Verhoogde leverwaaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:03

Hoi iedereen, bedankt voor de reactie's.

Ik heb nu niet heel veel tijd, dus ik kan nu helaas niet ingaan op alle reactie's hier, dit doe ik de volgende keer.

Ik zal even zo goed mogelijk proberen uit te leggen waarom mijn dierenarts deze diagnose heeft gesteld.

Vorig jaar hebben er een week lang schapen bij mijn paard op het land gestaan, en toen heeft hij wss een leverbotinfectie opgelopen. Nadat mijn paard behandeld was tegen leverbot (in het najaar) zijn de leverwaarden een week later al meer dan gehalveerd. Dit geeft dus aan dat er wel een besmetting was, maar dat de parasiet wel is vernietigd. Het bloedonderzoek van een maand later liet zien dat de leverwaarden weer erg hoog geworden waren. Wat mijn dierenarts dus vermoed is dat er een bacterie oid bij gekomen is, en dat dat is uitgegroeid tot een (ingekapseld) abces. Zij heeft mij indd wel op de hoogte gebracht van de evt. leverbioptie, en de echo die ze kunnen maken van de lever. Alleen was het zo dat er aan de leverbioptie een aantal risico's verbonden zaten, en de kans klein was dat ze ook daadwerkelijk iets zouden vinden (kans zou er ook zijn dat ze net een bioptie doen in een gezond stukje lever). Met de echo zouden ze alleen een erg klein stukje kunnen zien van de zijkant van de lever, en dus zou de kans ook weer groot zijn dat daarop niets te zien zou zijn.

@ luckystory
Bedankt voor je berichtje!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat er zoveel oorzaken konden zijn, en dat het allemaal op een andere manier getest werd. Mag ik misschien vragen wat het uiteindelijk bleek te zijn bij jouw paard, en hoe zijn ze daarachter gekomen? Bij welke kliniek hebben ze je geholpen?
In elk geval bedankt, ik ga zeker nog rond bellen en informeren bij andere klinieken, en ook bij eric laarakker.
Tenminste weet ik nu wat beter naar wat ik kan vragen, bedankt!

Ik laat het hier zeker niet bij zitten, ik ga keihard knokken voor hem!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:26

Ik ben Belg dus waarschijnlijk maak ik wel gebruik van andere klinieken dan degene die voor jou een optie zouden zijn.
Mijn paard is verder onderzocht in de Morette in Asse. En adhv de verslagen en onderzoeksresultaten van die kliniek heb ik ook nog eens nagevraagd op de faculteit in Gent. (Waar ze het overgings redelijk eens waren met die eerste kliniek.)

Bedankt voor de uitleg trouwens. Als ik je uitleg nu lees, begrijp ik het ook beter.
Alhoewel ik bepaalde dingen toch vreemd blijf vinden.
Als men je paard verdenkt van een secundaire bacteriële infectie, waarom wil men dan in godsnaam behandelen met prednisolon?
Corticosteroïden onderdrukken het immuunsysteem. En dat lijkt mij niet iets om te willen, als je paard inderdaad met een bacteriële infectie zit? Soit, ik kan mij vergissen natuurlijk. Ik ben ook geen DA.
De nadelen van echo of biopsie die je opsomt, zijn aan mij inderdaad ook meegedeeld. En daar heb je zeker gelijk in.
Het is een afweging die je moet maken, denk ik.
Echo kan je in mijn ogen overgings weinig verkeerd mee doen. Dat kost nu ook geen fortuin en wie weet heb je geluk en zien ze er wel iets relevant op?
Biopsie is inderdaad een ander paar mouwen. :o
Ik vond dat wel de moeite waard omdat ik meerdere paarden heb en oa. ook schrik had voor JKK-vergiftiging (Wat het eerste vermoeden was van mijn DA. En dat kan je alleen nagaan dmv biopsie.) of iets wat misschien besmettelijk kon zijn. Ik wilde dus wel graag de oorzaak kennen om ook mijn andere paarden te kunnen beschermen.
(Ik heb overgings van alle andere paarden die bij haar gelopen hebben ook bloed laten onderzoeken, ook paarden van stalgenoten.)

Wat mijn paard gemankeerd heeft, is trouwens nooit 100% duidelijk geworden. (Ha, en in deze worden meteen ook alle risico's en nadelen bevestigd die jij eerder opnoemde ;) )
Men heeft vooral dingen kunnen uitsluiten dmv die onderzoeken. Het was niet parasitair (geen leverbot dus), niet viraal en niet bacterieel, geen JKK en galstenen had ze ook niet. Ze had wel een ontstoken lever, bleek uit die biopsie.
De beste gok was dat ze vergiftigd was door 'iets', medicatie die haar lever overbelast heeft of chemicaliën, verf etc.. of iets anders in die categorie. Maar meer dan een vermoeden is dat dus ook niet.
Ik moest haar in principe ook behandelen met prednisolon. Maar in lage dosis en kort omdat daar toch ook een aantal risico's aanzitten. (gevaar voor hoefbevangenheid!) Ze waren daar toch behoorlijk voorzichtig mee omdat zomaar aan te raden.
Ik werd zelfs nadien terug opgebeld om de behandeling nog te veranderen. De behandelende DA wilde het eerst nog opnieuw op een andere manier proberen (dmv osteopathie en leverondersteunende medicatie) en die prednisolon werd naar plan B verwezen.
En gek genoeg gingen die leverwaarden ook echt dalen! Ik heb die prednisolon nooit hoeven gebruik. (Die tabletten staan hier nog in de kast. Als je ze wil, mag je ze hebben. Best een duur goedje. ;) )
Of het nu echt die osteopathie enzo geweest is, durf ik dan weer niet met 100% zekerheid zeggen.
Mijn paard had namelijk een darmperforatie opgelopen bij die biopsie en heeft daardoor nog een dag of 5 in de kliniek moeten blijven aan een antibiotica-infuus ivm het risico op een buikvliesontsteking. Daar zijn dus behoorlijk wat breedspectrum-antibiotica ingegaan.
Wie zegt mij, dat dat niet die daling veroorzaakt heeft?

Feit is wel dat dit al heel lang aan de gang was voordat die waarden eindelijk begonnen te dalen.
Mijn paard was al niet meer in orde in juni 2008, in september 2008 is dan haar leverprobleem duidelijk gewerden dmv een bloedonderzoek en van september tot december bleven die waarden ondanks medicatie alleen maar stijgen.
In december is ze in de kliniek geweest. In februari 2009 waren die leverwaarden nog steeds hoog maar waren er aanwijzingen dat ze wel zouden gaan zakken. En einde maart 2009 waren die waarden ook effectief gezakt en werd ze 'genezen' verklaard.
Ik moet hierbij trouwens wel opmerken dat mijn paard nu nog steeds niet in orde is volgens mij. :o
Ze heeft er nooit slecht of ziek uit gezien maar ze bewoog moeilijk en had enorm veel last van haar rug. Daardoor was ze moeilijk te rijden. Kortom ze onderpresteerde. Dat was eigenlijk de enige fysieke klacht die ze had.
En dat heeft ze nog steeds, nu 2 jaar na dato. Haar leverwaarden kunnen dan misschien wel weer ok zijn (voor zover ik weet en op de momenten dat ik dat nog laten testen heb.) Maar die rug en stijfheid blijft een probleem. Voor dit gedoe had ze daar geen last van.
Dus wat dat betreft, is het hier ook geen happy end.
Er zouden nog wel wat opties zijn hoor, die ik kan laten nagaan.
Alleen ik ben die medische mallemolen eerlijk gezegd nu wel behoorlijk beu. (En het is ook niet het enige probleem van dit paard. ) Dus of ik dit nog verder wil laten uitzoeken, is maar de vraag. :o

Als ik jou berichten lees, vind ik alleen dat niet alles is nagegaan bij jouw paard.
Je geeft zelf aan voor hem te willen vechten. Dan heb je volgens mij nog veel meer opties...

Julez

Re: Verhoogde leverwaaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:37

Hoi,

Na overleg met mijn DA is besloten om met hem naar Utrecht te gaan. Vandaag hebben we hem gebracht en gaan ze wat tests bij hem doen. Morgen gaan ze een echo maken, en een punctie doen.
Ik hoop maar dat alles goed zal gaan, en dat ze wat kunnen vinden. Ik hou jullie op de hoogte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:44

Heel veel sterkte... Ik hoop voor je dat er wat uit komt en er gericht behandeld kan gaan worden..We zullen duimen voor je..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 14:55

Heel erg bedankt!! :)

Vanmorgen werd ik gebeld door de arts in Utrecht.
Het bloedonderzoek was goed, zijn leverwaarden waren normaal, en ook op de echo was niets te zien. Ik mocht hem direct komen halen, er was niets wat erop wees dat er nog iets niet in orde was met zijn lever, dus een punctie was ook niet nodig. Ik moest van haar zo snel mogelijk afbouwen met prednisolon en over een maand nogmaals bloed laten afnemen. Mocht het dan weer niet goedgaan zou ik alsnog langs moeten komen voor een punctie.

Een halfuur later werd ik weer gebeld door haar, ze gaan hem toch nog op de kliniek houden.
Ze heeft nog even overleg gehad met mijn DA en ze was er toch niet helemaal gerust op. Ze gaan vandaag dus toch de punctie doen, en zodra hij ervan hersteld is mag hij mee naar huis en afbouwen met de prednisolon. Na 2 weken moet ik door mijn DA weer bloed laten afnemen bij hem, en tegen die tijd zal ook de uitslag van de punctie bekend zijn. De arts in Utrecht is wel heel positief, en denkt dat er niet veel meer met hem aan de hand is. Dat is wel ff wat anders dan horen dat er niets meer aan te doen is!

Mijn dierenarts was zelf ook ontzettend blij dat ik toch nog met hem naar Utrecht geweest ben, en dat ik nu een andere behandelend arts heb dan waar zij zelf al die tijd contact en overleg mee had gehad. Het is nu natuurlijk nog geen garantie, maar het ziet er voor hem iig hoopvoller uit!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:02

Jeetje......................dat geeft ineens een hele andere wendig aan het verhaal! :D

Hoop voor jou dat alles dan toch nog allemaal goed komt!

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:51

Heej, dat klinkt wel goed he? Maar is er dan een oorzaak gevonden voor die woedeaanvallen van hem?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:53

)woede aanvallen en verward gedrag enz. komen door de gifstoffen in het bloed als de leverwaardes dus zo hoog zijn ....die stijgen als het ware dan naar het hoofd .... had mijn paard ook ;) ....zodra de leverwaardes weer normaal worden is dat gedrag over (als het goed is :D )

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 07:57

Wat zul je blij geweest zijn met het bericht dat de leverwaardes weer in orde waren. Aan de ene kant jammer dat er toch nog een leverbiopt genomen wordt maar aan de andere kant kun je nu maar beter alles weten. Begrijp heel goed dat je eigen DA er niet gerust op is omdat je paardje toch uit een diep dal komt. Gelukkig heeft de lever zowiezo een heel goed zelf herstellend vermogen.. Ik blijf je verhaal volgen en hoop dat je paardje snel weer helemaal gezond is..Beterschap.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:58

Dus als de leverwaarden goed blijven gaan de woedeaanvallen ook weer weg? Heb ik dat goed begrepen Zuzu?
Dat is wel mooi nieuws dan. Misschien toch al weer snel op zijn plekkie in de groep. Het blijft dus nog even wachten op de resultaten van het leverbiopt? Ik blijf dus duimen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:24

ik had het met mijn tinker in ieder geval wel .... toen de leverwaardes zo hoog waren was hij vaak onherkenbaar in gedrag , terwijl hij normaal de goedheid zelve is .... erg onrustig , chagerijnig, boos, en enorm schrikachtig enz.
toen de waardes steeds beter werden , ging ook het gedrag weer richting zijn oude ik en toen de waardes weer normaal waren zag ik het gedrag niet meer

nu af en toe heeft hij het ook weer wel eens ....blauwe waas op de ogen , schrikkerig, niet veel van me willen weten en dat is voor mij een teken dat zijn lever energie weer niet helemaal optimaal is of in mijn tinker zijn geval ook de milt en de blinde darm functie niet optimaal en dan help ik hem weer met homeopatische middelen en een behandeling van de osteopaat en dan zie je dat gedrag ook gelijk weer veranderen.....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:25

daar komt trouwens volgens mij ook het gezegde .... iets op je lever hebben .... vandaan ;)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:48

Hoi iedereen,

bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Ik ben gister bij hem op bezoek geweest, en het ging erg goed met hem! Hij was lekker druk, uitgehongerd (hoe kan het ook anders, vreetzak :D ), en hij had ook alweer praatjes. Een goed teken dus! Morgen mag hij gelukkig weer mee naar huis.

We moeten natuurlijk nog wel even afwachten op de uitslag van de bloedtest die ze over 6 weken gaan doen, en op de uitslag van het biopt, maar ik zie het iig een stuk positiever in als 2 weken terug.

Ik heb in elk geval wel besloten dat hij dit jaar niet meer met de andere paarden het land op gaat. Het kan namelijk wel voorkomen dat die leverwaarden nog wat zullen gaan schommelen de komende tijd, en zoals zuzu idd ook al zegt kan het gedrag dan enorm veranderen. Dus dit jaar gaan we ons volledig richten op zijn herstel, en dan zien we volgend jaar wel weer hoe het gaat samen met de andere paarden.

Milord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:55

In ieder geval weer thuis....
Das het belangrijkste. Het was stil op stal...
Extra draadje trekken op de wei en ook hij kan lekker buiten genieten...

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:06

Hoi,

Even een update over hoe het nu met hem is.
De uitslag van de punctie hebben we helaas nog niet, dus dat moeten we nog even afwachten.

Ik heb het idee dat het deze week weer wat slechter met hem gaat.
Hij heeft nergens zin in (zelfs de dingen waar hij normaal super enthousiast van werd kunnen hem nu niks schelen) en wil het liefst met rust gelaten worden. Niet dat hij dan gemeen wordt ofzo, maar hij laat gewoon duidelijk merken dat hij er geen zin in heeft. Daarbij heeft hij deze week ook weer een aanval gehad naar een ander paard toe (gelukkig was ik toen met hem aan het wandelen, waardoor ik hem beet had en het zo niet uit de hand heeft kunnen lopen). Al met al ben ik er dus nog niet echt gerust op, en ik begin te twijfelen of ik me niet te snel heb laten wegsturen in Utrecht.
Gelukkig staat hij nu wel hele dagen op het land (alleen, maar wel naast andere paarden)dus dat scheelt weer. Ik laat hem tot na het weekend nog even met rust, ga verder niets met hem doen en als hij dan nog zo is dan bel ik nog even met de DA.

Pff ben bang dat dit alles nog lang gaat duren.. arm ventje ;(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:19

Bah...Dat is toch weer een minder fijne update... Jammer dat je de uitslag van de punctie nog niet binnen hebt. Tot die tijd kun je natuurlijk weinig anders doen dan afwachten...Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid. Dit is voor jou, maar natuurlijk helemaal voor je paard, een hele vervelende situatie.. :(:)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:20

ik ben inmiddels met mijn paard 3 jaar verder en nog steeds blijven de problemen met de lever zo af en toe op spelen .... zo gaat het een tijdje heel erg goed en lijkt hij fit en zo gaat het ineens weer een stuk minder met hem

de leverwaarden van mijn paard zijn al 2 jaar goed , maar dat wil dan helemaal niet zeggen dat de lever dan ook weer voor de volle 100 % goed werkt en vergeet vooral niet wat de weerslag op alle andere organen is als de lever niet goed heeft gefunctioneerd en als de lever nog steeds in energie niet helemaal goed is! .... de lever is zo verschrikkelijk belangrijk!!!

wat mij bijvoorbeeld door laarakker en de osteopaat is uitgelegd/verteld is dat de leverwaarde zo ernstig hoog was en dat daardoor het hele lichaam zo'n opdonder heeft gehad , dat dat altijd een aandachtspunt zal blijven
de osteopaat vertelde mij ook dat de lever van mijn paard nooit meer helemaal optimaal zal functioneren ondanks dat de bloedwaardes goed zijn .... de lever zal nooit meer goed in staat zijn om bijv. vitaminen op te nemen en aan te maken .... enz. enz.

bloedwaardes zeggen echt niet alles ;)

ik laat standaard elk halfjaar de waardes checken , maar meer voor mijn eigen gemoedsrust .... mijn paard vertelt mij zelf wanneer het niet helemaal goed gaat en wanneer hij weer ondersteuning nodig heeft met medicijnen door in zijn gedrag weer te veranderen ( narrig worden /waas op ogen enz.) ....en dat gebeurt nog steeds om de aantal weken/maanden ..... zo is hij weer een aantal weken fit en zo gaat hij weer een aantal weken minder ...

als mijn paard aangeeft niet lekker in zijn vel te zitten, laat ik hem met rust ...ik ga dan niet rijden/wandelen enz. .... hij heeft dan even alle energie nodig voor zijn lichaam en zodra hij weer een beetje fit toont ga ik weer rustig aan wat met hem doen

het kost nu eenmaal een hoop tijd en geduld en doorzettingsvermogen ( en geld :o ) als je paard leverproblemen heeft

veel succes ;)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 11:27

Hoi, heel erg bedankt voor de reactie's!

Zuzu, mag ik vragen wat jij allemaal doet om je paard zoveel mogelijk te ondersteunen hierin? En qua voeding en evt. supplementen, wat is aan te raden?
Ik moet de uitslag nu zowiezo nog even afwachten, maar mocht het goed zijn (incl. de bloedtest die ze over een paar weken gaan doen) dan wil ik alsnog met hem naar Eric Laarakker.

Deze week gaat het alweer stukken beter met mijn paard. Ik heb hem even een klein weekje met rust gelaten, helemaal niks met hem gedaan behalve hem dan op het weiland gezet elke dag. Een paar dagen terug wilde ik hem even een paar rondjes laten draven in de bak, om te kijken hoe hij het zou doen. Blijkbaar ging het goed met hem, want van draven is het niet gekomen. Hij heeft een kwartier lang als een idioot de bak rond gecrossed, gebokt, gestuiterd, en geshowd. Hij was helemaal happy! Ik heb erg genoten van zijn gekke kwartiertje, voornamelijk omdat dit toch aangeeft dat hij zich dan toch beter voelt. Daarna was hij natuurlijk doodop (wat wil je, hij heeft momenteel echt een conditie van 0 :n ). Maar ik ben al heel erg blij om te zien dat hij weer plezier heeft in het doen van dingen, ondanks dat hij het nog niet lang kan volhouden. We doen nog steeds rustig aan, om de dag ga ik een stukje met hem wandelen of fietsen en dit gaat allemaal op zijn tempo. Ook is hij alweer wat aangekomen deze week, dus dat is ook een goed teken! Sinds een paar dagen lukt het me ook om hem een beetje bietenpulp te laten eten (gemengd met compact grass van Hartog, dan eet hij het wel). Ik ben erg blij met zijn vooruitgang van afgelopen week, en deze wilde ik graag even met jullie delen :) .

Groetjes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:46

ik geef mijn paard nu regelmatig sedochol of ecuchol bij. Dit is op basis van aminozuren die weinig in de voeding voorkomen en helpen bij vertering/omzetting van vetten. Ik ken er verschillende die er jaarlijks een reinigingskuur van de lever mee doen (preventief). Ik gaf het vorig jaar tijdens de rui al een keer, en nu na de behandeling van de lever nog een keertje extra en ik merk het verschil, dus ik ga het regelmatiger doen, maar dan misschien niet een hele fles aan 50ml/dag.
Ze is terug op en top in orde (afgezien van haar patella probleem dan) ze bruist van de energie (met minder krachtvoer), ze glanst en staat terug vol appeltjes.
ik hoop dat het beter blijft gaan met jou paard

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:11

Bedankt!
De middelen die jij noemt, waar zijn deze verkrijgbaar?
Gaat dit in overleg met een (holistisch) arts, of doe je het zelf?
Ik ben namelijk een beetje huiverig voor het zelf aandokteren met bepaalde middelen, dus ik hoop dat ik bijv. bij een DA meer info over toediening van deze middelen zou kunnen krijgen, zodat ik iig weet dat ik niks fout kan doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:33

vorig jaar heb ik Sedochol op aanraden van kennissen gegeven in een verlaagde hoeveelheid 15ml/dag over het voer, 2x 2weken met een maand tussen ofzo. Als zuiveringskuur na de winter.
dit jaar heb ik Ecuchol moeten voeren omwille van de "slechte" leverwaarden 10 dagen 50ml. Omdat ze moest aankomen en de DA olie aanraadde, wat mij erg belasten leek voor de lever, heb ik na een maand opnieuw een fles (500ml) gegeven, maar dan halve dosis, gewoon ter ondersteuning.
Ik had het vorig jaar ook nagevraagd bij een DA en die vond een "ontgiftingskuur" bij een gezond paard nutteloos, maar schreef het wel voor bij een oude pony die slech tuit de haren komt...
Ik haal het bij de apotheker of via mijn DA, maar zag het daarnet op dochorse.nl te koop. Voor zover mijn farmaceutisce en biochemische achtergrond het toelaat, zie ik er geen kwaad is, maar zou in jou geval je DA om z'n mening vragen...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:43

zelf dokteren zou ik niet aan gaan beginnen ... want baat het niet schaadt het niet is niet altijd waar ;)
ik blijf nu na al die jaren behandelen nog steeds contact opnemen met de holistisch arts als mijn paard niet helemaal lekker gaat en overleg altijd wat het beste is of wat ik zelf al in mijn hoofd had qua behandeling hoe zij daar over denken...

momenteel krijgt mijn paard van phytonics spleen comp .... dmv afvoeren van afvalstoffen voor een betere milt, lever en nier functie
en hij krijgt de groene os all septicum ... stimulerend voor het immuunsysteem en ontstekingsremmend o.a.
af en toe een behandeling van de osteopaat die er o.a. voor zorgt dat de lever goed gestimuleerd blijft

verder zal hij de rest van zijn leven een vitaminen / mineralen supplement moeten blijven krijgen omdat de lever niet helemaal in staat zal zijn om zelf vitaminen aan te maken en om ze goed op te nemen

verders goed op passen met voer ..... zo suiker en eiwitarm mogelijk voer ik en zo weinig mogelijk voer ik ... alleen dus het hoognodige

niet teveel snoep en appels en peen en dergelijke........niet te lang op het gras en arm hooi voer ik

dus al met al zo weinig mogelijk belasting erin zien te krijgen voor het lichaam , maar wel zorgen dat de benodigde stoffen zoals de vitaminen en mineralen wel voldoende binnen komen

verders ontworm ik ook zo weinig mogelijk , want uiteindelijk is dit toch ook puur gif wat weer door de lever verwerkt moet worden ... dus regelmatig wel de mest op wormen laten testen en sporadisch een wormkuur

als hij verders eens ziek is en de veearts moet komen , denk ik altijd 2 x extra goed na voordat er medicijnen worden gegeven of injecties worden gegeven, want ook alle medicijn soorten zijn een extra zware belasting voor de lever die weer verwerkt moeten worden , dus alleen als het echt nodig is en het niet anders kan gaat er iets bij hem in.

en proberen een zo stressloos leven als mogelijk is voor je paard bieden ...stress slaat bij mijn paard ook op zijn lichaam en dus op zijn lever .....
mocht hij eens niet helemaal lekker in zijn vel zitten of verkeerde buien hebben , dan probeer ik hem te ondersteunen met bach remedies

ik heb destijds bijv. hemel en aarde bewogen om hem van de pensionstallen af te halen , waar we er een paar van hebben versleten en waar hij overal niet goed werd verzorgd en het leverprobleem niet goed begrepen werd en hij dus soms hele dagen op stal stond en veels te weinig ruwvoer te eten kreeg ( in 2 jaar tijd toen dus ook 8 x behoorlijk ernstige koliek gehad!)
ik zag hem steeds verder in zichzelf keren waardoor hij dus ook niet opknapte , dus heb ik er alles aan gedaan om een eigen wei ter beschikking te krijgen en die hebben we nu sinds 2 jaar en sinds ik die wei heb is hij zo enorm opgeknapt!!!! en nooit meer koliek gehad
ik heb dus absoluut geen stalpaard en zo zie je maar wat stress teweeg brengt op het lichaam en zeker als het lichaam al niet goed functioneert door een zeer slechte lever.

er is niet een kant en klare oplossing voor leverproblemen en de oplossing zal voor elk paard ook anders liggen , wat voor medicijn voor de een helpt , hoeft niet perse voor een ander paard ook weer te helpen...
het is een combinatie van vele factoren tesamen die ervoor moeten gaan zorgen dat je paardje langzaam aan zal gaan opknappen...

en in mijn geval is het iets waar ik de rest van het leven van mijn paard rekening mee zal moeten blijven houden

Elkedk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:32

Hallo,

Toevallig ontdekte een osteopatie in januari 2012 dat mijn paard wel eens een onderliggend probleem zou kunnen hebben...Ik liet bloed trekken en inderdaad : verhoogde leverwaardes (gamma CT). Mijn paard werd enkele weken op Sedochol en Pythorenal gezet. Nadien bleek de gamma GT nog 3 keer slechter te staan (183)! Na een zware kuur antibiotica en cortizone in april knapte hij merkwaardig op en gingen we naar een gamm GT van 66. Iedereen dacht dat hij erdoor was, ik begon de training na 4 maand rust te hervatten (er viel niet mee te rijden, sloom, slechtgezind en constant jeuk). Enige weken terug (we zijn dan september) merk ik rare roze vlekken in zijn neusvleugels en omdat ik de indruk had dat mijn paard weer weinig energie had liet ik het bloed meteen ook eens testen. Gamma GT op 355!! Mijn dierenarts wou me het zoveelste lapmiddeltje geven maar ik heb zelf contact opgenomen met paardenkliniek De Bosdreef omdat ik eindelijk wel es wou weten wat er aan de hand was na bijna een jaar aanmodderen. Volgens mijn dierenarts absoluut onnodig, "het gaat je enkel veel geld kosten, kijk es hoe hij staat te blinken, hij gaat morgen zeker niet doodvallen,een biopsie is echt heel gevaarlijk en blabla..." GELUKKIG heb ik niet geluisterd!!! 2 weken terug werd hij van kop tot teen onderzocht en werd een echo van de lever en een biopsie gedaan. Vandaag heb ik eindelijk de uitslag : hij heeft piroplasmose Th. Equi...
Als behandeling wordt er 4 injecties met 72 uur tussen voorgesteld maar de kans is groot dat hij van die zware medicatie koliek kan krijgen...En als ik het goed begrepen heb zal hij nooit echt genezen...

Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Kwam jullie paard er nog door? Kunnen jullie nog rijden? Zou je de behandeling opnieuw doen?

De boodschap die ik nog wil meegeven : als je merkt dat er iets mis is, volg je gevoel en pluis eerst al het medische uit voor je gaat denken aan andere voeding, een ander zadel, een ander bit, sporen,...Ik had dit veel vroeger moeten doen maar sommige dierenartsen denken liever aan hun eigen kassa dan je door te verwijzen!

Elkedk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:45

Hallo,

Toevallig ontdekte een osteopatie in januari 2012 dat mijn paard wel eens een onderliggend probleem zou kunnen hebben...Ik liet bloed trekken en inderdaad : verhoogde leverwaardes (gamma CT). Mijn paard werd enkele weken op Sedochol en Pythorenal gezet. Nadien bleek de gamma GT nog 3 keer slechter te staan (183)! Na een zware kuur antibiotica en cortizone in april knapte hij merkwaardig op en gingen we naar een gamm GT van 66. Iedereen dacht dat hij erdoor was, ik begon de training na 4 maand rust te hervatten (er viel niet mee te rijden, sloom, slechtgezind en constant jeuk). Enige weken terug (we zijn dan september) merk ik rare roze vlekken in zijn neusvleugels en omdat ik de indruk had dat mijn paard weer weinig energie had liet ik het bloed meteen ook eens testen. Gamma GT op 355!! Mijn dierenarts wou me het zoveelste lapmiddeltje geven maar ik heb zelf contact opgenomen met paardenkliniek De Bosdreef omdat ik eindelijk wel es wou weten wat er aan de hand was na bijna een jaar aanmodderen. Volgens mijn dierenarts absoluut onnodig, "het gaat je enkel veel geld kosten, kijk es hoe hij staat te blinken, hij gaat morgen zeker niet doodvallen,een biopsie is echt heel gevaarlijk en blabla..." GELUKKIG heb ik niet geluisterd!!! 2 weken terug werd hij van kop tot teen onderzocht en werd een echo van de lever en een biopsie gedaan. Vandaag heb ik eindelijk de uitslag : hij heeft piroplasmose Th. Equi...
Als behandeling wordt er 4 injecties met 72 uur tussen voorgesteld maar de kans is groot dat hij van die zware medicatie koliek kan krijgen...En als ik het goed begrepen heb zal hij nooit echt genezen...

Zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Kwam jullie paard er nog door? Kunnen jullie nog rijden? Zou je de behandeling opnieuw doen?

De boodschap die ik nog wil meegeven : als je merkt dat er iets mis is, volg je gevoel en pluis eerst al het medische uit voor je gaat denken aan andere voeding, een ander zadel, een ander bit, sporen,...Ik had dit veel vroeger moeten doen maar sommige dierenartsen denken liever aan hun eigen kassa dan je door te verwijzen!
En het is niet omdat een paard er goed uit ziet aan de buitenkant dat er binnenin niets aan de hand is...