder ijzers ;)
paarden kunnen makkelijk over de weg lopen zonder ijzers hoor!

ik ben dat niet helemaal met je eens, ik heb 1 paard die sinds 3 wkn op ijzers (voor) staat omdat zijn hoeven gewoon afbrokkelden en te hard sleten terwijl ik af en toe maar op de weg rijdt en dit paard staat normaal altijd zonder ijzers.. blote voeten dus.
mijn andere paard kan niet op blote voeten die heeft niet zulke sterke voeten en heeft rondom ijzers.

ik ben natuurlijk ook wel voor natuurlijk houden van de hoeven maar soms kan het gewoon echt niet anders.

Maar als de hoeven echt afbrokkelen is dit een teken van droge hoeven.
Dan brokkelen ze gewoon af omdat ze te droog zijn, ik zou maar beginnen met paardje zijn hoeven in te vetten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:12

Poeh, te droge hoeven en dan aanraden om ze te vetten, zodat er helemaal geen vocht meer in kan? Ik zou ze eerder dagelijks afspuiten :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:24

ik ben natuurlijk ook wel voor natuurlijk houden van de hoeven maar soms kan het gewoon echt niet anders.[/quote]

Maar als de hoeven echt afbrokkelen is dit een teken van droge hoeven.
Dan brokkelen ze gewoon af omdat ze te droog zijn, ik zou maar beginnen met paardje zijn hoeven in te vetten.[/quote]

dat heeft niets te maken met droge voeten, zijn hoeven vet ik altijd in en verzorg ze super goed. (mijn paarden komen niets te kort en koop ook geen rotzooi voor ze)
alles moet bij mij altijd goed zijn.
en voor en naar het rijden maak ik ze altijd goed schoon met een sponsje wat ik in een emmer water stop.
dus droog zijn ze zeker niet.
dat afbrokkelen komt volgens de hoefsmid door het asvalt, en het ene paard heeft nu eenmaal slechtere voeten dan de ander.
het is ook zo dat hij nu 12 jaar is en altijd op blote voeten heeft gestaan alleen in de zomer krijgt hij een ijzertje eronder.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:52

Focussed schreef:
Poeh, te droge hoeven en dan aanraden om ze te vetten, zodat er helemaal geen vocht meer in kan? Ik zou ze eerder dagelijks afspuiten :)

Tja, als ik de hele beschrijving geef hoe ik mijn pony haar hoeven invet, dan kan ik lang blijven typen hoor.
Ik spuit haar hoeven eerst af en dan gaat er hoevenvet op
Wat zijn sommige mensen toch kortzichtig :Y)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:35

*vind dat deze discussie een beetje grimmig wordt*
*ieder heeft zn eigen ideaalbeeld en probeerd op zn eigen manier te doen wat hem/haar juist lijkt*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:46

Ik volg even, ik heb een paard wat voren vreselijke hoeven (ze brokkelen en scheuren snel zonder ijzers) heeft en ben aan het bedenken om hem alleen voren te laten beslaan. :)

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:05

Ik denk ook dat als je paard zonder ijzers kan dat je er dan zeker geen ijzers onder moet slaan.
Mijn pony en mijn verzorg/bijna-eigen paard bekap ik al 5 jaar zelf. Af en toe laat ik de smid kijken of ze niet scheef staan ofzo maar tot nu toe staan ze altijd goed.
Toen ik haar net had stond ze vierkant op ijzers, een winter eraf gehaald al toen sleten de hoeven enorm van alleen maar van de stal naar de bak lopen over tegels. Volgens mijn smid kon ze dan ook echt nooit zonder ijzers. De fries heeft verbening van de weke delen in zijn voorvoeten. Sinds hij zonder ijzers staat is hij geen dag meer kreupel geweest en heeft hij nooit meer mok. Ik zeg dat dat komt omdat ijzers de doorbloeding in de voet belemmeren. Vorige zomer had hij een beschadiging op de kroonrand die uiteindelijk een scheur naar beneden werd. Elke hoefsmid die ik ken had er een ijzer onder willen zetten. Ik heb dat niet gedaan maar elke week de hoef bijgevijld zodat er geen druk op de scheur kwam. Nu is dat helemaal hersteld.
Mijn pony heeft een peesblessure en ik loop meerdere keren per week een uur over de verharde weg met haar. Dan nog moet ik om de week de hoeven vijlen omdat ze anders te lang worden.
In het begin (eerste 9 maanden ofzo) liep ze wel eens gevoelig, vooral op steentjes of ongelijke weg. Omdat door ijzers de witte lijn meestal niet meer mooi aansluit van boven naar beneden is de zool niet mooi hol en doet dat pijn. Pijn op egale stukken duidt erop dat de hoornrand te lang is en het paard daarop moet steunen. Als die gelijk is aan de zool en het paard dus op de zool en de straal steunt kan hij nooit gevoelig lopen op egale ondergrond. Tenzij de zool zo plat is dat die voor een groot deel de grond raakt.(dan een tijdje hoefschoenen, of drastisch volgens strasser bekappen en op matten zetten een tijdje)
Deze gevoeligheid voor steentjes duurt even en is niet leuk, steentjes vermijden of als dat niet kan hoefschoenen....
Het maakt ook uit hoeveel een paard loopt. Als je paard de hele winter in zijn box staat en je gaat op de harde weg rijden kan ik me voorstellen dat ijzers wel nodig zijn. Omdat de hoef niet de hele dag beweegt zal de aangroei dan niet voldoende zijn. Mijn paarden staan in een loopstal en ik heb dat probleem dus niet.
Ook wil ik geloven dat er paarden zijn die om medische redenen beslag nodig hebben.
Maar een paard wat de hele dag kan bewegen heeft nooit ijzers nodig omdat de hoeven anders teveel slijten.... Onmogelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:14

Oliiviia schreef:
Focussed schreef:

Tja, als ik de hele beschrijving geef hoe ik mijn pony haar hoeven invet, dan kan ik lang blijven typen hoor.

In de bit of hoefslag of de paardenkrant iig in een van die stond eens dat hoefvet echt vreselijk slecht is! Dat dit de hoeven totaal uitdroogt en zorgt voor een bleke kroonrand.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:24

Er is hier altijd een eeuwige discussie over wat beter zou zijn, ijzers of niet.
Mijne heeft blote voeten omdat dit kan. Daar ben ik blij om (scheelt ook erg veel in de portemonnee). Maar als dit niet goed zou gaan kreeg hij ijzers.

Het is echt verschillend per paard en het lijkt me belangrijk dat we daar naar kijken zonder te (ver)oordelen.

Het is wel zo dat je verschil ziet in de bouw van de hoef (verzenen) als het paard zijn hele leven op ijzers heeft gestaan. Ik heb daarbij niet de indruk dat de paarden hieronder lijden.

Zou het niet zo kunnen zijn dat door de evolutie de hoeven gewoon niet meer zo hard zijn als dat ze vroeger waren?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:29

Citaat:
Zou het niet zo kunnen zijn dat door de evolutie de hoeven gewoon niet meer zo hard zijn als dat ze vroeger waren?

Niet (alleen) door evolutie, maar (vooral) door fokken. In de natuur vindt natuurlijke selectie plaats. Paarden met slechte voeten zullen daar simpelweg niet overleven, simpelweg omdat ze prooidieren zijn en ze bij kreupelheid door hoefproblemen als eerste gepakt worden. De paarden met goede hoeven blijven over en die zorgen weer voor nakomelingen (even allemaal heel simpel gezegd).

Wij fokken onze paarden veelal niet op goede voeten, maar veel meer op correcte bouw. Bij ons vindt dus geen natuurlijke selectie plaats en blijven ook de paarden met slechtere voeten leven en wordt daar ook weer mee gefokt.

Daarnaast - laten we wel wezen - kan je de leefomstandigheden van de meeste paarden in de verste verte niet vergelijken met de natuurlijke leefomstandigheden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:31

Dit bovenstaande bedoelde ik ook hoor, ben het helemaal met je eens.
Zelfde geldt voor 24/7 in een weiland, maar goed, dat is weer een hele andere discussie en off topic (voordat er weer iets gewist wordt);-).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:07

Oliiviia schreef:
Focussed schreef:

Tja, je bent idd een beetje kortzichtig, aangezien zelfs op die manier je de hoeven afsluit voor verdere vocht "inname". Maar je moet zelf weten hoor :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:37

@Horseware
Er was zelfs een filmpje op Bokt van een groep mustangs die werden gevangen om getemd te worden.
De hoeven van die (wilde!) paarden waren lang en moesten eerst bekapt worden voordat ze wat met de paarden konden doen.

(*zoekt filmpje even op)

edit gevonden:
Filmpje 1 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=6&t=1297514#

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:23

Mijn knol staat alleen voor, want hij heeft ongelijke hoeven. Mijn pony staat rondom, want haar hoeven slijten heel snel.