Hoeveel wortels mag een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:49

1-2kg wortelen per paard per dag, nooit meer ! ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:42

Haffiesannie schreef:
Ik ga hier echt niet zitten liegen hoor, ik vertel precies het verhaal zoals het gaat!
Ik heb er helemaal geen problemen mee dat ze buiten staan, beter dan op stal!
En dat ze vies zijn, maakt dat wat uit? Daar had ik het toch niet over?
En de blubber, maakt me ook niet veel uit want er zijn ook veel droge stukken, alleen dat die wortels in de blubber werden gegooid.
Ik wil verder wel omschrijven hoe dat hooi eruit ziet hoor?
Desnoods maak ik een foto en zet ik het neer.
Ik heb het trouwens de ene keer over de eigennaar van de paarden en de andere keer over een boer.
Er is laatst niet voor niets de dierenbescherming komen kijken bij de BOER , die heeft namelijk ook een paardje, en hij moest gelijk de dierenarts bellen.
En over de eigennaren van die paarden die ik verzorg, die gaan opzich wel goed met hun paarden om. Ik heb alleen bij bepaalde zaken een andere mening, mag ik dat dan niet hebben?
Ik kom misschien als een bemoeial over, maar vroeg het me gewoon af hoeveel wortels paarden mogen?
Had bij bepaalde dingen me twijfels, en vroeg me af hoe andere er over denken.

Ik heb redelijk scherp geantwoord en als ik zoveel moeite heb met dingen op bokt dan moet ik gewoon mijn mond houden of niet op bokt komen. Uiteraard heb je net zoveel recht als ieder ander om je mening te geven en raad te vragen.
Had even een slecht moment, sorry.
Ik geloof echt wel dat je hart op de juiste plek zit en mijn intentie was niet om jou persoonlijk aan te vallen. Zie heel erg goed dat dat precies is zoals het over kwam en zeer waarschijnlijk ook zoals ik het opschreef.
Dus nog maals sorry. Het is goed dat er andere mensen zijn die om dieren geven die niet van hun zijn, op deze manier krijgen ze iig lekker veel aandacht en liefde.
Af en toe dan heb ik genoeg van al dat geklaag van hoe slecht andere met hun dieren omgaan terwijl het allemaal een beetje vergezocht is.
Ik geloof je als je zegt dat het is zoals je zegt dat het is. Je hoeft geen bewijs voering aan te dragen eengezien het jouw topic is en je raad vraagt.
Ik zal voortaan eerst op mij tong bijten voordat ik weer eens een pittig antwoord afvuur.
Ik wil alleen meegeven. Misschien dat die boer wel zijn best doet en dat hulp beter overkomt dan kritiek (moet je horen wie het zegt).
Je kan vragen ofdat ze de helft van de wortels mogen als jij 1 zak voer (brokken bijv) koopt en ze daar wat van krijgen. Dat kost je dan misschien 10 euro per week. Wanneer de boer ziet dat ze het dan beter doen dat hij zelf inziet dat hij wat minder wortels kan voeren en voor dat geld brokken kan kopen.
Kijk even ofdat je ergens bakken kan scoren en dan kunnen ze hun eten in een bak krijgen en niet in de "blub".

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:25

zoveel wortels PER DAG kan nooit goed zijn. 5 verdeeld over de hele dag is bij mij toch echt de max.

Haffiesannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:02

Ok is al goed hoor, ik kan ook aardig als een bemoeial overkomen.
Ik ben gewoon erg hoe zeg je dat kritisch met paarden, ik ben er elke dag om goed voor ze te zorgen en de eigennaren komen elke dag maar eventjes om wat wortels in het land te gooien. Voor de rest zorg ik grotendeels voor ze.
Maar dingen aannemen van mij zullen ze niet, tsja.. zijn hun paarden dus hoe en wat zullen ze zelf moeten weten en daar moet ik naar luisteren. Dus ga er verder ook niet op in.
Ik ben nu wel erg gehecht aan die paardjes, dus als ik dingen zien die eigenlijk naar mijn idee niet kunnen moet ik altijd wel even slikken. Ik ben zelf namelijk aardig kritisch met paarden, en wil gewoon dat ze goed verzorgd worden.
De boer van het land neemt al helemaal niets van me aan, die paarden interesseren hem niets. En doet helemaal niets meer aan het land of hooi of wat dan ook.
En zijn paardje stond er ook niet goed bij, daar nam ie ook niets van andere aan. Gelukkig was de dierenbescherming gekomen om hem even een schop onder z'n kont te geven. Alleen jammer genoeg niets gezegt van dat slechte hooi.
Van de zomer kregen ze echt 4,5 kratten per dag. 1 paard had dit jaar echt hele erge zomerecxeem, ik heb er vanalles aan proberen te doen, maar de eigennaren vonden het allemaal niet zo'n probleem, ze stond daar echt met allemaal open wonden. (En ze mocht geen deken) Ik wil niet gelijk de wortels de schuld geven, maar dat kan wel een grote aanleiding zijn aangezien de hoeveelheid suikers die erin zitten en die enorme hoeveelheid wortels.
Vooral met deze kou leek het me beter dat ze goed onbeperkt hooi krijgen, dat houdt namelijk goed de darmen enzo in werking en blijven ze goed warm. Wortels daarintegen is bijna alleenmaar suikerwater dus heel veel hebben ze er niet aan. Natuurlijk is een beetje wortels niet erg. Maar overal waar 'te' voor staat is niet goed.
Ik wil echt niet iemand af kraken hoe diegene voor zijn paarden zorgt, want die eigennaren houden verder wel van hun paarden. Maar veel dingen die ze doen kloppen niet en als ze niet iets van andere aan willen nemen houd het op, maar ik kan dan zelf wel weer leren van de fouten van een ander. En voor als ik zelf een eigen paard heb vroeg ik dit me gewoon af, en moest ik dit gewoon even kwijt. Omdat ik er zelf ook niets over kon vinden.

LecyTinker

Re: Hoeveel wortels mag een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:29

well, ik heb vandaag mijn tinker veulens een een flinke inspectie gegeven en moet zeggen... ze zijn modder vet !!! Ik heb een ribbentest gedaan ( over de ribben gewreven om te kijken of ik ze nog kon voelen) en het maakte niet uit hoe hard ik wreef, ik kon ze niet voelen.
Nou wou ik wel graag dat ze een vetlaagje hadden om de winter door te komen, maar dit is net iets TE erg.
Dus nu moet ik helaas een beetje minderen. Krijgen nu iets minder wortels en ook iets minder krachtvoer. Hebben het duidelijk niet nodig. Tuigertje blijft echter wel op hetzelfde staan, heeft een heel klein vetlaagje, maar daar heb ik hard aan moeten werken. Het verschilt dus een beetje van paard tot paard.

En TS, het is altijd moeilijk om te zien hoe iemand voor zijn paardje zorgt als je zelf meer tijd in het dier stopt. Dat is het voorrecht van een eigenaar en het ongeluk van een verzorger.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:22

LecyTinker schreef:
ik geloof iedereen zijn argumenten wel, maar vroeger stonden bijna alle werkpaarden op voederbieten en dat kregen ze als volledige voeding. Dus hoe zit dat dan als je het qua gewicht omrekend naar wortels? Dan zit je ook al snel aan een flink wat kilo wortels per dag, toch?

In voeder bieten zit meer vocht, maar ook daar moet je er tegenwoordig niet meer yte veel van geven ivm veel suikers.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:42

wow haha , dat is best veel vind ik dan :o
die van mij krijgt, af en toe een wortel 2x pd ofso

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:22

Mijn verzorgshet krijgt perdag 3 grote wortellen, en kwart emmer kleinere door zijn stal heen.
verder 2 plakken kuil/hooi en 1/2 bix

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:24

woow 20/30 kilo,, sodejuu.die van mij krijgt misschien 6 wortels ? :o
en dat vindt ik al veel haha :o

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:01

Heb hier ook wel discussies over gevoerd..
Wortels bestaan voor 70 % uit water
De rest bestaat uit nitraat, suikers, vitamine en caroteen geloof ik..

Sommige paarden zijn daar gevoelig voor en dan kunnen ze last krijgen van bijv. vermagering of te dik worden, spier/hoefbevangenheid, mok etc..

Omdat mijn paard op ontploffen stond (qua dikte) heb ik besloten haar max 3 winterpenen te geven. Mijn keus. Ik ga geen risico nemen.. Dat andere mensen daar anders over denken moeten ze lekker zelf weten }>

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:07

Twee van onze paarden krijgen ieder een halve emmer wortels per dag. Hoeveel kilo dat is: geen idee. Mijn andere paard mag helaas geen wortels meer hebben.

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:16

die van mij krijgt 2 appels en eumm als ik wortels heb 3 wortels ofzo

naomimaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:08

Ik heb 3 paarden op stal staan, een kwpn een fjord en een tinker hengst van 3 jaar die geen reet uitvoerd (hij is niet van mij zelf maar van mensen die geen verstand van paarden hebben ) die geven hun tinker elke dag 25kg aan wortels ! Nou vraag ik me af of dat wel goed is voor zo een jong paard ??

RonTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:09

25kg?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:11

Zo ver ik weet kunnen wortels geen kwaad, zelfs niet in die hoeveelheden :)

Edit: In de winter dan.

naomimaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:44

RonTezxel ja de tinker krijgt 25kg op een dag.
ik zou het verder ook niet echt weten wat nou wel of niet goed is voor de beestje. in ieder geval doen ze er niks mee, ze mesten hem alleen uit en zijn weer weg.
dat is toch zonde voor dat beesje:(

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:50

Met 6 pony's
-2shet 1 b pony, word nik mee gedaan
-1c, 1 e in training
- 1d waar nu niks mee gedaan word vanwege blessure

Met deze 6 pony's doen we met 20 kg 1 week mee..

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:33

Wortels worden ook gebruikt als vervanging voor gras. Bij ons op stal krijgen de paarden allemaal wortels gevoerd als het weideseizoen over is. Het ene paard is er wel gevoeliger voor dan de andere. Of je kan zeggen hoeveel ze mogen krijgen? Dat moet je denk ik echt per paard beoordelen.