Al 4 dagen koliek, da dagelijks erbij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:49

Fijn dat het beter gaat.

Ik denk dat TS het advies van de DA heel goed opvolgt en die zal ook wel een bewegingsavies hebben gegeven of juist niet.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:49

haha nou gelukkig goede berichten!
en gaat met met jezelf ook al beter?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:51

De boel is dus nu al heel erg goed op gang aan het komen, de paraffine heeft ondanks wat later dan verwacht, het werk toch goed gedaan.
En zodra het ijsvrij is op het erf kan ze weer een poosje de wei op.
Maar met ijzers en toch het feit dat ze in de afgelopen 6 dagen in heeft gelevert durft de staleigenaar haar nog niet op de gladde buitengrond te laten lopen, alleen stukjes aan de hand over het erf waar het wel schoon is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:52

Met mezelf gaat het iets beter, maar ben ook pas 3 weken geleden geopereerd en daarvoor erg lang ziek geweest, dus ook ik heb aardig ingelevert en heb nu er een maag darm griep bij.
Maar dat kan me allemaal geen bal schelen....al moet ik dit jaar nog 10 keer geopereerd worden, als mijn meissie het maar goed maakt!

MaaikeMo

Re: Al 4 dagen koliek, da dagelijks erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:14

Super om te horen dat het zo goed gaat :D top!

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:15

hey onassa,

Goh wat een verhaal zeg, weet helaas hoe je je voelt.. 4 jaar geleden heeft mijn paard 2 weken met een verstopping ter grote van een voetbal in haar dikke darm gestaan.. Ze was niets meer waard, elke dag DA erbij, paraffine geven, darmontspanners en pijnstillers, net zoals bij jou beestje nu gebeurd.. Ze mocht weinig/niets eten omdat er ook weinig/ geen doorstroom was. Snap heel goed dat iedereen het er hier over heeft om naar een kliniek tegaan, zou ik zelf ook zeggen als ik dit niet mee had gemaakt.. Maar omdat mijn paard rustig was thuis, dus wil zeggen dat de koliekverschijnselen weg waren zoals zweten, rollen, onrustig, schrapen enz. had het weinig nut, ze zouden op de kliniek niet meer kunnen doen. Plus dat het een stress situatie op kan wekken die alleen maar averechts werkt.. Als je paadr achteruit gaat en zieker wordt, dan is het een ander verthaal.

Ik zou je wel aan willen raden om je paardje beweging te gaan geven, al kan je niet aan de hand stappen misschien aan de longe laten stappen dan, maar niet te veel laten draven enz, ze heeft alle kracht en energie die ze nu heeft nodig om haar darmen aan te sturen. Let er ook goed op dat ze het niet koud krijgt.. De darmen zijn de motor van je paard, en aangezien ze nu weinig eten krijgt kan ze zich zelf moeilijk/niet warm houden en omdat toch voor elkaar te krijgen zal ze weer die energie bij de darmwerking weg halen dus is het cirkeltje weer rond en kom je weer terug bij af.. Goed dat je die slobber geeft met lijnzaad, mooi als extra laxatie middel, pas wel op als je er weer mee gaat stoppen dat je het rustig afbouwd zodat haar lichaam beetje bij beetje het weer over kan nemen, ook rustig op bouwen met vats voer weer straks, veel verdeeld over de dag kleine porties..

Helaas is het bij mijn paard een chronisch darmprobleem geworden, toen ik haar net had bleek ze een heftige worminfectie te hebben waardoor er nu littekenweefsel in de darmen zit en ze dus moeite heeft met bijvoorbeeld stro en droog hooi te vertere, dan verstopt de hele boel.. ik doe er alles aan om de boel in werking te houden, maar helaas gaat het nog steeds wel eens fout. Ik wil je hiermee niet zeggen dat het bij die van jou ook het geval kan zijn, maar wel laten weten dat ik helaas veel te veel ervaring met koliek heb..
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes verder met je paardje, ik hoop dat ze er snel weer bovenop is.. En jij zelf ook succes, doe rustig aan dan kan je re zijn voor je paard als ze je echt nodig heeft.. Wel goed om te lezen dat het inmiddels weer de beterende kant op gaat..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:31

Hoi Kalicha.

jeetje,w at een verhaal van jou ook zeg, 2 weken nog wel en dan zo'n grote verstopping.
Maar het bevestigt wel weer het verhaal van mijn da.
Onassa had geen koort, niet zweten, geen hoge pols dus geen acute levensbedreigende situatie.
Het paard wat tegenover haar in de box staan is haar grootste maatje, dus haar daar weg halen was zeker een stress situatie geworden, die twee hangen zo enorm aan elkaar.
Ik kan zeer zeker wat met jou verhaal , heel fijn dat je me jou verhaal hebt willen vertellen, daar kan ik mijn voordeel uit halen.
wat sneu voor jou paard dat het toch een chronische aandoening is geworden, maar het is zoals ik lees wel een bikkel, steeds er toch weer goed door komen, dat verdient ook een pluim!

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:50

Ben blij dat je wat aan mijn verhaal hebt..

Inderdaad mijn paard is en bikkel gelukkig maar, maar dat heeft ook zo z'n nadeel.. Ze geeft pas veel te laat aan als het niet goed gaat van binnen, als de boel al in die mate verstopt is dat het niet zomaar weer weg is.. Door de jaren heen heb ik haar goed leren kennen, en kan nu aan haar mest zien hoe het met haar darmen gaat. Zodra de mest droger wordt geef ik haar meteen wat paraffine. Heb dat tegenwoordig gewoon thuis staan, weet dat het niet helemaal de goede manier is, maar zo kan ik tenminste wel voorkomen dat de hele boel weer verstopt..

Hoop dat alles nu goed blijft gaan met jullie.. ik blijf dit wel even volgen, maar hoop dat je er nu door heen bent.. en vergeet niet, niemand kent je paard zo goed als je zelf kent.. dus ga op je eigen gevoel af.. :j

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:56

Voor een jaar of 8 gelden heeft ze een keer erge zand koliek gehad, ook dat werd gespoeld met paraffine.
Wat ik begreep, is dat het niet meer zo makkelijk zo te kopen is.
Het liefst zou ik het ook op voorraad hebben voor het geval dat.
Ik heb haar toen na de zand koliek ook 2 weken moeten nabehandelen met paraffine, gewoon door het eten heen en gelukkig nam ze dat.
Onassa is een engels volbloed en dan is misschien het geluk dat die bloedpaardjes wel snel pijn laten zien.
Anders had het wel eens, net als bij jou, veel erger kunnen wezen en veel langer geduurt.
Ik heb nu wel colosan gekocht en ook 2 keer gegeven, dat houd ik dus standaart op voorraad maar ik geloof meer in de werking van paraffine.
Kan jij het nog wel gewoon bij je da kopen?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:07

Het klinkt als goed bericht voor je paardje, het paard naast mij op stal heeft een tijdje terug erge koliek gehad deze dronk ook te weinig en at te veel droog spul zoals haar stro. Ten alles een beetje verholpen was, de darmen werkten weer toen kwam er droge korrelachtige poep af. Omdat ze nog steeds veel te weinig dronk. Op aanraden van de dierenarts, kreeg ze toen hele natte slobber met bruine suiker(1 eetlepel) en zout(1 theelepel) en een grote hoeveelheid zonnebloemolie, was net zo goed als lijnzaad olie zei de DA. Het paard ging zienderogen meer drinken en kwam er weer helemaal bovenop. Aan dit mengsel zou je je gekookte lijnzaad kunnen toevoegen(dit is wel heel goed voor de darmen namelijk). Dit mengsel kreeg hij 3 keer per dag bij en maar een heel klein beetje voer als de rest werd gevoerd en ze moest twee of drie keer daags met het paardje stappen. Heb haar veel geholpen met de DA en voer klaarmaken enzo, dus is wel een beetje eigen ervaring.

Welke dierenarts heb je als ik mag vragen, woon namelijk ook in rheden, mijn paard staat bij didam en ik heb nu kliniek zeddam(die kwam ook bij het eerder genoemde paard) en had eerder graafschap dierenartsen en bokhorst heb ik ook een tijdje gehad. Bevielen mij eigenlijk allemaal wel goed. In doesburg schijnt ook een goede te zitten, die was bij een stalgenootje van mij geweest.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:09

Ik had er bij mijn vorige eigenaar gen problemen mee om het te halen, als t op was ging ik gewoon even lang en kocht ik weer meestal 2 flessen.. Ik ben sinds kort vethuisd en moest dus ook een andere DA zoeken, of ik het hier nog zo makkelijk kan halen weet ik niet maar heb gelukkig bij mijn vorige Da genoeg ingeslagen.. Misschien scheelt het ook dat ze het hele koliek verleden van mijn paard kennen dus makkelijker mee gaven bij mijn vorige DA..

Die Colosan heb ik nooit geprobeerd, ik vertrouw net als wat jij zegt meer in de werking van paraffine.. Ook heb ik zoiets dat als het goed werkt je het niet moet gaan veranderen.. Moet er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik wel veel goede reacties heb gehoord/ gezien over Colosan, maar kan t je niet uit eigen ervaring vertellen.
Wat die paraffine betrefd heb het er eens over met je Da, uit je posts maak ik op dat hij jou en je paard goed kent en er ook wederzijds vertrouwen is.. nooit geschoten is altijd mis..

Maar om eerlijk te zijn vind ik het altijd een moeilijk discussie punt.. hoe meer je je paard gaat geven voor laxatie enz, slapper en luier de darmen maakt.. Ik laat zover het kan mijn paard zoveel mogelijk zelf doen, alleen als ze weer aan het verstoppen is krijgt ze het er bij.. Misschien dat de DA daarom wat minder gretig zijn geworden om het zomaar aan iedereen mee te geven. omdat veel mensen dachten dat ze het wel wisten en ondertussen meer kwaad als goed deden..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:13

Dank je Sammie, ook aan jou verhaal heb ik wat!
Dat van die zonnebloem olie klopt, heb ik ook een tijd gegeven en stond daar effe niet meer bij stil, maar dat ga ik zeker ook weer doen!
Bruine suiker en zout, ja....daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Waar mijn paarden gestald staan daar is de eigenaresse dieren arts assistente van "de Graafschap".
Zelf hebben wij bijna allemaal op stal de dieren artsen van "het Wijdse Land", dat is idd die praktijk uit Doesburg.
Erg kundige artsen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:18

kalicha schreef:
Maar om eerlijk te zijn vind ik het altijd een moeilijk discussie punt.. hoe meer je je paard gaat geven voor laxatie enz, slapper en luier de darmen maakt.. Ik laat zover het kan mijn paard zoveel mogelijk zelf doen, alleen als ze weer aan het verstoppen is krijgt ze het er bij.. Misschien dat de DA daarom wat minder gretig zijn geworden om het zomaar aan iedereen mee te geven. omdat veel mensen dachten dat ze het wel wisten en ondertussen meer kwaad als goed deden..

Daar heb je ook absoluut het punt te pakken!!!
In geval van zand of verstopping is paraffine HET middel!
Maar wat je zegt, als het makkelijk verkrijgbaar is bestaat de kans dat het te snel gegeven word of uit voorzorg en dan kan het weer problemen gaan geven.
Nu was het nadeel dat ze niet wilde eten, dus kon ik er zelf ook niets mee en moest het dagelijks via de maagsonde in gegoten worden.
Ik probeer ondanks dat het alles behalve verstandig is, vanmiddag toch even naar haar toe te gaan.
Maar met wat extra morfine moet het toch effe lukken, ik wil haar zo graag weer even met eigen ogen zien!!!

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:21

Fijn dat het wat beter gaat nu!

Even een tip die ik ook van mijn DA heb gekregen. 2 liter water op 50 gram lijnzaad en dit een half uur doorkoken. Dit zijn dan 4 porties. Je kan het beste niet elke avond geven maar om de avond en dan hooguit 2 weken achter elkaar en dan een weekje niet en daarna weer 2 weken achter elkaar. Zo worden de darmen niet "lui".

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:29

Ja Petra....ik was de eerste keer helemaal de mist in gegaan met de lijnzaad, want ja....het is vogelvoer en dan sta je.
Ik dus koken dat hele pak van een kilo op 4 liter water, nou...dan snap je wel wat er gebeurde natuurlijk.
Nu weet ik gelukkig hoe het WEL moet en ga dat zeker nog maken en het haat door de slobber geven.
Hoeveel slijm per keer is aan te raden??

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:33

Onassa schreef:
Ja Petra....ik was de eerste keer helemaal de mist in gegaan met de lijnzaad, want ja....het is vogelvoer en dan sta je.
Ik dus koken dat hele pak van een kilo op 4 liter water, nou...dan snap je wel wat er gebeurde natuurlijk.
Nu weet ik gelukkig hoe het WEL moet en ga dat zeker nog maken en het haat door de slobber geven.
Hoeveel slijm per keer is aan te raden??

Als je het doet zoals ik hierboven heb aangegeven, dan kan je er 4 bakjes mee vullen. Je moet ze dus als het net klaar is met koken, wel direct in aparte bakjes doen, anders krijg je het haast niet meer uit elkaar.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:35

ja jij zit helemaal in een lastig parket, dat je zelf ook nog eens in de zieke boeg zit.. Het is onverstanding om te gaan, maar wij als paardenmensen geven daar niet zo veel om :o Als het met t beestje maar goed gaat..
Ik geef de paraffine trouwens altijd met een 60 Ml spuit, spuit het achter in haar keel, net als een wormenkuur, dan weet ik zeker dat ze het binnen krijgt :D

(helaas zijn er natuurlijk ook de paarden die dat niet toelaten)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:38

De eerste anderhalve week kreeg dat paard twee keer per dag ongeveer een plastick koffiebeker olie, daarna minder ongeveer een half bekertje per dag.
Suiker en zout, zijn om dorst te krijgen en water vast te houden, geloof ik.
Het wijdse land is ook fijn ja, ben er 1 keer geweest voor hydrocortiderm te halen, moest anders naar vorden naar de graafschap, maar ik legde me verhaal uit en kreeg het zo mee. Een stalgenoot had hun bij de mok en bloedvergiftiging gehad, maar ze was erg tevreden over deze dierenartsen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:04

Okee, das een best idee, met een spuit, dat lukt me meestal wel.
Heme net gedoucht een aangekleed, sta nog wel te rillen op mijn benen maar wil toch zo effe gaan, kan ik mteen weer lijnzaad kopen.

Die kliniek in Vorden daar werkt de staleigenaar.
Voordeel daarvan is dat zij meteen ziet als een paard niet in orde is.
Maar het Wijdse land is voor ons het dichts bij dus dan kan een da er snel zijn en uiteraard de kundige artsen.
Een van mijn favorieten is helaas weg,die is een eigen praktijk in Nijkerk begonnen.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:38

Het nadeel van parafine is dat je er vrij veel van moet geven en het daarom niet altijd geschikt is voor een verstoppingskoliek. Het gevaar bestaat dat als de maag vol is omdat hij niet geleegd kan worden door de verstopping er risico is op een maagoverlading en dit kan grote gevolgen hebben.
Het paard van mijn vriendin wat bij ons op stal staat heeft regelmatig koliek meestal kramp maar ook verstopping en de darm schiet ook wel eens over de mild en het enige wat helpt is veel overgangen laten maken en kleine stukjes galop en je kan het direct aan haar zien als het weer goed zit. Ze heeft al 2 keer in Utrecht gestaan maar knapte na een paar dagen weer op. Mijn vriendin geeft haar nu standaard 15cc colosan en als we het niet vertrouwen krijgt ze extra en wordt ze direct in beweging gezet. Ook krijgt ze pro biotica om de darmflora te verbeteren. We hebben al veel drama achter de rug maar het gaat nu al heel lang erg goed"even afkloppen"
Lijnzaad prikkelt de darm en dat is goed maar 1 a 2 liter parafine kan dus gevaarlijk zijn dan gebruiken wij toch liever de colosan en probiotica. Er is nog zoiets als colosan in een grotere verpakking en voordeliger dit zou ik haar even moeten vragen als je dat wilt weten. Hoe langer de koliek duurt hoe meer de darmen en darmflora beschadigd raken en dan duurt het herstel ook langer. Geef je paard onbeperkt hooi ipv kuil of brok dit is ook veel beter voor de darmen en dan bedoel ik goed hooi natuurlijk. Ik hoop voor jou en je paard dat jullie uit de gevaren zone zijn. Voor jullie alletwee beterschap.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:20

Ben vanmiddag toch even gegaan en heb haar lekker in de bak kunnen zetten want het was niet meer glad.
Ze is weer heel alert, je ziet nu weer duidelijk dat ze een volbloedje is, overal naar luisteren, kop en oren erop!
Laten zien dat ze een goede eetlust heeft en de water toevoer op de drinkbakken was weer aangesloten maar ik wilde eerst de bak even schoon maken.
Spons en meer erbij en madam begon me te pesten door steeds op de lepel te drukken terwijl ik juist bezig was de oude prut eruit te sponzen.
Toen ik uiteindelijk klaar was ging ze me meteen even laten zien dat ze zelf goed kon drinken.
Heb haar weer slobber gegeven en dat ging er ook best in.
Na dit alles was ze wel een beetje moe,w ant ja, het wa sook weer voor het eerst in daaaagen dat ze even naar buiten kon en mocht.
Ik heb met eigen ogen de mest kunnen bewonderen en kon de drollen wel zoenen!

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:28

Zo te horen gaat het allemaal de goede kant op en begint ze weer mooi de oude te worden.. das heel fijn...

typisch he, hoe blij je kan zijn met paardenpoep.. hih.. ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:26

Zeg dat wel!
Maar ik hou nog een slag om de arm, ze kan natuurlijk nog een terug slag krijgen.
Eerst weer een hele week goed voordat ik echt weer helemaal rustig kan zijn wat dat betreft.

Standardbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 02:39

Mijn draver stond gisteren ook met koliekverschijnselen buiten. Niet eten, lusteloos, rillen, duidelijk pijn, geen darmgeluiden te horen. Wel een keer mesten maar daarna alleen maar wat vocht uit de anus. DA gebeld na onderzoek dacht hij aan een lichte stresskoliek. Buscopan gespoten waarna Niek snel helder werd. Inwendig onderzoek gedaan, mest was nog nat genoeg maar een verstopping kan natuurlijk verder in de darm zitten. Nacht op stal gezet waar hij flink de ruimte had om heen en weer te lopen en wat te drinken. Geen hooi of ander lekkers om te eten. Niek stond er al weer stukken beter bij toen de DA weer weg ging.
Volgende dag weer langzaam wat voer gegeven. Ging allemaal goed. Hij had 's nachts ook gemest dus het zag er allemaal gunstig uit.
's middags direct weer naar hem toegegaan. Hij stond toen net weer buiten. Weer wat laten eten en toen maar wachten op de mest. Ging meneer ineens liggen.......en evenlater lagen de andere 2 ook :z Pffffffff, niks aan de hand. Na half uurtje weer in de benen en na een kwartiertje of zo yep, weer mesten. Niek was weer helemaal de oude vandaag. We waren en gelukkig vroeg bij.

kalicha

Re: Al 4 dagen koliek, da dagelijks erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

Hey Onassan,

even puur uit nieuwsgierigheid; maar is alles weer oke met je paardje?