Osteopaat dit, osteopaat dat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Osteopaat dit, osteopaat dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:20

Ik vind het wel fijn in begin van de training dus als ik nieuw paard heb en niet weet wat ze kunnen hebben. Maar ze komen hier niet zo vaak als aangeraden wordt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:22

CM_ schreef:
Als de kwaliteit van gemiddeld paardrijdend nederland wat hoger lag,hadden fysio's en osteo's het een stuk rustiger ;)
Want idd is het grootste deel rijtechnisch op te lossen.

Maar helaas kunnen de meeste ruiters dit niet, en zal eens in de zoveel tijd de behandelaar moeten komen om alles weer recht te zetten..

Inderdaad! Helemaal mee eens. Als mensen eens geld uitgaven aan een instructeur die verstand heeft van loswerken en sterker maken dan besparen ze heel veel geld aan behandelingen die geen zin hebben omdat ze hem zelf weer heel snel in de problemen rijden.

Ook veel instructeurs hebben hier een aandeel in. Paarden worden in houdingen getrokken waarin ze hun lijf vasthouden en dan krijg je problemen.

De ruiters kunnen er niet eens veel aan doen. Je weet niet meer dan wat je weet en wat je geleerd wordt. Je neemt aan dat een instructeur kundig is en dus neem je aan wat die zegt. Als je niet beter weet weet je niet wat je beschadigt.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:34

Het lastige is als instructeur dat het TIJD nodig heeft om je leerling eea bij te brengen. Vaak moet het paard ook aangeleerd worden om niet meer in een geforceerde houding te hoeven lopen. En dat is nou net het probleem: de in elkaar getrokken geforceerde paarden halen met hun ruiter/amazone soms veel meer punten dan de leerling die je het netjes wilt aanleren. De prikkers en trekkers halen vaak ook nog veel sneller hun puntjes. En zie dan je leerling maar eens uit te leggen dat de aanhouder wint en de eersten de laatsten zullen zijn. Als dat te lang duurt in de huidige snelle tijd zijn ze alweer vertrokken naar de volgende instructeur!
En dan heb ik het nog niet eens over de afschuwelijke vriendjespolitiek van jureren hier in deze regio. Om te ..... |(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:10

Een goed instructeur weet iedereen binnen 1 les een ander gevoel te geven dan een in elkaar getrokken paard. En binnen 1 les het paard het gevoel te geven dat het zijn lichaam kan ontspannen. En als instructeur behoor je de kunde te hebben om uit te leggen dat het in elkaar trekken van een paard wellicht sneller gaat, maar op de langere termijn schadelijk is.

In al die jaren heb ik er nu 1 gehad die na een paar lessen gestopt is omdat het niet snel genoeg ging, jammer denk ik dan, voor je paard. Ik krijg helaas heel veel ruiters die compleet vastgelopen zijn met hun paard en die zijn er al achter dat die manier dus niet werkt en alleen maar voor frustraties zorgt. Die kun je gelukkig ook heel snel weer op de goede weg zetten. gelukkig krijg ik er ook steeds meer die vanaf punt 1 met hun jonge paard op een ontspannen manier willen werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:33

ik heb liever een fysiotherapeut bij mijn paard dan een ostheopaat!
Heb zelf ervaring met een ostheopaat enkele jaren geleden bij mijn paard maar werd er niet wijzer van en het koste een hoop geld (90 euro per behandeling)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:35

Mindfields schreef:
Een goed instructeur weet iedereen binnen 1 les een ander gevoel te geven dan een in elkaar getrokken paard. En binnen 1 les het paard het gevoel te geven dat het zijn lichaam kan ontspannen. En als instructeur behoor je de kunde te hebben om uit te leggen dat het in elkaar trekken van een paard wellicht sneller gaat, maar op de langere termijn schadelijk is.

In al die jaren heb ik er nu 1 gehad die na een paar lessen gestopt is omdat het niet snel genoeg ging, jammer denk ik dan, voor je paard. Ik krijg helaas heel veel ruiters die compleet vastgelopen zijn met hun paard en die zijn er al achter dat die manier dus niet werkt en alleen maar voor frustraties zorgt. Die kun je gelukkig ook heel snel weer op de goede weg zetten. gelukkig krijg ik er ook steeds meer die vanaf punt 1 met hun jonge paard op een ontspannen manier willen werken.

_/-\o_

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:40

Ben ik het mee eens. Gelukkig zien mijn instructeur én fysio/osteo beide het belang van ontspanning.

Dan nog kan het zijn dat een paard beperkingen heeft die er niet (direct of indirect) door de training in gereden zijn en/of er door training niet uit te rijden zijn. Maar ontspanning in de training kan idd al een boel ellende voorkomen.

Nog een voorbeeld: als je 'alleen maar buitenrijdt' altijd maar lichtrijden op dat ene been en altijd maar dezelfde galop. Afwisselen tussen links en rechts is juist zo goed om scheefheid in te perken.

[Edit] typo's
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-01-10 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:41

ik heb een paar keer per jaar een osteopaat bij.
mijn paardje heeft vaak last van zijn rug.
ik kan er niet oprijden dus zou het er ook niet uitkunnen rijden.
vandaar dat ik er elke keer 1 bij heb.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:46

Karin schreef:
Nog een voorbeeld: als je 'alleen maar buitenrijdt' altijd maar lichtrijden op dat ene been en altijd maar dezelfde galop. Afwisselen tussen links en rechts is juist zo goed om scheefheid in te perken.

Ja, daar heb je ook een punt.
Was van het zomer met iemand een buitenrit aan het maken, hij vond het wel erg maf dat ik om de 10 passen van been ging veranderen :?
Tja, heb hem uitgelegd waarom, maar dat snapte ie niet. :n

Zo stap ik zowel rechts als links op mijn paard, ze zijn het al helemaal gewent.
Op cc kijken ze je dan vreemd aan en vragen ze waarom?
Nou, zeg ik dan, dan trek ik mijn paard aan de rechterkant weer recht. :Y)
Mensen lachen dan wel, maar zeggen ook vaak dat ik dan een punt heb. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:50

miepmiep1 schreef:

Wat mindfields zegt ben ik het ook eens.

Maar bovenstaande, dan is er toch uberhaupt iets niet goed met je paard?

Of als je paard na een half jaar steeds weer dezelfde blokkade/blessure oid heeft wat een osteopaat behandeld, moet je toch eens gaan bedenken hoe je dit in de training kan verbeteren?
Als je weet wat de zwakke punten zijn van je paard -en een goede osteopaat verteld jou dat en legt uit hoe dat komt en waarom- dan ga je daar toch rekening mee houden in je training?

Ik weet waar bij mijn paard de 'zwakke' punten zitten, nou daar let ik ook op in mijn training...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:58

leuk topic dit,
Ik vind de osteopaat goed voor me paard,
ook omdat je dan een duelcheck hebt of er een blokkade ergens
zit zodat je er in je lessen aan kan werken.
en paardenmassage is gewoon wel is leker als een verwennerij,
ik heb een paardje gekocht die helemaal kapot gereden was hij
is 2 x behandeld en je ziet de verschillen gewoon, poetsen is nu lekker
en hij kan omrollen, dus het werkt goed als het paard niet lekker in zijn vel zit

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:26

Ik heb een sportmasseuze voor mijn paard. Die doet een check up van alle spieren om te zoveel maanden en zorgt dat alle blokkades uit de weg geruimd worden zodat ze vrij en soepel kan bewegen. (Maar mijn paard heeft dan ook een ongeluk gehad toen ze jonger was)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:39

Wij krijgen ook vaak paarden op stal waarvan je gelijk ziet dat ze een lichamelijk probleem hebben. Wat heeft het voor zin om dit eruit te rijden als je het probleem vaak heel snel op kunt lossen. Wat we wel doen nadat ze behandeld zijn is dmv rijden het paard los rijden in zijn lichaam. Veel paarden hebben problemen al langer en associeren rijden met pijn waardoor ze moeite hebben zich weer te ontspannen en zich los te laten in hun lichaam.
Hier gaat ook weken overheen voordat ze door hebben dat rijden geen pijn meer doet.

Alleen wat ik wel vind, waar vind je een goeie osteopaat? Wij hebben er gelukkig een, die zeer kundig is, niet alleen op het gebied van osteopatie maar ook met alternatieve geneeswijzen e.d.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:48

Ik heb inderdaad ook liever een fysiotherapeut bij mijn paard dan een osteopaat. Niet zozeer omdat mijn halve familie uit fysiotherapeuten bestaat haha, maar een fysiotherapeut zoekt meer naar een eventuele oorzaak. Lekker makkelijk om je paard even weer uit de kreukels te halen en enkele weken/maanden later weer met hetzelfde probleem te zitten omdat er bijvoorbeeld rijtechnisch iets mis is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:52

Hmm, dat vind ik wat kort door de bocht.

Maar goed, misschien heb ik makkelijk praten met een osteopaat die ook al jaren als fysiotherapeut werkt (zowel voor dieren als voor mensen). Die bekijkt het vanuit meerdere hoeken. ;)

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:56

Ik heb ook een fysiotherapeut/osteopaat bij mijn paarden. Iemand die alleen osteopaat is of bijvoorbeeld een veearts die osteopathie erbij doet bekijkt niet meerdere hoeken.
Zoals al eerder is gezegd: veel problemen bij paarden komen door rijtechnische problemen. Dus het bekijken vanuit meerdere hoeken is zeer zeker nodig.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:20

Joolien schreef:
miepmiep1 schreef:

Wat mindfields zegt ben ik het ook eens.

Maar bovenstaande, dan is er toch uberhaupt iets niet goed met je paard?

Of als je paard na een half jaar steeds weer dezelfde blokkade/blessure oid heeft wat een osteopaat behandeld, moet je toch eens gaan bedenken hoe je dit in de training kan verbeteren?
Als je weet wat de zwakke punten zijn van je paard -en een goede osteopaat verteld jou dat en legt uit hoe dat komt en waarom- dan ga je daar toch rekening mee houden in je training?

Ik weet waar bij mijn paard de 'zwakke' punten zitten, nou daar let ik ook op in mijn training...

tuurlijk verteld mijn osteopaat ook wat de zwakke punten zijn en hoe je dat zou kunnen trainen
alleen is dit bij mijn paard niet mogelijk omdat ik niet met hem mag trainen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:30

Bij het ene paard komt het probleem nooit meer terug als je op een andere manier gaat trainen. Dat is mooi. Bij het andere paard kan die plek een aandachtspunt blijven. Doe je er niets aan, dan wordt het van kwaad tot erger. Werk je eraan, dan nog kan het zijn dat het er op een gegeven moment weer in 'sluipt', puur omdat het een aandachtspunt blijft dat af en toe een beetje extra ondersteuning nodig heeft.

Als je zelf een zwakke plek in je rug hebt, dan zal die ook nooit meer weggaan, ook al doe je netjes je oefeningen en houd je er in het dagelijks leven zoveel mogelijk rekening mee. Dat is onderhoud, maar het is best mogelijk dat problemen op een gegeven moment tóch terugkomen, hoe 'gezond' je ook leeft. Het blijft nu eenmaal een zwakke plek. In dat soort situaties is het fijn als je dan weer even terecht kunt bij iemand die verlichting biedt. Zou je je probleem negeren, dan wordt het van kwaad tot erger. Laat je je ervoor behandelen als dat nodig is, dan kun je vaak weer een hele tijd vooruit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:38

Helemaal mee eens.... en vooral luisteren naar je paard.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:40

ja daar ben ik ook mee eens luisteren naar je paard
dat doe ik ook zeker weten ik merk gelijk wanneer me paard last heeft en bel ook gelijk .

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:42

Karin schreef:
Als je zelf een zwakke plek in je rug hebt, dan zal die ook nooit meer weggaan, ook al doe je netjes je oefeningen en houd je er in het dagelijks leven zoveel mogelijk rekening mee. Dat is onderhoud, maar het is best mogelijk dat problemen op een gegeven moment tóch terugkomen, hoe 'gezond' je ook leeft. Het blijft nu eenmaal een zwakke plek. In dat soort situaties is het fijn als je dan weer even terecht kunt bij iemand die verlichting biedt. Zou je je probleem negeren, dan wordt het van kwaad tot erger. Laat je je ervoor behandelen als dat nodig is, dan kun je vaak weer een hele tijd vooruit.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb zelf ook een chronisch probleem met mijn rug. Daar laat ik ook geregeld wat aan doen.
Waarom anders bij een paard, die ook nog eens het gewicht van iemand anders mee 'moet' dragen??

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:45

Ik heb nog nooit een fysiotherapeut of ostheopaat bij mijn paard gehad. Heb ook wel het geluk dat mijn paard erg soepel is en nooit stijfheid of verzuring heeft, ook niet in zware wedstrijd perioden waarin hij soms tot 7 onderdelen per dag loopt. Ook na lange buiten ritten (5/6 uur) nooit stijf oid. Ik vind het dus voor mijn paard niet nodig om preventief te laten nakijken of behandelen.
Bij problemen is het wel een optie voor mij

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:11

bij mij komt de osteopaat de 23ste ze is meerdere keren hoefbevangen geweest, en is heel erg stijf. Dus ben benieuwd wat ik ervan kan verwachten :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:51

Karin schreef:
Verstandige mensen denken idd niet zo. :D

Maar ik ken ze ook die vinden dat ze niet moeten zeuren. Zolang je er niet dood aan gaat, ga je gewoon door. En dat paard is gewoon dwars. ;)

Dus wij zijn niet verstandig??

Hmmm, niet echt leuk om te horen... Mijn opa zegt nog steeds, vroeger moesten ze gewoon lopen en in de winter stonden ze 5/6 maand op stal. En dan deden ze het ook. Zonder osteopaat of iets dergelijks :n .

Ik ben niet tegen de osteopaat, haal er zelf ook wel eens 1 bij, maar vind dat vele ruiters denken hun rijvaardigheid op te halen met een osteopaat :? . Als iets niet lukt (rijvaardig gezien) dan ligt het vast aan vastzittende spieren oid.

Paarden hebben ook in de natuur een leider nodig, en omdat wij ze daaruit halen moeten wij ze die bieden. Dus consequent zijn. En niet om elk wissewasje er een osteopaat bij halen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 03:26

Vroeger wist je niet beter - en vroeger ging een paard dat niet functioneerde uiteindelijk 'gewoon' naar de slacht. ;)

Dat verstandige mensen niet zo denken betekent trouwens niet automatisch dat je niet verstandig bent als je anders denkt. ;)