Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 03:22

Maar even een berichtje van hier op die vroege tijdstip, Andor was iets onrustig dus ben even bij hem wezen kijken, ben zelf ook ziek wakker geworden (ben heel erg beroerd :r ) dus ik ging maar even achter de pc.

Hij was duidelijk onrustig en had nog wat last, was elke keer wat aan het schrapen e.d.
Dus ben er heen gegaan, eenmaal bij de stal aangekomen zag ik direct dat hij alweer gemest had.

Temp. was alweer normaal: 37.8
Adem freq was ook normaal, hij trok alleen nog weer wat met de buik met het ademhalen.
Pols freq ook nog steeds normaal (30)
Slvl nog steeds mooi lichtroze, crt ook goed
Turgor leek iets beter als gisteravond

Ik dacht aardig voor hem te zijn door nog wat meer vlas in zijn stal te gooien, aan de voorkant hebben wij een kaal stukje voor hooi e.d. zeg maar en hij had wat geschraapt dus het was nu wat kaal de stal.
Alleen dat was geen succes want ik had de baal nog niet open of hij hapte alweer in het vlas.
Dus het oude vlas maar gewoon weer verdeeld.

Zit me af te vragen of daar het probleem misschien niet zit, dat hij afgelopen tijd gewoon elke keer vlas naar binnen werkt wat wij gewoon niet hebben opgemerkt :?

Maar goed, het is nu bijna half 4, ik ga zo nog even een keer uit het raam kijken en daarna zelf nog even proberen te slapen. Moet morgen gewoon werken namelijk.

Bel wel direct morgenvroeg de DA dat hij morgen langskomt, de koliek is nu nog mild, maar wil toch graag dat hij er even naar kijkt en eventueel hem helpt door wat te geven.
Ik hoop dat we er snel achterkomen wat de oorzaak is, dan kunnen we dat aanpakken.

Bedankt nog iedereen weer voor de berichtjes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 06:45

Zostraks weer bij Andy geweest, ik hoorde hem weer de hele tijd schrapen, alleen ik was blijkbaar weer in slaap gevallen en hoorde niks meer. Toen ik ging kijken lag hij lekker in het vlas te dutten.

Temp was nog steeds 37.8 en nog steeds redelijk veel darmgeluid, dus ben een stukje het pad wezen aflopen hier 100 m heen en toen weer terug en toen halverwege weer omgedraaid in de hoop dat hij ging mesten. En dat deed hij dus ook. Was iig geen diarree het was weer wat steviger.

Om 8 uur ga ik direct de DA bellen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:51

Toch hogere temp dus. Spannend voor jullie.
Ik blijf het even volgen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:00

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:28

Goedemorgen, wat een nacht voor jou zeg!
Het eten van vlas kan koliek veroorzaken.
Mijn paard heb ik vorig jaar ook een paar weken op vlas gehad.
Al snel kwam ik erachter dat ze het spul op at, (ook met happen tegelijk). Dit leidde bij haar tot zweten ed en dus ben ik er snel vanaf gestapt.
Ik hoop dat het snel beter gaat met Andy.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:33

funnyhorses schreef:
Piroplasmose?
Lijkt erop aan de symptomen te lezen!
Check deze site maar es.......

http://www.paardreizen.nl/kk_800002.html

De donkere urine kan komen door bloedarmoede.

dat heeft mijn paard al 2x gehad,de acute vorm...dan hebben ze echt hele hoge koorts.
Mijn paard had 41 graden koorts

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:35

Ik hoop dat je er snel achterkomt wat er met Andor aan de hand is en dat je zelf ook weer snel opknapt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:37

ik hoop ook dat het niks ernstigs is hoor!
bah nooit leuk als je paard ziek is |(
Mijne is ook niet lekker en ik wacht al meer dan een week op de uitslag van het bloed.pffff

in ieder geval héél veel beterschap voor jou en je paardje!!! :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:49

Hopelijk weet je straks meer als de DA komt.

37.8 is trouwens niet echt hoog, toch? Of voor Andy wel?
Kan heel goed dat hij toch vlas heeft gegeten op momenten dat hij meende honger te hebben en even niks anders tot zijn beschikking had ... kun je geen vlas terugvinden in de mest?

En heb je nog kunnen vinden of die 'worm' in de mest idd een worm blijkt zijn?

Altijd balen he als een van de paarden iets heeft ... :(:)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:41

Hallo allemaal!
Bedankt voor jullie berichtjes!
De DA is net geweest, hij heeft naar de darmen geluisterd en vond het ook idd erg onrustig, veel gerommel.
Hij heeft een pijnstiller en darmverslapper gehad, toen hij de DA al zag aankomen met de spuitjes kreeg hij spontaan diarree ;)
Heb de mest nog laten zien en zaten ietswat zandkorrels in.
Hij krijgt nu ook een kuur Sandclear.

Verder is er bloed afgenomen, dat wordt onderzocht en vanmiddag word ik gebeld voor de uitslag.

Hij moet nu op stal blijven staan tot zijn mest weer wat dikker is en mag onbeperkt ruwvoer eten.
1 van mijn merries staat gezellig naast hem voor gezelschap, die vind het geloof ik wel prima.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:43

simodi schreef:
Hopelijk weet je straks meer als de DA komt.

37.8 is trouwens niet echt hoog, toch? Of voor Andy wel?
Kan heel goed dat hij toch vlas heeft gegeten op momenten dat hij meende honger te hebben en even niks anders tot zijn beschikking had ... kun je geen vlas terugvinden in de mest?

En heb je nog kunnen vinden of die 'worm' in de mest idd een worm blijkt zijn?

Altijd balen he als een van de paarden iets heeft ... :(:)

Nee is een normale temperatuur.
Meestal hebben ze hier 37.4-37.6

Nee we weten niet wat het is, het is helemaal verschrompelt.
Volgens de DA zou het als het een segment van een lintworm zou zijn, nog bewegen als het paard net gemest heeft.

diana1

Re: Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:48

Mooi dat jouw DA is geweest en je nu iets meer duidelijkheid hebt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:51

simodi schreef:
Als je vermoed dat het (gas)koliek is kun je het beste wat met hem stappen, daardoor komt het gas in beweging en kan door flink winden worden afgevoerd.
Ook kun je beter geen eten geven (tenzij je DA dat juist wel zegt ...), of anders alleen wat ruwvoer.

Gaskoliek is door de DA heel goed te horen in de buik en ook kan geconstateerd worden of de gasbel zich wel verplaatst, wat noodzakelijk is.

Kwam de DA nou nog of niet? Want bij koliek is paard vaak erg gebaat bij spier-/darmverslapper en evt pijnstiller als hij zich echt beroerd voelt.

Ik schreef je dit gisteren al, betekent dat gezien wat je nu schrijft dat de DA gedaan heeft, dat er idd sprake is van gaskoliek?

Wat trouwens erg goed helpt tegen diarree bij paarden is Primeval Colonflora, je zou dit misschien nog even met je DA kunnen bespreken, meeste DA's kennen het wel. Bij Odilla hielp dat ook altijd super (en binnen 1 a 2 dagen), ook nadat ze koliek gehad hebben of darmproblemen zoals Andy nu, omdat dit poeder de darmen weer tot rust brengt en de natuurlijke darmbalans herstelt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:59

Ja hij heeft gaskoliek maar de oorzaak moet nu nog achterhaald worden.

Probiotica gaat hij zeker krijgen, maar dan wacht ik eerst even tot hij morgen een wormenspuit heeft gehad, doe ik daarna een probiotica kuur.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:06

Lijkt me goed om te doen!

Gaskoliek is in de meeste gevallen gelukkig niet zo erg als verstoppingskoliek of een draaiing, dus wat dat betreft is dat nog een beetje goed nieuws bij alle ellende ... ;) In zo'n geval is het ook wel erg fijn dat de paarden bij huis staan he, zodat je 'm goed in de gaten hebt kunnen houden!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:09

simodi schreef:
Lijkt me goed om te doen!

Gaskoliek is in de meeste gevallen gelukkig niet zo erg als verstoppingskoliek of een draaiing, dus wat dat betreft is dat nog een beetje goed nieuws bij alle ellende ... ;) In zo'n geval is het ook wel erg fijn dat de paarden bij huis staan he, zodat je 'm goed in de gaten hebt kunnen houden!

Teveel gasvorming kán wel het gevolg zijn van een draaiing of verstopping..
Vaak niet gelukkig, maar uitsluiten doe je het niet.

Daarom is het wel zaak de oorzaak te vinden.. ook omdat het al even aan de gang is..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:12

femmefatale1 schreef:

Dat wist ik niet! Maar zou hij dan toch gewoon blijven mesten, zoals dit paardje doet, ondanks verstopping of verdraaiing?

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:13

Ik heb niet alle berichten gelezen, dus als ik nu een reactie plaats die al geplaatst was, sorry.

Er was laatst een stukje in de krant over schimmels in het gras, en ik dacht dat 1 van de symptomen bruine urine is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:14

simodi schreef:
femmefatale1 schreef:

Dat wist ik niet! Maar zou hij dan toch gewoon blijven mesten, zoals dit paardje doet, ondanks verstopping of verdraaiing?

Moeilijk te zeggen.. het hoeft natuurlijk niet helemaal afgesloten te zijn..
Wat ik me wel afvraag.. laat het paard wel gas ontsnappen?? Of is dat minimaal?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:25

Ik volg dit even..
Heb namelijk ook zo'n geval.. mijn merrie is echt in de diarree, alles zit eronder.. ze poept wel vaak soms een wat stevigere hoop, maar meestal derrie.
Temperatuur is normaal, 37.5. Ze eet en drinkt als normaal..
Ademhaling ed heb ik niet naar gekeken en ik hoorde haar darmen ook rommelen.
Ze wil wel gewoon werken (gister lekker rustig) en zondag keihard gegaloppeerd en gebokt (los in de bak)..

Hebben jullie ideeen? heb de da nog niet gebeld.
Heb haar een equest gegeven gister en zet haar op hooi ipv kuil.

Zou dat bokken en gek doen er wat mee te maken hebben?

En ts, het is echt balen als je niet weet wat er aan de hand is. Hoop dat je er snel achter komt!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:43

Wij verdenken een verstopping, van misschien vlas en misschien klein beetje zand.
Hij is namelijk de nacht hiervoor verstopt geweest, had toen niet gemest. Daarna kwam het weer op gang maar er is nu wel veel gasvorming. Hij mest overigens wel, alleen ene keer diarree andere keer vaste mest wat er goed uit ziet.
Daarom nu een bloedonderzoek om te kijken of we de oorzaak kunnen vinden.
Het kan zijn dat er een ontsteking zit.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:44

rensju schreef:
Ik volg dit even..
Heb namelijk ook zo'n geval.. mijn merrie is echt in de diarree, alles zit eronder.. ze poept wel vaak soms een wat stevigere hoop, maar meestal derrie.
Temperatuur is normaal, 37.5. Ze eet en drinkt als normaal..
Ademhaling ed heb ik niet naar gekeken en ik hoorde haar darmen ook rommelen.
Ze wil wel gewoon werken (gister lekker rustig) en zondag keihard gegaloppeerd en gebokt (los in de bak)..

Hebben jullie ideeen? heb de da nog niet gebeld.
Heb haar een equest gegeven gister en zet haar op hooi ipv kuil.

Zou dat bokken en gek doen er wat mee te maken hebben?

En ts, het is echt balen als je niet weet wat er aan de hand is. Hoop dat je er snel achter komt!
]]

Lastig om te oordelen.
Het is dat ik die urine zag, anders had ik misschien pas 's avonds de DA gebeld want dan had ik de koliekverschijnselen pas opgemerkt.
Misschien kun je je DA even bellen voor advies.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:00

Ik ben benieuwd naar de uitslag.
Vind het altijd fijn als ik er wat van kan leren.

sterkte!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:19

femmefatale1 schreef:
Moeilijk te zeggen.. het hoeft natuurlijk niet helemaal afgesloten te zijn..
Wat ik me wel afvraag.. laat het paard wel gas ontsnappen?? Of is dat minimaal?

Tot zover minimaal als ik erbij ben, met de diarree die hij kreeg toen hij de DA met de spuiten aan zag komen lopen kwam wel redelijk wat gas mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:28

ik ben vandaag vreselijk slecht in doorlezen hoor,maar heb je ook ander/nieuw hooi toevallig?
soms reageren paarden daar namelijk ook op