[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:56

Even een berichtje zodat ik alles weer mee kan volgen :)

Hier zijn ze weer volledig aan de schuur, zeker de shetlander is alweer stevig bezig. De deken was er echt maar nét op tijd op.

(edit: al lijkt het wel niet aangezien hij terug schuurt, maar alleszins nog geen wondjes enz)

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:16

Sorry Daphaan?

Mijn pony staat al geruim een maand onder de deken. Ik ben er liever iets vroeger mee dan maar 1 dag te laat.
Nu is haar manenkam mooi rustig en nog geen kriebel gebeuren. Op het verharen na dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:38

daphaan je mag niet stippelen.
beter een hele zin neerzetten met nuttige info :P
nieuw topic alweer!

nou ja ap schuurt nog niet,maar ik kom pas na het weekend bij hem dus ik zie dan wel hoe het gaat.
hij staat nu achter de loods op een open stuk wei,dus veel wind en dat is slecht voor die kleine vliegers :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:48

Bobo schuurt nog niet maar vanmiddag ga ik hem weer met tectonik behandelen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 28-03-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote en reactie erop verwijderd, gezien het eerdere bericht verwijderd is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:57

Wat is dat tectonik?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:17

Ik meld me hier ook maar eens bij aan, wie weet lees ik nog iets nuttigs :P :D
Ik heb een 6 jarige Tinkermerrie (zelf gefokt, hier geboren en opgegroeid) die op 2,5 jarige leeftijd is gaan schuren. Ze heeft 2 jaar in Lelystad gestaan, waarbij bij het 2e adres het super ging! Maarja, daar stond ze in een hele grote schuur en ging ze overdag naar buien en voor de schemer weer naar binnen.. Nu is ze weer thuis, en hier staat ze 24-7 op het land met een kleine schuilstal. Ze staat alweer wat te schuren, vooral op haar hoofd, dus over niet al te lange tijd zal de deken er hier ook weer op gaan. Opvallend bij haar is dat ze echt alleen rond de schemer 'gek' wordt, ook met deken op trouwens. Ik wil nu kijken of we een soort stal met ventilator kunnen maken, zodat ze daar kan staan vrij van muggen.. lastig..

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:31

Ook ik meld me hier even.
Mijn Haflinger jeukt nog totaal niet. Zal vast door de stevige winter komen, dan duurt het vast wat langer voordat de beestjes weer actief worden.
Van mij mogen de beestjes helemaal weg blijven.

Nog een vraag, wie gebruikt de Rambo Sweet Itch Hoody bij ZE? Blijft dat deel om de oren goed zitten? En droogt de deken goed? Bij mijn Haflinger is onder de voorpluk en 10cm achter de oren het probleemgebied. De dekens gaan met rollen allemaal opschuiven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:59

AngelsDitch schreef:
Trouwens die Furminator werkt top!
Ben ook zeer tevreden er over.

apart dat dat zo verschillend is zeg. bij mijn hond werkt hij idd prima, maar bij indi werkt rollen nog het beste... ik heb haar vandaag naakt op de wei gezet na het rijden en ze ging rollen, gelijk een witte plek in het gras: allemaal haren... Ik had wel het idee dat ze jeuk heeft van het verharen nu trouwens hoor.. Normaal rolt ze nooit zo lang...

Ik heb haar naakt gelaten en hoop dat als ik vanavond de paarden binnen ga zetten ze niet geschuurd heeft... Vanavond maar weer vlechten en deken om doen... Ik had er net even de kracht niet meer voor ;)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:33

Hier meld zich nog een "trotse"eigenaar van een ze-paard (met tot vanmorgen nog geen kriebels).
Hoe is jullie ervaring met exceem en van het gras afhouden? Of staan ze bij jullie gewoon 24/7 in het gras?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:40

Indi heeft afgelopen jaar veel minder op het gras gestaan dan het jaar ervoor en had beduidend minder jeuk, maar er waren zoveel omstandigheden die veranderd zijn dat ik niet durf te zeggen dat het echt daar van kwam. Ze staat nu op de wei, maar ik kan haar evt ook in de paddock zetten ipv wei. Nadeel is dat ze dan niet bij de anderen kan staan, dus ik probeer het eerst gewoon zo...

Wel let ik verder op de suikers en zetmeel, krijgt ze drainage compositum, en heeft ze een deken...

edit: ze staat snachts trouwens (nog) niet op de wei... ik twijfel ook heel erg of ik dat wil straks. misschien snachts paddock en overdag wei (of andersom) ofzo... ik ga daar mijn hoofd nog even over breken...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:44

ppff nou min fjord vertoond nog 0% kriebel tekens ook als ik zijn manenkan en kont ros heerlijk!!!

En ik ben geslaagd voor een deken van s&k
En we hebben voor de eerste keer alleen los door de bak gereden!!

dus ik heb weer helemaal gelukig

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:47

Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaren wel zomers 24/7 op het land gestaan (zonder deken). Daar werd ze helemaal gek. Tegen het schemer ging ze de buitenranden van het weiland helemaal langsdraven en maar rennen en maar rennen.
Ik wil haar nu dus absoluut niet meer 24/7 buiten hebben staan (ook omdat ik het heel belangrijk vindt dat ze tijdig haar bix krijgt, en niet de ene dat om 10 uur 's ochtends als ik kom en de andere dag om 10 uur 's avonds als ik kom...).

Er zijn mensen die hun ZE-paard helemaal niet meer laten grazen, maar mijn paard is een echte eter, dus dat zou ik haar niet aan willen doen. Dan zou ik haar beter kunnen laten inslapen als het zover moet komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:51

Klasien schreef:
Nog een vraag, wie gebruikt de Rambo Sweet Itch Hoody bij ZE? Blijft dat deel om de oren goed zitten? En droogt de deken goed? Bij mijn Haflinger is onder de voorpluk en 10cm achter de oren het probleemgebied. De dekens gaan met rollen allemaal opschuiven.

Na aanpassing met een klittebandje die ik aan het halster vast maak blijft hij prima zitten hij droogt ook snel.

_CS_

Die van mij heeft hiervoor ook 24/7 buiten gestaan.
Dat ging ook niet echt lekker.
Nu gaat ze op stal, en het verschil is beduidend te merken.

ikenindi

Wat een onzin! Paddock met onbeperkt hooi kan toch net zo prima? Vind het jammer dat het gelijk zo dramatisch neer moet worden gezet :S

edit: ik reageerde dus ook op sanet
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 27-03-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:57

[quote="Sanet"]Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaren wel zomers 24/7 op het land gestaan (zonder deken). Daar werd ze helemaal gek. Tegen het schemer ging ze de buitenranden van het weiland helemaal langsdraven en maar rennen en maar rennen.
Ik wil haar nu dus absoluut niet meer 24/7 buiten hebben staan (ook omdat ik het heel belangrijk vindt dat ze tijdig haar bix krijgt, en niet de ene dat om 10 uur 's ochtends als ik kom en de andere dag om 10 uur 's avonds als ik kom...).

Er zijn mensen die hun ZE-paard helemaal niet meer laten grazen, maar mijn paard is een echte eter, dus dat zou ik haar niet aan willen doen. Dan zou ik haar beter kunnen laten inslapen als het zover moet komen.[/quote]

zo hey dat klinkt heftig er zijn meer manieren hoor om een paar gelukig te houden en wat minder gras te laten eten of zelfs van het gras af te halen
Maar daar moet vaak wel flink wat energie in gestoken worden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:02

Mariska_28 schreef:
Ik meld me hier ook maar eens bij aan, wie weet lees ik nog iets nuttigs :P :D
Ik heb een 6 jarige Tinkermerrie (zelf gefokt, hier geboren en opgegroeid) die op 2,5 jarige leeftijd is gaan schuren. Ze heeft 2 jaar in Lelystad gestaan, waarbij bij het 2e adres het super ging! Maarja, daar stond ze in een hele grote schuur en ging ze overdag naar buien en voor de schemer weer naar binnen.. Nu is ze weer thuis, en hier staat ze 24-7 op het land met een kleine schuilstal. Ze staat alweer wat te schuren, vooral op haar hoofd, dus over niet al te lange tijd zal de deken er hier ook weer op gaan. Opvallend bij haar is dat ze echt alleen rond de schemer 'gek' wordt, ook met deken op trouwens. Ik wil nu kijken of we een soort stal met ventilator kunnen maken, zodat ze daar kan staan vrij van muggen.. lastig..

mariska:
zit ze erg dik in het haar?
is ook weer wat tijd voor schimmels en mijt he,kijk dus zeker of ze daar geen last van heeft.
tinker van een stalgenootje van me staat ook alweer met zijn hoofd te kriebelen.
die reageert trouwens ook op wat te vette kuil

nathalie25.
wil je voor mij een foto maken van je fjord met de deken op?
ben wel heel benieuwd hoe die valt namelijk.

britt_pit:
mijn ervaring is toch dat je eczeempaarden eigenlijk behandelen moet alsof ze hoefbevangen zijn.
dus zoveel mogelijk uit vet gras houden, en zorg ervoor dat ze mooi op gewicht blijven.
ik heb een foto van onze stalling waar je wel redelijk goed kunt zien hoe we het doen:

Afbeelding
vanaf de berg( grote bult zand) genomen in een andere wei. :D

je ziet de fjorden staan met links ernaast een paar vosjes.
daarnaast is dus nog een wei.
de vosjes schuiven naar die wei als ze hun stuk bijna leeg hebben en daarna komen de fjordjes( en appie) daar dus te staan.
die eten dus echt sprietjes.
hier kun je dat wel redelijk goed zien:
Afbeelding

ze staan dus NIET op een stuk wei waar het gras net opkomt,dat gras bevat echt teveel suikers.
maar ze staan dus op een stuk wat eigenlijk leeg moet omdat het gras op is.
volgens mij zit daar echt niks in waarvan ze jeuk kunnen krijgen of hoefbevangen kunnen raken.

er ligt een liksteen, en als het gras echt op is dan krijgen ze een plukje hooi bij.
dit bevalt mij echt nog het beste. :j

en het is bij ons ook lekker open he?
waait lekker door en dat scheelt ook

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:04

@ellepel
ik ga morgen naar stal en dan maak ik even een foto voor je

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:32

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:37

Sanet schreef:
Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaren wel zomers 24/7 op het land gestaan (zonder deken). Daar werd ze helemaal gek. Tegen het schemer ging ze de buitenranden van het weiland helemaal langsdraven en maar rennen en maar rennen.

Er zijn mensen die hun ZE-paard helemaal niet meer laten grazen, maar mijn paard is een echte eter, dus dat zou ik haar niet aan willen doen. Dan zou ik haar beter kunnen laten inslapen als het zover moet komen.

Eigenlijk zou je je paard dan beter 's nachts op het land moeten zetten. 'S nachts zijn er de minste vliegjes. Voor het paard maakt het niet uit of het nu overdag of 's nachts op stal staat, die heeft toch geen dag-nacht ritme van nature.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:27

s**tterdes**ts**t..... Vanmiddag zag ik weer allemaal zwart zand onder de buik van mijn ZE-er! Is ze, ondanks de schimmelinjecties, nu (waarschijnlijk) toch weer aan het schuren. N.a.w. hebben de injecties dus bij deze merrie geen effect. Het was het proberen waard... Ze heeft nog nooit een deken op gehad (nog maar 3 jaar) en dat wil ik ook liever niet want ze staat in een kudde, 24/7 buiten en er is geen permanent toezicht. Dan toch maar aan de drainage en vervolgens starten met de Cavalesse.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:32

he jammer zeg dat ze toch jeuk heeft.
soms helpen de injecties inderdaad wel,maar bij mou dus niet :(:)
hopelijk doet de cavalesse wel wat

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:36

Jammer dat het schuren weer begonnen is bij toch best wel wat paarden hier.. ik prijs elke dag dat mijn paard nog jeukvrij vooruit komt ^^

Gebruik jij eigenlijk nog meer naast een deken en aangepast weidegang ellepel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:42

het enige smeersel wat ik vorig jaar heb gebruikt was wat zinkzalf voor de plekjes op ap zijn hoofd.
en een beetje huidolie van leovet,maar verder gebruik ik niks meer :D

en verder geef ik hem zomers dus als ik hem uit de wei haal ( zo 4-5x per week ongeveer)een halve schep muesli met daar doorheen vitaminepoeder.
heb nog steeds het idee dat dat voor hem wel heel goed is.
zijn fabriekje draait al op volle toeren dus mogen er ook wel extra vitamientjes in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:45

Ik meld me hier ook even.
Ik heb een 4 jarige tinker, hij staat voor het tweede seizoen onder de eczeem deken.
Gelukkig zijn de manen afgelopen winter een eind aangegroeid en kan ik ze misschien nu behouden (vorig jaar had hij stekels :D )

Ik ben van plan een extra eczeemdeken aan te schaffen. Heeft iemand ervaringen met de eczeemdeken van Pfiff?
Op het ogenblik heb ik een pagony maat 195. Ik ben benieuwd welke maat Pfiff je dan het beste kun nemen, omdat de Pagony klein uitvalt. De pagony houdt het hier goed, we hebben ook geen slopers dat scheelt. Ik wil een tweede zodat ik er af en toe eens eentje kan wassen.

Ook wil ik een bucas buzz off met buikflap aanschaffen voor de extreem hete dagen en voor de dagen met behoorlijk wat wind, zodat hij 'beschermd' kan luchten. Iemand hier ervaring mee?

Ik gebruik Horsol voor in de manen en staart en levertraanzalf voor op de wondjes. Verder een deken en verder niets.