2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: 2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:40

ik ga heel hard duimen,dat dit alleen maar beterschap beloofd...

tis zo spannend met die koliek paarden...zo denk je er te zijn en dan komt er weer zo'n tegenslag....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:45

Wat een elende!

Ik weet helaas hoe het is
heeeeeeel erg veel suc6 de komende tijd

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:23

Toch een klein lichtpuntje dat de reflux lijkt te minderen, maar het blijft toch nog afwachten.

Het medicijn dat ze hem gegeven hebben was trouwens erythromicine (ben vanacht gaan kijken :P ). Dit is een antibioticum maar in bepaalde doseringen werkt het ook heel goed op de darmmotiliteit.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:46

ik kon niet op de naam komen, maar ik dacht al dat ie dit kreeg

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:08

Bedankt Thioro! Wat vond je van hem?? Ik ben benieuwd om hem te zien straks, hij is wel al heel veel afgevallen... Maar gelukkig komen zijn oortjes nog naarvoor als ik toekom (of iemand anders, als hij maar aandacht krijgt :-))

Hij had deze middag terug geen reflux, dus ze hebben de sonde eruit gehaald!
Hij heeft ook lichte darmconracties (lichte werking)!
Ze hebben 2 liter parrafine opgegoten en nu is het wachten op mest!

Het blijkt toch de goede kant op te gaan, maar natuurlijk nog steeds afwachten...

Hij heeft nu ook ijszakken rond zijn benen. Denk dat dit tegen hoefbevangenheid is? Ik vraag het vanavond eens, de info die ik nu heb, heb ik van mijn papa gekregen, die is er tijdens zijn pauze deze middag weer heen gegaan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:52

Klinkt gelukkig een stuk positiever! Ik blijf duimen!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:43

Het verhaal van uw paard doet héél sterk denken aan dat van mijn draver. Dit is het verhaal zoals ik die geplaatst heb op 29 januari van dit jaar op Bokt.be:

"Acht maanden na zijn koliekoperatie en enkele weken na zijn drie-daagse opname in de kliniek voor nog eens koliek heeft Perquam nog twee maal koliek gehad. Deze zijn overgegaan na toedienen van pijnstiller en spuit tegen krampen. Gisteren echter had hij weer koliek en bleef krampen hebben ondanks de medicatie. Ik heb hem dan s'avonds om 10 uur nog weggebracht naar de kliniek om hem niet in de regen in de paddock te laten sterven. In de kliniek is er nog een bloedtest gedaan waaruit bleek dat er toch een probleem was op niveau van de darmen, wat het probleem was wisten de DA niet maar daar de dunne darm weer gezwollen was vermoedden ze ergens eens slechte werking ervan. Toen kwam er vuil vocht uit zijn neus en hebben ze zijn maag gesondeerd, via de neus. Er zijn twee volle emmers vloeibaar darminhoud via de neus buitengelopen en toen wisten we genoeg, reflux dus door obstructie vlak achter de maag. Opereren was nog een mogelijkheid maar met héél twijfelachtige afloop en naar de toekomst toe zéér slechte vooruitzichten. Ik wou hem dat niet meer aandoen, hij had al genoeg afgezien en de vooruitzichten waren sowieso niet goed. Dan hebben we, in samenspraak met de DA beslist om Perquam te begeleiden naar zijn laatste rustplaats en is hij ingeslapen. Ik troost mij met de gedachte dat hij zijn paar laatste uren pijnstillers heeft gehad en dat hij pijnloos is heengegaan. Ik mag er niet aan denken dat ik hem vanmorgen dood in de regen in de paddock zou gevonden hebben, nu weet ik dat ik alles gedaan heb voor hem. Hij moest nog 7 jaar worden, het heeft niet mogen zijn."
Ik wil hier ook ter verduidelijking zeggen dat bij de operatie in april 2009 geen stuk darm is weggenomen, de darmwerking en de bloedsomloop in de darm is weer op gang kunnen komen na massage. Dus geen necrose, geen hechtingen, niets.
Ik heb ondertussen wat gelezen over koliekoperaties op internet en zo'n hervallen en problemen na operaties gebeuren vrij frequent. Ik aarzel om nog eens een paard te laten opereren van koliek. Vertrouwen kwijt.
Het verschil ook tussen mijn DA (een nederlander n.b.) en die van TS is dat mijn DA, die mij en mijn opvattigen héél goed kent gezegd heeft dat nog eens een operatie niet fair zou zijn t.o. het paard.

Ter zijde en off-topic wil ik zeggen dat ik die dierenbeul ben die, volgens jullie, Sundancer màànden heb laten afzien van zijn arthrose. (zie topic in BEH Sundancer na 8 maanden glucosamine)

Ik wens TS en haar paard nog een lange toekomst samen al ziet het er niet echt goed uit.
Laatst bijgewerkt door Kasztanka op 11-02-10 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:49

Hoi,

Mijn oude paard had regelmatig koliek, nooit geopereerd.
Wel een keer in de kliniek in Belgie gestaan.
Nooit de oorzaak kunnen vinden.Soms wat het wel iedere 2 weken, je voelt je zo machteloos.
Het zweet druipte er altijd vanaf bij haar, heel erg zielig!
De arts wilde toen niet meer opereren omdat ze toen al een hoge leeftijd had.Toen ze eenmaal op rust stond en ik er niet meer op reed heeft ze nog regelmatig koliek gehad, da erbij en dan kreeg ze een spuit of werd ze leeggehaald, en dat hielp dan gelukkig!
Ik wens je veel sterkte !

Groetjes, Chantal

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:12

Heel veel sterkte,

ben echt blij voor je dat het nu al iets beter gaat :D .

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 16:21

Kasztanka schreef:
Ik heb ondertussen wat gelezen over koliekoperaties op internet en zo'n hervallen en problemen na operaties gebeuren vrij frequent. Ik aarzel om nog eens een paard te laten opereren van koliek. Vertrouwen kwijt.
Het verschil ook tussen mijn DA (een nederlander n.b.) en die van TS is dat mijn DA, die mij en mijn opvattigen héél goed kent gezegd heeft dat nog eens een operatie niet fair zou zijn t.o. het paard.

Ter zijde en off-topic wil ik zeggen dat ik die dierenbeul ben die, volgens jullie, Sundancer màànden heb laten afzien van zijn arthrose. (zie topic in BEH Sundancer na 8 maanden glucosamine)

Ik wens TS en haar paard nog een lange toekomst samen al ziet het er niet echt goed uit.

Kasztanka, wat een erg verhaal! Jij hebt dan ook al wat meegemaakt zeg!
Allereerst wil ik even ook off-topic zeggen dat ik niets weet over je topic van Sundancer... ?

Ik denk dat het verschil tussen jouw en mijn paard ook is dat Utrilio totaal niet zo ziek was bij binnenkomst in de kliniek, hij heeft pas reflux gekregen na de operatie.
Tijdens de operatie zelf zagen ze nog alles heel rooskleurig en was de kans op complicaties zeker niet groot. Het is maar later dat ze hebben gemerkt dat de operatie toch langer duurde dan verwacht en veel gecompliceerder was...

Anders had ik ook zeker het risico van operatie niet meer willen nemen. En zoals ik al zei een paar berichten eerder, als mijn volgende paard (hopelijk pas binnen 20 jaar ofzo) ooit koliek krijgt aan de dunne darm denk ik niet dat ik nog zal opereren.

Bedankt voor je bericht!

Gelukkig is Utrilio een vechter en dit bewijst hij nu ook maar eens! Ook al zou hij er niet doorkomen, dat hij die hardnekkige reflux heeft weten te overwinnen zegt voor mij genoeg! Hij heeft zelf nog niet opgegeven!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 16:23

Voor iedereen die al gereageerd heeft:

Bedankt!! Jullie lieve berichtjes en steun doen echt veel voor mij!!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:25

Succes TS!

Je paardje staat daar in goede handen in Merelbeke!

Zo'n koliek operatie is enorm om naar te kijken, vorig jaar ging mijn merrie binnen in Merelbeke voor een tenoscopie maar daarnaast lag eentje voor kolieken.

Ik hoop van harte dat je paardje er door komt!!!!!!!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:32

Geen tips, maar wel een dikke knuffel. Sterkte met je paardje. :(:)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:02

Ik lees dit topic met kromme teentjes, mijn merrie is ook geopereerd en er behoorlijk goed doorheen gerold, maar dit soort dingen laten je er dan nog eens goed van doordringen dat dat helemaal niet zo gewoon is.....

Duim voor je dat ook jou paardje weer net als de mijne lekker alles mag gaan doen, zo goed als nieuw gaat worden en straks stevig door jou verwend mag gaan worden als ie weer thuis is.

In Merelbeke staat ie in elk geval goed!!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:03

Het is goed nieuws dat de reflux gestopt is.
De ijshanddoeken zijn idd preventief tegen hoefbevangenheid, voor zover ik weet heeft hij het nog niet (vanacht was er toch nog geen pulsatie).

Persoonlijk vond ik hem er vanacht niet fantastisch uitzien (en dan heb ik het vooral over de blik in z'n ogen) maar je ziet dat het misschien niet alles wil zeggen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:59

TS ik hoop voor je dat dit het begin is van een goed en voorspoedig herstel, het is je in ieder geval heel erg gegund

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:35

Sharitje schreef:

En zoals ik al zei een paar berichten eerder, als mijn volgende paard (hopelijk pas binnen 20 jaar ofzo) ooit koliek krijgt aan de dunne darm [/quote]

@Sharitje, ik hoop voor jou dat je dat nooit meer zal moeten meemaken. Voor mij was het al de tweede maal dat ik een paard verloor aan koliek. Dat wens je niemand toe. Ik duim voor jou en je vechtertje en hoop van ganser harte dat hij niet dezelfde weg volgt als Perquam want het is vreselijk als je je paard moet laten inslapen.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 00:01

Thioro schreef:
Het is goed nieuws dat de reflux gestopt is.
De ijshanddoeken zijn idd preventief tegen hoefbevangenheid, voor zover ik weet heeft hij het nog niet (vanacht was er toch nog geen pulsatie).

Persoonlijk vond ik hem er vanacht niet fantastisch uitzien (en dan heb ik het vooral over de blik in z'n ogen) maar je ziet dat het misschien niet alles wil zeggen.

Ga deze nacht maar eens kijken :-). De blik in zijn ogen is volledig veranderd :-D. Ik ben net terug van bij hem.
Hij heeft geen reflux meer, heeft al gegeten, een beetje gemest (oude mest wel en maar 3 balletjes maar wat is is hé...) en zijn darmen werken terug...
Zijn bloed en hematocriet gehalte zijn ook terug de goede kant op aan het gaan. En zijn hartslag was ook terug 40 - gisteren was hij nog 64, dus dit betekend toch dat hij zelf al wat meer op zijn gemak is. _/-\o_

Hij heeft ook al het kot op stelten gezet als hij zag dat zijn buren eten kregen en hij niet (hinniken) en hij heeft al het ijszakje van zijn achterbeen tegen de muur gekatapulteerd, vond ie blijkbaar heel vervelend! (dit heeft hij met strijklappen ook, hij kan het niet goed verdragen).
Ze moesten wel even lachen daar, stonden net met een bende aan zijn stalletje en pats! Daar gingen de ijszakjes! }:)
Typisch iets voor hem!

Minpuntje: hij heeft pulsatie op zijn linkervoorhoef... dus de ijshanddoeken zijn nodig... Hopelijk wordt hij nu niet ook nog eens bevangen!!
maar das niet onze eerste zorg, eerst zorgen dat alles intern terug begint te werken!
En de olie die deze middag is opgegoten zit nog steeds voor een deel in zijn maag... die zou er eigenlijk nu al uit moeten gegaan zijn. Deze nacht om 24u nemen ze nog een echo!

Ik mag nog niet hopen maar het gaat eindelijk wel de goede kant op!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 00:04

[/quote]

@Sharitje, ik hoop voor jou dat je dat nooit meer zal moeten meemaken. Voor mij was het al de tweede maal dat ik een paard verloor aan koliek. Dat wens je niemand toe. Ik duim voor jou en je vechtertje en hoop van ganser harte dat hij niet dezelfde weg volgt als Perquam want het is vreselijk als je je paard moet laten inslapen.[/quote]

Inderdaad, ik heb dit jammer genoeg ook al moeten ervaren. Heb Utrilio in januari vorig jaar gekocht nadat ik in december mijn vorig paardje heb moeten laten inslapen door een open beenbreuk, trap gehad van een ander paard. Dan in februari 1e operatie van Utri dus k heb mijn portie paardenmiserie wel gehad...
Ik heb hem nu net een jaar en al 2 operaties achter de rug! We hebben wel een super band gekregen, mede ook hierdoor. Dus ik hoop dat ik hem niet moet afgeven nu!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:06

Dat klinkt best goed sharitje! We blijven duimen, hopelijk komt alles goed. Fijn dat je steeds een update geeft, ik was al erg nieuwschierig hoe het nu ging. Maar het ziet er beter uit, niet te vroeg juichen maar het begin is er! Dat hij weer praatjes heeft is zeker een goed teken. Nogmaals sterkte, ik weet wat je doormaakt!!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:30

Bedankt Aisie!
Ja, ik wil het niet nog eens meemaken om mijn paardje te verliezen, is vreselijk!

De UPDATE van deze morgen:
Hij heeft gemest!! Nog nooit zo blij geweest om mest te zien :D Ze hebben een goed hoopje in zijn stal gevonden dus das super positief!
Hij krijgt terug eten en ze gaan proberen rustig aan de baxters af te nemen zodat ze hopelijk tegen morgen allemaal af zijn zodat hij zo snel mogelijk kan beginnen stappen.
Zijn linkervoorhoefje voelt namelijk nog steeds warm, pulsatie.
Toen ze deze nacht met hem naar de onderzoekskamer gingen liep hij gelukkig wel nog correct.
Hopelijk wordt hij nu niet ook eens bevangen!

Ben stiekem al beetje heel blij nu! _/-\o_

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:42

Super nieuws!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:56

wauw, hopelijk zet de genezing door!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:01

heel klein beetje goed nieuws,ik blijf nog hard doorduimen....

doe hem maar lekker knuffelen als je bij hem bent... :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:02

Super joh! Wat een dapper paardje heb je. We duimen door, het helpt!