[Filmpje] Last van haar tanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Filmpje] Last van haar tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:15

Nee, voor zover ik weet is er niks veranderd aan haar voer.
Ze krijgt na het werken vaak 1/2 tot 1 kilo biks en krijgt onbeperkt hooi/kuil.
Ze had op het moment van het filmpje ook niet net iets raar gegeten.
Ik merk wel dat ze het nu minder lang doet, al was ze donderdag wel weer aardig op dreef.
Ik probeer het maar zo min mogelijk te negeren.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:32

Ik dacht eigenlijk aan dat ruwvoer. Misschien heeft er een plantje in gezeten wat een andere nasmaak geeft?
Ze ziet er helemaal niet gestressed uit, het lijkt me geen stalondeugd. Misschien net zoiets als duim zuigen bij kinderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:43

Ze doet het niet als ze in de paddock staat.. eigenlijk alleen op de poetsplaats en als ze bijvoorbeeld in de bak stil staat.
Tijdens het longeren/rijden/lange lijnen doet ze het niet.
Misschien dan toch een beetje verveling.
Al blijf ik het raar vinden dat ze haar hoofd zo scheef houdt en dan met haar tong zo apart doet.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:25

Tja, ze kan zo in Animalcrackers...

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:57

KoudbloedKim schreef:
Kim wordt elke 3 maanden ontwormt.. maar ik zal het nog eens navragen voor de zekerheid. :j

Dit paard werd ook altijd netjes ontwormt. Elk paard heeft wormen of hij nu ontwormt wordt of niet. Het wordt pas een probleem als er te veel zijn. Niet alle wormmiddelen pakken alle soorten wormen aan. Het kan dus toch voorkomen ondanks netjes ontwormen. Als je alles wilt uitsluiten zou ik inderdaad de tandarts navragen en de dierenarts of kliniek inschakelen. Je kan ook bijvoorbeeld naar Emmeloord of een kliniek in je buurt bellen en vragen of ze dit linken ergens aan. Als je alles hebt uitgesloten weet je dat het iets met gedrag te maken heeft en hoef je je geen zorgen meer over iets medisch te maken ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:18

Alle paarden worden met hetzelfde middeltje ontwormt en Kim is de enige die het doet van haar groep.
Ze krijgt nu anderhalve spuit per keer.
Ik zou Emmeloord kunnen bellen, maar dat is wel een beetje teveel.
Ze doet het nog steeds, maar niet meer zo lang als laatst.
Ze houdt het nu bij een paar minuten.. pauze.. paar minuten.. pauze.
Maar mijn dierenarts komt daar regelmatig, dus als ik hem tref, vraag ik het even. :j

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:54

mijn vorige paard deed dit ook, het was bij hem een 'tic' hij had nergens last van ( tanden b.v)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:05

ik heb eerlijk gezegt niet alle reactie's door gelezen want daar was ik te lui voor...
dus hierbij een excusses als deze vraag al is geweest en beantwoord... :+

Je zegt in je beginpost dat er nog 2 tanden door moeten komen
Heeft ze daar niet last van?
toen mijn merrie tanden door kwamen mertke ik dit wel degelijk aan haar.
toevallig dat de tandarts toen net kwam , maar ook aan haar gedrag met rijden en afentoe deed ze ook een beetje met haar mond.
niet lekker eten ect..

kan dit het zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:54

Ik weet het eigenlijk niet.
In November is de tandarts geweest en die zei dat er bij Kim 2 'ruinentanden' bezig waren door te komen.
Ik vroeg toen of dat normaal was bij merrie's.. :+ Heb daar verder geen verstand van.
En hij zij dat dat heel normaal was. :j
Ik zal haar zondag nog eens controleren.
Ze fleemt de laatste tijd ook erg veel.. veel meer dan normaal.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:14

Misschien inderdaad haar nieuwe tandjes die zitten te duwen. En dat flemen doet ze anders ook? Want die van mij doet dat ook vaak, maar blijkbaar ook zonder reden, soort van gewoonte zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:40

Ze fleemt de laatste tijd wel meer en vandaag was ze ook constant bezig.. tijdens het longeren in stap en draf en gewoon los in de binnenbak.
Sinds kort likt ze ook aan de bakrand (waar ook wat zand aan zit)..

Dit is van vandaag.
Ik heb er een stuk of 15 foto's van, dus ze heeft minstens zo vaak gefleemd.
Afbeelding

Edit; De laatste foto is dus van het likken aan de bakrand.
En dat 'plasje' waar Kim bij staat op 2 foto's is gewoon water van de sprinkler-installatie.
Geen raar ruikend goedje wat het flemen zou kunnen verklaren.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:46

Moet ze binnenkort hengstig worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:48

Ik heb geen idee!
Sterker nog, ik heb haar nog nooit hengstig gezien.
Wel periodes dat ze wat sterker is aangetrokken door andere paarden, maar niet de typische kenmerken van hengstigheid.
Ze doet het trouwens nog steeds..

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:50

Hmmm Staat ze verder de hele dag buiten? Ik denk dat het uit verveling een tik is geworden...
Ik dacht misschien dat ze hengstig wordt, doordat het nu sinds een week verergerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:05

Ja, ze staat de hele dag buiten en sinds kort ook weer lekker af en toe in de wei.
Ik heb er vandaag nog even een filmpje van gemaakt.. die zal ik zo even uploaden. :)
Zelf probeer ik het zoveel mogelijk te negeren, maar er werken een paar mensen met een verstandelijke beperking en veel kinderen en die vinden het heel erg grappig.
Maar ook als ik alleen ben en er niet op in ga, gaat ze gewoon door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:39

iloveyah87 schreef:
Ik dacht misschien dat ze hengstig wordt, doordat het nu sinds een week verergerd...
Het is al langer aan de gang hè.. toen ik dit topic opende (11 april) deed ze het al.

Nog 2 filmpjes van vandaag, beide met een andere camera.

Deze heeft wat close-ups.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:25

Dit is gewoon een gedragsprobleem hoor. Dit ontstaat op een bepaald moment gewoon door een uitlokkende factor die stress veroorzaakte of frustratie en aangezien er hierdoor endorfines vrijkomen en het paard ahw "high" kan worden, gaan sommige dieren hier gewoon mee door. Ik had dit al eens eerder gepost, kwam uitgebreid aan bod in mijn cursus gedragsleer bij het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:31

Oké.. en kan ik hier iets aan doen? :)
Het lijkt me dan eenzelfde soort effect hebben als luchtzuigen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:37

Inderdaad, het is zowat te vergelijken. Het is niet schadelijk hoor. Het is natuurlijk wel vervelend, maar je moet begrijpen dat het een manier is van je paard om met stress om te gaan. Het is net als luchtzuigen dat je probeert te verhinderen. Als je dat doet, zorg je er voor dat je paard zijn stress niet meer kwijt kan. Het enige wat je zou kunnen doen, is de uitlokkende factor wegnemen, dus hetgene waar ze "stress" van krijgt. Helaas weet je bijna nooit wat die factor nu eigenlijk is. Je kan maar proberen haar zoveel mogelijk afwisseling te geven, veel buiten, vriendjes, genoeg werk, genoeg ruwvoer om zich bezig te houden, wilgentakken of zo enzovoort. Voor de rest zou ik het zoveel mogelijk negeren en je ziet wel wat er gebeurt. Tenslotte is het niet schadelijk, het is eerder een soort schoonheidsfoutje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:23

Tja.. stress.. dat vind ik toch wel erg apart, aangezien ze nergens stress van kán krijgen.
Ze is verder eigenlijk heel erg relaxed en ze is gewoon niet gestresst..
Ik wil best aannemen dat het een manier is om een prettig gevoel te krijgen, maar dat ze het doet om stress te verminderen, dat komt er bij mij niet in. :)

Ze staat 24/7 en 365 dagen per jaar buiten, met ongeveer 20 soortgenootjes, krijgt onbeperkt ruwvoer, water en genoeg ruimte om te rennen, spelen en slapen.
Ik ben het nu ook aan het negeren, maar het wordt niet minder..
Maar er zit niks anders op dan het te accepteren en ach, als het niet schadelijk is, dan ben ik er allang blij mee. :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:42

Je mag de factor stress niet onderschatten hoor. Ik weet dat het moeilijk te geloven is, maar sommige paarden kunnen innerlijke stress hebben, zonder dat jij dat merkt. Maar het is inderdaad niet schadelijk, dus ik zou het mij ook niet aantrekken. Je kan haar voor de zekerheid wel eens volledig laten nakijken, om echt alles uit te sluiten, want soms kan een lichamelijk ongemak ook dit gedrag ooit uitgelokt hebben, maar de kans dat er iets uit komt is niet groot.