Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:41

Lovely schreef:
Dat klopt, de verspreiding gaat via muggen. Maar als je een geinfecteerd paard hebt, kan de mug daar niet het virus ophalen en zo verder verspreiden, daarvoor moet het eerst terug naar een besmette vogel. Zo kan het dus gebeuren dat er wel een besmet paard geimporteerd wordt, maar dat het virus zich niet verder verspreid. Dat is althans wat mij verteld is.

Foutje, mug krijgt besmet bloed via paard en besmet zo andere paarden hoor.........

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:49

Nee, de mug kan het niet van het paard overnemen. Het virus is te verdund in het bloed van het paard aanwezig. Mug krijgt het echt alleen van de vogels. Mug kan wel weer andere vogels besmetten.

HummerTime

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:53

Zucht.................

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:56

Ik ga gewoon lekker met mijn verslag bezig wat ik heb gemaakt van maandag, plaats die hier. Is de info die ik heb van de lezing en that's it dan maar.

Oh ja, plaatje op de vorige pagina geeft aan dat muggen wèl virus kunnen overbrengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:05

Afbeelding
Dit plaatje laat zien dat muggen het virus naar paarden kunnen brengen, maar het alleen bij vogels kunnen ophalen en niet bij mensen of paarden.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:07

het paard of de mens is een dead end host!( bij WNV)
En kan dus niet een ander dier besmetten, vreemd dat iemand van de faculteit hier een cruciale fout maakt, ik zou om nadere uitleg vragen
hieromtrent, heb je een hand-out gekregen van de lezing?
Het kan toch niet zo zijn dat de rest van de wereld iets anders zegt en dat deze Mw. het bij het rechte eind heeft?
Of het zou gaan om een ander virus dat kan ook nog.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:08

een indicatie dat het virus aanwezig is is juist vogel sterfte vnl kraaien en eksters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:09

Als muggen het van paard naar paard zouden kunnen overbrengen dan wordt het straks een mega-uitbraak.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:11

ja, zucht.. inderdaad ;)

de mug die een besmette (trek-)vogel steekt en zo het virus op pakt, en daarna een paard of mens steekt; daar kan een paard of mens ziek van worden. Paarden en mensen zijn dead-end-host (eindgastheer) en het virus kan niet evrder door hen vespreid worden.
Zoals hierboven ook al gezegd is: als een 'nieuwe' mug het paard steekt, krijgt ie niet voldoende van het virus binnen om daar ook weer een paard mee te besmetten.
Alleen van een trekvogel naar mug is dat hoog genoeg om daarna door te geven aan de eindgasteheren als mens of paard (horizontale besmetting)
Daarnaast is het zo dat de nakeomelingen van een besmette mug ook besmet zijn (vertikale besmetting) en kunnen deze ook weer eindgastheren besmetten.

Het kan dus niet van paard op paard worden doorgegeven.
Dit is ook de rede dat het zin zou hebben om te enten, ook als je niet alle paarden op stal ent. Het geente paard blijft beschermd (i.t.t. bijv. Rhino). Het kan dus niet van paard op paard met 1 mug worden doorgegeven.

Nog een kleine toevoeging; geen enkel vaccin is 100%. Maar het hele kleine percentage dat niet beschermt is, komt voort uit het feit dat het paard bijv. niet goed gereageerd heeft op de enting (weinig weerstand opgebouwd op de enting oid). Maar dit is maar een erg klein percentage vd paarden. Dit in tegenstelling tot bijv. rhino entingen die minder effectief zijn. Wat niet meer toe te schrijven is aan alleen een percentage paarden waar het afweersysteem niet optimaal de enting heeft opgepakt, maar dat er ook echt een oorzaak is bij het vaccin zelf waardoor het niet helemaal compleet functioneert.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:31

Jolo schreef:
Zoals hierboven ook al gezegd is: als een 'nieuwe' mug het paard steekt, krijgt ie niet voldoende van het virus binnen om daar ook weer een paard mee te besmetten.
Alleen van een trekvogel naar mug is dat hoog genoeg om daarna door te geven aan de eindgasteheren als mens of paard (horizontale besmetting)

In dat geval heeft mevrouw Sloet een onvolledige lezig gegeven en zou dit erg slordig zijn!!! Heb inmiddels haar telefoonnummer gekregen maar daar wordt niet meer opgenomen. Ga haar maandag zeker even bellen om opheldering te vragen....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:32

Ik heb intussen een beetje rondgebeld...

Dierenkliniek Merelbeke: het virus komt meer en meer voor en er wordt ook meer en meer ingeënt. Ze mogen niet expliciet zeggen dat ze het aanraden, maar tussen de lijntjes doen ze dat wel. Vaccin zou "Duvaxyn" heten (sorry als ik het fout schrijf) en per vijf verpakt zitten, volgens hen kost het per doosje van 5 een 100 euro. Het paard krijgt een basisinenting en na een maand weer een normale inenting, vervolgens is er een jaarlijkse herhaling. Jammer dus dat ik 3 paarden heb en met één doosje nét niet toekom...

Vervolgens naar de apotheker gebeld, want misschien kon het wel goedkoper als ik het vaccin haal en gewoon de dierenarts laat komen prikken (die moet toch ook binnenkort komen rhino-griep-tetanus prikken, dus...). Contact gehad met de leverancier, nou... 234 euro per vijf!!

Ik wacht nu nog tot mijn eigen dierenarts terugbelt (die was even in een spoedoperatie toen ik haar belde) en op de dierenkliniek in de buurt.

Ga ik enten of niet? Tja, mezelf kennende waarschijnlijk weer wel, ik ben zo'n miep... En bang voor alles!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:46

HummerTime schreef:
Jolo schreef:

In dat geval heeft mevrouw Sloet een onvolledige lezig gegeven en zou dit erg slordig zijn!!! Heb inmiddels haar telefoonnummer gekregen maar daar wordt niet meer opgenomen. Ga haar maandag zeker even bellen om opheldering te vragen....

Kan zijn dat het niet goed is overgekomen wat ze bedoelde ofzo (toch?, ik was e rniet bij, dus weet niet wat ze gezegd heeft), maar als ze heeft gesteld dat het van paard op paard overgedragen kan worden is dat inderdaad wel slordig....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:56

Niet van paard op paard dat beweer ik ook nergens!!! Van mug naar paard! Er is niet gesproken over "nieuwe" of "besmette" muggen, dat daar verschil in zou zitten......

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:01

ok; correctie; van een besmet paard via een tot dan toe 'schone' mug weer een paard besmetten.
Yep, da's slordig ;)

een mug moet ergens anders door besmet zijn; een trekvogel of zijn 'ouders' voordat ie een paard kan besmetten.
een schone mug die een besmet paard steekt kan niet in de stal erna het volgende paard besmetten.

als jouw buurmeisje met haar paard op concours gaat naar italie en haar paard raakt daar besmet, kan ie bij terugkomst rustig met jou paard in de wei. Maakt voor jouw paard geen verschil. Jouw paard loopt pas gevaar als hier muggen zijn, die besmet zijn geraakt door (trek)vogels (horizontale besmetting) of hun 'ouders' (vertikale besmetting), en daar wordt ie door gestoken.
Laatst bijgewerkt door Jolo op 12-03-10 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:09

Hummertime, de besmette mug brengt het virus naar het paard, dat klopt. Maar een schone mug kan het virus niet bij het paard ophalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:22

Mijn dierenarts had geadviseerd om pas te enten als het virus de Alpen over was!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:46

Hmm zit ook erg te twijfelen om te enten..
De DA die laatst er was om de jaarlijkse enting te geven had het erover dat het wel erg dichtbij kwam en hij zijn eigen paarden sowieso ertegen ging enten..
Hij had het er ook over dat het per enting rond de E 35,00 zou zijn...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:48

Ik zag dat hier de vraag gesteld was of het ook voor drachtige merries wel kon. Heb net de praktijk gebeld en zij zeiden dat dat geen probleem was. Enting kost hier 41,-.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:59

CCindy schreef:
het vaccin blijft rotzooi en vergif

Weet jij wat een vaccin is? Hoe dat gemaakt wordt en wat het doet?

Een vaccin is een stukje virus (vaak een mantel-eiwit), of een dood of verzwakt 'heel' virus. Dat wordt netjes gezuiverd, en met wat stabiliserende stoffen meestal gevriesdroogd, zodat het goed te bewaren is. De DA mengt het met wat vloeistof (meestal gewoon fysiologisch zout, niks bijzonders iig) en spuit het in. Nikst giftigs of zelfs maar chemisch aan. Tenzij je een dood virus als 'giftig' wilt bestempelen.

Het lichaam herkent het virus(deel) en gaat het afweersysteem activeren omdat het denkt dat het aangevallen wordt door een gevaarlijk virus. Dat klopt natuurlijk ook, alleen kan het virus zich niet vermenigvuldigen en vormt dus geen gevaar. Het afweersysteem maakt afweerstoffen aan, die speciaal alleen tegen dít virus werken en die op voorraad blijven. Als dan het échte virus langskomt is er een voorraad antilichamen in huis die de binnengedrongen echte virussen onmiddellijk onschadelijk maken.

Ik heb overigens vorig najaar al laten enten. Beter enten dan een dood paard...

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:01

rapido schreef:
Mijn dierenarts had geadviseerd om pas te enten als het virus de Alpen over was!

dan zou ik maar een afspraak maken met je da, want het WNV zit al aan deze kant van de Alpen!!!!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:19

Ik heb er een paar laten enten, alleen de paarden die ook echt naar het buitenland en internationale shows gaan.
De rest blijft in NL en die laat ik wel enten als het dichterbij komt.

Overigens heb ik er een aantal bij die op gewone infl/tet entingen erg reageren maar met de WNV enting hebben ze tot nu toe geen reactie gegeven.
Even afkloppen, vanmorgen hebben ze de 2e enting gehad.

Ik betaal €38,45 ex BTW per enting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:20

hinta schreef:
rapido schreef:

dan zou ik maar een afspraak maken met je da, want het WNV zit al aan deze kant van de Alpen!!!!!

Heb je daar meer informatie over?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:25

Dus enten of niet enten blijft nog een beetje de vraag..

Heb dit topic geplaatst omdat er (nog) geen één was die over enten of het virus zelf ging..

verder denk ik wel dat ik ga enten als het rond die 100 euro blijft..
en voor de duidelijkheid: je paard moet dit jaar 2x en volgendjaar en de jaren daarop 1x per jaar toch?

en miss moeten we idd maar wachten totdat het over de Alpen is, maar die volgels vliegen sneller dan je denkt en de sypmtomen zijn hetzelfde als die van een gewoon griepvirusje, dat is het ergste vind ik..

verder voor iedereen in omgeving Hellendoorn: dierenkliniek hellendoorn geeft een lezing 29 maart in restaurant 'in de tonne', voor meer info ff de site bekijken denk ik.. ;)

en ik ben erg benieuwd naar dat verslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:27

Het klopt dat je eerste twee keer moet enten en daarna de jaarlijkse vervolgenting. Mijn paard wordt wel geent, ik heb zelfs al de tegenwoordigheid van geest gehad om een afspraak te maken voor de eerste shot een maand voor de reguliere halfjaarlijkse influenza enting.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:28

Ik wil ook wel enten, wou vorig jaar al maar toen zei mijn DA het nog niet te doen omdat er te weinig over het vaccin bekend was in combinatie met drachtige merries. En wil mijn veulen echt niet kwijt, merrie ook niet maar je zou denken dat je nog wel een paar maanden hebt voordat het in noord nederland is ;)