Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zirano schreef:Mijn dochter heeft ook haar opleiding gevolgd en is dus GEEN tandarts maar paardengebitsverzorgster. Ze heeft haar opleiding in Duitsland gedaan die trouwens heel stren en uitgebrijd is en daarna ook in Engeland om te kijken of ze daar nog meer kon leren. Ze doet dus handmatig. Gewoon emt het feit dat ze dan rustig alles kan doen bij de paarden. 9 van de 10 staan te slapen tijdens de behandeling omdat het geluid van de vijlen en het gevoel van de vijlen meestal ervoor zorgt dat het een slaapverwekkende toestand wordt.
Ze heeft gekozen voor handmatig omdat bij Electrisch altijd verdoofd moet worden. Bij elektrisch loop je het risco dat de tong of wang licht verbrand en kun je er te snel teveel afvijlen waardoor de kiezen dus te glad worden en je een totaal recht kauwoppervlak krijgt. Handmatig duurt idd iets langer maar je kunt regelmatig tussendoor voelen hoe het gebit erbij staat en of je er nog meer af moet vijlen of niet.
Jammer genoeg zijn er nog een aantal beunhazen bij die een opleiding van een weekendje of 2 achter de rug hebben waardoor het gebit er niet veel beter op wordt.
Verdoving. Wij hebben n paard die ZEER moeilijk te verdoven is en ook via de bloedbaan vervelende problemen heeft. Dus die van ons moet altijd handmatig gedaan worden.
Lente77 schreef:Misschien zie ik het verkeerd maar een misser of uitschieter is electrisch toch veel sneller gebeurd dan handmatig? En aan een roesje zijn toch altijd bepaalde risico's verbonden net als een roesje bij ons?
Wat als een paard uit de roes komt en in paniek raakt met een electrische vijl achter in zijn mond?
Ik vind het nogal wat.
Ik krijg na de behandeling altijd het resultaat te zien en dan zien ook de achterste kiezen er netjes uit en passend bij de rest dus geen uitstekende delen ofzo maar aansluitend vlak.
annebe schreef:IK heb geen ervaring met electrisch vijlen, wel met handmatig.
De paarden een roosje geven betekent niet dat ze niks meer mee krijgen, integendeel! Een paard kan niet makkelijk mee reageren, maar krijgt wel alles mee.
singasong schreef:annebe schreef:IK heb geen ervaring met electrisch vijlen, wel met handmatig.
De paarden een roosje geven betekent niet dat ze niks meer mee krijgen, integendeel! Een paard kan niet makkelijk mee reageren, maar krijgt wel alles mee.
Vorige week is mijn Haflinger ook gesedeert tijdens controle van TA. Ik vond het een vervelend gezicht om hem zo te zien hangen in dat halster. En ik had ook het gevoel dat hij wel tegen wilde stribbelen maar het niet kon. Naar mijn idee veroorzaakt dit toch meer stress dan dat wij denken.
Hij is hier voor ieder jaar behandeld zonder sedatie en dat ging zonder problemen. Helaas ben ik er wel achter gekomen dat hij al die jaren verkeerd is behandeld.
Eigenlijk ga ik ook liever voor een behandeling zonder sedatie. Daarom heb ik gekozen om volgende week een TA te laten komen die alleen verdoofd als het nodig is en niet al bij voorbaat.
JaBa schreef:Dat is niet correct. In de verdoving (toch degene die mijn DA geeft) zitten twee middelen. Het ene is om te sederen, zodat je paard suf wordt en zich van zijn omgeving minder bewust is. Het andere is om de perifere pijngevoeligheid te verminderen. Dus om pijn weg te nemen. Dus ze krijgen zeker niet alles mee. Ze worden eigelijk ongevoelig voor prikkels van buitenaf, zodat ze zich die niet meer aantrekken EN ze krijgen er nog een pijnstilling bij.
Lovely schreef:Mijn paard wordt alleen door een dierenarts gedaan, altijd gesedeerd en electrisch. De achterste kiezen zitten bijna ter hoogte van de ogen en ik vraag mij toch altijd af hoe gebitsverzorger die kiezen bereiken.
Voor de rest ben ik het erg eens met JaBa.
Zirano schreef:Jaba bij ons op stal en daar staan dus 92 paarden is dus WEL n ta geweest die electrisach vijlde maar zonder beschermkap. de tond en wang zaten dus wel vol met brandblaren en paard moest ook naar Emmeloord. Jaba mijn odochter heeft dus speciaal materiaal laten maken die ook smaller zijn dan het gewone materiaal. Dit is uitgebreid uitgelegd in Engeland en wordt dus ook daar speciaal gemaakt dat je dus WEL overal bij kunt. Het was dus idd een golfgebit en die is dus absoluut te vlak gevijld, was trouwens bij de zelfde TA maar n ander paard. Paard heeft dus echt n zeer lange tijd op seniorenslobber moeten staan omdat eten onmogelijk geworden was.
Maar nogmaals ik blijf erbij als je een goede gedegen opleiding hebt gevolgd en je hebt ook veel interesse voor je vak en je houd van je vak lever je top werk af. Jammer genoeg in tegenstelling tot sommige die even 10 paarden in een paar uur werk doen.
Mijn dochter besteed veel werk aan een gebit en kan echt geen 10 paarden op n dag doen hoor gewoon omdat je dan absoluut niet secuur te werk kunt gaan.
lailapri schreef:Citaat:De haken zitten niet op het kauwvlak, ze zitten langs de ZIJKANT van de kies.
Dat is niet waar. De haken zitten op de voorste en achterste kiezen. Aan de zijkant zitten ze scherpe randen.