Eten en luchtzuigen *filmpje*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eega

Re: Eten en luchtzuigen *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:01

1 bij ons op stal doet het ook. Maar die draait zijn tong ook nog eens onderste boven. Het dier is daarvoor recent bij de tandarts geweest. Die zou zweren toch moeten opmerken al hij deze had gehad? Echter deed dit dier het daarvoor ook al.

Succes met je pony.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:04

ik snao je zin niet helemaal, mijn pony is recentelijk nog bij de tandarts geweest, als je dat bedoeld?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:12

mij lijkt het ook geen echt luchtzuigen, omdat je de halsspieren niet ziet opspannen, maar dat wil niks zeggen.
luchtzuigers vinden allerlei trucjes uit, ik weet er die echt lucht pompen, maar kun kin op de deur of voerbak leggen, hun nues tegen de muur drukken,... ook zijn er veel die het stukje dat ze vast nemen om op te zuigen aflikken tusse het luchtzuigen door (bv weefrek aflikken, erop bijten, luchtzuigen,enkele malen likken en weer vastbijten)
als het gedrag getriggerd wordt door voer (snoepje, brok, hooi,...) dan is de kans toch reëel dat je pony last heeft van z'n maag.

Mijn paard heeft ook singelnijd, altijd gehad. Maar met periodes van meer stress, verandering van voerpatroon door omstandigheden. Dan fleemt en geeuwt ze meer na het eten en maakt rare bewegingen met haar tong en overreageert bij het aansingelen (bijten, trappen, tegen de grond gaan liggen,...) behandeling van de maag doet dit gedrag na enkele dagen verminderen tot verdwijnen...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:15

goh.. Dit zet me toch echt aan het denken, zal na pasen gelijk actie ondernemen..

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:15

Is het in de winter erger dan in de zomer?
En hoeveel uur per dag staat hij momenteel in de wei, met soortgenoten?

Ik heb het gedrag 1x eerder op video gezien. Bij dat paard ging het om een reactie op stress. In plaats van druk te worden (wat je verwacht als ze gestresst zijn) sloot hij zich af en ging op zijn tong zuigen. Soms raakte hij dan helemaal in trance (door aanmaak van endorfines). Dat paard deed het ook nadat hij een koekje gekregen had.

Wat kán helpen:
Zorg dat je je pony een beetje bezig houdt na het geven van een koekje. Als hij overal aan gaat likken, ga dan expres zijn hoofd aaien bijvoorbeeld.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:19

Mijn haf zuigt ook lucht, met name na dat hij gegeten heeft.
En maakt hierbij klokkende geluiden.
Maar heeft geen paaltje, hek of dergelijke nodig, hij doet het echt in het luchtledig!

Maar meneer kan het ook spontaan als we aan het draven zijn tijdens een buitenrit.
Dan kan het zijn dat hij net een stress moment heeft gehad.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:26

hij staat de hele dag op de wei, wel alleen wegens zijn blessure. Soortgenootjes staan wel naast hem.. Van de zomer komt er 1 pony bij..

Hoe ik m ook bezig houd, hij zuigt/tut gewoon door :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:38

Dit is geen luchtzuigen. Dit doet mijn paard ook, al bijna sinds de geboorte. Dat was een flessenveulen. Voor luchtzuigen moeten ze echt lucht naar binnen zuigen. Dat hoor je echt wel. Dat is een zeer karakteristiek geluid. Dat ze of doen terwijl ze zich vast zetten, of vrij maar dan met een iets gebogen hals.

Dit sabbelen op de tong levert wel meer spuug op. En spuug is basisch. Het maakt de maag minder zuur. Zo kan het wel ontstaan zijn. Dan heeft het dezelfde oorzaak als luchtzuigen: nl. maagklachten. Maar ik geloof eerder dat het is een zuigreflex vanuit de veulendagen van vroeger. Dit omdat ik dit spefifieke tongsabbelen vaker zie bij paarden die met de fles zijn grootgebracht.

Eega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:41

Saul schreef:
ik snao je zin niet helemaal, mijn pony is recentelijk nog bij de tandarts geweest, als je dat bedoeld?

Ik bedoel dat dat paard bij ons op stal ook zo iets doet. Maar ik denk dat als het zweren zijn dat de tandart die nog recent bij ons op stal is geweest dit zeker had moeten opmerken. (Dit paar doet het al langer dan een half jaar, half jaar lang zweren lijkt me onwaarschijnlijk.)

Ik zou het ook eerder een stal ondeugd noemen. We hebben er bij ons op stal nog geen nare gevolgen van gezien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:42

Nee de oorspronkelijke maagklachten (als die er al waren) hoeven niet meer te bestaan. En nogmaals het kan ook een gevolg zijn van stress a.g.v. spenen of omdat het een moederloos veulen betreft.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:46

ik heb geen idee of hij met de fles grootgebracht is..

Zit wel logica in wat jij zegt, goh frapant.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:59

He he eindelijk nog iemand gevonden met zo'n gek geval.
De mijne doet precies hetzelfde en ik heb haar vanaf haar 2.5jaar en nu is ze net 8.
Moet je eens een appel of sappige peer geven :D

Nee dit is geen luchtzuigen,maar gewoon lekker nagenieten van het eten of de lekkere beloning.
Heerlijk vindt ik het om te zien en geniet dan net zo hard met haar mee.
En ja iedereen die het ziet ligt in een deuk,het is ook echt cute(vind ik dan he)

Nee bij luchtzuigen pakken ze echt iets vast met de tanden en zuigen de lucht hard en snel naar binnen.

Als ik de kans heb zal ik van de week ook een filmpje maken en kijken of ik technisch genoeg ben deze hier te plaatsen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:04

Hey,

Dit doet Hollyfield ook, dat is de draver van Ramona van het andere forum.
Hij doet dit na dat hij iets lekkers heeft gehad. Het is geen luchtzuigen, maar eerder nagenieten of herbeleven van het hebben van een snoepje. Dus dan heeft het eerder met voernijd/schooien te maken denk ik.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:11

saskiab schreef:
Hey,

Dit doet Hollyfield ook, dat is de draver van Ramona van het andere forum.
Hij doet dit na dat hij iets lekkers heeft gehad. Het is geen luchtzuigen, maar eerder nagenieten of herbeleven van het hebben van een snoepje. Dus dan heeft het eerder met voernijd/schooien te maken denk ik.

Hoezo voernijd of schooien?
Voernijd is wanneer ze heel de boel in elkaar schoppen of in de tralies gaan hangen wanneer ze de brokkenbak horen.
En schooien is wanneer ze continu je zakken afstropen en dan een beet geven wanneer ze niks krijgen.
Dit is gewoon nagenieten.

De mijne weet dat ze iets lekkers krijg zodra ik haar uit de wei gehaald heb en dan in haar stal.
Dan ga ik haar poetsen,zadelen enz.
En wanneer ik afscheid van haar neem en weer naar huis ga krijgt ze wat lekkers.
Tussendoor krijgt ze niks en dat weet ze,dus schooit ze ook niet.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:44

Als je mijn stukje goed gelezen hebt, lees je ook dat ik het link aan nagenieten en herbeleven. Niet alleen het verkeerde eruit pikken he.

Ik bedoel dat het dan eerder daar mee te maken heeft, dan bedoel ik op het gebied van eten i.p.v. luchtzuigen of maagklachten o.i.d.

Voernijd had ik misschien niet hoeven te noemen idd.

Maar ik vind schooien en nagenieten heel dichtbij elkaar zitten. Het is allebei een wens naar meer lekkers. Het is alleen aan het baasje om hier aan toe te geven of niet.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:55

saskiab schreef:
Als je mijn stukje goed gelezen hebt, lees je ook dat ik het link aan nagenieten en herbeleven. Niet alleen het verkeerde eruit pikken he.

Ik bedoel dat het dan eerder daar mee te maken heeft, dan bedoel ik op het gebied van eten i.p.v. luchtzuigen of maagklachten o.i.d.

Voernijd had ik misschien niet hoeven te noemen idd.

Maar ik vind schooien en nagenieten heel dichtbij elkaar zitten. Het is allebei een wens naar meer lekkers. Het is alleen aan het baasje om hier aan toe te geven of niet.

Heeft niks met het verkeerde eruit pikken te maken?!
De link van nagenieten gevolg schooien/voernijd volgens jou is in mijn ogen irrelevant.

Is toch alleen maar fijn dat een dier laat merken dat het ergens van geniet.
Heb ook zovaak dat ik iets lekkers opheb en denk of zeg,dat smaakt naar meer.
Of dat je ergens uiteten geweest bent en zegt heb heerlijk gegeten.

In mijn ogen ziet TS een probleem die er niet is,zelfs haar dierenarts ziet er geen probleem in en moet erom lachen,
meerdere mensen hier hebben er ervaring mee en kennen wel een paard of pony die het ook doet,
dus waarom dan blijven denken dat je paard een probleem heeft?
Zo kun je je wel vanalles aanpraten.
Ja vindt ik dan he,heel nuchter bekeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:58

Dat paard heeft helemaal geen probleem. Die staat happy te sabbelen. Doet er geen kwaad mee, beschadigt er niks mee, het ziet er lief uit... wat wil je nog meer ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:38

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:00

@ perenboompje: Ik zeg nergens dat het paard een probleem heeft. Overigens is het niet nodig om mijn bericht te quoten als je direct onder mij iets zegt ;)

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:23

Dit is geen luchtzuigen, dit is gewoon sabbelen op de tong.
Heeft niemand een filmpje van een echt luchtzuigend paard voor haar zodat ze ziet wat luchtzuigen echt is.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 17:35

odje sorry maar ik ben niet zo dom..

Ik dacht dat dit een versie van luchtzuigen is.
Inmiddels heeft de DA ook bevestigd dat dit een overblijfsel is van het zuigreflex van toen hij nog een veulen was...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:57

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:01

het lijkt wel schattig he <3
had je de dierenarts er bij gehad dan dat die zei dat het van het zuigreflex is?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:02

jup, dat zei ze ja.
De luchtpijp gaat ook niet op en neer..

Ze zegt dat dit gewoon een reflex is en totaal niet kwalijk..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:03

ilovetrusha schreef:
hmm, kan het niet zijn dat ie dat eten en snoepje zo lekker vind dat hij die smaak extra wil proeven door op zijn tong te zuigen ?

Ja dat denk ik dus ook.
Een paard doet dit bij ons op stal ook en probeert dus nog meer smaak te krijgen van het lekkere door op zijn tong te zuigen.