Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:17

Ik wil niet in dit topic een bom gooien maar waarom gelijk de DB erbij halen? Misschien houdt de eigenaar wel heel van het beessie en is hij meerderemalen bij de DA geweest en misschien heeft de pony wel helemaal geen pijn. Je zegt dat hij moeilijk loopt maar ja als jou benen zo zouden zijn dan zou je ook moeilijk lopen maar misschien zonder pijn. Neemt natuurlijk niet weg dat het best zielig is maar zoals de situatie hier wordt beschreven vind ik alles erg eenzijdig en dat er maar heel weinig info wordt gegeven.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:27

breezy302 schreef:
Ik wil niet in dit topic een bom gooien maar waarom gelijk de DB erbij halen? Misschien houdt de eigenaar wel heel van het beessie en is hij meerderemalen bij de DA geweest en misschien heeft de pony wel helemaal geen pijn. Je zegt dat hij moeilijk loopt maar ja als jou benen zo zouden zijn dan zou je ook moeilijk lopen maar misschien zonder pijn. Neemt natuurlijk niet weg dat het best zielig is maar zoals de situatie hier wordt beschreven vind ik alles erg eenzijdig en dat er maar heel weinig info wordt gegeven.

Ja en daarom bied hij hem voor €50 te koop aan op Mp........

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 02:29

met een beetje mensen kennis zie je op een eerste indruk of iemand wel echt van zijn dieren houd of dat hij het enkelt bezit vanwege de centen ivm met de fok.. Wij kwamen aan 4 dames in een opel, meneer kwam direct naar ons toe met de vraag en hoe willen jullie die pony mee nemen dan? 4 vragende ogen met een antwoord we komen zoals afgesproken eerst gewoon even kijken of het uberhout wel iets is.. Okee naja heel ongepast en licht beledigt loopt de man voor ons uit en wijst de pony aan die vast geknoopt staat aan een trailer.. Na het verhaal van zijn da wat van geen kant klopte omdat als je ergens naar vroeg hij je vraag luchtig negeerde.. Uiteindelijk besloten wij de pony niet tenemen en de man bood direct een ander hengstje ter beschrikking en in een ander land had hij nog wel wat merrie's klaar staan. Hmm okee we hebben het 2de hengstje bekeken en zijn daarna vertrokken met een schuldig gevoel teven over die kleine kerel.. De man was niet gecharmeerd van ons vertrek zonder die pony want hij zag hem liever gaan als blijven.. Sorry als ik zoveel van mijn pony hou liet ik hem er niet zo bijlopen en als ik er echt zoveel om gaf zou ik niet lichtelijk beledigt raken na een mislukte poging van verkoop.. Er was ook duidelijk te merken dat de man geen verstand had van paard of pony..

Dan nog elke leek ziet dat dit onmogelijk is en geen prettig leven bied . en dat een pony raar loopt met zulke benen okee,, maar hoe het nu liep was overduidelijk van pijn.. een weg zakende achterhand en een trekkende rug...

En nog beter gezegt als ik echt van mijn pony hielt bied ik hem niet eens tekoop aan op MP en als hij dan zo pijnloos was kon die lekker bij mij blijven lopen dan wist ik zeker dat het hem goed afging.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:33

Ik hoop dat je een juiste keus kan maken wat betreft deze pony......

Ik heb nog geen moment spijt gehad......

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:47

dadabo schreef:
Hij had het veulen al direkt na de geboorte moeten laten inslapen, dit heeft hij niet gedaan.
Hij heeft gewacht tot het veulen oud genoeg was om het te verkopen, het beestje 6 maanden laten lijden voor een paar rot centen.

De grootste onzin , Sommige veulens staan direct na de geboorte zo scheef als een hoepel , maar in veel gevallen trekt dit bij.
Dit geval zie ik dat helaas niet gebeuren , en is het in mijn ogen wat ik gezien heb van die foto's humaner om het dier te verlossen.

Kan me goed voorstellen dat je hem daar weg wilt halen , hij heeft een erg aandoenlijk hoofdje.

Als ik het goed begrepen heb vraagt de man € 50 ?
Wij zeggen altijd , wat ze vragen hebben ze nog niet.
Dus niet klakkeloos voor dat bedrag meenemen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:53

Dit diertje is het beste af in de salami. Als ie nu al amper kan lopen, hoe kan ie dan ooit een paardwaardig leven leiden? Schandalig dat mensen zo'n beestje gewoon proberen te verkopen, die 50 Euro krijgt ie er bij de slager ook wel voor. Dit riekt naar een ander opzadelen met zijn probleempony.

Dit dier verdient een waardig einde, geen onwaardig leven vol pijn en zonder ooit maar een seconde echt paard te kunnen zijn! Als ik een trailer had gehad had ik 'm zelf nog wel weg gebracht ook.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:55

Heftig, maar ik denk niet dat de db hier iets aan kan doen.
Ik denk dat dit meer is aangeboren.
En idd als je zijn oogjes ziet dan smelt je idd wel weg........

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:01

mick75 schreef:
gewoon proberen te verkopen, die 50 Euro krijgt ie er bij de slager ook wel voor.
.

Vergeet het , echt niet.
Particuliere verkoop betaald echt beter , en valt voor zo iemand dus goed te proberen.
Er zijn namelijk altijd wel mensen die het zielig vinden. ( Geen aanval voor jou hoor ts, maar is gewoon de gedachtengang van zo iemand)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:11

Er is 'n gezegde..... Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf wel.
Als dit diertje al zonder pijn kan bewegen, zal ie ook een vermogen aan DA-rekeningen gaan kosten.
Dit is geen kleine afwijking, maar twee krom gegroeide voorbeentjes.
Een zwakke achterhand... misschien de ruggengraat ook niet helemaal recht, dingen die je nu misschien nog niet eens ziet.
Maar waar hij/zij wel misschien pijn aan kan hebben.

Sterkte met je beslissing!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:00

Lotus83 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar na het zien van de foto's wil ik even reageren...

Ik heb een shetlander met exact zulke benen, zie mijn profiel
Ook ik heb er €50 voor betaald en hij is het meer dan waard.

Lopen kan hij, maar een beetje alsof hij schaatst, rennen kan hij des te beter.

De DA is er bij geweest, evenals de hoefsmid en hoewel er kans is op sneller artrose kan hij er prima mee leven.

Btw, die van mij was ook 6 maanden toen ik hem kocht

TS, als je er meer van wilt weten mag je me een pb sturen.

Succes!

Edit: tekst toegevoegd

Leest nu iedereen hierover heen?
Wat je kunt doen is zelf een da er naar laten kijken en kijken wat hij ervan vindt. Wellicht zegt hij ook dat met goede hulp, zoals hierboven beschreven, dat ze een waardig bestaan kan hebben. Als hij zegt in laten slapen, dan heb je iig een eerlijk e kans gegeven.
Als die man echt zo'n handelaart is zal hij proberen op het gevoel te werken en de pony voor meer dan 50,- aanbieden (ookal is ie niet goed). Ik wil het niet goedpraten, maar wellicht heeft hij er echt een DA bij gehad zoals hij zegt. Misschien nummer van die DA vragen in de trant van dat je wel geiintreseerd bent maar graag toch wat duidelijkheid wil wat zijn da gezegd heeft.
Succes en ik kan me voorstellen dat dit koppie je bezig blijft houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:33

Quintusgl: Ik denk dat jouw pony alleen maar kromme voorbeentje heeft. Pony van TS heeft zo te lezen veel meer problemen.
Problemen die alleen maar erger worden naarmate het dier groter en zwaarder gaat worden.

Waarom MOETEN we nou alles redden?

Ik denk ook dat het veulentje dood beter af is dan levend. Ik zou die boer opbellen(die zich overigens dood moet schamen voor deze actie, maar zo zo ken ik nog wel meer boeren), 25 euro kan hij krijgen en dan zou ik hem zo snel mogenlijk uit zijn lijden verlossen.

DB heeft denk ik geen enkele zin , wel eens de berichtjes op de voorpagina gelezen van Bokt. Bespaar je de moeite.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:07

cowgirl: is niet mijn poownie, maar van Lotus83 ;-)

Ik vind ook niet dat je alles moet redden, maar om nou meteen de DB erop af te sturen. Kijk eerst wat er ondernomen is en handel daarna. Ken die hele man niet maar wellicht heeft hij wel een DA erbij gehad en handelt hij naar wat de DA hem gezegd heeft. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar op bokt gaan we meteen van het slechte van de mens uit, zonder dat men achtergronden kent. Daar wordt ik een beetje triest van. Wat niet wegneemt dat gedaan moet worden voor de pony wat voor het diertje goed is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:17

quintusgl@ als je t verhaal van prissey leest, over hoe hij handelde kwam het op ons STERK over alsof het m alleen maar om de centen ging, ook omdat wij erbij weten wat hij voor de andere dieren wilde hebben.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:12

Weet je wat ik zo vervelend vind:

Dat er aan alle kanten word gezegd dat deze pony de worst in moet.....

Tuurlijk, als zo'n diertje echt pijn heeft dan moet je dat soort keuzes maken, maar zonder pijn kan zo'n dier prima leven....

Ik heb die van mij een kans gegeven en tot op de dag van vandaag gaat het prima, hij is nu bijna 10 maanden (ongeveer) en hij ontwikkeld zich (bijna) net zo goed als elke andere shetlander hengst!

DA en hoefsmid erbij (hoefsmid is in deze bijna belangrijker dan DA) en pas dan gaan kijken of hij wel of niet afgemaakt zou moeten worden......

Je zou toch maar elk misvormd dier moeten gaan afmaken........

Het enige wat zeker funest is voor een pony met zulke benen; ophokken!
Beweging is juist met deze benen zo belangrijk ivm spier ontwikkeling......, maar goed, een paard/pony met goede benen hok je ook niet op......

(en idd, ik ben ook van mening dat je een dier niet onnodig moet laten lijden)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:27

nou de DB is gebelt door mij.. helaas zijn hun bang weinig te kunnen betekenen voor ons. Pfff wordt moe van de wetten in NL.
Verder kan 1 meisje van ons 4 niks betekenen voor de pony dus blijven we met ze 3e over. Wat moeten we doen de DA en smit erbij halen en kijken of die pony nog vredig kan leven. Of direct door en vredig laten inslapen. Het is best moeilijk..
Plus dat we ook nog eens het probleem van vervoer hebben en het financiele gedeelte

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:29

Prissey schreef:
nou de DB is gebelt door mij.. helaas zijn hun bang weinig te kunnen betekenen voor ons. Pfff wordt moe van de wetten in NL.
Verder kan 1 meisje van ons 4 niks betekenen voor de pony dus blijven we met ze 3e over. Wat moeten we doen de DA en smit erbij halen en kijken of die pony nog vredig kan leven. Of direct door en vredig laten inslapen. Het is best moeilijk..
Plus dat we ook nog eens het probleem van vervoer hebben en het financiele gedeelte

Is er misschien een bokker die in de buurt zit en je kan helpen?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:28

wat een hoopje ellende. Zo ontzettend zielig.
DB kan dus helemaal niks doen, regeltjes hebben we hier in NL helaas erg veel.
Als ik de foto's zie en jouw verhaal erbij lees vrees ik dat het beestje niet meer te redden is.
Misschien kan idd een bokker uit de buurt te hulp schieten?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:47

Jeemig, wat een beestje...

Zit er geen dierenarts in de buurt bij die vent? Het beestje lijkt niet zo groot? Hup op de achterbank en naar de dichtstbijzijnde dierenarts... Misschien kan je wel iemand vinden met een bestelbusje? Past ie vast ook wel in ;)

Succes en ik hoop dat het "goed" komt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:55

Ik ben ook helemaal niet iemand die snel zegt maak maar af.
Maar het lijkt mij sterk dat een pony met zo'n beenstand ( en waarschijnlijk ook de rug e.d kan bijna niet missen ) vroeg of laat geen klachten gaat krijgen.
Het veulen is nu 8 maand , maar gaat op latere leeftijd ook uitzwaren , dus om nu al te zeggen dat het wel goed komt vind ik hard van de daken schreeuwen.
Vanaf de foto's gezien is dit diertje zo scheef als een hoepel.
Hoe eerlijk is het dan ?
Daarnaast geeft de ts al aan dat geld/kosten toch wel een beetje een probleem is.
Waarom dan zeulen met dit dier ?
Helaas kan je niet alles redden en opknappen.
Dit zal altijd een gevalletje apart blijven.

Lotus83 schreef:

Tuurlijk, als zo'n diertje echt pijn heeft dan moet je dat soort keuzes maken, maar zonder pijn kan zo'n dier prima leven....

Ik heb die van mij een kans gegeven en tot op de dag van vandaag gaat het prima, hij is nu bijna 10 maanden (ongeveer) en hij ontwikkeld zich (bijna) net zo goed als elke andere shetlander hengst!

DA en hoefsmid erbij (hoefsmid is in deze bijna belangrijker dan DA) en pas dan gaan kijken of hij wel of niet afgemaakt zou moeten worden......

Beweging is juist met deze benen zo belangrijk ivm spier ontwikkeling......, maar goed, een paard/pony met goede benen hok je ook niet op......

Laatst bijgewerkt door Happinez op 29-12-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:57

Onze vroegere Shetlandpony heeft een keer een veulen gehad die ook zulke beentjes had. Ze stonden er idd 'verkeerd om' aan. Het diertje is ingeslapen om een lijdensweg te voorkomen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:01

jackgirl schreef:
Ik ben ook helemaal niet iemand die snel zegt maak maar af.
Maar het lijkt mij sterk dat een pony met zo'n beenstand ( en waarschijnlijk ook de rug e.d kan bijna niet missen ) vroeg of laat geen klachten gaat krijgen.
Het veulen is nu 8 maand , maar gaat op latere leeftijd ook uitzwaren , dus om nu al te zeggen dat het wel goed komt vind ik hard van de daken schreeuwen.
Vanaf de foto's gezien is dit diertje zo scheef als een hoepel.
Hoe eerlijk is het dan ?
Daarnaast geeft de ts al aan dat geld/kosten toch wel een beetje een probleem is.
Waarom dan zeulen met dit dier ?
Helaas kan je niet alles redden en opknappen.
Dit zal altijd een gevalletje apart blijven.

Lotus83 schreef:

Blijkbaar voel je je nogal aangesproken maar ik heb het over mensen in het algemeen die meteen roepen dat zo'n beestje beter af in in de worst.

Daarnaast is dit veulen 6 maanden en geen 8 en ik zeg nergens dat het wel goed komt, ik spreek uit eigen ervaring dat het wel mogelijk is om zo'n dier een goed leven te geven......

Natuurlijk gaan zo'n dier groeien, belangrijkste is dat zo'n dier niet te dik word en het zijn spieren goed kan ontwikkelen......

Maar goed, iedereen op bokt heeft altijd ergens een mening over....., ik hoop alleen dat dit dier net zo'n goede kans krijgt als ik mijn kromme pony heb gegeven!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:03

Prissey schreef:
Anne_GTI schreef:
Besef wel dat als je dat diertje overneemt de huidige eigenaar er makkelijk vanaf komt. Hij moet gewoon zijn verantwoording nemen en zelf dat diertje bij de slager brengen. Dan is de ellende letterlijk in 1 klap afgelopen en wordt er ook niet meer mee gesold. Ook dat is een onderdeel van fokken.

Ik snap alleen niet goed wat de dierenbescherming hierbij moet. Een veulen van 6 maanden oud wat nog nooit is bekapt is geen uitzondering, eerder aregel. En dat dat diertje zo geboren is kan de fokker ook niets aan doen.

dE fokker is wel schuldig, omdat de botten bij de geboorte heel erg soepel zijn had een DA bijv de pony kunnen proberen te spalken of gipsen ofzo. zag ik een keer op tv,
prissey, juist goed als je hem koopt dan un je hem teminste verlossen.

Ik vind de fokker zeker wel schuldig aan deze daad! Hij had 2 dingen kunnen doen: Diertje direct inlaten slapen of laten helpen indien mogelijk was. Een dier pijnlijk rond laten lopen is in mijn ogen marteling.. De DB wordt zeker ingeschakelt en als die hier niks aan doen, denken wij erover dus dit dier te halen en direct te laten inslapen... Zoals ik al zei natuurlijk kan je niet elk dier wat zielig is helpen.

Maar moet je dit dan zo aan zijn lot achter laten omdat de fokker te broerd is om die pony uit zijn lijden te verlossen? Sorry maar ik kan dat niet.. hij blijft in onze gedachtes hangen en als wij hem kunnen helpen waarom niet?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:04

countrygirl schreef:
Er is 'n gezegde..... Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf wel.
Als dit diertje al zonder pijn kan bewegen, zal ie ook een vermogen aan DA-rekeningen gaan kosten.
Dit is geen kleine afwijking, maar twee krom gegroeide voorbeentjes.
Een zwakke achterhand... misschien de ruggengraat ook niet helemaal recht, dingen die je nu misschien nog niet eens ziet.
Maar waar hij/zij wel misschien pijn aan kan hebben.

Sterkte met je beslissing!

Uit eigen ervaring wil ik even zeggen dat mijn kromme pony me amper wat heeft gekost aan de DA.......

Het is inderdaad een aangeboren afwijking....., mijn kromme poown weet niet beter dan dat hij zo loopt...

Even wat anders; het lijkt nu misschien alsof ik iedereen wil overtuigen dat kromme pony's heel goed kunnen leven (en dat is ook wel een beetje zo) maart het is natuurlijk wel per diertje verschillend....
Zodra die van mij echt pijn zou gaan krijgen dat houd het ook op....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:05

Het lijkt een beetje op de 'engelse ziekte' (echte naam ken ik niet). Tsja ik zou er niet aan beginnen. In het verleden heb ik ooit ook zo'n veulen aangeboden gekregen. Deze mensen hadden er het nodige aan gedaan. Als veulen in het gips enz. Maar nog kon je zien dat de benen niet correct stonden.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit dier niet lijdt. En niet meer zal gaan lijden ondanks de goede zorg. De stand van de benen zorgt voor een gigantische belasting (ook voor een abnormale stand van de rug, met daarbij de nodige pijn).
Je kan hem natuurlijk van deze man kopen en dan in laten slapen.

Maar of dat de manier is. Die meneer heeft dan wel weer het inkomen. Wat juist niet zou moeten.

DB inschakelen of AID zou ik zeker doen (en dat zeg ik niet snel).

@Lotus83, jouw pony is nu 10 maanden dus nog lang niet volgroeid. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat je pony nu of later hier niet ontieglijk last van gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:07

Als je een shetje wil koop er dan één bij een goede fokker.