Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
CM_ schreef:Als de kwaliteit van gemiddeld paardrijdend nederland wat hoger lag,hadden fysio's en osteo's het een stuk rustiger
Want idd is het grootste deel rijtechnisch op te lossen.
Maar helaas kunnen de meeste ruiters dit niet, en zal eens in de zoveel tijd de behandelaar moeten komen om alles weer recht te zetten..
Mindfields schreef:Een goed instructeur weet iedereen binnen 1 les een ander gevoel te geven dan een in elkaar getrokken paard. En binnen 1 les het paard het gevoel te geven dat het zijn lichaam kan ontspannen. En als instructeur behoor je de kunde te hebben om uit te leggen dat het in elkaar trekken van een paard wellicht sneller gaat, maar op de langere termijn schadelijk is.
In al die jaren heb ik er nu 1 gehad die na een paar lessen gestopt is omdat het niet snel genoeg ging, jammer denk ik dan, voor je paard. Ik krijg helaas heel veel ruiters die compleet vastgelopen zijn met hun paard en die zijn er al achter dat die manier dus niet werkt en alleen maar voor frustraties zorgt. Die kun je gelukkig ook heel snel weer op de goede weg zetten. gelukkig krijg ik er ook steeds meer die vanaf punt 1 met hun jonge paard op een ontspannen manier willen werken.
Karin schreef:Nog een voorbeeld: als je 'alleen maar buitenrijdt' altijd maar lichtrijden op dat ene been en altijd maar dezelfde galop. Afwisselen tussen links en rechts is juist zo goed om scheefheid in te perken.

miepmiep1 schreef:ik heb een paar keer per jaar een osteopaat bij.
mijn paardje heeft vaak last van zijn rug.
ik kan er niet oprijden dus zou het er ook niet uitkunnen rijden.
vandaar dat ik er elke keer 1 bij heb.
Joolien schreef:miepmiep1 schreef:ik heb een paar keer per jaar een osteopaat bij.
mijn paardje heeft vaak last van zijn rug.
ik kan er niet oprijden dus zou het er ook niet uitkunnen rijden.
vandaar dat ik er elke keer 1 bij heb.
Wat mindfields zegt ben ik het ook eens.
Maar bovenstaande, dan is er toch uberhaupt iets niet goed met je paard?
Of als je paard na een half jaar steeds weer dezelfde blokkade/blessure oid heeft wat een osteopaat behandeld, moet je toch eens gaan bedenken hoe je dit in de training kan verbeteren?
Als je weet wat de zwakke punten zijn van je paard -en een goede osteopaat verteld jou dat en legt uit hoe dat komt en waarom- dan ga je daar toch rekening mee houden in je training?
Ik weet waar bij mijn paard de 'zwakke' punten zitten, nou daar let ik ook op in mijn training...
Karin schreef:Als je zelf een zwakke plek in je rug hebt, dan zal die ook nooit meer weggaan, ook al doe je netjes je oefeningen en houd je er in het dagelijks leven zoveel mogelijk rekening mee. Dat is onderhoud, maar het is best mogelijk dat problemen op een gegeven moment tóch terugkomen, hoe 'gezond' je ook leeft. Het blijft nu eenmaal een zwakke plek. In dat soort situaties is het fijn als je dan weer even terecht kunt bij iemand die verlichting biedt. Zou je je probleem negeren, dan wordt het van kwaad tot erger. Laat je je ervoor behandelen als dat nodig is, dan kun je vaak weer een hele tijd vooruit.
Karin schreef:Verstandige mensen denken idd niet zo.
Maar ik ken ze ook die vinden dat ze niet moeten zeuren. Zolang je er niet dood aan gaat, ga je gewoon door. En dat paard is gewoon dwars.
.
. Als iets niet lukt (rijvaardig gezien) dan ligt het vast aan vastzittende spieren oid.