paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zirano

Re: paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:53

Kwa voortanden ben ik het er dus neit mee eens. Met de goede materialen kun je dus wel degelijk de voortanden goed doen. Maar een aantal gebitsverzorgers maar ook tandartsen willen niet in deze materialen investeren en doen het daarom dus maar half half.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:57

IK heb geen ervaring met electrisch vijlen, wel met handmatig.
De paarden een roosje geven betekent niet dat ze niks meer mee krijgen, integendeel! Een paard kan niet makkelijk mee reageren, maar krijgt wel alles mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:59

Zirano schreef:
Kwa voortanden ben ik het er dus neit mee eens. Met de goede materialen kun je dus wel degelijk de voortanden goed doen. Maar een aantal gebitsverzorgers maar ook tandartsen willen niet in deze materialen investeren en doen het daarom dus maar half half.

o weer wat geleerd, dank je!

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:28

Ik vind handmatig wel veiliger en nauwkeuriger

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:54

ik snap niet precies hoe jullie het nauwkeirige zien. kan iemand dat toelichten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:13

Met de hand vijlen is zeker niet nauwkeuriger...integendeel
Een aantal Dierenartsen/Paardentandartsen zijn zelfs bezig met een wet die het verbied om handmatig kiezen te vijlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:40

Mijn paard wordt alleen door een dierenarts gedaan, altijd gesedeerd en electrisch. De achterste kiezen zitten bijna ter hoogte van de ogen en ik vraag mij toch altijd af hoe gebitsverzorger die kiezen bereiken.
Voor de rest ben ik het erg eens met JaBa.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:45

Ik heb het (helaas) al 4x binnen anderhalf jaar meegemaakt met mijn 4 jarige pony.
Aantal aardige problemen gehad met zijn gebit en alle keren onder verdoving en 2x ook elektrisch gevijlt.
Ging allemaal prima, pony moest 1uur bijkomen en mocht daarna weer de trailer op.
Mocht alleen nog even niets eten, that's it. Geen gestress of wat dan ook en het was zo gebeurt.
Ik denk ook wel dat het per geval zal verschillen, maar als ik kan kiezen zou ik gewoon weer elektrisch doen met verdoving. :j

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:19

Misschien zie ik het verkeerd maar een misser of uitschieter is electrisch toch veel sneller gebeurd dan handmatig? En aan een roesje zijn toch altijd bepaalde risico's verbonden net als een roesje bij ons?
Wat als een paard uit de roes komt en in paniek raakt met een electrische vijl achter in zijn mond?
Ik vind het nogal wat.

Ik krijg na de behandeling altijd het resultaat te zien en dan zien ook de achterste kiezen er netjes uit en passend bij de rest dus geen uitstekende delen ofzo maar aansluitend vlak.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:26

opzich zijn de vijlen die electrisch werken (voor de kiezen) wel beschermd en heb ik alleen nog bloed gezien als iets van het tandvlees was meegevijlt omdat het bij een haak omhoog was gegaan, maar dan wordt zoveel mogelijk het tandvlees vermeden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:21

Zirano schreef:
Mijn dochter heeft ook haar opleiding gevolgd en is dus GEEN tandarts maar paardengebitsverzorgster. Ze heeft haar opleiding in Duitsland gedaan die trouwens heel stren en uitgebrijd is en daarna ook in Engeland om te kijken of ze daar nog meer kon leren. Ze doet dus handmatig. Gewoon emt het feit dat ze dan rustig alles kan doen bij de paarden. 9 van de 10 staan te slapen tijdens de behandeling omdat het geluid van de vijlen en het gevoel van de vijlen meestal ervoor zorgt dat het een slaapverwekkende toestand wordt.
Ze heeft gekozen voor handmatig omdat bij Electrisch altijd verdoofd moet worden. Bij elektrisch loop je het risco dat de tong of wang licht verbrand en kun je er te snel teveel afvijlen waardoor de kiezen dus te glad worden en je een totaal recht kauwoppervlak krijgt. Handmatig duurt idd iets langer maar je kunt regelmatig tussendoor voelen hoe het gebit erbij staat en of je er nog meer af moet vijlen of niet.
Jammer genoeg zijn er nog een aantal beunhazen bij die een opleiding van een weekendje of 2 achter de rug hebben waardoor het gebit er niet veel beter op wordt.
Verdoving. Wij hebben n paard die ZEER moeilijk te verdoven is en ook via de bloedbaan vervelende problemen heeft. Dus die van ons moet altijd handmatig gedaan worden.

Ik zeg niet dat je dochter haar job niet kent, maar hier sla je weer de nagel op de kop. Ze vijlt niet electrisch, omdat er altijd verdoving moet gegeven worden. Ze mag dat niet doen, dus dat is gewoon geen optie voor haar. Ze heeft geen andere keuze. Verder klop het niet dat je de tong of de wang kan verbranden, de kop van de vijl is namelijk volledig afgeschermd en afgerond. Brandwonden zijn onmogelijk, de electrisch vijl is veel veiliger en paardvriendelijker dan de handmatige. Het feit dat je de tanden gladvijlt, klopt ook al niet, nog zo een fabel. Aan het kauwvlak komt je nooit, je vijlt de ZIJKANTEN af, waar de haken zitten. Tenzij je paard een ernstig golfgebit heeft, dat moet platgezet worden (en dat hoeft niet eens altijd), kom je absoluut niet aan het kauwvlak. En als een ernstig golfgebit moet platgezet worden, dan is dat handmatig bijna niet haalbaar. En als je dat toch handmatig doet, dat ga je eveneens het kauwvlak platvijlen, omdat je gewoon niet anders kan. Als mijn DA electrisch vijlt, dan stopt hij ook om de paar seconden eens om te voelen hoe het er voor staat, dus dat is niet iets dat je enkel maar kan doen als je handmatig vijlt. Dus alle zogezegde voordelen die je hebt bij handmatig, maken eigenlijk geen onderscheid met electrisch.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:30

Lente77 schreef:
Misschien zie ik het verkeerd maar een misser of uitschieter is electrisch toch veel sneller gebeurd dan handmatig? En aan een roesje zijn toch altijd bepaalde risico's verbonden net als een roesje bij ons?
Wat als een paard uit de roes komt en in paniek raakt met een electrische vijl achter in zijn mond?
Ik vind het nogal wat.

Ik krijg na de behandeling altijd het resultaat te zien en dan zien ook de achterste kiezen er netjes uit en passend bij de rest dus geen uitstekende delen ofzo maar aansluitend vlak.

Nee hoor, heb je al eens handmatig zien vijlen? Je moet de vijl continu van voor naar achter bewegen, om een bepaald vlak te kunnen "raspen". Stel dus dat een punt hebt van een halve centimeter breed. Handmatig moet je zeker vijf à tien centimeter raspen van alle tanden in de buurt, om die halve centimeter weg te krijgen. Met een electrische boor moet je niet bewegen. Je zet gewoon de kop van de boor op die halve centimeter, paar seconden raspen en de punt is weg. Alle omgevende tanden worden niet geraakt. Dus wat is dan nauwkeuriger? Je kan je inbeelden dat je sneller kauwvlakken of grote afstanden van tanden "glad" zet handmatig als met een electrische boor. Je moet goed opletten als ze je de tanden laten zien. De haken zitten niet op het kauwvlak, ze zitten langs de ZIJKANT van de kies. Dus het zal wel dat je geen uitstekende delen ziet! Je moet voelen en de zijkant bekijken, dan weet je hoe het zit.

En ik weet niet meer echt wie het zei, maar de achterste kiezen van een paard lopen tot bijna onder zijn ogen. Een paard heeft altijd de neiging als je zijn mond opent met de mondklem om te gaan bijten, dus tegen te duwen. Als je een paard NIET sedeert, dan raak je nooit van zijn leven aan die achterste kiezen en kan je die NOOIT afvijlen. Paarden die handmatig gevijld worden, kan je er altijd direct uithalen. Dan zijn de voorste kiezen altijd netjes in orde, maar de achterste kunnen zulke grote punten hebben, dat ze in het tandvlees van de tegenoverliggende kaak prikken. Je kan ze gewoon niet bereiken zonder mondklem en sedatie. Dus voor mij nooit handmatig zonder verdoving. Ze kunnen het altijd zo goed uitleggen, altijd dezelfde excuses; "het is beter voor het paard zonder verdoving, geen chemische producten, geen onnodige risico's, brandwonden, te veel vijlen, veel paardvriendelijker, enzovoort enzovoort." Maar als je eens je verstand gebruikt en verder gaat kijken dan je neus lang is, dan merk je dat het altijd op dezelfde twee basisredenen uitkomt. Ze MOGEN niet verdoven, waardoor het voor hen geen optie is, en het is goedkoper. Daar komt het altijd op neer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:35

annebe schreef:
De paarden een roosje geven betekent niet dat ze niks meer mee krijgen, integendeel! Een paard kan niet makkelijk mee reageren, maar krijgt wel alles mee.

Vorige week is mijn Haflinger ook gesedeert tijdens controle van TA. Ik vond het een vervelend gezicht om hem zo te zien hangen in dat halster. En ik had ook het gevoel dat hij wel tegen wilde stribbelen maar het niet kon. Naar mijn idee veroorzaakt dit toch meer stress dan dat wij denken.
Hij is hier voor ieder jaar behandeld zonder sedatie en dat ging zonder problemen. Helaas ben ik er wel achter gekomen dat hij al die jaren verkeerd is behandeld.
Eigenlijk ga ik ook liever voor een behandeling zonder sedatie. Daarom heb ik gekozen om volgende week een TA te laten komen die alleen verdoofd als het nodig is en niet al bij voorbaat.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:40

singasong schreef:
annebe schreef:

Vorige week is mijn Haflinger ook gesedeert tijdens controle van TA. Ik vond het een vervelend gezicht om hem zo te zien hangen in dat halster. En ik had ook het gevoel dat hij wel tegen wilde stribbelen maar het niet kon. Naar mijn idee veroorzaakt dit toch meer stress dan dat wij denken.
Hij is hier voor ieder jaar behandeld zonder sedatie en dat ging zonder problemen. Helaas ben ik er wel achter gekomen dat hij al die jaren verkeerd is behandeld.
Eigenlijk ga ik ook liever voor een behandeling zonder sedatie. Daarom heb ik gekozen om volgende week een TA te laten komen die alleen verdoofd als het nodig is en niet al bij voorbaat.

Dat is niet correct. In de verdoving (toch degene die mijn DA geeft) zitten twee middelen. Het ene is om te sederen, zodat je paard suf wordt en zich van zijn omgeving minder bewust is. Het andere is om de perifere pijngevoeligheid te verminderen. Dus om pijn weg te nemen. Dus ze krijgen zeker niet alles mee. Ze worden eigelijk ongevoelig voor prikkels van buitenaf, zodat ze zich die niet meer aantrekken EN ze krijgen er nog een pijnstilling bij.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:43

JaBa schreef:
Dat is niet correct. In de verdoving (toch degene die mijn DA geeft) zitten twee middelen. Het ene is om te sederen, zodat je paard suf wordt en zich van zijn omgeving minder bewust is. Het andere is om de perifere pijngevoeligheid te verminderen. Dus om pijn weg te nemen. Dus ze krijgen zeker niet alles mee. Ze worden eigelijk ongevoelig voor prikkels van buitenaf, zodat ze zich die niet meer aantrekken EN ze krijgen er nog een pijnstilling bij.

Dat zou theoretisch zo moeten zijn maar gaat dit in de praktijk ook altijd op?
Ieder paard zal dit weer anders ervaren lijkt mij?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:47

Dat is niet theoretisch, dat is gewoon hoe een verdoingsmiddel is gemaakt! Denk je nu echt dat een middel door alle testen en ethische commissies zou geraken, moest je door een verdoving een paard enkel maar immobiliseren, maar tegelijk vreselijk zou pijnigen? Dat zou hetzelfde effect zijn als een mens opereren, terwijl hij volledig bewust is. Deze middelen zijn zo ontwikkeld en worden ook zo toegepast. Je kan het zelf controleren. Als je een dier gewoon immobiliseert en dan stresseert, dan zou de hartslag en de ademhaling gigantisch omhoog moeten gaan. Dat is niet zo met sedatie. Wat ik hierboven geschreven heb, is de werking van een sedatie, zo zijn ze ontwikkeld. Dit is de praktijk. Je vermindert de prikkels die van buitenaf naar de hersenen gaan. Ze worden onverschillig dus. Pijnprikkels worden ook geblokkeerd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:51

Ik twijfel ook niet aan de sedatie op zich, aan hoe het in elkaar zit maar werkt het op ieder paard hetzelfde uit? Het wordt toch alleen gegeven op grond van het gewicht van een paard? Niet op grond van hoe 'gevoelig' een paard is?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:00

Het middel werkt altijd op dezelfde manier. Het onderdrukt dus prikkels die onderweg zijn naar het zenuwstelsel, dit met omgevingsprikkels en pijnprikkels. Wat wel heel belangrijk is bij paarden, is dat paarden vluchtdieren zijn. Ze maken dus heel snel adrenaline aan en kunnen door dit instinct door de verdoving breken. Dit wil niet zeggen dat ze meer pijn voelen of meer bewust zijn, maar dat ze op karakter en op bloed zich verzetten tegen de verdoving. Wat dus uitermate belangrijk is, en waar mijn DA ongelooflijk hard op hamert, is dat je paard voor de verdoving niet gestresseerd is. Een paard dat geëxiteerd is, zal ondanks het feit dat hij de verdoving binnen heeft en dat die werkt, de indruk geven dat hij niet verdoofd is. Wat dus de gouden regel is van mijn DA, is dat hij de eigenaars van nerveuse paarden vraagt om hun dier vast te houden nog voor hij komt oprijden. Wat borstelen, de gewone gang van zaken. Hij zorgt dat zijn auto niet direct te zien is en gaat onmiddellijk naar binnen met zijn spuitje. Het dier wordt direct gespoten en vervolgens gaat hij ogenblikkelijk terug weg uit het zicht van het paard en laat hij het dier tien minuten alleen of gewoon bij de eigenaar. Hij maakt dan alles op zijn gemak klaar. Zo heeft het paard niet de indruk dat er iets mis is, of dat er iets staat te gebeuren, maar denkt hij gewoon dat hij na het prikje met rust gelaten wordt. Zo kan hij zonder stress "in slaap vallen". Als het paard goed slaapt, dan roept de eigenaar en dan gaat hij binnen. Reageert het paard dan nog schrikachtig, dan verdooft hij nog iets bij, omdat de dosis dan niet voldoende was. Dat gebeurt echter bijna nooit. En als het nodig is, dan wordt de tweede verdoving door het paard ook niet als stress ervaren, omdat hij al gesedeerd is. Dan kan hij op zijn gemak beginnen werken. Op deze manier heeft hij zelfs met extreem moeilijke paarden nooit problemen. Hij past zich dus aan aan het paard.
Als je een paard eerst exciteert en dan verdooft, dan lijkt het alsof je verdoving niets doet. Je kan dan geven wat je wil, het paard blijft er wakker en over zijn toeren uitzien. Dit zijn dan de paarden, als de DA weggaat, die dan plots gigantisch goed slapen. Dat is enkel maar omdat de stressfactor dan dus wegvalt en het dier zich overgeeft.

Dus conclusie: het werkt bij elk paard hetzelfde, simpelweg omdat het een organisme is dat bij elk paard exact hetzelfde werkt, maar als je paard sterk gestresseerd is of een echt bloedkarakter heeft, is het belangrijk dat je op een rustige manier werkt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:45

Citaat:
De haken zitten niet op het kauwvlak, ze zitten langs de ZIJKANT van de kies.

Dat is niet waar. De haken zitten op de voorste en achterste kiezen. Aan de zijkant zitten ze scherpe randen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:55

Ik denk wel dat alleen het gewicht niet helemaal bepalend is. Een paard dat zwaar is door vet of doordat het groter is, maakt lijkt me wel uit. Maar dat kan een dierenarts wel beoordelen. De paarden worden tenslotte ook niet echt van tevoren gewogen maar ingeschat.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:27

Jaba bij ons op stal en daar staan dus 92 paarden is dus WEL n ta geweest die electrisach vijlde maar zonder beschermkap. de tond en wang zaten dus wel vol met brandblaren en paard moest ook naar Emmeloord. Jaba mijn odochter heeft dus speciaal materiaal laten maken die ook smaller zijn dan het gewone materiaal. Dit is uitgebreid uitgelegd in Engeland en wordt dus ook daar speciaal gemaakt dat je dus WEL overal bij kunt. Het was dus idd een golfgebit en die is dus absoluut te vlak gevijld, was trouwens bij de zelfde TA maar n ander paard. Paard heeft dus echt n zeer lange tijd op seniorenslobber moeten staan omdat eten onmogelijk geworden was.
Maar nogmaals ik blijf erbij als je een goede gedegen opleiding hebt gevolgd en je hebt ook veel interesse voor je vak en je houd van je vak lever je top werk af. Jammer genoeg in tegenstelling tot sommige die even 10 paarden in een paar uur werk doen.
Mijn dochter besteed veel werk aan een gebit en kan echt geen 10 paarden op n dag doen hoor gewoon omdat je dan absoluut niet secuur te werk kunt gaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:32

Lovely schreef:
Mijn paard wordt alleen door een dierenarts gedaan, altijd gesedeerd en electrisch. De achterste kiezen zitten bijna ter hoogte van de ogen en ik vraag mij toch altijd af hoe gebitsverzorger die kiezen bereiken.
Voor de rest ben ik het erg eens met JaBa.

ik wil niet dat mijn da mijn paard haar tanden doet, ik heb liever iemand die de hele dag niets anders doet dan paardengebitten een tandarts dus ;)
mijn paard is de laatste x electrisch gedaan metsedatie en ik heb het idee dat het keurig gedaan is en ook dat de tandarts overal prima bij kan en goed zijn werk kan uitvoeren op deze manier

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:36

Mijn TA doet beiden. Elektrisch voor de grootste delen, handmatig als afwerking.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:18

Zirano schreef:
Jaba bij ons op stal en daar staan dus 92 paarden is dus WEL n ta geweest die electrisach vijlde maar zonder beschermkap. de tond en wang zaten dus wel vol met brandblaren en paard moest ook naar Emmeloord. Jaba mijn odochter heeft dus speciaal materiaal laten maken die ook smaller zijn dan het gewone materiaal. Dit is uitgebreid uitgelegd in Engeland en wordt dus ook daar speciaal gemaakt dat je dus WEL overal bij kunt. Het was dus idd een golfgebit en die is dus absoluut te vlak gevijld, was trouwens bij de zelfde TA maar n ander paard. Paard heeft dus echt n zeer lange tijd op seniorenslobber moeten staan omdat eten onmogelijk geworden was.
Maar nogmaals ik blijf erbij als je een goede gedegen opleiding hebt gevolgd en je hebt ook veel interesse voor je vak en je houd van je vak lever je top werk af. Jammer genoeg in tegenstelling tot sommige die even 10 paarden in een paar uur werk doen.
Mijn dochter besteed veel werk aan een gebit en kan echt geen 10 paarden op n dag doen hoor gewoon omdat je dan absoluut niet secuur te werk kunt gaan.

De TA die dat gedaan heeft (onbeschermd electirsch vijlen) had duidelijk niet het juiste materiaal om aan paardentanden te werken. De electrische vijlen, gemaakt voor het raspen van paarden gebitten, zijn allen beschermd.

Een golfgebit kan je enkel maar corrigeren, door de vijl (al dan niet electrisch) op het kauwvlak te zetten en dus alle tanden te gaan raspen van boven tot ze gelijk staan. Dus of je dit nu handmatig of electrisch doet, het resultaat is hetzelfde, je vijlt alle kauwvlakken plat. Heeft niets te zien met de methode van werken. Mijn Da doet dit niet, omdat het te ingrijpend is. Hij doet hoogstens licht correctie hieraan, omdat paarden hier geen hinder van ondervinden bij het eten. Haken zijn erger.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:21

lailapri schreef:
Citaat:
De haken zitten niet op het kauwvlak, ze zitten langs de ZIJKANT van de kies.

Dat is niet waar. De haken zitten op de voorste en achterste kiezen. Aan de zijkant zitten ze scherpe randen.

Haken zitten langs de zijkanten van de volledige rij kiezen. Bovenaan langs de wangkant, onderaan langs de tongkant. Het is wel waar dat op de eerste en de laastste tanden zeer grote "haken" kunnen ontstaan, die in de boven of onderliggende kaak kunnen prikken. Deze tanden zijn niet helemaal bedekt door de tegenoverliggende tand, zodat ze verder kunnen doorgroeien. Aan de rest van het kauwvlak van de tanden hoef je dus niet te vijlen, behalve bij extreem golfgebit, en dan nog blijf je daar beter grotendeels af, omdat het weinig last veroorzaakt.