Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
breezy302 schreef:Ik wil niet in dit topic een bom gooien maar waarom gelijk de DB erbij halen? Misschien houdt de eigenaar wel heel van het beessie en is hij meerderemalen bij de DA geweest en misschien heeft de pony wel helemaal geen pijn. Je zegt dat hij moeilijk loopt maar ja als jou benen zo zouden zijn dan zou je ook moeilijk lopen maar misschien zonder pijn. Neemt natuurlijk niet weg dat het best zielig is maar zoals de situatie hier wordt beschreven vind ik alles erg eenzijdig en dat er maar heel weinig info wordt gegeven.
dadabo schreef:Hij had het veulen al direkt na de geboorte moeten laten inslapen, dit heeft hij niet gedaan.
Hij heeft gewacht tot het veulen oud genoeg was om het te verkopen, het beestje 6 maanden laten lijden voor een paar rot centen.
mick75 schreef:gewoon proberen te verkopen, die 50 Euro krijgt ie er bij de slager ook wel voor.
.
Lotus83 schreef:Ik heb niet alles gelezen maar na het zien van de foto's wil ik even reageren...
Ik heb een shetlander met exact zulke benen, zie mijn profiel
Ook ik heb er €50 voor betaald en hij is het meer dan waard.
Lopen kan hij, maar een beetje alsof hij schaatst, rennen kan hij des te beter.
De DA is er bij geweest, evenals de hoefsmid en hoewel er kans is op sneller artrose kan hij er prima mee leven.
Btw, die van mij was ook 6 maanden toen ik hem kocht
TS, als je er meer van wilt weten mag je me een pb sturen.
Succes!
Edit: tekst toegevoegd
Prissey schreef:nou de DB is gebelt door mij.. helaas zijn hun bang weinig te kunnen betekenen voor ons. Pfff wordt moe van de wetten in NL.
Verder kan 1 meisje van ons 4 niks betekenen voor de pony dus blijven we met ze 3e over. Wat moeten we doen de DA en smit erbij halen en kijken of die pony nog vredig kan leven. Of direct door en vredig laten inslapen. Het is best moeilijk..
Plus dat we ook nog eens het probleem van vervoer hebben en het financiele gedeelte
Lotus83 schreef:Weet je wat ik zo vervelend vind:
Dat er aan alle kanten word gezegd dat deze pony de worst in moet.....
Tuurlijk, als zo'n diertje echt pijn heeft dan moet je dat soort keuzes maken, maar zonder pijn kan zo'n dier prima leven....
Ik heb die van mij een kans gegeven en tot op de dag van vandaag gaat het prima, hij is nu bijna 10 maanden (ongeveer) en hij ontwikkeld zich (bijna) net zo goed als elke andere shetlander hengst!
DA en hoefsmid erbij (hoefsmid is in deze bijna belangrijker dan DA) en pas dan gaan kijken of hij wel of niet afgemaakt zou moeten worden......
Je zou toch maar elk misvormd dier moeten gaan afmaken........
Het enige wat zeker funest is voor een pony met zulke benen; ophokken!
Beweging is juist met deze benen zo belangrijk ivm spier ontwikkeling......, maar goed, een paard/pony met goede benen hok je ook niet op......
(en idd, ik ben ook van mening dat je een dier niet onnodig moet laten lijden)
jackgirl schreef:Ik ben ook helemaal niet iemand die snel zegt maak maar af.
Maar het lijkt mij sterk dat een pony met zo'n beenstand ( en waarschijnlijk ook de rug e.d kan bijna niet missen ) vroeg of laat geen klachten gaat krijgen.
Het veulen is nu 8 maand , maar gaat op latere leeftijd ook uitzwaren , dus om nu al te zeggen dat het wel goed komt vind ik hard van de daken schreeuwen.
Vanaf de foto's gezien is dit diertje zo scheef als een hoepel.
Hoe eerlijk is het dan ?
Daarnaast geeft de ts al aan dat geld/kosten toch wel een beetje een probleem is.
Waarom dan zeulen met dit dier ?
Helaas kan je niet alles redden en opknappen.
Dit zal altijd een gevalletje apart blijven.Lotus83 schreef:Weet je wat ik zo vervelend vind:
Dat er aan alle kanten word gezegd dat deze pony de worst in moet.....
Tuurlijk, als zo'n diertje echt pijn heeft dan moet je dat soort keuzes maken, maar zonder pijn kan zo'n dier prima leven....
Ik heb die van mij een kans gegeven en tot op de dag van vandaag gaat het prima, hij is nu bijna 10 maanden (ongeveer) en hij ontwikkeld zich (bijna) net zo goed als elke andere shetlander hengst!
DA en hoefsmid erbij (hoefsmid is in deze bijna belangrijker dan DA) en pas dan gaan kijken of hij wel of niet afgemaakt zou moeten worden......
Je zou toch maar elk misvormd dier moeten gaan afmaken........
Het enige wat zeker funest is voor een pony met zulke benen; ophokken!
Beweging is juist met deze benen zo belangrijk ivm spier ontwikkeling......, maar goed, een paard/pony met goede benen hok je ook niet op......
(en idd, ik ben ook van mening dat je een dier niet onnodig moet laten lijden)
Prissey schreef:Anne_GTI schreef:Besef wel dat als je dat diertje overneemt de huidige eigenaar er makkelijk vanaf komt. Hij moet gewoon zijn verantwoording nemen en zelf dat diertje bij de slager brengen. Dan is de ellende letterlijk in 1 klap afgelopen en wordt er ook niet meer mee gesold. Ook dat is een onderdeel van fokken.
Ik snap alleen niet goed wat de dierenbescherming hierbij moet. Een veulen van 6 maanden oud wat nog nooit is bekapt is geen uitzondering, eerder aregel. En dat dat diertje zo geboren is kan de fokker ook niets aan doen.
dE fokker is wel schuldig, omdat de botten bij de geboorte heel erg soepel zijn had een DA bijv de pony kunnen proberen te spalken of gipsen ofzo. zag ik een keer op tv,
prissey, juist goed als je hem koopt dan un je hem teminste verlossen.
Ik vind de fokker zeker wel schuldig aan deze daad! Hij had 2 dingen kunnen doen: Diertje direct inlaten slapen of laten helpen indien mogelijk was. Een dier pijnlijk rond laten lopen is in mijn ogen marteling.. De DB wordt zeker ingeschakelt en als die hier niks aan doen, denken wij erover dus dit dier te halen en direct te laten inslapen... Zoals ik al zei natuurlijk kan je niet elk dier wat zielig is helpen.
Maar moet je dit dan zo aan zijn lot achter laten omdat de fokker te broerd is om die pony uit zijn lijden te verlossen? Sorry maar ik kan dat niet.. hij blijft in onze gedachtes hangen en als wij hem kunnen helpen waarom niet?
countrygirl schreef:Er is 'n gezegde..... Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf wel.
Als dit diertje al zonder pijn kan bewegen, zal ie ook een vermogen aan DA-rekeningen gaan kosten.
Dit is geen kleine afwijking, maar twee krom gegroeide voorbeentjes.
Een zwakke achterhand... misschien de ruggengraat ook niet helemaal recht, dingen die je nu misschien nog niet eens ziet.
Maar waar hij/zij wel misschien pijn aan kan hebben.
Sterkte met je beslissing!