United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: United's revalidatie, herstellen na een zware koliekoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:27

Ja het was echt een bizarre periode...
United bijna dood, die kwam net terug op stal. En een aantal dagen later heb ik Warina in moeten laten slapen, terwijl zij eigenlijk nooit echt ziek is geweest. Ondanks haar 29 jaar ;)
En als klap op de vuurpijl hoorde ik rond die tijd ook nog even dat mijn vader niet meer te behandelen, dus opgegeven was. :\
Tsja... ik kijk dus niet echt rooskleurig terug op 2009 :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:30

2009 mag van mij ook best wel geskipt worden... eind 2008 ook eigenlijk...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:04

klopt, Evita werd ook verdacht van cushing. Dat zou denk ik na de operatie nog extra problemen geven ivm hoger risico op hoefbevangenheid en infecties, ze was de laatste jaren al gevoelig voor allerlei ontstekingen.

Wat een jaar is dat voor jou geweest zeg..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 11:42

Ja I :+: 2009 :')

Nog even een vraagje...
Zijn jullie paarden uiteindelijk terug gegaan op stro?
En hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ik kreeg het advies steeds meer erbij te gooien in de box... en dan voldoende extra hooi erbij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:40

Breghes staat nog steeds op zaagsel :$ :$ :$ .
Omdat ze snel verstopt, op goede (!!) kuil verstopte ze al in notime, dus ze krijgt eigen hooi en eigen zaagsel op advies van de da (die zou dat eigenlijk best wel mogen sponsoren van mij, bedoel die aangebouwde vleugel aan de kliniek, daar staat ook mijn naam op _O-) . Ansich heeft ze voor de ok nooit stro gegeten, ik deed met zon heeeeeel grote baal een paar maanden, maar durf het nu eigenlijk niet aan, hoewel het me heeeeel veel geld zou schelen. Ben als de dood dat ik haar kwijtraak aan een verstopping... Ze krijgt nu op de nieuwe stal 2x per dag hooi, zet zelf klaar dus kan genoeg geven, maar omdat ze ook minder naar buiten gaat ben ik bang dat ze alsnog het stro op gaat knagen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:53

United verstopt iig niet van kuil... gaat er eerder wat van aan de diarree :+
Maar hij eet wel echt alles... daarom ben ik zo voorzichtig met stro :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:39

Bregh eet ook alles wat je haar voorzet... Ben echt nog niks tegengekomen dat ze oversloeg... Dus ik ken je angst voor dat stro,ik zit met hetzelfde. :') _O-

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:41

Ik lees je topic net!

wat heb jij veel meegemaakt zeg de afgelopen periode! gelukkig is Je paard er nog en is hij weer net zo vrolijk als ie altijd was.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:12

Ik kom ook even binnen vallen in je topic. Goed om te lezen dat het met je paard in ieder geval weer goed gaat.

Ik heb de mijne eind november moeten laten opereren aan zandkoliek. Ik had de dag vantevoren al een keer een DA voor hem laten komen omdat hij niet goed was. Het was toen nog niet dramatisch, maar het zat me niet lekker. Die DA stond binnen tien minuten weer buiten nadat hij hem een pijnstiller had gegeven. Verstopt kon hij volgens hem absoluut niet zijn. De volgend ochtend om zes uur was hij verergerd. Wij hebben hem toen zelf nog meer pijnstiller gegeven en om acht uur de DA weer gebeld. Die is gekomen (een andere van dezelfde kliniek) en zei dat hij toch verstopt was. Hij heeft hem toen buscopan gegeven en volgens hem was de verstopping op de weg naar buiten. Ik moest hem gewoon weer in de wei zetten.

Toen ik even later naar buiten liep om hem te controleren liep hij als een soort van duitse herder door de wei (achterhand helemaal afgezakt) en hij liet zich om de tien meter vallen om te rollen. De DA dus maar weer laten komen. Hij kreeg toen eindelijk parafine. Als het niet beter zou gaan moest ik maar weer bellen. Uiteindelijk hebben we 's avonds een andere DA gebeld. Die heeft hem weer parafine gegeven en pijnstiller en is weg gegaan met het advies om hem 's nachts regelmatig te controleren. Uiteindelijk kon ik het 's avonds niet meer aanzien en hebben we hem opgeladen naar de kliniek in Someren. Daar bleek hij een overvulde maag te hebben door alle parafine. Zijn maag hebben ze daar door een sonde leeg laten lopen en dat was al een hele opluchting. Datw as echter niet de oorzaak van de koliek, maar meer een gevolg van de verstopping. We hebben hem daar ter observatie achtergelaten omdat ze hem niet meteen open wilden maken. Zijn waarden waren toen allemaal nog goed.

Die nacht werd ik om vier uur gebeld en voor de keus gesteld of ik hem wilde laten opereren of niet. Een paar maanden daarvoor was hij plotseling atactisch geworden en dat zag er niet naar uit dat het ooit nog goed zou komen. Ik had toen besloten dat hij toch bij ons oud mocht worden als grasmaaier. Helaas was hij niet meer verzekerd en zou ik de kosten voor de operatie dus zelf moeten dragen. Uiteindelijk kon ik hem niet dood laten gaan en heb ervoor gekozen hem toch te laten operen.

De operatie verliep goed. Het opstaan verliep, ondanks zijn slechte coördinatie, ook goed. De eerste drie dagen na de operatie waren ook super. We overlegden al over wanneer hij weer naar huis mocht, maar toen sloeg het noodlot toe. Hij kreeg een enorme infectie en flinke koorts. Hij heeft uiteindelijk tot na de kerst in de kliniek gestaan met overal vocht. Zijn benen leken op boomstammen en zijn koker was enorm gezwollen. Ze moesten er speciaal zalf op smeren om de huid daar te verzorgen. Ik mocht toen ook niet meer met hem stappen omdat ze bang waren dat hij andere paarden zou besmetten.

Uiteindelijk mocht ik hem vlak na de kerst mee naar huis nemen ondanks dat de wond nog steeds niet gesloten was. Ik zou de verzorging verder zelf doen. Hij heeft vanaf dat het is gaan ontsteken een buikverband omgekregen dat zijn buik ondersteunt. Dat heeft hij nu nog steeds om. Hij heeft nu (twee maanden na de operatie) nog één open plek waar nog pus uit komt. De rest van de open plekken is gelukkig eindelijk dicht. Nu moet hij nog zes weken boxrust en dan mag hij eindelijk (geleidelijk aan) grasmaaier worden.

Ik heb, net als veel van jullie, een harig, dun, spierloos hoopje ellende mee naar huis gekregen. Ik was bang dat hij niet eens de klep van de vrachtwagen op zou komen. Lopen was ineens niet meer zo vanzelfsprekend en zijn ataxie hielp daar niet echt bij. ik kijk echt uit naar de zomer. Dan komt hij hopelijk weer mooi in zijn vacht en kan hij weer een beetje spieren terug krijgen. Zo mooi als vroeger wordt hij nooit meer, maar als het goed is kan hij weer als paard functioneren. Weliswaar niet als rijpaard, maar toch.

Het lucht op om even mijn verhaal kwijt te zijn. Het grijpt me nog steeds aan. Ik heb me er nu ook bij neer gelegd dat ik nooit meer met hem zal rijden, al blijf ik stiekem toch hopen dat zijn ataxie geneest.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:24

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 10:37

Als ik het zo lees heb ik ook geluk gehad dat de VA meteen goed gehandeld heeft... geen pijnstiller, geen parafine, hij is toen meteen ingestuurd.
Wel moet ik zeggen dat zijn darmen al verkeerd lagen. Hij heeft gewoon heel laat pijn aangegeven en is door blijven eten waardoor er niet veel aan hem te zien was :\

@karolien_:
Pfoe dat is ook niet niks... hopelijk gaat hij een goed leven als grasmaaiertje krijgen :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:19

ik denk dat dat wel fijn is sindsdien als ik het niet vertrouw kijk ik het een uurtje aan geen verbetering is trailer op en bellen naar de kliniek dat we onderweg zijn. geen gejengel meer met plaatselijke va

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:52

Ik heb destijds, heel gek, in krak dezelfde periode 2 paarden geweten met de koliek die jouw paard heeft gehad (wij noemen het pechkoliek omdat je er echt niks aan kunt doen).

De eerste, een merrie, is goed uit de operatie gekomen maar helaas na 10 dagen merelbeke alsnog overleden aan een infectie als ik me niet vergis.

De tweede zijn ze elke dag heen geweest verschillende keren, want hij wou maar niet eten (en het is een veelvraat). Na veel tobben de gok gewaagd en naar huis, op klein stukje beton gezet naast de wei naast zijn kudde en die is opgeknapt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:51

Bij ons in de buurt was er ook nog een vlak na United.
Uzzo het GP paard van Patrick vd Meer had precies hetzelfde, ook de dunne darm bekneld in een holte. Maar de verdere omstandighede waren gelukkig niet zo extreem als bij Uni.
Vorige week toevallig Uzzo zien lopen in training... zag er weer prima uit :D

Ik ga met United eind maart weer starten.
In de training zijn we nu weer geheel hetzelfde bezig als voor de operatie. Alleen heeft hij nu veel meer looplust :')
Het was er altijd eentje die je wakker moest rijden... nu is hij meteen heet als je erop gaat zitten :D
Ik zou nu weer met hem kunnen gaan starten, maar ik wil hem nog even ruim een maand de tijd geven om dikker te worden :j
Ik ben toch een hobby-dressuur muts... dus ik heb geen haast ;)

We rijden nu ook weer lekker veel buiten, dat doet hem ook goed.
Al is hij af en toe echt link buiten :')
Met z'n vriend Son in het besneeuwde bos:
Zelfs z'n manen staan wild :')
Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:42

Breghje schreef:
2009 mag van mij ook best wel geskipt worden... eind 2008 ook eigenlijk...

Van mij ook. 2009 was niet echt een geweldig paarden jaar. Begin 2009 complicaties gehad bij de castratie en eind 2009 ook een koliekoperatie. Dus ik hoop dat voor ons 2010 een beter jaar wordt.

Brigitte

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:25

Mijn paardje staat momenteel ook in de kliniek, te herstellen van zijn 2e operatie op nog geen jaar tijd...

Hij is in het totaal nu 9 meter dunne darm kwijt.

het was bij hem geen verstopping maar de 1e keer waren zijn darmen tussen holte maag en lever gaan zitten en daar in een knoop gegaan. (6 meter dunne darm verwijderd die ook al volledig zwart was).
2e operatie (nu 2 weken geleden) bleek er een vergroeiing te zijn van de 1e. terug 3 meter darm weg.

Voor het hele verhaal:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1243017&

Hij heeft het heel zwaar gehad maar in nu toch aan het herstellen...
Voor mij was 2009 een rotjaar en is 2010 ook al vreselijk gestart!
hopelijk de 2e helft van 2010 beter!

Het valt me wel op dat jullie paarden allemaal terug snel aan het werk kunnen. Utrilio is vorig jaar 19 februari geopereerd, ik mocht pas terug beginnen rijden in juni!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:13

Uni is in augustig geopereerd en ik mocht er door zijn snelle herstel oktober weer op. Wel alles heel rustig aan gedaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:30

Jeemig Sharitje, dat is echt pech hebben. Dan denk je wel eens, houdt het nu nooit op. Die van mij zit nu ineens onder de bulten. Verkeerd plantje in zijn hooi of allergische reactie op zijn enting. Soms denk je wel eens... eigenlijk is paarden hebben helemaal niet leuk..

Het ligt er volgens mij helemaal aan hoe de operatie is gegaan en hoe ze herstellen. Die van mij is voordat hij weer aan het werk mocht gescand (de peesplaat).

Brigitte

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:47

[quote="Chivance]
Hallo
waar is jou paardje geopereerd?[/quote]

Ik zie je berichtje nu pas! Sorry voor de slome reactie dus.
Bij De Brem in Gierle

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:49

damian23 schreef:
Jeemig Sharitje, dat is echt pech hebben. Dan denk je wel eens, houdt het nu nooit op. Die van mij zit nu ineens onder de bulten. Verkeerd plantje in zijn hooi of allergische reactie op zijn enting. Soms denk je wel eens... eigenlijk is paarden hebben helemaal niet leuk..

Het ligt er volgens mij helemaal aan hoe de operatie is gegaan en hoe ze herstellen. Die van mij is voordat hij weer aan het werk mocht gescand (de peesplaat).

Brigitte

united moest vlak voor ik erop mocht weer even terug naar de kliniek omdat hij koliek leek te hebben.
Dat was gelukkig alleen wat kramp... maar ze hebben hem toen helemaal nagekeken. :j
En het zag er bovenverwachting goed uit.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:15

Dat had de mijne ook!
die had ook na een maand of 2 wat kramp, ook onderzocht, niets gevonden. Hij heeft dit dus op een jaar tijd 10 keer gehad. Tot ze nu dus beslist hebben om hem open te doen.
Dan zagen ze de vergroeiing. Dit kunnen ze jammer niet op echo/scan zien...

Wel positief: van de vorige operatie was binnenin niets meer te zien, heel goed hersteld toen :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:47

Aan zijn slechte stuk darm was vorige keer sowieso weinig te zien. Hij had waarschijnlijk wat verkeerds in het hooi gegeten.
Er waren, bleek achteraf, meerdere paarden die wat kramperig waren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:50

En dan maar weer een (foto-) update :)

United is nu echt goed op weg om helemaal weer de oude te worden.
Qua lopen/rijden is hij alweer helemaal back on track :D
Hij mist hier en daar nog wat bespiering, maar dat komt ook met de week erbij.
Wel is zijn kleur erg aan het veranderen, het is nu een donkerbruine ipv een bruine :')

a.s. zondag hebben wij weer ons eerste wedstrijdje, ik noem het maar ons 2e debuut :P
Ik start hem zondag in het L2... ben benieuwd hoe het gaat.
United is nogal heet de laatste weken, iets wat me normaal veel moeite kostte om hem te maken tijdens het rijden ;) Maar nu gaat dat helemaal vanzelf :D

Nou de foto's, je kan goed zien dat hij incognito probeert te gaan als zwart paard :')
Hij gaat qua kleur steeds meer op z'n vader havidoff lijken.

Z'n duffe slaap-in-het-zonnetje-hoofd
Afbeelding

Afbeelding
*snuf* *snuf*

Afbeelding
lekker rollen...

Afbeelding
En de andere kant... dit kon hij vroeg in de revalidatie niet meer. Maar hij rolt nu weer even makkelijk om als voorheen.

Afbeelding
galopje, Je ziet hier het witte vlekje, welke hij over heeft gehouden van de 'infuus' band.

Afbeelding
Uni probeert serieus te kijken :Y)

Afbeelding
Hier zie je dat hij nog wel wat bespiering mist... vooral op de nek en de schoft.

Afbeelding

Hij staat nu nog steeds op hetzelfde voer.
Alleen zijn er wel wat poeders vanaf.
Zijn huidige voeding:
[quote]
2x pd onbeperkt kuil en 1x een plak hooi pd en 3x per dag 1/2 schepje sport meusli, 3x per dag 1schep biks, 1x pd slobber met maagcompositum, olie en myoplast. /quote]

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 09:22

onze rentree: een mooie 1e plaats en 2x 188punten :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:49

MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI!!! Dat is een rentree met een gouden randje, dat had je echt niet meer gedacht een poos terug.

Van harte gefeliciteerd, Uni ziet er goed uit op de foto's, mooi strak sixpack ipv een hangbuik!